vestibulair ataxie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djoyd

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-11
Woonplaats: lelystad

vestibulair ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 22:34

hallo allemaal
mijn paard heeft nu al 3 weken ataxie symptomen
ze heeft al een week in de kliniek gestaan toen weer een week thuis en nu staat ze weer in de kliniek.
ze hebben al fotos van de nek en hals gemaakt , ze hebben al in haar luchtzakken gekeken voor een oor infectie en nu hebben ze ook nog een echo gemaakt van haar hals.
alles zonder uitslag alles is goed.
ze denken nu dat ze vestibulair ataxie heeft dus vanuit haar evenwichts orgaan.
heeft iemand hier ervaringen mee of verstand van.
ben zelf een beetje ten einde raad want ze hebben dus geen duidelijke diagnose
en ik weet niet of ik wel verder moet gaan of dat ik er mee moet stoppen.
gr debbie

djoyd

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-11
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 10:21

weet niemand iets over deze aandoening???????????????????????????

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: vestibulair ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:23

Ik weet er niets van, maar ben wel benieuwd naar de symptomen.

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:29

Sorry, ik weet er niet veel van.
Mijn paard is er in april aan overleden, zij viel regelmatig om, had weinig controle over haar benen en kreeg daardoor zoveel stress dat ze er meerdere kwalen door kreeg.
Mijn paard had het overigens al veel langer, waarschijnlijk aangeboren.

Is het bij jouw paard plotseling ontstaan?

djoyd

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-11
Woonplaats: lelystad

Re: vestibulair ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 10:55

ja zo een maand geleden merkte ik dat ze op eens wankel op dr benen was en met name in de bochten dr evenwicht verloor.
dierenarts gebeld die heeft het eerst met pijnstilling en een onstekings remmer geprobeerd maar ze werd alleen maar erger en ze ging haar hoofd ook scheef houden.
toen hebben we dr naar de kliniek gebrachten en hebben ze daar fotos van dr nek gemaakt dat was goed.
ook daar weer aan de pijnstilling en prednison na 4 dagen was er verbetering en moest ze nog een paar dagen blijven ter observatie .
dus in totaal een week later weer mee naar huis genomen daar ging het 2 dagen goed en had ze weer een terug val weer dr nek scheef en heel wankel.
dus weer terug naar de kliniek , hebben ze bloed afgenomen een echo gemaakt en in dr luchtzakken bij dr oren gekeken of ze misschien een middenoor infectie had.
ook dat allen was goed niks op te zien dus.
gister wilde we dr weer op halen om dr mee naar huis te nemen voor een maand complete boxruts maar met inladen van de trailer werd ze weer wankel (duizelig ) en is ze achterover de trailer uitgeklapt. dus ze staat nu nog steeds in de kliniek.
en ik weet niet wat ik met dr aan moet ze geeft duidelijk aan dat ze niet klaar is om de rit naar huis te nemen in de trailer.
en een echte diagnose is niet vast gesteld eer zijn alleen dingen uitgesloten.

djoyd

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-11
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 10:57

Alane schreef:
Ik weet er niets van, maar ben wel benieuwd naar de symptomen.

vestibulaire vorm zit het in het evenwichtsorgaan en houdt het paard vaak zijn hoofd scheef, loopt alsof ze dronken is , slechte coördinatie
Laatst bijgewerkt door djoyd op 23-08-12 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaDeva

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:57

Geen ervaring mee. Heb even gegoogled, maar in het NL vind ik alleen maar honden links, veelal op fora (geriatrisch/ouderdom en congenitaal/aangeboren).
Als je Engelse zoektermen gebruikt: "vestibular ataxia horse" krijg je wel een aantal medische hits, bijv http://www.vetstream.com/equis/Content/Disease/dis01402.asp.
Wat ik daar o.a. lees is dat de symptomen verergeren als het dier geblinddoekt wordt - zicht is hulpmiddel voor coordinatie. Dit is iets wat je zelf kunt testen wellicht? Er staan nog meer kenmerken in de lijst ter diagnose...
Ook staat daar dat de prognose matig is, sommige dieren kunnen zich met tijd nog redelijk aanpassen en functioneren, maar zodra je ze blindeert kunnen de symptomen weer terugkomen. Ik weet niet of aanpassen en functioneren puur gaat over "normaal weidepaard" kunnen zijn of dat er nog mee gereden kan worden. Mijn grootste vraag zou zijn hoe het dier zich in het donker kan redden. Paarden zien beter in donker als mensen, maar is het zicht dan nog goed genoeg of niet?
Als het Engelse medisch trouwens te abacadabra voor je is, wil ik je wel helpen met vertalen (denk dat google translate hier niet uitkomt :') ).
Stuur dan maar even een PBtje.
Persoonlijk zou ik het wel graag positief gediagnosticeerd willen zien door een DA. Dus niet ABC valt af, dan zal het D wel zijn (zo klinkt jouw verhaal een beetje). Maar ook daadwerkelijk D testen en herkennen.
Heel veel sterkte ermee!

djoyd

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-11
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 11:01

ja hebben dr geblinddoekt in de kliniek en het werd idd erger.
ik ben zelf half engels dus ik red me denk ik wel.
bedankt voor je reactie

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: vestibulair ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:50

Dank je voor je uitleg.

en ziekte van Lyme?
daar al op getest?

irmaz

Berichten: 4759
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:09

Virus, schimmel of bacteriele infectie al uitgesloten? denk aan diverse herpes-virussen, botulisme, mycotoxines en zoals hier bovengenoemde lyme.

djoyd

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-11
Woonplaats: lelystad

Re: vestibulair ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:01

nee niet op lime getest geloof ik ik zal het gelijk vragen als ik zo naar de kliniek ga

GoLizz

Berichten: 2481
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dronten

Re: vestibulair ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:37

Debby, ik weet het niet wat het is.. maar ik wens je wel heel veel sterkte met Joy!
En luister naar je hart, niet naar je hoofd.. die zal op dit moment wel overstromen..

djoyd

Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-11
Woonplaats: lelystad

Re: vestibulair ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 19:43

thanks sas