Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 20:30

Hallo bokkers,

Mijn beste vriendin en ik gaan volgende week naar een festival, hier willen wij iets leuks/bijzonders doen aan ons zelf.
Dus ik heb een paar dingen opgezocht en partylenzen leek mij heel erg leuk. Er zit geen sterkte in en heb nog nooit lenzen
gedragen. Kan dit kwaad voor je ogen? En heeft iemand ervaringen met deze lenzen?

Thankssss! *D

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:33

Ik heb ze 1x 5 min ingehad het is een heel geg0**** om ze in te krijgen ze doen zeer klappen constand dubbel en zijn gewoon NIET goed voor je ogen...

_RMHorse_
Berichten: 1180
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:41

Ik heb ze vroeger zo vaak in gehad, ging prima! het indoen is wel lastig, maar dat is logisch je oog knippert automatisch en dat is precies wat je niet wil hebben haha.
Je moet gewoon weten wat je doet en niet van die goedkope halen :j

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 20:48

Hmm, ik denk dat het indoen inderdaad nog wel even een klus word.
Ik heb een paar op een site gevonden voor €20. Zijn deze ook te koop bij feest winkels of moet je dit echt via internet doen?

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:51

Als je niet gewend bent aan lenzen lijken ze me heel oncomfortabel. De eerste keer dat ik lenzen in had moest ik er ook ontzettend aan wennen!

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:52

Echt goed zullen ze niet zijn voor je ogen maar van een dagje lenzen dragen zullen je ogen niet opeens eruit vallen ofzo. Misschien dat je ze bij een opticien kunt kopen? Daar kunnen ze je ook goed uitleggen hoe je ze in moet doen. Zelf heb ik ook lenzen en de eerste keer was een beetje wennen maar het was verder totaal niet pijnlijk of iets dergelijks.

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 21:04

Okee er stond ook nog wat informatie over de lenzen maar weet niet wat het betekend :( misschien weten jullie dit? :oo
Eigenschappen: watercontent 45%, basecurve 8.6, diameter 14 mm, jaarlenzen.

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:09

Zachte lenzen heb ik vanaf moment 1 zo in kunnen doen en voelde er niks van, dus hoeft niet vervelend te zijn hoor.
Dubbelklapen doenze als je ze binnenstebuiten hebt.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:11

Veerle_88 schreef:
Okee er stond ook nog wat informatie over de lenzen maar weet niet wat het betekend :( misschien weten jullie dit? :oo
Eigenschappen: watercontent 45%, basecurve 8.6, diameter 14 mm, jaarlenzen.


Dat zijn volgens mij standaard maten voor kleurlenzen. Watercontent is hoeveel water er in de lens zit en dus hoeveel zuurstof deze kan doorlaten. Basecurve is hoe bol de lenzen zijn en de diameter is de grote. Met jaarlenzen bedoelen ze waarschijnlijk dat ze een jaar lang houdbaar zijn. Kleurlenzen zijn namelijk altijd zachte lenzen en die kun je meestal maar 30 dagen dragen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:13

Het is wel raadzaam om de tijd dat op te bouwen van het dragen van de lenzen, beter voor je ogen, zorg dus ook dat je vloeistof en een bewaardoosje hebt waar je ze in kunt wegzetten en reinigen.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:17

Dat ook ja! Het is nogal zonde om er op het festival achter te komen dat je oog opeens best wel pijn doet maar je je lens nergens kunt bewaren. Dat zou echt zonde zijn.

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 21:26

Ja goede tip! En die vloeistof kan je wel bij kruitvat kopen toch?
En -muntdrop- bedankt voor de verklaring haha, het is echt allemaal chinees voor mij :D

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:33

meggiemeg schreef:
Het is wel raadzaam om de tijd dat op te bouwen van het dragen van de lenzen, beter voor je ogen, zorg dus ook dat je vloeistof en een bewaardoosje hebt waar je ze in kunt wegzetten en reinigen.


Dit is heel belangrijk.
Verder zou ik het gewoon proberen hoor. :)
Ik heb zelf nooit problemen gehad met zachte lenzen qua wennen. Je moet natuurlijk wel de handigheid krijgen met het in en uitdoen want als je heel erg gaat prutsen dan krijg je de dag zelf geirriteerde ogen en dat wil je niet. Ook als je ze bijvoorbeeld zat bent en niet meer uit krijgt dan heb je een probleempje. Wat ik merk dat als mijn ogen heel droog zijn, ik ze niet uit krijg. Als je dan een druppeltje vloeistof in je ogen druppelt dan kun je ze er makkelijker uithalen.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:33

Als je voor het eerst lenzen in doet, is het slim om uitgelegd te krijgen hoe je dat doet.
Daarom geven ze bij een opticien daar ook adviezen voor.
Daarbij zullen ze ook uitleggen wat de risico's zijn van de lenzen.

