ervaringen 24/24 weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

ervaringen 24/24 weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 18:33

Hallo iedereen

Graag had ik ervaringen gehad ivm paarden die 24/24 op de weide staan. Dit aangezien ik momenteel een (eventueel) buitenkansje heb om paard 24/24 op weide te zetten voor 1/3 van de prijs voor de pensionstalling waar hij nu staat (1km verder).. Het is zo dat hij op de pensionstalling super staat, goede sfeer, goede verzorging etc maar er is helemaal geen weide :( Hij is 1 maand op vakantie gegaan op weide verderop en mijn paardje bloeide helemaal open van het contact met andere paarden.. Hij is sinds zijn terugkomst weer "sip".. Daarom ook het nadenken over verhuizen.

Voor -en nadelen? Kan dit met elk ras (koud vs warmbloed)? Mogelijk voor recreatiepaard of ook voor compititiepaarden? Dekens voorzien voor winter of niet? Extra maatregelen?

Gooi er maar op los :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:40

Bedoel je niet 24/7?
(oftewel alle dagen in de week, 24 uur?)

Ik heb er alleen maar fijne ervaringen mee! Mijn pony is veel minder vaak ziek (gevoelig voor stof), vermaakt zich opperbest en het is alleen voor mij af en toe vervelend dat ik hem zwart aantref :)

In de winter heeft hij wel een schuilplek :) zodat hij droog kan staan. Want ik sta op de klei dus dat wordt snel 1 grote drek. Maar goed, stuk betegelt, afdak van de stal (stal is opslag nu hihi, paarden staan er toch niet) en hij kan droog eten, wandelen etc :)
Geen dekens, in geval van nood kan hij altijd s nachts op stal en zolang de vacht goed is bevalt mij het goed zonder deken. Hoef je ook niet bang te zijn op doorlekken van de dekens.

Elk ras kan het, moet alleen per paard even kijken hoe hij/zij in z'n vacht zit en hoe de gezondheid is. Zolang er maar droge plekken om op te staan in de winter, is het voor het grootste deel van de paarden heerlijk om altijd buiten te mogen vertoeven :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-08-12 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

holandia
Berichten: 152
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: hier en daar

Re: ervaringen 24/24 weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:42

mijn sportpaard staat ook de gehele dag op de wei. Gaat super en doet haar erg veel goeds.

Rox87
Berichten: 500
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:43

24/7 ;)
Die van mij (Haflingers) staan in de zomer 24/7 op de wei. In de winter staan ze 'snachts op stal maar overdag zo veel mogelijk op de wei/omheind droog stuk.
Ik zou inderdaad wel zorgen dat ze een schuilstal hebben. Vooral in de winter erg fijn en ik vind het in de zomer ook fijn met onweer ed!

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:49

Hier drie paarden die 24/7 buiten staan, een pony, jong paard en oud paard (21 jaar). Het oude paard heeft longproblemen en 24/7 buiten was voor hem echt een verademing. In de lente, zomer en herfst is het heerlijk, in de winter minder fijn want we zitten op kleigrond en hebben enorm last van modder. Eventuele nadelen in de lente: overgevoeligheid voor het nieuwe gras (hebben de paarden hier geen last van). In de zomer: dazen en vliegen, mijn oude paard wordt er echt gek van, die draagt een vliegendeken en ze dragen allemaal vliegenkappen. In de herfst: we hebben wel eens een overstroming op de weide als het veel regent, dan moeten we ze verplaatsen naar een hoger gelegen weide (speciaal hiervoor er extra bijgehuurd). In de winter: bevroren waterbakken als het vriest, dus verschillende x-en per dag komen met vers water.

Verder zie ik alleen voordelen :)

edit: we hebben schuilstallen en die vind ik ook wel nodig, ze staan in de schaduw met dit warme weer en het oudje schuilt ook voor de regen.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: ervaringen 24/24 weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:54

Die van mij staan 24/7 buiten maar hebben een schuilstal. Als die er niet was zou ik ze ook gewoon lekker buiten laten hoor! Ik heb nou eenmaal het geluk dat ze droog kunnen staan...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:55

Die van mij staan 24/7 op de wei zomer en winter.

Voordelen:
-Altijd beweging
-kan eens een dagje overslaan
-geen stallen meer mesten
-gezondere paarden
-groepsleven

nadelen:
-winter!!
-bevroren sloten waar je eerst een wak in moet hakken en dan met een emmertje water hengelen (leuk als je rugpatient bent)
-gesleep met hooi/kuil
-geen plek omdit fatsoenlijk neer te leggen
-weinig schuilgelegenheid
-op sommige plekken zeer veel modder
-Geen eigen zeggenschap over de wei, ben afhankelijk van mijn pensionhouder.

Als het aan mij ligt gaan ze komende winter s'nachts in de box maar dat is puur omdat mijn lijf al dat zware winterwerk gewoon niet meer trekt. Als de boel in orde zou zijn (goede voerplek, droge plek, schuil hok etc etc) dan zou ik niet anders meer willen. Maar nu...zie ik enorm tegen de winter op.
Verhuizen gaat nog niet ivm de financien die dat nog steeds niet toelaten.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:58

Mijn KWPNer en X Quarter staan 24/7 buiten en zijn sinds ze bij mij staan kern gezond.
Ze zijn beide nog nooit ziek geweest,nooit koliek gehad,helaas wel een hoefzweer [KWPN],maar dat is een ander verhaal.
Ze staan 24/7 zonder deken buiten,hebben geen schuilstal [komt er nu wel] maar hebben nergens last van.
Ze zijn 24 en 25 jaar oud.

Nadelen heb ik niet echt.Als de waterpomp is bevroren neem ik 2 thermosflessen heet water mee en ontdooi daarmee de pomp.En als het steenkoud is buiten,als je gaat mesten heb je het al heel snel warm.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:00

Er is geen schuilstal. Ik ga deze week eens langsgaan om het allemaal eens te bespreken.

Het gaat hier over een EV 10j recratief gebruik. De winterperriode zal inderdaad wel zwaarder zijn maar sinds hij hier staat (december 2011, heb dus deze ijskoude winter ook meegemaakt :p) doe ik dagelijks: mesten, eten&hooi geven smorgens & savonds en rijden. Dit elke dag opnieuw, winter en zomer. :) Heb daar dus eigenlijk geen schrik voor

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: ervaringen 24/24 weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:00

Beschutting vind ik wel noodzaak in de winter, kan ook prima een paar dikke bomen zijn natuurlijk :)

dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:01

Heb echt alleen maar positieve ervaringen met zowel warm als koudbloed. Op 1 ding na, de pony's worden snel te dik. Shetterd staat nu met grasmasker en gaat weer top. Met een betegeld stuk waar je kan poetsen als er modder is (kunnen de paarden eventueel ook gewoon op staan) en genoeg schuilstal waar ze in kunnen! Alle paarden kunnen imo buiten (wedstrijd en recreatie paarden) ze krijgen lekker beweging en vervelen zich niet. Dekens kun je natuurlijk op doen als je een pony hebt met een dunne vacht en het snel koud krijgt. Verder hoef je volgens mij geen extra maatregelen te nemen hoor, het is echt een aanrader!

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:02

vuurneon schreef:
Beschutting vind ik wel noodzaak in de winter, kan ook prima een paar dikke bomen zijn natuurlijk :)


Geen schuilstal is ook wel afhankelijk van welk paard je hebt. Mijn jonge paard (10 jaar ook) zou genoeg hebben aan enkele bomen, die schuilt amper in de schuilstal, zon of regen. Mijn oudje met zijn gevoelige longen en andere kwaaltjes kan gewoon niet zonder.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: ervaringen 24/24 weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:05

Maar onder kale bomen kan je toch niet schuilen.Mijn weiland is omringd door bomen,maar ze kunnen er alleen onder schuilen als er blad aan zit.Ik denk dat je bedoeld dat ze dan beschutting hebben tegen de gure wind?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:06

Dikke bomen bieden best wel bescherming hoor :)
Als ik zo'n grote wilg zie, kun je daar echt heerlijk achter schuilen! En dan hoeft er geen blad aan te zitten, maar biedt de stam al bescherming genoeg.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:07

Mijn paarden staan dag en nacht zonder dek buiten. Geen schuilstal maar wel bomen aanwezig. Wij hebben een kudde tinkers maar ook warmbloeden aanwezig. Ze worden gewoon aangewend buiten en blijven dan buiten totdat het sneeuwt of echt slecht weer is, dan gaan ze naar binnen.

