Blijven wachten of benaderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Blijven wachten of benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 13:44

Ik heb sinds kort een 5-jarige merrie, die volgens de handelaar 'supermak' was, wat toen ik daar op haar reed ook zo leek te zijn. Nu gaat ze me (uiteraard) uitproberen. Eerst kon ik haar gewoon makkelijk halsteren, maar sinds gisteren (ik heb haar nu 2 weken) loopt ze weg in de box als ik het halster om wil doen. Als ik haar naloop dan kan ik op een gegeven moment wel het omdoen maar ik vind het niet echt leuk dat ik het gevoel krijg dat het steeds lastiger wordt.
Ze hoeft echt nog niet zwaar te werken, ik doe wat wandelen om verkeersmakker te maken, wat schriktraining en verder mag ze lekker veel in de wei lopen. Dus (ik dacht) redelijk variatie.

Rijden kan nu nog niet omdat het juiste zadel er nog niet is.

Maar nu is mijn vraag: Moet ik gewoon bij de deur van de box wachten totdat ze gewoon bij me komt en ik het halster om kan doen zonder sputteren, of moet ik naar haar toegaan en net zo lang volgen totdat ik het om kan doen?

En hoe krijg ik nu een goede band dat ze het ook leuk vindt om met me te werken? Ik krijg nu het gevoel dat ze lekker alleen zelf in de wei wil staan en verder het nut er niet van inziet om iets met mij te doen. Ik laat het haar duidelijk merken wanneer ze het goed doet maar toch voelt het nu niet lekker omdat ze lastiger wordt. Het ondermijnt mijn zelfvertrouwen (ja, ik weet het, dat is niet handig) maar ik zou het zo graag goed doen en weet nu even niet hoe ik het aan moet pakken.

Misschien een trainer a la Annamarie van der Toorn een idee? Of hebben jullie andere ideeen hoe ik het nu goed op kan pakken zonder dat ik zometeen een erg dure grasmaaier heb.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Blijven wachten of benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:46

Nou, ze mogen op enig moment best accepteren dat het leven niet altijd leuk is hoor. En 5 jarige merries zijn geen puppies meer dus die mag je best eens aanpakken.

Voor de lieve vrede zou ik er telkens als ik het halster aanbood, even een koekje bij geven. Laat ze maar het halster associëren met iets lekkers. Wordt het leven gewoon wat makkelijker van.
Mocht ze gaan happen, kan dat doorslaan naar bijten en dan zou ik geen koekjes meer erbij geven. Maar ik zou dat voor nu wel gaan proberen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:48

je hebt haar nog niet zo lang zeg je.
Misschien heeft ze gewoon de tijd nodig om in te burgeren.
Pas na een jaar is een paard echt gewent aan zijn omgeving en nieuwe leider.

Ik zou wachten bij de ingang van haar stal tot ze komt......
komt ze niet dan blijft ze binnen tot ze wel komt :)

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Blijven wachten of benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:53

Neehoor, ik zou ook niet wachten, wel geef ik altijd wat lekkers als ik m'n paard halster. (mijne was wel extreem moeilijk, hij was een 3 jarige hengst die niet gewend was een halster om te krijgen)
Als ze niet komt of wegloopt en jij doet niks krijgt ze haar zin, net zo lastig vallen tot ze wel wil dan weet ze dat als ze moeilijk doet ze tóch gepakt wordt en het geen zin heeft weg te lopen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Ninia
Berichten: 496
Geregistreerd: 24-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:56

Kom je ook wel eens gewoon de stal in? Gewoon even kletsen of kroelen, snoepje geven. Of kom je haar altijd halen? Geef haar maar lekker veel lieve en positieve aandacht. Doe je ook grondwerk?

Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Re: Blijven wachten of benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:00

Je hebt haar pas kort en nu al schriktraining?
Beestje vertrouwt jou nog niet eens, hoe kan jij haar dan leren andere dingen wel te vertrouwen?
Als ik dat beestje was had ik mij ook omgedraaid in m'n box

Ik zou eerst eens een band opbouwen..

Massie <3

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:05

Paard moet ten alle tijden naar je toe komen. Wachten dus. En als ze komt en je kunt het halster omdoen dan beloon je dat met een uurtje wei ofzo. Ze weet dan: als ik kom voor het halster dan mag ik misschien wel lekker naar buiten.

