Paard heeft geen respect voor zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Firelover96
Berichten: 130
Geregistreerd: 13-06-12

Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 15:50

Hooi

Sinds kort heb ik een 3 jarige tinker merrie, ze is bomproof, super lief en erg aanhankelijk.
Maar als we met haar willen longeren dan is ze totaal niet bang voor de zweep en komt ze steeds naar je toe.
Als je met zn tweeen bent en iemand loopt aan de buitenkant dan gaat het perfect, alleen is dit niet helemaal de bedoeling...

We hebben al verschillende dingen geprobeerd, maar ze blijft geen rescpect voor de zweep te hebben, we hebben dingen zoals een plastic zakje aan de zweep binden enzo maar het wil niet werken.

Weet iemand mischien wat je hieraan kunt doen?

Bedankt

Trotse bijrijder van Supertink Judith


Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:03

Niet heel vriendelijk, maar wel de enige manier: duidelijk maken waarvoor de zweep is, en er een hulp mee geven die WEL doorkomt. Zolang je met de tik die je met de zweep geeft nog geen vlieg dood zou kunnen slaan, en er ook nog geen reactie op komt, dan weet je zeker dat de zweephulp die je geeft te klein is.

Mijn vraag is dan ook: hoe pittig is de hulp die je met de zweep geeft?

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Firelover96
Berichten: 130
Geregistreerd: 13-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 16:53

@Angela Niet zo heel hard, want we vinden het eerlijk gezegd een beeje zielig om haar een lel met de zweep te geven...

Daarin zijn we een beetje te soft, en dat weten we gelukkig ook.

Trotse bijrijder van Supertink Judith

LizzyO

Berichten: 125
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:54

Wat Angela zegt, heb je alleen een beetje in de richting van je tinker lopen wapperen met de zweep, of heb je ook een keer een goeie klets uitgedeeld?

De eerste paar keer dat ik mijn bijrijpaard ging longeren liep ze een beetje te etteren en te kijken hoe ver ze kon gaan. Ik heb haar toen een goede tik verkocht met de longeerzweep en toen wist zij dat ik wist waar die stok voor was, en toen wist zijn het ook weer. :+ Daarna nooit meer discussie gehad over de longeerzweep.

** Er bekruipt mij het gevoel dat ik hier iets van niveaus en winstpunten moet melden. **

Michellette
Berichten: 957
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:56

Tja en je paard is niet zo soft tegen jullie en doet dus precies waar ze zelf zin in heeft. Dus nu is het maar de vraag wie het langste het "softe" gedoe volhoudt! Oftewel geef een goeie lel, dan leert ze het wel.

manex

Berichten: 1105
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:42

Is dat nou echt het enige wat jullie kunnen verzinnen als het longeren niet wil lukken? In ieder topic wat hierover wordt geopend komt meppen met de zweep als dé oplossing........

TS, Je zou je ook eens kunnen afvragen of je het longeren sowieso wel onder de knie hebt. Sta je wel op de juiste plek, geeft je geen tegenstrijdige signalen? Verdiep je eens in lichaamstaal, misschien ligt daar je oplossing wel.

Ben je 30+,maak je graag buitenritten en woon je in het zuidenwesten van nederland? Meld je dan gratis aan bij de *Zeeuwse Recreatie Ruiters*

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:36

Firelover96 schreef:
@Angela Niet zo heel hard, want we vinden het eerlijk gezegd een beeje zielig om haar een lel met de zweep te geven...

Daarin zijn we een beetje te soft, en dat weten we gelukkig ook.


Je paard weet het helaas ook. En dat zal je moeten veranderen om een fijn en veilig paard te hebben.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

senna1234

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-08-12

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:43

Volgens mij is een harde klets met de zweep in de ríchting van het paard voldoende

MIJN PONY ♥

Firelover96
Berichten: 130
Geregistreerd: 13-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 20:38

Bedankt alemaal voor jullie tips we gaan hier zeker mee aan de slag!

En maar eens wat minder soft worden <<)

Trotse bijrijder van Supertink Judith


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:08

tamary schreef:
Firelover96 schreef:
@Angela Niet zo heel hard, want we vinden het eerlijk gezegd een beeje zielig om haar een lel met de zweep te geven...

Daarin zijn we een beetje te soft, en dat weten we gelukkig ook.


Je paard weet het helaas ook. En dat zal je moeten veranderen om een fijn en veilig paard te hebben.


Vreemd eigenlijk... mijn paarden hebben ook geen angst voor de zweep (ook geen reden toe). En slaan doe ik niet. Ik train namelijk op basis van positief reinforcement.
En toch... zijn mijn paarden heel erg fijn, luisteren als een klokje en zijn waarschijnlijk veiliger dan menig ander paard.

Onvoorstelbaar he... dat een paard zomaar braaf en veilig kan worden, zonder klappen te ontvangen :+


Maar alle gekheid op een stokje... jammer dat de adviezen tot 'optreden' en 'klappen geven' weer niet van de lucht zijn en als noodzakelijk worden gezien.
Wat als de ts misschien iets minder de techniek van het longeren beheerst en onbewust het signaal naar het paard toe geeft om naar haar toe te komen?
Wat als het paard gewoon niet begrijpt wat de bedoeling is?

