vuil drinkwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 23:36

We hebben aan de weide een groot open vat waar het regenwater zich verzamelt, maar het ziet er niet proper uit (algen, insectjes etc.).
Het water staat stil als het niet regent wat in de zomer dus veel is.

Ik vroeg me dus af of dit schadelijk/gevaarlijk is.

(We kunnen het vat wel regelmatig uitkuisen maar weet niet of dit zin heeft want de algen komen toch direct terug. En buiten dat zou ik geen andere oplossing weten).

Weten jullie dus of dit schadelijk is voor de paarden?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:37

Ja, kan wel degelijk schadelijk zijn. Stilstaand water met deze warmte is niet meer goed.

Weggooien en schoonmaken dus.

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:38

Als ze gewoon ''schoon'' water ter beschikking hebben dan zullen ze dat water vast niet drinken. En zo wel dan kan het waarschijnlijk geen kwaad. Giftige planten eten ze ook niet..

lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 23:56

Ze drinken het al lang maar de eigenaar (ik doe halve stal) dacht dat het geen kwaad kon. Ze hebben er hiervoor nooit last van gehad, wat kunnen ze ervan krijgen misschien? Nu krijgen ze proper water omdat het vat zo goed als leeg is, maar ze moeten dus altijd proper water krijgen en geen regenwater uit een vat meer?

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:55

Stilstaand water = muggenbroedplaats = bron ziektes (blauwtong, etc.) afdekken of opruimen is wel zo verstandig.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 01:11

Blauwtong krijgen ze niet van water. Dat wordt verspreid door muggen. Blauwtong krijgen evenhoevigen, dus paarden niet.
Vervuild water drinken is voor elk dier, maar mens ook slecht en daarom zullen ze dat ook niet snel doen. Maar als ze niks te kiezen hebben wel. Die regenton regelmatig schoonmaken dus, net als de waterbakken.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 01:32

en die muggen broeden in stilstaand water zoals een open regenwatervat.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:15

Sponsje mee en op tijd (1/2x per week) mee schoonmaken

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:08

Ik ben heel erg op schoon drinkwater. Hier verschonen we dagelijks het water. Als ik het doe, schrob ik ook alle emmers helemaal uit. Vind het gewoon zielig wat voor drinkwater paarden soms krijgen; dat wil je zelf toch ook niet drinken???

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:10

Hier krijgen ze iedere dag schoon vers water en als de bakken vies zijn dan maak ik ze schoon. Ik vind schoon drinkwater toch wel bij de basisbehoeften van een dier horen en het lijkt me dat je op een gegeven moment ook bacteriën in je water krijgt.

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:12

Regenwater is helemaal niet slecht voor paarden hoor! Ik vang het regenwater op en dat drinken de paarden via de waterbakken in de stal.
Als het brak water is (stilstaand open water) dat is een ander verhaal. Vroeger had ik een badkuip in de wei staan en die werd iedere week schoongemaakt en opnieuw gevuld.

lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:25

We zullen vanaf nu elke dag proper drinkwater geven en de drinkbakken regelmatig uitkuisen.
We dachten dat het geen kwaad kon omdat paarden (en andere dieren) in de vrije natuur ook gewoon uit een grote plas water of rivier drinken.

Bedankt voor de reacties!

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:43

Hoe groter het wateroppervlak hoe langer het schoon blijft volgens mij. Dus een grote plas kun je niet vergelijken met een ton regenwater.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:14

Gewone groen algen kunnen geen kwaad. Muggenlarven evenmin, al betekent dat natuurlijk wel dat je dan ook meer muggen hebt.
Je kunt altijd zelf het water even proeven, mensen zijn naar mijn idee vaak veel te bang over wat hun paarden drinken, als het gewoon naar water smaakt en ruikt is het echt niet erg als er wat in zwemt/groeit.
Met open water wel uitkijken voor dingen als blauwalg en bijtende dieren, libellelarven kunnen bijvoorbeeld vervelend bijten.

lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 16:03

Dus regenwater mag gegeven worden als het afgedekt is zodat er geen beestjes aankunnen?

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:09

kijk maar naar paarden die de hele zomer in de wei of in de natuur lopen. hebben meestal een koeien pomp waar ze mee uit de sloot drinken.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:10

Je hebt van die grote witte plastic afgedekte regenopvangdingen, is dat niks voor jou dan?
Kraantje open en bak/badkuip/cementkuip bijvullen.
Die dingen kosten ook maar een paar tientjes.

lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 16:13

Dankje voor de tip! Ga ik waarschijnlijk doen!

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:04

hier een koeienpomp weermee ze grondwater drinken. Gaat heel prima. Regenvat waar water zolang in staat, zou ik zelf niet willen

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:56

Slootwater is bepaald niet goed!! Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die dat rotte, stinkende, stilstaande, muggeneieren bevattende, algenbevattende gore water aan hun paarden geven... Natuurlijk drinken paarden dat als ze dorst hebben, en ja, ook in de natuur. Maar toen wij nog in de oertijd geen leidingwater hadden, dronken wij dat ook! Met alle gevolgen van dien..... Nee, in de tijd van leidingwater vind ik het not-done je paard goor slootwater te geven. Geef dan nog liever grondwater idd, dat is een stuk schoner.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:16

Ik weet niet hoe de sloten er uit zien waar jij woont, maar hier zijn de sloten prima te drinken hoor. :)

Helder water met een hoop leven er in. Waterplanten, vissen enz. Leeft allemaal schijnbaar in goede gezondheid. Nu moet ik wel zeggen dat er hier ook ietsje stroming in staat, wat de kwaliteit natuurlijk wel ten goede komt. :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:27

Slootwater is prima hoor, heb hier een hoop kikkertjes. En zit in een waterbeschermingsgebied..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:20

Brendaaaa schreef:
Slootwater is bepaald niet goed!! Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die dat rotte, stinkende, stilstaande, muggeneieren bevattende, algenbevattende gore water aan hun paarden geven... Natuurlijk drinken paarden dat als ze dorst hebben, en ja, ook in de natuur. Maar toen wij nog in de oertijd geen leidingwater hadden, dronken wij dat ook! Met alle gevolgen van dien..... Nee, in de tijd van leidingwater vind ik het not-done je paard goor slootwater te geven. Geef dan nog liever grondwater idd, dat is een stuk schoner.


:')
Sorry, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Net of elke sloot er zo uit ziet! :')
Ja mijn paarden drinken uit de sloot en ja ze vinden het lekkerder dan leidingwater! Katten drinken ook uit die sloot, honden etc. Want verrassing; je hebt ook schone sloten! Die goed doorstromen en helemaal niet ruiken. Groene algen zijn ook een bron van zuurstof voor het water en de dieren die erin leven. Groene algen eten de paarden niet en zijn ook niet schadelijk.
Ik kan er zelfs in zwemmen als ik dat zou willen.

lotte_horses

Berichten: 736
Geregistreerd: 30-08-10
Woonplaats: Mechelen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:27

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga dan gewoon zo'n groot dicht vat kopen waarin ik het regenwater opvang.
Zo kunnen er geen beestjes aan :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: vuil drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:28

Dat is het makkelijkste inderdaad :)