Alle ogen hebben een 'eigen' vorm. Daar passen de lenzen ongeveer bij. Ik neem aan dat je geen bril hebt, anders had je mogelijk eerder lenzen gebruikt? Dan zullen die lenzen wel ongeveer passen.
De basecurve en de diameter zijn termen die gebruikt worden om de bolling en de grootte van de lens aan te geven. en hoe ze water doorlaten (geloof ik?)

belangrijkste is om de lenzen een keer te proberen voor het feestje. en het ALLER belangrijkste:
doe ze na het feestje weer uit!!!
niet 's nachts inlaten, dat kan wel heel schadelijk voor je ogen zijn!!!

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:37

Mijn eerste keer zachte lenzen; volgens de opticien kon ze ik snachts ook wel inhouden (na het stappen in een rokerige kroeg). Dikke rode ogen en de hele week geen lenzen meer in kunnen hebben. :=

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:19

Wel rustig opbouwen in het begin. Ik draag al jaaaren lenzen en zou ook geen problemen hebben met een kleurlens. Maar je moet er wel zachtjes aan mee beginnen, anders kan het nog vies tegenvallen. En goed reinigen voor en na die tijd.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:29

Ik draag al 25 jaar lenzen maar vond kleurlenzen echt verschrikkelijk zitten.
Deze zijn veel dikker en iedere x als ik knipperde voelde ik ze.
Neem aan dat dit met partylenzen niet anders is.En als je dan al geen lenzen gewend bent helemaal.
Heel slecht zal het die enkele x niet zijn maar ik denk dat je ze halverwege de avond alweer uit wilt doen!
Dat in en uitdoen zou ik dan ook zeker even thuis oefenen.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:34

Je hebt kleurlenzen en kleurlenzen natuurlijk :D

De meeste lenzen die je bij partywinkels en drogisterij kunt kopen zijn gewoon troep, maar ik ben wellicht licht bevooroordeeld omdat ik bij een optiekzaak werk.

Sommige opticiens verkopen zelf nog kleurlenzen. Meestal niet op voorraad. Dan krijg je een lens die qua bolling en diameter bij je oog past en die qua materiaal een hoog draagcomfort geeft. Daarnaast leer je ze dan ook meteen in en uitzetten en leer je kijken wat de binnen en wat de buitenkant is, wat echt niet altijd een simpel karweitje is als je geen lenzen gewend bent. Ook leer je ze reinigen.
Wij behandelen iemand met kleurlenzen (ook voor een keer) als iemand die gewone lenzen heeft. Dus je draagt ze ook de eerste keer 4 uur en komt dan terug voor controle om te kijken of de lens bij het oog past. Daarna begin je met opbouwen, dus 2 uur extra dragen per dag.
Het is niet een kledingstuk wat je zo zorgeloos aan en uit kunt doen.

Persoonlijk zou ik ze niet snel voor de lol kopen bij een webshop of drogisterij, zeker niet als je geen ervaring hebt met lenzen. Door mijn werk zie ik vaak mensen met dit soort geintjes die een lelijke hoornvliesbeschadiging overhouden omdat er wat onder kwam en ze ze niet uit kregen bijv. Of omdat ze ze niet goed reinigen en een lelijke oogonsteking krijgen. Ook mensen die er rustig mee gaan slapen wel eens meegemaakt, of die ze veel te lang dragen en niet op tijd vervangen en daardoor vaatingroei krijgen, wat nooit meer geneest.


Mocht je een goede kleurlens zoeken zou je dus het beste even bij een opticien binnen lopen. Acuvue heeft erg goede en fijne kleurlenzen bijvoorbeeld.

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 16:29

Hmmm, zoals iedereen al zegt dat ik er probleempjes mee ga krijgen lijkt het me niet echt een slim idee om het te doen. Ik heb geen zin in mijn goede ogen te verknallen door 1 dag feesten. Ik wist niet dat er zo veel bij kwam kijken..

Maar allemaal super bedankt voor de hulp!

PS: Iemand nog een ander leuk idee? :o

Angelaa2
Berichten: 4225
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:00

Gekleurde nepwimpers? Ehm gekke pruik?

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:44

Ja daar kwam mijn vriendin ook al mee aan :)
Zelf heb ik nog glow in the dark verf gevonden alleen het feest is overdag dus vraag me af of je dat wel ziet?

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Party lenzen goed of slecht voor je ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:28

Nee dat heeft dan geen zin.