Nadelen buiten: Als het slecht weer is moet je stalling hebben. Als je geen stallen hebt dan moet er een schuilstal zijn. Als het slecht weer is gaat je wei naar de knoppe dus je moet hem in stukken gaan verdelen. Als je gras kapot is moet je dus reserve wei hebben. Je voer ook meer bij omdat ze meer voer voor weerstand nodig hebben dan als ze knus binnen staan. Meestal hebben weides geen rij mogenlijkheden. Als je echt op wei staat is er soms geen verlichting aanwezig. Misschien ook geen drinkwater? Bij ons is al twee keer politie geweest omdat we onze paarden "geen water geven" wat we uiteraard wel doen dus mensen zeuren. En vaak.
Is er companie voor je paard? In de zomer zijn er de steekvliegen nog.
Is er goede omheining? Staat er genoeg stroom op je wei? Is er iemand die het in de gate kan houden?

Voordelen: Paard heeft het beter dan binnen. Ieder paard staat nu eenmaal liever buiten te grazen dan binnen piesstro te eten. Buiten is het fijnste en natuurlijkste voor het paard. Verveling is minder, geen stoffige omstandigheden. Ondanks de vele nadelen... liever paarden altijd buiten. Je hoeft ook niet iedere dag te mesten, alleen de wei bijhouden. Een van onze paarden weeft. Buiten nog nooit gedaan. Staat lekker te dutten bij zijn mannengroep nergens last van. Paarden zijn ook veel vrolijker en minder gek omdat ze in de wei al spelen enzo.

Dit zijn algemene dingetjes waar ik zo over denk dus zal niet allemaal specefiek voor jou bedoeld zijn. (;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:09

vuurneon schreef:
Beschutting vind ik wel noodzaak in de winter, kan ook prima een paar dikke bomen zijn natuurlijk :)


Dat vond ik ook, Maar sinds mijn pony op een wei staat 24/7 zonder echte schuil mogelijkheid. Ben ik daar een beetje op terug gekomen. Zolang ze in een groepje staan, kunnen ze ook schuilen bij elkaar. En dat doen ze ook (iig als je een sociaal paard heb).

Dus ik denk dat 24/7 op weide(evt. zonder schuil plek) altijd beter is dan 24/7 stal.

Ik zou er voor gaan!

dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: ervaringen 24/24 weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:10

Als er echt geen schuilmogelijkheden zijn dan kun je gewoon een deken op doen toch?

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:12

Mijn paardje (koudbloed) staat zomer en winter 24/7 buiten samen met twee warmbloeden. Zij hebben ook nooit een deken op. Maar door het gebrek aan een schuilgelegenheid moeten we ze noodgedwongen bij gure wind, strenge vorst, natte dagen, hete dagen enz. binnen op stal zetten. Zijn wij niet blij mee en de paarden ook niet.
Het is 's winters idd meer werk en de afstand is ook groter omdat ze dan verder van stal staan. Een schuilgelegenheid mogen wij niet bouwen omdat ze in een gebied van Natuurmonumenten staan. In de winter geven we ze bij koude ook altijd hooi extra ondanks het feit dat ze op een enorme wei staan en er gras genoeg is.
Maar ik zou niet anders willen. Ze komen geweldig in hun vacht, zijn gezond en voelen zich goed en vrij.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:13

Anoniem schreef:
vuurneon schreef:
Beschutting vind ik wel noodzaak in de winter, kan ook prima een paar dikke bomen zijn natuurlijk :)


Dat vond ik ook, Maar sinds mijn pony op een wei staat 24/7 zonder echte schuil mogelijkheid. Ben ik daar een beetje op terug gekomen. Zolang ze in een groepje staan, kunnen ze ook schuilen bij elkaar. En dat doen ze ook (iig als je een sociaal paard heb).

Dus ik denk dat 24/7 op weide(evt. zonder schuil plek) altijd beter is dan 24/7 stal.

Ik zou er voor gaan!


Heb je helemaal gelijk in :) als er een fijne, stabiele kudde bij is dan kunnen ze bij elkaar schuilen :)
(ik heb maar 2 pony's op het land dus dat schiet niet echt op haha)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:15

Alle pony's staan bij ons 24/7 buiten zonder schuilstal alleen afscherming voor wind.
Juist als ik ze op stal zet worden ze helemaal gek.
Ze zijn echt nooit ziek omdat ze het allemaal gewend zijn en ze zijn ook keihard.
Mijn extra nadeel is minder rijden in de winter.
Ik vind het niks om mijn paard te rijden en terug te zetten in de wei als het steenkoud is, ben maar al te bang voor een longontsteking.
Dekens hebben ze bijna geen van allen.
Alleen sommige gebruiksponys van mij of als er eentje alsnog snotterig is.
Maar liever niet als wel

Flint05
Berichten: 419
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:16

Is het niet mogelijk om bv een kleine zee container in de wei te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:18

vuurneon schreef:
Anoniem schreef:
]

Dat vond ik ook, Maar sinds mijn pony op een wei staat 24/7 zonder echte schuil mogelijkheid. Ben ik daar een beetje op terug gekomen. Zolang ze in een groepje staan, kunnen ze ook schuilen bij elkaar. En dat doen ze ook (iig als je een sociaal paard heb).

Dus ik denk dat 24/7 op weide(evt. zonder schuil plek) altijd beter is dan 24/7 stal.

Ik zou er voor gaan!


Heb je helemaal gelijk in :) als er een fijne, stabiele kudde bij is dan kunnen ze bij elkaar schuilen :)
(ik heb maar 2 pony's op het land dus dat schiet niet echt op haha)


Bij ons slechts met 3 paarden. Maar ze kunnen het goed hebben.
Vorig jaar heb ik slechts 1 keer gemerkt dat hij het koud had. En dat was toen het heel koud was en het regende/sneeuwde. En dat de hele dag, waardoor ze niet de kans kregen om droog te worden en op te warme.

Verder is veel ruwvoer wel belangrijk voor weide paarden. Dat houd ze warm!

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:20

crazygirl1 schreef:
Voor -en nadelen? Kan dit met elk ras (koud vs warmbloed)? Mogelijk voor recreatiepaard of ook voor compititiepaarden? Dekens voorzien voor winter of niet? Extra maatregelen?

Gooi er maar op los :)


Mijn paardje staat 24/24u buiten, gewoon een belgisch warmbloed paard. Het grote voordeel aan een paard 24/24 buiten -in kudde verband en met ook schuilmogelijkheden enz, wat bij mij het geval is- is dat mijn paard alle dingen kan doen die paarden horen te doen. Ik weet zeker dat als ik mijn paard ooit op een stalling zou steken waar ze bv maar een paar uur per dag op een paddock kunnen ik na drie dagen een stressbom heb!

Het heeft natuurlijk zijn nadelen, maar dat is meer een luxeprobleem voor mensen dan voor de paarden :Y) modder , sneeuw, koud, nat,... dat heb je niet als je in een leuke stalling kunt staan met binnenpiste en een gezellige kantine :P

in de winter heeft mijn paard wel een deken tegen de kou, heb speciaal 1 gekocht van bucas die ik zowel bij +15 als -15 graden kan opleggen, lekker gemakkelijk :o voor de rest doe ik eigenlijk niets extra speciaals..

Elynkwpn
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-01-07

Re: ervaringen 24/24 weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:21

Mijn paard staat 24-7 buiten en ze vindt het heerlijk.
met regen een deken op verder staat ze er best:)

Cchanny

Berichten: 8833
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:23

Dit kan gewoon met elk ras hoor.
Je kan ook met competitie paarden 24/7 op het land hebben.
Dan zou ik wel een deken er op leggen zodat de vacht niet te dik word.
Wij hebben ook een endurance paard die bijna elk weekend op westrijd gaat. En toch staat deze 24/7 op het land. Word in de winter bijgevoerd met hooi.
En dit gaat prima +:)+