[KG]Schimmel en aalstreep, maar welke kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

[KG]Schimmel en aalstreep, maar welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 19:41

Ik heb hier thuis 2 schimmels staan en heb er altijd van gedacht dat ze beide zwart waren als basiskleur maar toen ik onlangs bij de jongste een stukje manen weggeschoren had zag ik dat ze een aalstreep had, heb dan even bij haar moeder gekeken en ook zij had dat in haar manen. Ook wanneer ze verhaard komt er lichtjes een aalstreep op haar rug tevoorschijn.

Maar nu, aangezien het schimmeltjes zijn is het bijna onmogelijk om te zien wat hun basiskleur is. Zwart kan geen aalstreep hebben zeker?

Heb hier wel foto's van toen het veulen nog maar 2 maand was, maar weet niet of jullie er veel mee zijn.

http://i1110.photobucket.com/albums/h44 ... berg-2.jpg
http://i1110.photobucket.com/albums/h44 ... G_9656.jpg
http://i1110.photobucket.com/albums/h44 ... ambziv.jpg
Laatst bijgewerkt door petraaken op 26-08-12 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd


EmmaVZ

Berichten: 2705
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Schimmel en aalstreep, maar welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:44

Mijn verzorgpony heeft ook een lichte aalstreep, terwijl ze een gewone vos is. Wel heeft ze denk ik sooty, en volgens mij kan daarbij ook een aalstreep voorkomen? Maar sooty zie je niet op zwart, dus dan zou sooty het niet bij jou paardjes kunnen zijn denk ik :')

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:47

Alle veulens hebben aalstrepen.
En een aalstreep vindt je niet in de manen. Zwart, of een derwelke kleur, kan een aalstreep hebben en dit heet countershading en heeft niets met Dun/wildkleur te maken.
Moet ook zeggen dat ik op het veulen helemaal geen aalstreep kan zien aangezien dat het erg wit is over de rug.

Merrie ziet er idd uit als een zwart-geboren schimmel. Veulen is bont en schimmel, maar vind het iets te rossig voor zwart. Welke kleur had de hengst?

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 19:56

Maar mijn jongste merrie is nu bijna drie en heeft dit nog steeds in der manen, net zoals haar moeder.
Ik zal er anders morgen eens een foto van nemen. Ja natuurlijk, het veulen heeft geen aalstreep op de rug aangezien het wit is maar haar moeder heeft dit wel.

De vader is onbekend, zou vosbont zijn maar ik geloof er geen bal van aangezien alles wat de vorige eigenaars zeiden al gelogen was en het veulen al geboren was toen het bij hen aankwam.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Schimmel en aalstreep, maar welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:17

Schimmels hebben wel vaker countershading, maar dat is niet een echte aalstreep.
Het veulen is wel een leukerdje trouwens :D

Een aalstreep hoort samen te gaan met strepen op de benen en evt nog wat plaatsen (9 in totaal) en wordt veroorzaakt door het wild- c.q. dun-gen. Op een bonte die over de rug idd helemaal wit én hoge witte benen heeft is kun je dit dus nooit zeggen.

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 16:39

Dus het is best mogelijk dat het basiskleur geen aalstreep heeft maar ze door de schimmel het wel krijgen. Zit raar in elkaar zeg. :')
Maar als je dus een buckskin hebt die schimmel is zal die wel zijn aalstreep behouden he?

We zullen er dan maar weer verder vanuit gaan dat ze beide zwart zijn. :=

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Schimmel en aalstreep, maar welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:50

Je mag het dan alleen geen echte aalstreep noemen, daarom wordt het ook countershading genoemd.
Bij een schimmel met het wild/dun-gen zal de aalstreep wel het langst zichtbaar blijven maar uiteindelijk ook helemaal wit worden.

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [KG]Schimmel en aalstreep, maar welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:54


*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Zetta

Berichten: 373
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 09:15

Dus het komt gewoon door de schimmel, raar zeg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 131 bezoekers