Als je er achteraan gaat lopen in zo'n kleine ruimte dan volg jij haar dus ipv andersom. Dat is punt 1 niet de bedoeling want zij moet jou juist gaan volgen en punt 2 kan het tot gevaarlijke situaties leiden in zo'n stal. Als ze je klem zet tegen een wand en een keer uithaalt dan zijn helemaal de rapen gaar.

Je hoeft ook niet afwachtend over te komen, je doet gewoon die staldeur open en roept "kom". Kan in het begin wat langer duren maar uiteindelijk leert ze dat zij moet komen als jij bij haar stal staat. Ik ga mijn paarden nooit achterna lopen, dat moeten ze maar fijn bij mij doen. Ook in de wei moeten ze gewoon komen. In het begin lukt dat misschien niet maar dan kun je haar eens een paar keer in het rond jagen, wel aangeven in welke richting ze moet lopen mbv je lichaamstaal. Meestal lopen ze dan in een volte om je heen. Als je merkt dat ze dan moe wordt ga je met je rug er half naar toe staan en zal ze komen kijken.

Onthou dat jij altijd degene bent die bepaalt in welke richting je paard loopt. Of je ze nu vast hebt of niet. En dat je er nooit achteraan gaat huppelen. Dat gelkdt dus ook als ze in de stal staat. Je hebt haar nu twee weken, je hebt nog geen zadel dus maak gebruik van die tijd. Met geduld kom je een heel eind. Niet de stal ingaan om haar te pakken. Voorkom situaties waarin ze in het voordeel is en naar je kan uithalen als het haar niet zint.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:07

dat bedoelde ik ook maikeltje :j

er kan er maar 1 de leider zijn

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Blijven wachten of benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:09

Onderschat de volharding van merries niet :D
Je zou wel eens heel lang kunnen moeten wachten :=

Aan dat verhaaltje doe ik niet mee. Ik ben baas vanaf dag 1 en wat ik wil, dat hebben ze maar te doen. En ik ga er niet op zitten wachten tot zij zover zijn... zeker niet bij merries :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:10

Dees schreef:
Onderschat de volharding van merries niet :D
Je zou wel eens heel lang kunnen moeten wachten :=

Aan dat verhaaltje doe ik niet mee. Ik ben baas vanaf dag 1 en wat ik wil, dat hebben ze maar te doen. En ik ga er niet op zitten wachten tot zij zover zijn... zeker niet bij merries :D

De merrie moet mijn volharding ook niet onderschatten. Komt ze niet dan staat ze in de stal...punt :D
En ik blijf erbij dat zij naar mij moet komen, ik weiger haar te moeten gaan halen. Dat is de omgekeerde wereld en daar doe ik niet aan mee.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Blijven wachten of benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:11

Tenzij de merrie dat juist beoogde te bereiken, dat is de lange neus naar jou ;)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:14

Ik blijf ook bij lastig vallen, het is gewoon een join up in de stal, je moet haar niet achterna lopen maar wel zorgen dat ze het niet leuk heeft als ze niet komt, ik ga niet afwachten, je kan je paard niet eeuwig in de stal laten en ze moeten gewoon luisteren. O:)

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:16

@Dees Ik denk dat ze eerder de stal beu is dan ik. Ik kan gaan en staan waar ik wil. Zij alleen wanneer ik haar kom halen :+

Maar jij gaat dus die stal in? Jij loopt gezellig naar de achterste hoek in de stal langs je merrie af met het risico dat ze je het licht uitslaat? En misschien dat ze dat wel niet maar wat heb je haar dan bijgebracht? Ik trek liever wat langer de tijd uit zodat het voor de merrie duidelijk is dat zij moet komen dan dat ik 10 jaar lang iedere keer die stal in moet duiken omdat die merrie niet op of omkijkt wanneer ik bij stal kom en ze dus een dikke middelvinger naar me opsteekt. Want dat doet ze dan. Op het moment dat jij haar komt halen is zij baas in haar beleving. Dus ik ben heel benieuwd dan naar jouw manier van aanpak.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:17

Dees schreef:
Onderschat de volharding van merries niet :D
Je zou wel eens heel lang kunnen moeten wachten :=

Aan dat verhaaltje doe ik niet mee. Ik ben baas vanaf dag 1 en wat ik wil, dat hebben ze maar te doen. En ik ga er niet op zitten wachten tot zij zover zijn... zeker niet bij merries :D