Jammer dat bij een braaf paard weer het advies van 'optreden' en 'klappen geven' als noodzakelijk wordt gezien.


TS, misschien het longeren even voor gezien houden als het met zoveel getrubbel gepaard gaat. Misschien gewoon eens een tijdje met grondwerk bezig zijn zodat jij en paard op elkaar ingespeeld raken? De rest komt heus vanzelf
Ik vind het eeuwig zonde om een brave reus aan te pakken voor een 'fout' die wellicht niet eens bij hem licht.
Snelste weg om van een braaf paard een zuur paard of afgesloten paard te maken. -O-

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:13

manex schreef:
Is dat nou echt het enige wat jullie kunnen verzinnen als het longeren niet wil lukken? In ieder topic wat hierover wordt geopend komt meppen met de zweep als dé oplossing........

TS, Je zou je ook eens kunnen afvragen of je het longeren sowieso wel onder de knie hebt. Sta je wel op de juiste plek, geeft je geen tegenstrijdige signalen? Verdiep je eens in lichaamstaal, misschien ligt daar je oplossing wel.


Amen! _/-\o_

TS en de rest, hebben jullie er ook wel eens over nagedacht dat de TS misschien wel voor de schouder staat en dus een afremmend en een 'kom maar' signaal afgeeft. TS zelf staat misschien ook niet rechtop en zeker genoeg in het midden. Dit los je allemaal niet op door je paard een klap met de zweep te geven. Kijk eerst eens heel kritisch naar jezelf voordat je vind dat een paard een fout doet.

Ik ben ook met mijn 3 jarige bezig en als ik ga longeren dan loop ik heeeel erg veel mee nog met haar en zorg dat ik bij dr kont een druivende factor ben, zolang zij maar naar voren blijft lopen. Een 3 jarige kan je vaak nog niet gelijk als een 10 jarig ervaren paard longeren.
(en ja, de mijn is ook een tinker)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:15

Firelover96 schreef:
Bedankt alemaal voor jullie tips we gaan hier zeker mee aan de slag!

En maar eens wat minder soft worden <<)



Nee, liever niet minder soft worden, maar gewoon bij het begin beginnen, kijken wat je zelf doet en samen met die lieverd leren.
Een paard doet nooit zomaar iets.
In dit geval is het waarschijnlijk dat hij jullie signalen opvat als cue om naar jullie toe te komen of gewoon niet begrijpt wat jullie willen.
Wil je hem werkelijk daarvoor straffen?? -O-

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:16

@liljebo : Het probleem is de houding die voortkomt uit het te soft zijn. Paard kan niet op haar leiderschap vertrouwen en let dus niet op de signalen die ze geeft, ze is nl niet belangrijk. Al dan niet een zweep gebruiken is daarin totaal niet relevant.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:21

tamary schreef:
@liljebo : Het probleem is de houding die voortkomt uit het te soft zijn. Paard kan niet op haar leiderschap vertrouwen en let dus niet op de signalen die ze geeft, ze is nl niet belangrijk. Al dan niet een zweep gebruiken is daarin totaal niet relevant.


En dat kun je zijn vanaf het net???
Dus jij weet zomaar, vanachter je computer, dat het paard niet op haar vertrouwd en daarom niet op de signalen let?
Jee, wat een onzin.
Een paard heeft een enorm observerend vermogen en alles wat je doet, betekent iets voor het paard
Als ts bv onbewust afremd, reageert het paard daar op

Stel nu eens zomaar dat ts het fout doet en dat het paard gewoon correct op de signalen reageert, door naar haar toe te komen... dan moet ze maar eens flink optreden met de zweep -O-

Jammer dan weer...

lautjoo
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-04-11
Woonplaats: Borculo

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:23

Er is vast wel íets wat hij/zij eng vind, dat eraan hangen! uhm nou heb ik een vraagje; hoe maak je zo'n forum aan ?

Mettemaat's Madonna

Mettemaat's Madonna, the best horse of this world ♥

iloveyou, and never let you go! ♥

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:39

liljebo schreef:
tamary schreef:
@liljebo : Het probleem is de houding die voortkomt uit het te soft zijn. Paard kan niet op haar leiderschap vertrouwen en let dus niet op de signalen die ze geeft, ze is nl niet belangrijk. Al dan niet een zweep gebruiken is daarin totaal niet relevant.


Stel nu eens zomaar dat ts het fout doet en dat het paard gewoon correct op de signalen reageert, door naar haar toe te komen... dan moet ze maar eens flink optreden met de zweep -O-

Jammer dan weer...

