Mijn springhouding verbeteren, tips?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rianne97

Berichten: 471
Geregistreerd: 22-09-11

Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 12:14

Heeey allemaal!
Ik weet niet of dit hier goed staat :o
Ik heb gisteren met Rivaldo gesprongen en daar zijn ook foto's van gemaakt.
Maar als ik de foto's terugzie ben ik niet helemaal tevreden op de manier hoe ik zit/sta. :o
Nou is mijn vraag aan jullie: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een betere houding krijg etc.
En nog een vraagje, hoe zorg ik ervoor dat Rivaldo zich minder vroeg afzet?
Want elke keer zet hij zich veel te vroeg af, waardoor de sprong echt mega wordt.
Alvast bedankt!

Afbeelding


Jolijnn

Berichten: 3859
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:50

Je kunt er beter nog een balk voorpeggen. Hij zet zich wel heel erg ver van te voren af.

Rianne97

Berichten: 471
Geregistreerd: 22-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 13:58

Oké bedankt, maar wat is de lengte die tussen die balk en de hindernis moet liggen?

Xstephanie5
Berichten: 218
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:46

2 meter en een voet, doe ik altijd, maar hoe groot is je paard/pony?

hannah41

Berichten: 3466
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:54

inderdaad er een balk voor leggen, en proberen zolang mogelijk in het zadel te blijven zitten tot je voelt dat hij afzet. Zo slecht vind ik jou houding trouwens niet, het enig wat ik er zo snel aan kan zien en dat het lijkt alsof je op de hals van je paard steunt, en wel ietsje dichter bij het zadel mag blijven. Ik heb er ook niet echt verstand van hoor.

Rianne97

Berichten: 471
Geregistreerd: 22-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 21:29

Xstephanie5 schreef:
2 meter en een voet, doe ik altijd, maar hoe groot is je paard/pony?


Bedankt! Het is een E-pony.

Xstephanie5
Berichten: 218
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:01

okee, mijn pony ook dus dan staat het zo wel goed

Anoniem

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:02

Ik vind je houding niet zo slecht hoor, pas alleen op dat je niet gaat steunen op de hals. Je kunt de verlichte zit oefenen tijdens dressuurrijden, zodat je sterker wordt in je benen en balans krijgt. Succes :)

Rianne97

Berichten: 471
Geregistreerd: 22-09-11

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 09:48

Oké, dankjewel!


Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:04

Je houding vind ik ook wel meevallen :)
Beter uitkomen kan je goed oefenen met galopbalkjes.
je legt 2 balkjes neer (aan de ene kant en de andere kant, 1 dicht bij de C en andere bij de A zeg maar, wel op de AC lijn), galoppeer je daar overheen en daar tussen moet je de galopsprongen tellen. Als je dat lukt probeer je soms een keer 1 of 2 galopsprong minder (dus sneller) en soms is een of 2 meer (langzamer). En dat kan je daarna dus ook met sprongetjes doen.
Zo oefen je het een beetje, en voor de rest is het vooral ervaring. Je leert het vanzelf inschatten :)
dus als je bijvoorbeeld ziet dat je niet goed uitkomt, dan geef je net wat meer gas of hou je wat meer in
succes :)

Kiona_H

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:21

ik vind je houding ook nog niet zo slecht, misschien iets meer je hakken naar beneden drukken

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:24

Om uit te komen goed zitten blijven en je passen tellen, helpt bij mij wel :j :)

L U C K Y ♥

Xstephanie5
Berichten: 218
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:14

Ik heb juist altijd wanneer ik passen ga trekken laat ik hem te vroeg gaan, ik moet het juist meer aan hem overlaten, want dan gaat het veel beter.
Soms helpt het ook om je teugels on één knoop te doen en dan één paar meter voor de sprong je handen al in je zij ofzo doen, zodat ge pony het zelf één beetje uit moet zoeken

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:34

YRT->SPR-ITP

Semper erit denique omnia


      Daniellejody
      Berichten: 1213
      Geregistreerd: 04-11-08

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:39

      Xstephanie5 schreef:
      Ik heb juist altijd wanneer ik passen ga trekken laat ik hem te vroeg gaan, ik moet het juist meer aan hem overlaten, want dan gaat het veel beter.
      Soms helpt het ook om je teugels on één knoop te doen en dan één paar meter voor de sprong je handen al in je zij ofzo doen, zodat ge pony het zelf één beetje uit moet zoeken


      Dus je gaat er maar vanuit dat je pony alles oplost?
      Hoe wil je dat doen in een springparcour?
      Tenzij je een ZZ springpaard rijd die alles weet lijkt me dat geen verstandige tactiek.
      Je kunt ook de moeite nemen om zelf in te schatten wanneer je moet springen, passen uittellen.. leer je meer van.

