Echte hollandse (winter) recepten?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 21:48

Als halve Nederlander opgegroeid in Engeland wil ik heel graag échte Nederlandse recepten.
Omdat het hier echt al weer winter aan het worden is heb ik wel zin in oerhollandse recepten maar ik ben er zelf niet zo bekend mee. :o

Het mag van alles zijn van stampotten tot ovenschotels tot pannenkoeken tot poffertjes.
Het mogen originele recepten zijn maar ook variaties op een orgineel recept.

Ik zou trouwens heel graag willen weten hoe je nu trouwens een echte hollandse gehaktbal maakt, ik vind overal andere recepten op internet dus ik heb me er nog niet aan gewaagd.
Of worstenbroodjes?

Wat ik (wij) niet lusten:
Witlof en vis.
Rookworst kan ik hier niet kopen.

Bij voorbaat dank. <3

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*


K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:35

Andijviestamppot is echt mijn favoriet! Ik hou verder helemaal niet van echte hollandse kost, maar deze..!

- spekreepjes uitbakken
- rauwe andijvie erdoorheen 'wokken'
- aardappelpurree erdoor scheppen
- en klaar!

Een simpel, snel en overheerlijk! Er hoeft geen vlees meer bij, maar een balletje gehakt past prima (al gebruik ik daar zelf een zakje kruiden voor, maar dat zal in het VK niet te krijgen zijn).

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:48

Kijk eens op ah.nl bij de recepten voor stamppotten: daar zit echt van alles tussen, traditioneel of net wat anders.

En een gehaktbal maken.
Tja. Iedereen doet dat weer anders.
Kies een recept uit waar het simpel wordt uitgelegd en oefening baart kunst, hoor!
Wat er zeker in hoort: halfomhalf-gehakt, zout, peper, nootmuskaat, een eitje en paneermeel.
En niet bakken in lard! Blegh!

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 06:56


kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 07:00

Ik Lees even mee, heb laatst uitgevonden hoe pannekoeken te maken. Makkelijk en erg.lekker!

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 07:05

erwtensoep :D

Love is our resistance

Eskimo

Berichten: 3015
Geregistreerd: 04-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 07:10

Boerenkool met worst :9

Dame23

Berichten: 956
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 07:11

Hutspot! zoals ik het maak.

Veel ui : aanbakken met zout en peper.
Wortels: beetgaar koken in reepjes met zout.
Aardappels: zacht koken, water uit laten lekker en daarna goed stampen met een scheut melk een klontje boter, op smaak maken met peper en zout en nootmuskaat.

En daarna alles bij elkaar stampen....

Aanmaak jus van croma uit de koeling en een gehaktbal gemaakt met ei,paneermeel,zakje oma's gehaktbal kruiden en soms daar ook nog een uitje of paprika doorheen.

Asjeblieft!

Gediplomeerd instructrice dressuur/springen, omgeving Noord Holland
KNHS B/L dressuur jurylid
FNRS jurylid F1 t/m F20
Sir fashion x Kennedy, 5jr L dressuur

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 09:09

Davina21 schreef:
Hutspot! zoals ik het maak.

Veel ui : aanbakken met zout en peper.
Wortels: beetgaar koken in reepjes met zout.
Aardappels: zacht koken, water uit laten lekker en daarna goed stampen met een scheut melk een klontje boter, op smaak maken met peper en zout en nootmuskaat.

En daarna alles bij elkaar stampen....

Aanmaak jus van croma uit de koeling en een gehaktbal gemaakt met ei,paneermeel,zakje oma's gehaktbal kruiden en soms daar ook nog een uitje of paprika doorheen.

Asjeblieft!


Maar die kruiden en croma heb ik hier niet. :(

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*

slokkie

Berichten: 1919
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:53

Benodigdheden voor ongeveer 6-8 ballen (Ja, grote maag):
1000 gram gehakt 500 gram half om half, 500 gram rund
5 beschuitjes, mag ook toast zijn, of oud brood maar dan echt kruimel droog
1 ei
2 eetlepels mayonaise
1 grote ui, geraspt
2 theelepels zout
Peper
+/-150 gram boter

Het zwikkie bij elkaar gooien met uitzondering van de boter.
Zout en peper naar smaak.
Een half uurtje in de koeling laten staan, ballen draaien en rondom bakken in de boter.
Als de buitenkant lekker bruin is de ballen op een bakplaat in de oven voor +/- 20 minuten op 250 graden.
Het schraapsel in de pan losweken met een glas wijn, laurierblad, 2 kruidnagel en water.
Een half tot èèn eetlepel bloem er bij en zacht oproeren tot hij opstijft.

Gehaktballen met jus.
Voor ontbijt, lunch en avond.

Met een dikke lik Dijon mosterd.
:~

“I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.”
Alan Greenspan

Gezegd dat de liefde van een man door de maag gaat ben ik eigenlijk de hele dag aan het masturberen.

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:17

Preistamppot :+:

- Aardappels koken
- Spekjes uitbakken, in ringen gesneden prei erbij roerbakken
- Bakje roomkaas erbij, laten smelten en mengsel blijven omscheppen.
- Aardappels + preimengsel stampen, evt. wat melk om 'm smeuïger te krijgen, op bord scheppen en plakjes gekookt ei erover.

Heb er ook al eens een lepel mosterd doorheen gedaan bij het stampen, is ook erg lekker :9


Zuurkoolovenschotel
- gehakt rullen, op smaak brengen met peper, zout en theelepel kaneel
- Aardappels koken, vervolgens puree van maken met wat melk & nootmuskaat.
- zuurkool uit laten lekken, blikje ananasstukjes openen en zuurkool en ananas mengen.
- In een ovenschaal eerst de puree, dan het gehakt en vervolgens de zuurkool met ananas schikken
- Laag geraspte kaas erover en vervolgens minuut of 25-30 in de oven.

Gehaktballen
- witte boterham zonder korst in laagje melk leggen, de boterham moet zich volzuigen met de melk
- ca. 3 beschuitjes fijnknijpen tot paneer
- uitje zeer fijn snijden, teentje knoflook persen
- gehakt (500 gr) mengen met uitje en knoflook, peper, zout, boterham, beschuitpaneer en een ei.
- soms gooi ik er wat kruiden doorheen zoals tijm, dille, dragon, beetje afhankelijk of ik meer mediterraans balletje wil of simpel hollands balletje.
- ballen draaien, vervolgens door een laagje kruidenpaneer (hier van de AH) en vlot dichtschroeien in laagje boter. Daarna beetje water erbij, jus en lekker laten sudderen :j

What lies before us, what lies behind us, is nothing compared to what lies within us
.

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 13:20

Dankje. :D

Maar ik kan een beschuitje dus ook vervangen met geroosterd brood, want beschuit verkopen ze hier niet.

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:21

andijvie is moeilijk tot niet te krijgen in engeland uit ervaring, ik ga dinsdag naar engeland en neem zelf wat mee :=


hutspot kun je wel heel goed maken , aardappels en uien koken en lekker stampen , rookworst hebben ze wel in engeland maar lang niet zo lekker als de unox, je zou iemand kunnen vragen om wat op te sturen ( doe ik regelmatig naar mijn vrienden :P )


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 14:04

jilleroo schreef:
andijvie is moeilijk tot niet te krijgen in engeland uit ervaring, ik ga dinsdag naar engeland en neem zelf wat mee :=


hutspot kun je wel heel goed maken , aardappels en uien koken en lekker stampen , rookworst hebben ze wel in engeland maar lang niet zo lekker als de unox, je zou iemand kunnen vragen om wat op te sturen ( doe ik regelmatig naar mijn vrienden :P )


Rookworst hebben ze hier wel, maar smaakt heel anders en vind ik niet te eten.
Terwijl ik in Nederland toch wel even naar de Hema ben geweest.

Na mijn vakantie mis ik sommige dingen wel heel erg, zoals de Hema, Xenos en de Action vind ik geweldig, zoiets hebben we hier niet.
Ik heb dan ook mijn koffer volgepropt met spullen. :o

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*

gea_thora

Berichten: 309
Geregistreerd: 07-11-06
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:58

Raponsje schreef:
Rookworst hebben ze hier wel, maar smaakt heel anders en vind ik niet te eten.
Terwijl ik in Nederland toch wel even naar de Hema ben geweest.

Na mijn vakantie mis ik sommige dingen wel heel erg, zoals de Hema, Xenos en de Action vind ik geweldig, zoiets hebben we hier niet.
Ik heb dan ook mijn koffer volgepropt met spullen. :o


Ik wilde je net vertellen dat ik inderdaad in Engeland wel rookworst heb gegeten. (nu eet ik hier in NL ook alleen maar magere rookworst van Unox, dus dat zal verklaren waarom ik die rookworst in Engeland wel lekker vond).

Ook beschuiten heb ik gewoon bij Tesco en Morrisons zien staan ;) Ligt misschien ook aan de regio waar je zit?

Donny: L1 + 3 Eindstand voor mij met Bélo: Z2+1 :D

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 16:04

gea_thora schreef:
Raponsje schreef:
Rookworst hebben ze hier wel, maar smaakt heel anders en vind ik niet te eten.
Terwijl ik in Nederland toch wel even naar de Hema ben geweest.

Na mijn vakantie mis ik sommige dingen wel heel erg, zoals de Hema, Xenos en de Action vind ik geweldig, zoiets hebben we hier niet.
Ik heb dan ook mijn koffer volgepropt met spullen. :o


Ik wilde je net vertellen dat ik inderdaad in Engeland wel rookworst heb gegeten. (nu eet ik hier in NL ook alleen maar magere rookworst van Unox, dus dat zal verklaren waarom ik die rookworst in Engeland wel lekker vond).

Ook beschuiten heb ik gewoon bij Tesco en Morrisons zien staan ;) Ligt misschien ook aan de regio waar je zit?


Wij zitten een heel stuk noordelijker in Schotland.
Daar kan ik bij de Asda, Tesco en Morrison niets Nederlands vinden op fruitella na.
Nu vond ik dat nooit zo'n ramp want ik ben sowieso niet met Nederlands eten opgegroeid maar nu na mijn vakantie in Nederland heb ik er wel zin in. :o

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:13

Hete bliksem, oer hollands !!!!

Men neme aardappelen, de zelfde hoeveelheid appels, spekkies, worst (kan ipv rookworst ook andere worst zijn), wat zout en eventueel wat rozijnen (mijn eigen inbreng :) is anderen goed bevallen)

Schil en snij de aardappels en appels in blokjes dit half onder water, gooi dit alles in 1 grote pan (ik ben gek op 1 pansgerechten :)) Doe de spekkies, worst, zout en rozijnen er boven op. Alles wat laten koken en dan mengen tot alles gaar is.

Ik weet niet voor hoeveel personen je moet koken en hoe groot je pannen zijn, maar door alles in 1 pan te koken krijg je een betere smaak. Geld vind ik voor de meeste stampotten.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)


Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 17:01

aikon schreef:
Hete bliksem, oer hollands !!!!

Men neme aardappelen, de zelfde hoeveelheid appels, spekkies, worst (kan ipv rookworst ook andere worst zijn), wat zout en eventueel wat rozijnen (mijn eigen inbreng :) is anderen goed bevallen)

Schil en snij de aardappels en appels in blokjes dit half onder water, gooi dit alles in 1 grote pan (ik ben gek op 1 pansgerechten :)) Doe de spekkies, worst, zout en rozijnen er boven op. Alles wat laten koken en dan mengen tot alles gaar is.

Ik weet niet voor hoeveel personen je moet koken en hoe groot je pannen zijn, maar door alles in 1 pan te koken krijg je een betere smaak. Geld vind ik voor de meeste stampotten.


Van hete bliksem had ik nou nog nooit gehoord! :D

Dit gaat ook op mijn probeersel lijst, dankje.

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:09

hete bliksem maak ik altijd in de oven. laagje aardappelen, laagje gehakt met ui, laagje appels enzoverder.

hee als jij mij scottisch broth en pork/egg pey opstuurd, stuur ik jou rookworsten en andijviezaad op :D

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:34

Wij maakten het met scouting :) Echt scouting voer, kan weinig aan verpest worden door de jeugd. Tenzij ze het laten aanbranden :(
Mijn oma vertelde mij dat dit eigenlijk "armen voer" was. Vaak met restjes vlees, wat ze maar konden vinden/overhadden.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:42

Hutspot met hachee :~

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:47

Hoezo hebben ze daar geen zout peper en nootmuskaat?

Wat je ook kunt doen is gaan kijken of er bij jou in de buurt een 'dutch club' of nederlandse club is.Die heb je redelijk veel in Amerika, allemaal nederlanders die daar wonen die samen komen en nederlands gaan koken. Verder kun je enorm veel zelf maken (bv zuurkool) of groeien (dus een groentetuin aanleggen) Het is maar net hoeveel moeite je erin wilt steken om het daadwerkelijk te krijgen.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 17:53

Benfan schreef:
Hoezo hebben ze daar geen zout peper en nootmuskaat?

Wat je ook kunt doen is gaan kijken of er bij jou in de buurt een 'dutch club' of nederlandse club is.Die heb je redelijk veel in Amerika, allemaal nederlanders die daar wonen die samen komen en nederlands gaan koken. Verder kun je enorm veel zelf maken (bv zuurkool) of groeien (dus een groentetuin aanleggen) Het is maar net hoeveel moeite je erin wilt steken om het daadwerkelijk te krijgen.


Er is hier geen Nederlandse club meer, was er wel en die kwamen wekelijks bij elkaar om frikandelen te eten. :')

Veel dingen kan ik hier wel krijgen voor wortelstamp kan ik bijvoorbeeld zo alle ingredienten van halen maar zoals hier boven werd genoemd een zakje "oma's gehaktbal kruiden" toevoegen, dat kan ik hier natuurlijk niet krijgen.

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Echte hollandse (winter) recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:23

Je moet ook geen zakjes kruiden hebben, vaak te zout teveel meuk en nog vies ook. Gehaktballen lekker zelf kruiden doe ikzelf al jaren en dan zijn ze een heel stuk lekkerder (en doordat er minder zout inzit stukken gezonder) Nu alleen nog zien of je bepaalde groente wel kunt krijgen en anders zelf gaan verbouwen als je dat leuk lijkt. Iemand kan je vast wat zaden vanuit nederland sturen :)

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:33

jilleroo schreef:
andijvie is moeilijk tot niet te krijgen in engeland uit ervaring, ik ga dinsdag naar engeland en neem zelf wat mee :=


Wij hebben in Schotland 'andijvie'-stamppot gemaakt met gewone bladsla. Ging eigenlijk ook prima.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers