stel dat paarden konden janken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

stel dat paarden konden janken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 19:32

Dat denk ik wel eens...
Als je een hond slaat, een flinke ruk met de ketting geeft op op zijn mieter geeft, duikt hij in elkaar en jankt hij.
Geef je het dier een aantal meppen of ruk je een aantal keer stevig aan de ketting, dan kruipt hij verder jankend in elkaar en is de kans groot dat je omstanders op je dak krijgt.

Paarden geven geen geluid als ze bang zijn, zich rot voelen of wanneer ze pijn voelen. Ze duiken niet in elkaar, kruipen niet in een hoek, piepen en janken niet.
Maar wat als ze dat nu eens wel zouden doen?

Als ze wel zouden piepen of janken als in de mond wordt getrokken, met de hakken stevig tussen hun ribben wordt geport of wanneer ze ' op hun plaats worden gezet' middels zweep.
Wat als ze in elkaar zouden duiken, als ze het longeren bv niet snappen en met de zweep op hun mieter krijgen?

Hoe zou het er dan uitzien?
Zomaar een vraag die bij mij opkomt als ik de vele antwoorden op vragen in topics lees, waarbij het advies wordt gegeven om ' flink op te treden' een 'mep te geven met de zweep' etc etc, zonder dat werkelijk duidelijk is waarom het paard niet doet wat er is gevraagd.
Uiteindelijk kan niemand vanachter zijn scherm zien waarom het paard het gevraagde niet doet, toch?

Zou het gemak waarmee er wordt 'opgetreden' veranderen, als een paard een stem kreeg om mee te piepen, jammeren of janken?


EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: stel dat paarden konden janken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:35

Paarden laten wel degelijk zien, als iets zeer doet of onterecht is.
denk aan het oren spel, gangenwerk, houding etc.

De meeste mensen zien het niet als 'pijnteken' maar als normaal, omdat het paard dat vaker schijnt te doen :)



rhanasasja

Berichten: 931
Geregistreerd: 25-02-10
Woonplaats: Ergens in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:35

Ik denk dat de paardensport dan helemaal in elkaar zou storten....
Al geven paarden toch ook zo al duidelijk tekenen af, en duiken ze wel duidelijk in elkaar als je ze een pak rammel geeft.

~Nobody is the same, everybody is perfect~

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:36

Dat zie je idd echt wel.. blik in de ogen, oren, lichaamstaal. Een paard praat met zijn lichaam.

Poosje81
Berichten: 21182
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:37

Geloof me, ik ken geen enkel paard wat compleet stoicijns reageert op een harde afstraffing ;) Je moet het echter wel kunnen en willen zien of horen (en soms enkel voelen).

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: stel dat paarden konden janken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 19:40

Oh absoluut... degenen die het willen zien, zien het ook. Maar hoe zou het eruit zien als je er niet omheen kunt? Als niet alleen de trainer/ruiter/eigenaar het ziet, maar iedere omstander het hoort?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:41

Leonoor schreef:
Geloof me, ik ken geen enkel paard wat compleet stoicijns reageert op een harde afstraffing ;) Je moet het echter wel kunnen en willen zien of horen (en soms enkel voelen).

Maar dat is nou juist wat TS probeert te zeggen: waar je er bij een hond niet omheen kunt door het gejank en gepiep (wat omstanders dus ook opmerken) kùn je dat bij een paard wel...

koeien op de weg...

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:41

je moet denken als een paard. hoe zou jij reageren als je op je kop krijgt als je bijv. iets niet snapt.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:42

liljebo schreef:
Oh absoluut... degenen die het willen zien, zien het ook. Maar hoe zou het eruit zien als je er niet omheen kunt? Als niet alleen de trainer/ruiter/eigenaar het ziet, maar iedere omstander het hoort?

dan hoor je een vloekende ruiter ;) die komt er niet op, of bij in de buurt.
Hoe het er uit zou zien: als een horror paard! een die hem totaal flipt in de piste ofzo?


F_Orumster

Berichten: 15319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:43

Zeg mensen, de ta ziet heus wel hoe een paard angsten uit, maar ze bedoelt dat een paard zich niet zo uit als een hond, waar je gewoonweg niks meer mee kan als ie van angst totaal stagneert in een hoekje.
Een paard kan ver mishandelt worden voordat je er amper meer bij kan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:44

liljebo schreef:
Oh absoluut... degenen die het willen zien, zien het ook. Maar hoe zou het eruit zien als je er niet omheen kunt? Als niet alleen de trainer/ruiter/eigenaar het ziet, maar iedere omstander het hoort?