Zeg ik dat? Nee, TS doet wat fout, geeft zelf aan te soft te zijn en dan mag ik niet concluderen dat paard haar daarom negeert? Soft in dit geval is niet zichtbaar voor paard en daar moet ze aan werken, maar daarvoor zal ze iemand moeten vragen om haar te helpen die kan zien waar het precies fout gaat. (en nee dat ga ik niet doen, ben geen lesgever).

Lief en aanhankelijk zijn fijne eigenschappen, mits er een stuk beleefdheid bij zit. Veel paarden met label lief en aanhankelijk zijn mensgericht, absoluut niet gemeen, maar missen die beleefdheid. Ik vraag me dan ook af of dit paard ook lomp genoemd kan worden.

@TS: gaat dit paard wel voor je opzij/achteruit als je dat vraagt? Of stampt zonder vragen jouw persoonlijke ruimte in en moet je duwen om er door te kunnen? Hoe is ze bv met meelopen? Loop jij met haar of zij met jouw?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:44

Je geeft het advies om iets aan die softheid te doen. Om op te treden omdat ze anders geen braaf paard krijgt. Kul, zeg ik dan.
Opvoeding is niet noodzakelijkerwijs optreden. Opvoeding kan ook gewoon opleiding betekent, waarbij de trainer de wijzere is van de twee en iedere goede poging beloont.
Moeilijker dan 'optreden' omdat iedere eigen fout dan genadeloos boven komt drijven.
Maar wel eerlijker.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:46

Soft is voor mij over je heen laten lopen. Dat is een houding waar je iets aan moet doen om fijn en veilig met paard om te kunnen gaan. Het is hoe je overkomt op paard, niet wat voor methode/hulpmiddel je gebruikt.

Slaan is daar geen oplossing voor. Wel zelfverzekerd zijn, je eigen ruimte/lijf durven afschermen en bv beslissen wie daar in de buurt mag komen. (Sorry lastig uit te leggen). Veel gebruikte term is leiderschap.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:03

ok, dat je moet weten wat je doet, is logisch. Heb je gelijk in. Maar de reacties hier liggen in de trant van leiderschap afdwingen en dat is nooit goed.
Reacties in de zin dat ts wellicht de verkeerde signalen afgeeft of het paard het wellicht nog niet kende, waren m.i veel correcter geweest.
Leiderschap is trouwens een van de meest verkeerd begrepen en misbruikte termen die je in de paardenwereld tegen komt.
Het betekent eenvoudig weg leiding geven in de mensen wereld. Leiderschap geeft het paard met graagte aan de mens die het paard begrijpt en het op juiste wijze kan begeleiden en de interactie veilig kan houden, maar menigeen zien het streven naar leiderschap als excuus om hun eigen machtsgevoel te bevredigen of alles wat fout gaat bij het paard neer te leggen.
Maar dat is weer een ander verhaal.

Lieverdje10
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-12

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:06

Ik leer die dieren altijd te reageren op de zweep door een zwiepgeluid te maken met de zweep en als er geen reactie is met je lichaamstaal haar toch duidelijk laten blijken dat ze vooruit moet. Naar haar toe rennen enz. Ook een goede workout voor de mensheid!!

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:08

Als je leiderschap moet bewijzen heb je het niet, klopt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:01

Ik vind het erg dat je wilt dat je paard bang is voor de zweep. De zweep dient om een signaal door te geven. Je paard moet reageren op het signaal dat jij hem hebt aangeleerd, en niet uit angst voor de zweep. Wees blij dat je paard je zo goed vertrouwt en werk aan het echte probleem: geen duidelijke communicatie.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:48

@ Jensvi : respect is iets anders dan angst. Bang voor de zweep geeft alleen maar vluchtgedrag en daar schiet je niks mee op. TS wil graag dat paard respect heeft voor de zweep en dus de aanwijzingen die ze er mee geeft opvolgt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 05:58

Ik schat zomaar in dat het paard ook weinig respect heeft aan de hand en in de stal. Het gaat niet om de zweep, maar om de energie van diegene die de zweep vast heeft.

Mijn paarden zijn absoluut niet bang voor de zweep: ze loopt voor de koets en ik heb alleen de zweep, leidsels en stem om haar duidelijk te maken wat ik wil. De zweep gebruik ik voor aanwijzingen.

Ik kan ook longeren zonder zweep, al heb ik een petje in mijn hand of een blaadje. Dat maakt niet uit. Het gaat om de energie die je overbrengt en de afspraken die je met je paard maakt.

Misschien is het verstandiger om eens een lesje te nemen van een ervaren instructeur, die je de fijne kneepjes bijbrengt van het longeren.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 06:22

De zweep is ook bedoeld als aanwijzing. Als je moet gaan optreden met de zweep, middels klap, is het risico groot dat je iets met 'optreden' probeert op te lossen wat in den beginne (onbewust) een eigen fout is.
Paarden kunnen niet vanzelf longeren. Die moeten dat leren, stap voor stap, van een geduldig en ervaren persoon.
Mensen kunnen ook niet vanzelf longeren. Ook zij moeten het leren, stap voor stap, van een geduldig persoon.

:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 3 bezoekers