      Statusloos

      Xstephanie5
      Berichten: 218
      Geregistreerd: 20-05-12

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:53

      Daniellejody schreef:
      Xstephanie5 schreef:
      Ik heb juist altijd wanneer ik passen ga trekken laat ik hem te vroeg gaan, ik moet het juist meer aan hem overlaten, want dan gaat het veel beter.
      Soms helpt het ook om je teugels on één knoop te doen en dan één paar meter voor de sprong je handen al in je zij ofzo doen, zodat ge pony het zelf één beetje uit moet zoeken


      Dus je gaat er maar vanuit dat je pony alles oplost?
      Hoe wil je dat doen in een springparcour?
      Tenzij je een ZZ springpaard rijd die alles weet lijkt me dat geen verstandige tactiek.
      Je kunt ook de moeite nemen om zelf in te schatten wanneer je moet springen, passen uittellen.. leer je meer van.

      In het parcour heb ik nog nooit passen geteld, maar hij ziet beter wanneer hij af moet zetten, want ik kan totaal geen afstanden inschatten

      Eileen_

      Berichten: 4822
      Geregistreerd: 16-02-11
      Woonplaats: Omgeving Zwolle

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:54

      Xstephanie5 schreef:
      Ik heb juist altijd wanneer ik passen ga trekken laat ik hem te vroeg gaan, ik moet het juist meer aan hem overlaten, want dan gaat het veel beter.
      Soms helpt het ook om je teugels on één knoop te doen en dan één paar meter voor de sprong je handen al in je zij ofzo doen, zodat ge pony het zelf één beetje uit moet zoeken

      Dan heb jij dus een paard die dat wel goed kan inschatten :)
      Dit paard dus (nog) niet, en die moet je dus helpen. Sowieso is het altijd beter om dat zelf te kunnen...
      Stel dat je 1.20 oxer gaat springen. als je paard dan veel te vroeg afzet, kom je er midden in...

      Malenka

      Berichten: 7552
      Geregistreerd: 04-10-06

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:00

      Xstephanie5,
      weet dan dat jouw paard al helemaal geen afstanden in kan schatten. Zijn ogen zitten namelijk aan de zijkant van zijn hoofd en daardoor kan hij zo goed als geen diepte zien. Doe zelf maar eens een oog dicht en kijk naar een punt verder weg. Wissel terwijl je naar dat punt kijkt van oog. Het beeld dat je had verschuift! Tel daarbij op dat het paard middenvoor een stukje heeft dat hij niet kan zien... dan weet je al dat het voor je paard nog veel moeilijker is om de juiste afstand tot de hindernis in te schatten. Het gevoel voor de sprongen in de galop ontwikkelen is dus heel belangrijk. Jij bent degene die je paard veilig over de hindernis moet krijgen.

      Lielle

      Berichten: 66254
      Geregistreerd: 12-01-01

      Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:06

      en hoe denk je dat een paard dan kan vrijspringen? Op dit soort hoogtes is het veel belangrijker om te zorgen voor een goed ritme en voldoende impuls, dan komen die afstanden vanzelf wel goed. Door te veel te gaan mikken loop je allereerst het risico dat je alle impuls eruit trekt. Verder kun je niets oplossen als je zelf nog geen afstanden ziet, en bovendien leert je paard er niets van, alleen maar dat jij het wel voor hem oplost. Dus, lekker gaan galopperen, mooi aan elkaar en een constant ritme en vanuit dat tempo naar de hindernissen rijden. Op die manier ontwikkel je oog voor de hindernis, en leert je paard ook meedenken.

      Wat betreft je houding, die is niet slecht maar eigenlijk zit je voor de beweging, en omdat je onderbenen terug slaan kiep je nog eens extra door. Zorg dat je heel bewust terug blijft in je schouders en je kont dichter bij het zadel houdt. Dus inknikken in je heupen en niet er plat op gaan liggen. Verder heel duidelijk steunen op je beugels, en je voeten onder je houden.

      (ik leer een jong paard juist dat ze het zelf moeten oplossen, ik ga pas helpen als het hoger wordt en dan is het vaak ook niet nodig. En in de cross wil ik ook graag dat mijn paard het voor me oplost als ik zit te prutsen, of bv uit balans ben geraakt).

      little_birdy
      Berichten: 12224
      Geregistreerd: 08-01-11
      Woonplaats: Randstad

      Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:10

      ik vind je heel verkrampt zitten,
      voor je kijken en niet anar boven,
      billen stukje naar achteren ik ook beter
      succes

      Malenka

      Berichten: 7552
      Geregistreerd: 04-10-06

      Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:28

      Lielle,
      bij het vrij springen heeft het paard niet te maken met een ruiter op zijn rug die de boel kan verstoren. Als je enkel je paard zijn gang laat gaan zul je telkens achter in beweging raken en het paard dus storen. Daarom geef ik (net als jij) aan dat je het vooral moet zoeken in het gevoel voor de galop. Hoe voelt een constante galop aan? Hoe voelt een verruiming aan? Etc. Op die manier leer je als ruiter je paard niet/minder in de weg te zitten en kun je hem uiteindelijk de hindernis over helpen door hem goed te plaatsen.

      Lielle

      Berichten: 66254
      Geregistreerd: 12-01-01

      Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:34

      je geeft zelf aan dat een paard geen afstand kan inschatten, en dat jij als ruiter een paard veilig over de hindernis moet helpen, en daar ben ik het dus fundamenteel mee oneens, zeker op dit soort hoogtes.

      lies_sparkle

      Berichten: 6121
      Geregistreerd: 19-06-11

      Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:37

      Heeey,

      Je houding is netjes maar te geperfectionneerd waardoor je stijf op je paard zit.
      Probeer te ontspannen en wat ook helpt: lach.

      Wat betreft je pony, cavaletti opbouwen kan ook een goede hulp zijn.
      Dus eerste balkje 20 cm hoog, 2.5 meter ertussen 30 cm hoog en het laatste balkje 50 cm hoog.
      Hierdoor krijgt een paard inzicht in de sprongen en deze kun je langzaam opbouwen :) succes!

      Malenka

      Berichten: 7552
      Geregistreerd: 04-10-06

      Re: Mijn springhouding verbeteren, tips?

      Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:11

      Het gaat mij er om dat de ruiter aangeeft zelf altijd te vroeg te willen springen en het daarom het paard maar uit laat zoeken. Waarop ik alleen maar aangeef dat zij veel beter uitgerust is de afstand juist in te schatten dan dat het paard dit is.

      Naar mijn mening is het je plicht om jezelf te verbeteren. Jij bent immers degene die wil springen ondanks de risico's die daar bij komen kijken. Jij bent dan ook degene die er voor moet zorgen dat het veilig blijft voor je paard. Dan is het dus niet de bedoeling dat je het paard het zelf 'maar een beetje uit laat zoeken'.

      Het is juist van belang dat je nog beter de galop aan leert voelen.

      Natuurlijk komt een paard wel over zulke sprongetjes heen. Zelfs als de ruiter tegen zit. Maar wie zegt dat de hindernis dan niet een gaatje hoger gezet wordt? Het gaat toch immers goed? Paard komt er overheen. Daar probeer ik op te wijzen. Het is wel van belang dat je er bewust mee bezig bent jezelf te ontwikkelen om het op den duur veilig en leuk te houden voor zowel je paard als jezelf.

      Om dan terug te komen op de ts: ik zie nergens in welk tempo er gereden wordt. Ook dat kan flink van invloed zijn op de paslengte en dus de plaats van afzetten.

      Rianne97

      Berichten: 471
      Geregistreerd: 22-09-11

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 21:06

      Bedankt voor de tips!
      Ik zal het zeker proberen. :)


      Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

      Wie is er online

      Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers