Nieuwe paarden bij elkaar in de weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Nieuwe paarden bij elkaar in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:27

Op het moment staan er 4 ponytjes/paarden bij ons.
2 shetjes, een oud welshje (30+) en mijn nieuwe rijpaard.
Zijn oude eigenaren zeiden dat hij dominant was naar andere paarden toe dachten ze.
Hun hadden voornamelijk wedstrijdpaarden staan en wilde deze niet in dezelfde wei zetten
ivm stoei/vecht verwondingen.
Mijn oude welshje is vooral heel dominant naar eten, verder is het gewoon geregeld een oude
brombeer.
Op het moment staat mijn paardje bij de shetjes of met 1 shetje, dit is natuurlijk geen partij voor hem.
Mijn oudje staat alleen ( in de wei der naast ) of met 1 shetje.
Mijn uitgang is altijd om zoveel mogelijk de paardjes bij elkaar in de wei te zetten.
Ik ben alleen heel bang dat mijn nieuwe paardje en het oudje met elkaar aan de stok krijgen.
6 jaar geleden is mijn oudje door des tijds de pony van me moeder goed geraakt en heeft de dierenarts
3 dagen kunnen komen om hem pijnstillers te geven en iets kalmerends omdat tie helemaal stond te shaken.
Ze staan wel naast elkaar op stal en s ochtends staan ze altijd met de hoofden bij elkaar ( wel tralies der tussen )

Zouden jullie het gewoon proberen of zouden jullie zeggen ga het risico niet lopen en laat het lekker zo?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Nieuwe paarden bij elkaar in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:33

Tijdelijk een stukje van de wei afbakenen? Meestal als ze agressief doen, zullen ze na een week of zo minder agressief zijn, en in die week kunnen ze elkaar bijna niet raken.

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:40

Een stukj afzetten waar de welsh onderdoor kan, zodat hij zijn rust puntje heeft en hem daar ook voeren, zodat hij echt weet dat dat zijn plekje is. Kan hij ook geen ruzie schoppen met de rest.

Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:42

Staan al in weides naast elkaar met alleen stroomdraad ( waar geen stroom op staat ) tussen staat.
Ook staan ze geregeld in elkaars weide. Dat is het hem eigenlijk ook. In t begin riep ik no way dat ik ze bij elkaar zet alleen in de stal en naast elkaar in de wei zijn ze gewoon rustig. Ze zijn niet zo aanhankelijk naar elkaar dat ze gaan staan neuzen ofzo dus daar kan ik ook niets uit ophalen.

YSB dat lijkt de ideale oplossing alleen mijn welshje is nogal voorzichtig met zichzelf dus dan moet ik het hoger maken en dat paard is net een tank
die ramt zich der dan zo doorheen. ( hij heeft al meerdere planken uit de omheining gesloopt omdat hij dan naar die wei toe wou )

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:01

Ligt aan de grote van de wei en hoeveel eten er is. Wat ook goed werk is om te zorgen dat als ze voor het eerst bij elkaar staan dat ze bv net een stuk nieuw gras krijgen. Of ik het zou proberen weet ik niet, moeilijk inschatten. Vorig jaar hebben wij 1 shet tussen 4 grotere gezet was ook wel wat eng de eerste keer maar ze stonden al een aantal weken na elkaar en na 2 rondjes met elkaar rond lopen was het gras veel interessanter en van de gene waar we de meeste problemen van verwachten beschermde de shet zelfs dus het blijft moeilijk inschatten. Jij kent je paarden het beste.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Nieuwe paarden bij elkaar in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:27

ik zou ze gewoon even bij elkaar doen en kijken hoe het gaat en na ongeveer een half uurtje weer uit elkaar tenzij het helemaal goed gaat. meestaal word er wel getrap of gebeten maar dat is normaal.

GerrittJarig

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:40

Wij hebben sinds kort een shetlander aangeschaft en dat was allemaal leuk en aardig maar mijn oude merrie van 23 kan behoorlijk dominant zijn en daarom was ik een beetje bang om haar samen met haar in de wei te doen (er staat overigens nog een cob merrie, maar die vind nieuwkomers niet interessant en accepteerd alles vaak wel).

Wij zijn eerst buiten de wei een paar keer met de shetlander (Roosje) langs het draad heen gelopen, mijn merrie viel meteen aan, maar ik beschermde Roosje wel met mijn stem en keurde het gedrag van mijn merrie af. Na een paar dagen samen op stal, had ik een gedeelte in het land afgezet voor haar dat ze wel bij de rest in stond maar er niet kon komen en mijn merrie ook niet bij haar. Dit ging heel goed. Na een week had ik alles weggehaald en Roosje bij de rest in gedaan, ze werd wat gebeten en wat achterna gezeten ma na een poosje stonden ze met zijn 3tjes te eten :) :j

Het is even kijken hoe je paarden zijn en reageren... zoals van mijn cob merrie had ik weinig last. Die vind alles best. Maar roosje bleek ook dominant en mijn oude merrie ook dus dat was even afwachten hoe dat zou gaan.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Nieuwe paarden bij elkaar in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:43

Als ze nu al naast elkaar staan op de wei en stal, zou ik het gewoon een keer proberen. Ik zou het jonge paard dan eerst rijden, zodat ie niet bol staat van de energie. Gaat het niet, dan maar met de draad ertussen. Succes!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:37

UniqueNevada schreef:
ik zou ze gewoon even bij elkaar doen en kijken hoe het gaat en na ongeveer een half uurtje weer uit elkaar tenzij het helemaal goed gaat. meestaal word er wel getrap of gebeten maar dat is normaal.

Ik zou het niet doen. Vaak is het zo dat paarden altijd bij elkaar moeten zijn eens de rangorde is bepaald. Als ze terug uit elkaar gehaald worden nadat of terwijl de rangorde bepaald wordt, zullen ze die de volgende keer opnieuw moeten bepalen. Maar natuurlijk is dat niet altijd het geval.

Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Re: Nieuwe paarden bij elkaar in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 12:00

Ik heb t gister nog met mijn vriend over gehad en we willen het binnenkort waarschijnlijk toch een keer proberen.
We gaan dan met een paar man mee de wei in ( 40x150 meter vierkant ) gewapend met een longeerzweep en een bak verstopte brokken. Loopt t dan mis kunnen we ze altijd met de zweep proberen uit elkaar te halen of met brokken af te lijden.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Nieuwe paarden bij elkaar in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:31

Je kan dat doen, maar denk eraan dat met de longeerzweep uit elkaar halen gevaarlijk kan zijn als je niet voor hun de echte leider bent. Het is eigenlijk het beste de paarden gewoon te laten doen. Maar als je denkt dat je echt als leider wordt bekeken, kan het normaal niet veel kwaad. Als dat niet zo is, dan is het heel gevaarlijk.

Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 11:22

Ik heb de stap gewaagd !!

Vriend erbij geroepen maar kwam maar niet. Op eigen houtje de wei ik gegaan gewapend met de longeerzweep.
Waar de wei gescheiden werd door stroomdraad de draden tot 1 draad losgemaakt. Mijn nieuwe paard aan touw gedaan
met longeerzweep der bij ( voor de zekerheid ). Draad open en hup daar ging mijn oudje de andere wei in om vervolgens 20 m van ons vandaan te gaan
staan grazen. Ik der op af met de andere om reactie uit te lokken, meneer ging gewoon paar meter verder grazen en de andere
stond me aan te kijken van wat is hier de bedoeling van. terug gelopen naar de draad en touw los gemaakt. Nieuwe rende de wei in van het oudje,
oudje der achter aan.( ik dus ook ) Het stopt en gaat 30 m van elkaar af staan grazen. Niets aan de hand. Met binnen halen ook niet. Oudje voelt al
aan dat hij niet de hoogste is in rang en gaat op afstand staan wachten tot ik de nieuwe uit de wei heb.
Ze staan nu al 4 dagen bij elkaar in de wei en t gaat super !!