Dit heb ik ook. Ik moet ook wel eens ergens aan wennen maar van mij wordt er ook meteen een bepaald gedrag verwacht. Dat kan je paard ook wel doen. Ik zeg aanpakken anders loopt ze misschien zo over je heen.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:18

MirandaFuego schreef:
Ik blijf ook bij lastig vallen, het is gewoon een join up in de stal, je moet haar niet achterna lopen maar wel zorgen dat ze het niet leuk heeft als ze niet komt, ik ga niet afwachten, je kan je paard niet eeuwig in de stal laten en ze moeten gewoon luisteren. O:)

En wat doe jij dan? Vervelen met een zweep ofzo? :+

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:18

terug brengen ik vertrouw dit zaakje niet

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:19

Ymor schreef:
Dees schreef:
Onderschat de volharding van merries niet :D
Je zou wel eens heel lang kunnen moeten wachten :=

Aan dat verhaaltje doe ik niet mee. Ik ben baas vanaf dag 1 en wat ik wil, dat hebben ze maar te doen. En ik ga er niet op zitten wachten tot zij zover zijn... zeker niet bij merries :D


Dit heb ik ook. Ik moet ook wel eens ergens aan wennen maar van mij wordt er ook meteen een bepaald gedrag verwacht. Dat kan je paard ook wel doen. Ik zeg aanpakken anders loopt ze misschien zo over je heen.

Hoe dan? Want dat mis ik dus bij jullie, hoe je dan aanpakt :D

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:22

Je paard gaat je echt niet zomaar slaan hoor, als je daar bang voor bent ben je al wat langer niet goed met je paard bezig, of het moet een verschrikkelijk probleempaard zijn.
Ik vind niet dat je paard zelf mag aangeven wanneer ie geen zin heeft om het halster aan te krijgen, jij bent de leider en als jij zegt dat nu het halster om gaat, dan gaat dat nu om en niet wanneer het paard weer eens zin heeft.
Want dan leer je juist dat als ze wegloopt ze niet hoeft maar alleen als ze zelf wil.
Als een paard een ander paard uit de stal wil hebben gaat hij ook niet afwachten tot ie er vanzelf uitkomt.
Het is jammer dat mensen hun oren niet plat kunnen leggen.
Een zweep hoef ik nooit te gebruiken voor m'n paard, goede lichaamstaal doet genoeg, maikeltje.. :+
Met lastigvallen bedoel ik wegsturen,achterwaarts laten gaan en opzij voor jou laten lopen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:23

Mijn pony heeft mij in het begin ook wel eens de kont gekeerd. Toen heb ik hem een schop gegeven en nu komt hij gewoon. Hoe je het doet doe je het (ik weet dat er bij mijn pony geen andere optie was en dat het misschien bij anderen wel zo is) maar je moet gewoon duidelijk maken wat je grenzen zijn. En je pony of paard hoort daar niet overheen te gaan. Duidelijk en consequent zijn bij mij de sleutelwoorden tot succes.

Ik wil hier trouwens niet mee zeggen dat schoppen de oplossing is. Nu hij weet hoe ik ben zijn sommige conflicten veel makkelijker op te lossen. Net zoals de gene hier boven mij zegt met lichaamstaal.
Laatst bijgewerkt door Ymor op 26-08-12 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:24

Ik heb nog niet meegemaakt dat een paard mij 'het licht uit de ogen zou willen slaan'. Dat is een kwestie van inschatten. Met paarden die dat in zich hebben, ga ik helemaal niet om, die laat ik over aan anderen die het toch beter menen te weten.
Met een schuwe ga je anders om dan met een brutale. Ik heb ze liever brutaal maar in beide gevallen zou ik het dier toch in de stal gaan benaderen. Afwachten bij de deur duurt mij te lang, ik heb wel wat beters te doen.
De benadering is in beide gevallen trouwens wel verschillend, maar dat is lastig uiteen te zetten op tekst. Dan kom je op het punt dat er gewoon verschil is tussen paardenmensen en mensen met paarden. Voor echte paardenmensen is een theorie als 'eerst een band krijgen' en 'join up' eigenlijk onnodig; dat gaat vanzelf, vanzelfsprekend en al vanaf het allereerste contact. Dat is niet iets wat je zou moeten oefenen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:37

MirandaFuego schreef:
Je paard gaat je echt niet zomaar slaan hoor, als je daar bang voor bent ben je al wat langer niet goed met je paard bezig, of het moet een verschrikkelijk probleempaard zijn.
Ik vind niet dat je paard zelf mag aangeven wanneer ie geen zin heeft om het halster aan te krijgen, jij bent de leider en als jij zegt dat nu het halster om gaat, dan gaat dat nu om en niet wanneer het paard weer eens zin heeft.
Want dan leer je juist dat als ze wegloopt ze niet hoeft maar alleen als ze zelf wil.
Als een paard een ander paard uit de stal wil hebben gaat hij ook niet afwachten tot ie er vanzelf uitkomt.
Het is jammer dat mensen hun oren niet plat kunnen leggen.
Een zweep hoef ik nooit te gebruiken voor m'n paard, goede lichaamstaal doet genoeg, maikeltje.. :+
Met lastigvallen bedoel ik wegsturen,achterwaarts laten gaan en opzij voor jou laten lopen.

Goed, lichaamstaal gebruik ik wel als je mijn posts goed gelezen hebt. En gebruik van lichaamstaal zorgt er voor dat het paard naar mij toen komt en ik dus niet achter het paard aan hoef. Van een nieuw en wildvreemd paard weet je niet wat ze kunnen doen en dat is nu net de situatie hier voor TS. Ze heeft het dier nu 2 weken, het pakken van het paard gaat steeds moeizamer.Waarschijnlijk doordat ze iedere keer achter het paard aangaat in de stal, mee rondjes draait met het paard voordat ze het hoofd te pakken krijgt om het halster om te doen. Dat zal ze moeten doorbreken. Wat jij beschrijft is gewoon hoe jij het bij een paard doet wat je al langer kent, die al weet dat jij bepaalt wat gebeuren moet. Maar dat is hier de vraagstelling niet. Hier gaat het om een merrie die de nieuwe eigenaresse nog niet als leider ziet en vraag van de TS is dus of ze nu toch achter dat paard moet aankachelen in die stal of niet. Niet dus, paard moet naar haar toe komen, niet andersom.
Dees schreef:
Ik heb nog niet meegemaakt dat een paard mij 'het licht uit de ogen zou willen slaan'. Dat is een kwestie van inschatten. Met paarden die dat in zich hebben, ga ik helemaal niet om, die laat ik over aan anderen die het toch beter menen te weten.
Met een schuwe ga je anders om dan met een brutale. Ik heb ze liever brutaal maar in beide gevallen zou ik het dier toch in de stal gaan benaderen. Afwachten bij de deur duurt mij te lang, ik heb wel wat beters te doen.
De benadering is in beide gevallen trouwens wel verschillend, maar dat is lastig uiteen te zetten op tekst. Dan kom je op het punt dat er gewoon verschil is tussen paardenmensen en mensen met paarden. Voor echte paardenmensen is een theorie als 'eerst een band krijgen' en 'join up' eigenlijk onnodig; dat gaat vanzelf, vanzelfsprekend en al vanaf het allereerste contact. Dat is niet iets wat je zou moeten oefenen.

Maar wat jij nu daadwerkelijk doet, hoe je het aanpakt, dat schrijf je niet. Da's jammer want dat is nu net de vraag van de TS.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:44

Denk dat Dees niet kan omschrijven wat ze zou doen. Ze kent het paard niet.

Bovendien zou Dees iets doen dat niet te omschrijven is. Dat is het probleem met paardenmensen namelijk, als die het hele scala wat ze bewust danwel onbewust doen zouden moeten opschrijven dan zou het een lijvig stuk gaan worden :j .

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:49

Jammer dat paardenmensen niets kunnen verwoorden dan want dat zou voor de TS juist bijzonder handig zijn. Gelukkig ben ik een mens met paarden :D

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998


LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:53

Als kennisoverdracht van paardenmensen op andere personen eenvoudig zou zijn, dan was er niet zoveel paardenellende.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:56

Ook iemand met paarden kan best een (beetje) paardenmens worden hoor. Het is vooral een kwestie van doen. En dat wat niet werkt, dat leer je vanzelf. Vooral niet teveel bij nadenken.
Je leert het echter niet uit een boekje, of van een internetsite, en zelfs niet vanaf een filmpje. Het is doen, irl, liefst met een voorbeeld van een echte paardenmens. Kijken en doen. Als jij niet te moeilijk doet over de omgang met je paard, zal jouw paard niet te moeilijk doen over de omgang met jou.

@TS: heeft jouw stalhouder (of degene die voert) hetzelfde probleem met het paard of is het enkel bij jou?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 43 bezoekers