Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:14

Ik zit weer met mijn handen in het haar..

In september 2010 ben ik met mijn studie (HBO Ergotherapie aan de HvA) begonnen. Leuke studie, die ik graag af zou willen ronden. Helaas is mijn moeder halverwege mijn eerste jaar overleden (na ziekte) en heb ik mijn propedeuse niet kunnen halen. Ik mocht wel door naar het volgende jaar, maar moest in dat jaar mijn propedeuse behalen. Hiervoor moest ik een aantal verslagen en tentamens maken, moest lukken zou je denken.

Dit bleek niet zo te zijn. Ik zat niet lekker in mijn vel en het overlijden van mijn moeder (de reden van mijn BO) zorgte voor een aantal problemen waar ik tegenaan liep, zowel emotionele als praktische problemen. Zo moest ik op zoek naar een eigen woonruimte en had ik niets anders dan mijn stufie en salaris van mijn bijbaantje als inkomen. Ik besloot de opdrachten waar ik mee bezig was af te maken, maar er dan een half jaar tussenuit te gaan, om mijn leven weer op orde te krijgen.

Achteraf dom, maar ik heb dat half jaar helemaal geen contact opgenomen met school, docenten etc.

In juni nam ik contact op met mijn SLB'er. Vier dagen na ons gesprek bleek een tentamen te zijn dat ik nog moest halen. Verbazingwekkend genoeg haalde ik hier een mooie voldoende voor. Een competentie assessment enkele weken later sloot ik ook voldoende af. Fijn! Ik had de smaak weer te pakken. Helaas.. De verslagen lukte mij maar met moeite en deze zijn inmiddels verstuurd. Nog 1 tentamen, psychologie.

Ik heb in juni met iemand van de examencommissie gesproken, samen met mijn SLB'er. Hij vertelde dat ik eerst mijn overige opdrachten/tentamens af moest ronden voor ik een aanvraag in zou dienen, anders zou deze afgewezen worden. Helaas waren de reguliere kansen Psychologie al geweest dus moest ik een extra kans aanvragen waar dus een compleet nieuwe toets voor aangemaakt moet worden.

Ik heb de reguliere uitslagen van de huidige propedeuseklassen bekeken en flink wat studenten hebben destijds een onvoldoende gehaald. Dit zou moeten betekenen dat er heel wat herkansers zouden moeten zijn.

Nu komt het:

Vanmorgen heb ik eindelijk mijn verslagen verstuurd en mijn aanvraag ingediend. Het tentamen is volgende week dinsdag, dit wist ik al enkele weken dus ik heb mij hier ook gewoon op kunnen voorbereiden.

Na het versturen van mijn aanvraag kreeg ik een algemene ontvangstbevestiging met daarin onder andere wanneer het eerst volgende overleg zou plaatsvinden, maar ook dat aanvragen minimaal een week van te voren moeten worden ingediend.

Nu kom ik net terug van mijn werk en zie ik in mijn mail dat mijn aanvraag is afgewezen. De reden: ze kunnen de desbetreffende docent nu niet meer vragen een extra nieuwe toets te gaan maken.

Kijk, ik begrijp volledig dat je een week van te voren geen compleet nieuw tentamen in elkaar kan zetten, daar geef ik ze groot gelijk in, maar dan nog!

1. Ik moest eerst mijn andere opdrachten/tentamens afgesloten hebben voor ik deze aanvraag mocht indienen. Nou geef ik ze groot gelijk en heb ik hier gewoon veel te lang mee gewacht. Als dit het enige zou zijn, dan zou ik het nog wel begrijpen dat mijn verzoek is afgewezen, maar..

2. Er wordt aangegeven dat een aanvraag minimaal een week van te voren moet worden ingediend. Een week heeft 7 dagen, het is vandaag maandag, het tentamen is volgende week dinsdag, zonder vandaag meegerekend zijn dat dan dus nog 8 dagen voor het tentamen plaats vind. Krap, maar optijd!

3. Er zijn diverse studenten die dit tentamen zullen maken. Het argument dat men een compleet nieuw tentamen voor mij zou moeten maken slaat dan dus nergens op! Een kopie zou in mijn ogen voldoende zijn. Tentamens worden gewoon gegeven in de vorm van een standaard antwoordformulier (meerkeuzevragen) en de vragen worden altijd afgedrukt op standaard witte a4'tjes in zwart/wit.

Ik snap dus echt niet waarom mijn aanvraag is afwezen. Kort dag? Klopt helemaal, maar wel binnen het termijn en de reden die gegeven wordt klopt in mijn ogen niet!

Ik heb zojuist mijn SLB'er een mail gestuurd, dus ben daar nog in afwachting van.

De gevolgen als ik nu geen tentamen kan maken?
- geen tentamen, is geen cijfer, is geen voldoende, is geen propedeuse
- Dan ga ik mijn derde studiejaar, waarin ik opnieuw het tweede jaar zal volgen, in zonder propedeuse. Normaal gesproken mag dit absoluut niet en zou ik een BAS (Bindend Afwijzend Studieadvies) krijgen. Ik heb vorige maand een brief gekregen dat ik deze niet krijg en heb uit een eerder gesprek met de examencommissie doorgekregen dat deze niet alsnog gegeven zou kunnen worden. Dat scheelt dus wel!
- Geen propedeuse is geen stage het 2e semester.. Geen stage is nog meer vertraging van mijn opleiding en met die langstudeerboete die ze eventueel willen invoeren is dat geen prettig vooruitzicht.

Ik hoop zo dat ik er nog iets tegen kan doen.. Ik baal als een stekker en heb absoluut met lesje wel geleerd wat betreft uitstellen tot het laatste moment ;(

Vinden jullie de (reden van) afwijzing terecht of denken jullie dat ik goede argumenten heb om er tegenin te gaan (mocht dat uberhaupt kunnen).

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:22

Staat er nergens in het OER/ Hogeschoolgids een datum voor het aanvragen van de extra herkansing? Bij ons is dat namelijk begin juli, ook al heb je nog niet helemaal aan de voorwaarden voldaan. Half augustus wordt dan bekeken of je recht hebt op je herkansing of niet. Je kan de examencommissie wijzen op de 7 dagen en uitleg vragen.

Een toets wordt niet zomaar gegeven, daar is men na het inholland verhaal uit 2010 echt super voorzichtig mee geworden. Als er een extra herkansing wordt georganiseerd moet de opleiding kunnen aantonen waarom en dat je aan de eisen voldoet. Dat doe jij, naar wat ik begrijp, nog niet helemaal want je verslagen die je hebt ingestuurd moeten waarschijnlijk voldoende zijn wil je voldoen aan de eisen voor de extra herkansing.

Check nog even goed of je echt geen BSA kan krijgen. Het studiejaar loopt tot 31-08. Is er geen uitgesteld BSA gegeven wat definitief wordt als je na 31-08 niet je P hebt?

Je kan ook nog contact op nemen met de decaan van je opleiding. Die is neutraal en kan je helpen met een eventueel bezwaar richting de examencommissie.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:50

Ik heb wegens omstandigheden mijn P in de zomervakantie voor jaar 3 gehaald. Heb daardoor wel studievertraging opgelopen maar ach liever vertraging dan geen diploma. Overleggen en wie weet wat er uit komt. Misschien met de desbtreffende docent zelf? De keuzes die jij gemaakt hebt, waren misschien niet de meest handige maar het heeft geen zin om je daar druk over te blijven maken, probeer te redden wat er te redden valt.

Je krijgt dus in ieder geval geen BSA? Dan is er geen probleem toch? Dan rond je je studie maar af met vertraging, zolang je binnen een jaar extra blijft is er niets aan de hand.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:43

Pff ook al zulke problemen dus met de examencommissie van de opleiding ergotherapie op de hva?
Ze zijn niet echt coulant hierin...
Als ik jou was zou ik de voorzitter van de examencommissie even bellen en uitleggen dat er voor volgende week al een tentamen gepland staat dus er niet speciaal voor jou een gemaakt moet worden (wat overigens onzin is want er wordt altijd gebruik gemaakt van dezelfde vragen maar dan in een andere volgorde _O-).

Telefoonnummer is bij mijn weten te vinden via de website van de Hva. Daar heb ik 'm toendertijd ook gevonden. ^^

Ga je nu sowieso het 2e jaar over doen?
En ohja, kan je je cijfer niet compenseren met neurologie, kinesiologie of sociologie? (Let op want ze doen hier soms ook raar mee, maar een 7 mag een 5 compenseren binnen deze vakken!).

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:37

Ik ga eens opzoek naar het telefoonnummer, dankje! Is E. Tigch...... de voorzitter? Heb daar destijds een niet heel prettig gesprek mee gehad. Vond het niet een hele fijne man en voelde geen begrip van zijn kant voor mijn situatie.. Ik had eigenlijk gehoopt op bericht van mijn SLB'er, maar denk dat ze nog met vakantie is.

Ik ga sowieso het tweede jaar overdoen. Ik ben halverwege dat jaar gestopt, dus mis vrijwel alles hiervan. De voldoendes die ik had behaald (voornamelijk BOP en activiteiten) blijven wel staan. Ik zal wel aan alles meedoen, om 'het gevoel' weer even te krijgen en de stof weer op te halen.

Ik sta er helaas een 3.3 voor, dus dat valt niet de compenseren (ondanks mijn 8 voor ET en 7.6 voor socio).

Het is enorm flauw dat ik dat tentamen niet mag maken. A. Ik heb mijn aanvraag binnen het gestelde termijn ingediend. B. Het tentamen ligt voor meerdere studenten klaar en een kopie hiervan zou voldoende zijn (al zijn er volgens mij altijd al meer dan nodig..).

Ik ga opzoek naar het telefoonnummer, dankje!

Ik ga ook nog eens kijken naar wat er precies in die BSA brief staat. Ik dacht het wel goed te hebben gelezen, aangezien ik het zelf niet verwacht had haha. Maar extra controle kan geen kwaad denk ik zo.

Bedankt voor jullie berichtjes

_Madelon

Berichten: 4760
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:41

Als die termijn ed. allemaal beschreven staan in de richtlijnen van je school zou ik zeker in bezwaar gaan over de uitspraak van de examencommissie. Jij voldoet namelijk aan de voorwaarden en het lijkt mij dat zij dan niet kunnen zeggen er is tijd te kort. Die richtlijnen zijn er toch niet voor niks?

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:48

Ik heb nog niet in het OER gekeken, was ik vanmiddag van plan, maar in de (automatische) bevestigingsmail die ik heb ontvangen na verzending van mijn aanvraag (digitaal dus), staat letterlijk: Verzoeken, aanvragen, etc. graag een week van tevoren indienen via email of in de postbus bij ..... . Verzoeken om vrijstellingen dienen ook via het SIS aangevraagd te worden.


In mijn ogen ben ik dan nog net optijd. Maandag aanvraag ingediend, volgende week dinsdag tentamen.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:02

K_im schreef:
Ik ga eens opzoek naar het telefoonnummer, dankje! Is E. Tigch...... de voorzitter? Heb daar destijds een niet heel prettig gesprek mee gehad. Vond het niet een hele fijne man en voelde geen begrip van zijn kant voor mijn situatie.. Ik had eigenlijk gehoopt op bericht van mijn SLB'er, maar denk dat ze nog met vakantie is.

Ik ga sowieso het tweede jaar overdoen. Ik ben halverwege dat jaar gestopt, dus mis vrijwel alles hiervan. De voldoendes die ik had behaald (voornamelijk BOP en activiteiten) blijven wel staan. Ik zal wel aan alles meedoen, om 'het gevoel' weer even te krijgen en de stof weer op te halen.

Ik sta er helaas een 3.3 voor, dus dat valt niet de compenseren (ondanks mijn 8 voor ET en 7.6 voor socio).

Het is enorm flauw dat ik dat tentamen niet mag maken. A. Ik heb mijn aanvraag binnen het gestelde termijn ingediend. B. Het tentamen ligt voor meerdere studenten klaar en een kopie hiervan zou voldoende zijn (al zijn er volgens mij altijd al meer dan nodig..).

Ik ga opzoek naar het telefoonnummer, dankje!

Ik ga ook nog eens kijken naar wat er precies in die BSA brief staat. Ik dacht het wel goed te hebben gelezen, aangezien ik het zelf niet verwacht had haha. Maar extra controle kan geen kwaad denk ik zo.

Bedankt voor jullie berichtjes

Jup dat is die man en ik heb precies dezelfde ervaring als jij met hem. Totaal geen prettig gesprek en inderdaad mist het totale inlevingsvermogen bij hem. Ik had zelfs het idee dat ie het erom deed...
Als het goed is staat zijn nummer op de site van de HvA. Heb je m al gevonden? :)

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 14:07

Om een of andere duistere reden kom ik nu niet op intranet.. Als ik mijn wachtwoord in wil voeren vraagt ie weer opnieuw mijn gebruikersnaam en wachtwoord. Ik pak zo even mijn andere laptop, kijken of ie het daar wel doet.

marie83
Berichten: 336
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:11

Misschien kun je vragen of de desbetreffende docent misschien een eenmalig mondeling examen zou willen afnemen. Zo heb ik een tentamen vervroegd kunnen doen zodat ik op tijd aan mijn stage kon beginnen.
Was met een kwartiertje klaar en een mooi cijfer. Hoeft de docent geen extra tijd in te steken, is zelf als het goed is toch al op de hoogte van alle stof....Succes !

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 14:53

Het probleem is ook nog eens dat ik in mijn eerste semester een andere psychologie docente heb gehad, als in mijn tweede semester. En ook deze is inmiddels weer van de opleiding af.

Ik blijf erbij dat ik denk dat een kopietje van de toets snel is gemaakt en de reden van de afwijzing ongegrond is. Desnoods wil ik die vijf cent per kopie zelf wel gaan betalen..

In het OER kan ik geen uiterste datum van inlevering vinden. Ook geen telefoonnummer. Wel kon ik vinden dat je inderdaad in beroep kunt gaan tegen 'de uitslag' van je aanvraag. Dit schijnt beschreven te staan in hoofdstuk 8.1. Een hoofdstuk dat er niet in zit.. Schiet weer lekker op!

Gaat nog even verder opzoek.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:01

Ook niets verder op intranet te vinden? Bij ons verwijst het OER grotendeels daar naar toe voor aanvullende artikelen/informatie.

Een kopietje is inderdaad zou gemaakt, maar een opleiding mag niet zomaar toetsen uitgeven, die moeten worden aangevraagd etc. dat moet overlegd kunnen worden aan de inspectie (om Inholland taferelen te voorkomen..)

Kan je niet de administratie bellen? Die weten vast wel wie je moet hebben.

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:12

Ben aan het zoeken. Ben geen held op internet, maar kan op dit moment echt niets vinden wat mij kan helpen. Wellicht is de administratie een idee, ik ga even kijken. Denk dat dat nummer wel te vinden moet zijn in de studiegids.

Ik begrijp volledig dat een opleiding niet zomaar een toets mag uitgeven. Maar dan eis ik wel een goede reden. Niet dat ik te laat ben of dat er geen tentamen meer voor mij gemaakt kan worden, want dat is gewoon niet zo. Op deze manier kan ik hier echt geen begrip voor tonen..

Edit: Telefoonnummer van de Front-Office gevonden. Wellicht dat zij mij kunnen helpen.

Edit 2: Ze nemen helaas niet op.. Meerdere keren geprobeerd. Denk dat er niemand aanwezig is. Ik ga maar even een docent mailen waar ik wel al contact mee heb gehad vandaag in de hoop dat zij mij kan adviseren wat te doen.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:59

Kim ik zal even voor je kijken en pb je het nummer dan :)

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:01

Bedankt! Ik wacht je berichtje af!

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:02

K_im schreef:
Bedankt! Ik wacht je berichtje af!

Ik heb je een bericht gestuurd met zijn nummer! :)

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:06

Hij neemt helaas niet op.. En ik ben al zo'n schijtluis met bellen! Ik ga het zo nog eens proberen, maar denk dat 'ie na vijfen helemaal niet meer op zal nemen.

Edit:

Ik heb bericht gehad van mijn fasecoördinator van aankomend semester. Zij adviseerd mij om het tentamen gewoon te gaan maken dinsdag en ondertussen bezwaar te gaan maken, desnoods dus telefonisch. Dat blijf ik dus nog even proberen.

In ieder geval, iedereen bedankt voor de tips en ik hoop op een positieve uitslag, gevolgd door een voldoende voor mijn tentamen en dan eindelijk mijn PROP!!!
Laatst bijgewerkt door K_im op 22-08-12 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:14

Hmm balen he! Zou het inderdaad nog een paar keer proberen en anders morgen nog?

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 20:59

Even een laatste update: Het schijnt dus dat de regels van het OER veranderd is en dat je nu ook zonder propedeuse je stage kunt lopen. Ik wist dit niet, lees niet ieder jaar opnieuw de studiegids en het OER door. Dit was ook zelfs nog niet aan de docenten uitgelegd en mijn SLB'er wist er ook niets vanaf. Maar goed, er is nu een hoop duidelijk. Jammer alleen dat docenten niet gewoon duidelijk tegen de studenten zijn.. Bezorgt een hoop stress en kost een hoop tijd.

Dinsdag geen tentamen, in mijn vierde semester wel stage!

Ondanks dat ik dan nog steeds mijn propedeuse niet heb, ben ik wel blij dat ik zonder zorgen mijn jaar in kan gaan!

(Ik ga mij verheugen op mijn lesdagen, heb gezien dat ik sommige dagen les heb van 830 tot 1830.. Gaap)

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:06

ik heb niet alles gelezen maar ik vind dat je moet knokken om door te gaan. ik heb ook ergotherapie gestudeerd aan de HVA en ik heb 7 jaar over mijn studie! (ook met reden maar die valt in het niets met die van jou..)
ik heb na een paar kl*te gesprekken gehad met docenten daar en juist Erik heeft mij weer op weg geholpen, jammer dat het bij jou anders is!
succes en wellicht kom ik je ooit nog tegen met stage ofzo......

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 21:26

Bedankt voor je berichtje!

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Aanvraag extra herkansing afgewezen, terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:38

Ik ben nu toch wel boos!!

Zojuist lees ik een mailtje van mijn SLB'er dat is besloten dat ik het tentamen morgenochtend toch wel zou moeten maken, aangezien het vak volgend jaar in het tweede semester niet meer aangeboden gaat worden en er dus geen regulier tentamen zal zijn. Ik kreeg zowaar een paniek aanval. Na al dat gedoe van afgelopen week met ja, nee, ja, nee, ja en toch een duidelijke nee heb ik de stof naast mij neergelegt en genoten van een heerlijk vrij weekend! Hoe durfen ze mij nu nog te vragen morgen dat tentamen te gaan maken, van stof die ik langer dan een jaar geleden heb gehad.

Na telefonisch contact met mijn SLB'er is besloten dat ik het tentamen niet ga maken en ik in het eerste semester iets anders aangeboden ga krijgen. Volgens haar is het een fout van de opleiding en kon ik hier echt niets aan doen.

Ik moet het van haar naast mij neer leggen en ervanuit gaan dat het goed gaat komen, daar zegt zij voor te zorgen..

I hope so..

En nu moet ik mijn hart weer even op orde gaan brengen.. Die was toch wel even van slag!