Zou het leven van het paard af en toe een stuk makkelijker worden. Denk aan een wedstrijd terrein als je daar een paard overduidelijk zou horen dat het zeer doet is zo afgelopen met het geruk en gepluk en geprik.
Zie nu ook weleens een paard wat er niet echt plezier aan beleeft maar meeste zien het niet mocht je het nu horen zou het een heel ander verhaal worden en zeker ook voor leken.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 19:45

NiFallor schreef:
Leonoor schreef:
Geloof me, ik ken geen enkel paard wat compleet stoicijns reageert op een harde afstraffing ;) Je moet het echter wel kunnen en willen zien of horen (en soms enkel voelen).

Maar dat is nou juist wat TS probeert te zeggen: waar je er bij een hond niet omheen kunt door het gejank en gepiep (wat omstanders dus ook opmerken) kùn je dat bij een paard wel...


je snapt hem..

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 19:49

F_Orumster schreef:
Zeg mensen, de ta ziet heus wel hoe een paard angsten uit, maar ze bedoelt dat een paard zich niet zo uit als een hond, waar je gewoonweg niks meer mee kan als ie van angst totaal stagneert in een hoekje.
Een paard kan ver mishandelt worden voordat je er amper meer bij kan.


Jep. Heb heel wat ellende gezien. Paarden die volledig tot gort werden gereden (en dan vooral de braverds), paarden waarbij pas iets wordt opgemerkt als het al te laat is...
Paarden die met niet passende pijnlijke zadels worden gereden opdat ze hun lijf verkeerd gaan gebruiken met alle gevolgen van dien.
Paarden met rugpijn die met scherp bit worden gereden, omdat de ruiter niet (wil) zien dat het paard onder hem/haar vandaan rent vanwege de pijn
Paarden die 'gecorrigeerd' worden met de zweep voor fouten die ruiter/trainer maakt...
Geruk aan het bit, geschop in de buik... etc etc...

Ik vraag mij af hoeveel kapotte paarden er zouden rondlopen als ze konden gillen

Linnie050

Berichten: 11792
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:07

Kapotte paarden zijn er heel veel van. Ik denk dat manege paarden bv ook echt een heel zwaar leven hebben.

Als paarden konden praten.... haha zouden we ook veel discussies krijgen denk ik.
Je hoort trouwens paarden ook wel bepaalde manier zuchten of kreunen als je tikje geeft met de zweep of meer voorwaarts rijd.
Of ze dan echt last hebben? Dan zal ook per paard verschillen net zoals mensen de 1 zucht al om niks en de ander die het heel zwaar hebben gaan maar door en door en hoor je niet zeuren zodat diegene instort zeg maar... Heel moeilijk.

Ik zit er soms ook wel mee. Ik heb bv nu een lease paard hij heeft altijd in de sport gelopen tot zz zwaar.
Hij is nu 19 jaar en dit jaar was zijn laatste jaar.
Ik was gewoon gek met hem en wilde niet dat hij wegging.
Ik lease hem nu en ik ben een recreatie ruiter hij doet dus voor zijn doen nu licht werk afwisselen met buitenritjes en wandelingen.

Ik zag vaak trieste ogen bij hem of als hij iets niet leuk vond boze ogen hij kan echt sachie kijken haha plaagde ik hem dan mee.
Dat was niet met rijden maar bv met kleine dingen bv op de wasplaats als hem iets niet leek of je een ander paard aandacht gaf enz.

Ik lease hem sinds half juni 2012 nog niet zo lang dus.
Zijn leven is heel anders staat overdag buiten en snachts wel op stal doet licht werk voor zijn doen je kan het zien als aftrainen denk ik, doe geen zware oefeningen die ken ik niet, 1x in de 2 weken priveles want hij is er wel 1 met een gebruiksaanwijzing door zijn ervaring en ik wil hem graag soepel houden en buiten rijden 1 a 2x in de week en wandelingetjes maken we ook maar toch zie ik soms nog die trieste ogen.
Dan doet het toch pijn.
Ik had gehoopt dat ik die niet meer zou zien misschien is dit wel heel snel.
maar denk dan wel waarom kjkt hij zo?
Hoe kan ik zijn leven nog beter maken? Is hij wel gelukkig nu hij met pensioen is? Hoe kan hij nog meer van zijn pensioen genieten of wat doe ik verkeerd? Helemaal stil zetten is het ook niet.
Buitenrijden gaat steeds beter hij word steeds enthousiaster maar kan nog niet alleen de weg op maar we zijn goed op weg.
Boos kijken doet hij alleen nu als ik met de vliegenspray aan kom dat vind hij echt niks :)
Ik heb vorige week fotoshoot gehad krijg van het weekend de foto's misschien staan er wel foto's bij met bepaalde uitdrukkingen in zijn ogen dan snap je het meteen het is heel duidelijk. Ik plaats denk ik ook nog wel foto's op bokt zal volgende week of zo worden.

michelle_13

Berichten: 201
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:06

Dat vind ik een goeie ! X

allemaal stemmen op Brigit en Sunny!!
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/nk-v ... -nu/17014/

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: stel dat paarden konden janken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:16

Ik denk dat er dan niet veel meer met paarden wordt gedaan voor sport of geld, maar nog wel voor recreatie. Hoe meer er van afhangt hoe minder er rekening wordt gehouden met het paard.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: stel dat paarden konden janken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:25

Hmm, daar denk ik ook weleens over na.. mijn gedachte:
Een paard laat duidelijk zien wanneer het bang is of als het pijn heeft.... Gillen van pijn of angst zou geen slimme reactie zijn omdat een paard een vluchtdier is.
Zou een wild paard gillen omdat hij pijn heeft dan zou hij eerder opgemerkt worden door een roofdier.. en ja het gevolg kennen we.

Heeft een paard pijn in zijn mond van bv het bit dan zul je in de meeste gevallen de ruiter horen klagen dat het paard onder hem/haar uitloopt. Logisch want het enige wat een paard kan is weglopen.. vluchten, dat is toch zijn natuur?

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: stel dat paarden konden janken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:59

Klinkt gek maar ik denk dat altijd bij mensen die vissen, als die eens gingen gillen als ze een haak in de bek krijgen..... Persoonlijk denk ik dat een paard of dier nooit zomaar dwars is, dat er altijd een achterliggende reden is voor zijn gedrag. Ik geloof dan ook helemaal niet in straf, zoek de fout altijd bij jezelf of harnachement. Helaas zijn dieren ontzettend hard en zullen niet snel iets laten merken, voor ons de schone taak om bepaalde signalen vroegtijdig de ontdekken....

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: stel dat paarden konden janken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:13

Maar of het wat uit maakt als paarden net zo duidelijk als honden hun emotie kunnen uiten betwijfel ik.

De hardere honden janken niet of niet snel. Werkhonden worden daarop als pup al geselecteerd. En ondanks dat honden dergelijke signalen afgeven, worden ze nog steeds zo behandeld. Hun baas ziet niet dat hij bij uiting van dit gedrag heeft overgecorrigeerd of op de verkeerde weg is. Sterker nog, die heeft het idee 'dat 'ie het nu wel weet'. Maar o wee als een hond van pure angst plast......

Een slechte baas staat niet open voor welk communicatiemiddel van zijn dier dan ook. Of het te horen, te zien of te ruiken is. Een goede baas heeft aan de kleinste signalen genoeg. Hoe was die mooie spreuk ook al weer over een fluisterend en schreeuwend paard?

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: stel dat paarden konden janken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:15

Dan zou mijn aansteller de hele dag door janken, en gelukkig dat hij niet kan praten anders zou ik gek worden volgens mij!

Ludique96

Berichten: 13662
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: 5 km. van m'n paardje af <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:17

Paarden zijn prooidieren die laten sowieso niet snel pijn zien. In het wilt zouden ze zo gepakt worden
lijkt mij.

Maar een paard kan wel pijn laten zien hoor

Ludique haar eerste topic na 4 jaar <3

*klik* <-- WAUW!!

Ludique is uniek!
O:) :# <3

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:21

Toch denk ik dat het in sommige gevallen wel goed zou zijn.
Sommige paarden "schreeuwen" haast hun ongenoegen/pijn uit, maar worden nog niet verstaan.
Hoe zou het zijn als deze paarden écht zouden schreeuwen? Misschien dat dan een hoop leed bespaard bleef?
Maar misschien ook niet. Het is sowieso tegen de natuur van het paard in om te laten merken dat ze pijn hebben.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:21

_AlMaraam_ schreef:
Dan zou mijn aansteller de hele dag door janken, en gelukkig dat hij niet kan praten anders zou ik gek worden volgens mij!


Daar gaat het nou juist om, een paard stelt zich niet aan. Instinctief is dat namelijk een doodvonnis.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:24

_AlMaraam_ schreef:
Dan zou mijn aansteller de hele dag door janken, en gelukkig dat hij niet kan praten anders zou ik gek worden volgens mij!


Imo probeert jouw paard je iets te vertellen waarna je aldoor niet luistert. Fluisteren en schreeuwen. Ontdek het verschil.

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:25

Stoppen voor een balkje op de grond is dus niet aanstellen volgens jou terwijl hij de dag ervoor lage kruisjes had gesprongen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers