Ontslag nemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:05

Hallo :)

Zoals je al in de titel hebt kunnen lezen wil ik ontslag nemen bij mijn bijbaan. Reden hiervan is dat ik steeds vaker conflicten heb met de tweede assistent en ik overal de schuld van krijg, en ik heb er genoeg van. Maar, nu zou ik willen weten wat mijn rechten zijn. Moet ik bijvoorbeeld een maand uitwerken? Hiervan staat niks in mijn contract. Het eerste contract heb ik gekregen op 16februari, een halfjaar contract tot 15 augustus. Nu heb ik contractverlenging gehad van een half jaar, dus tot 15 februari.Mijn bijbaan valt onder het CAO van de Schoendetailhandel.

Weet iemand wat mijn rechten hierin zijn?

Met vriendelijke groet,
Kim.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:07

Volgens mij kun je gewoon opstappen, zeker als jij je niet ''veilig'' voelt op het werk.
Of je daarmee een opzeg termijn hebt durf ik niet mer zekerheid te zeggen maar daar doen de meeste niet moeilijk over.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:08

Hoi,

Volgens mij hangt dit af van je loonbetaling, als het niet in je contract staat,
Als je per maand betaald krijgt, is je opzegtermijn ook een maand, dacht ik.
Dus als je opzegt voor 1 september, moet je september nog uitwerken.

Maar ben benieuwd hoe anderen hierover denken..

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:30

Als jij een contract hebt voor bepaalde tijd en er staat niets in je contract over opzeggen, dan moet je gewoon je contract uitwerken. Zou je dat niet doen, dan moet je je werkgever een schadevergoeding betalen tot het einde van het contract. Dat kan anders zijn op grond van de CAO, maar ik zou het contract er in elk geval even goed op nalezen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:42

Prrrr schreef:
Als jij een contract hebt voor bepaalde tijd en er staat niets in je contract over opzeggen, dan moet je gewoon je contract uitwerken. Zou je dat niet doen, dan moet je je werkgever een schadevergoeding betalen tot het einde van het contract. Dat kan anders zijn op grond van de CAO, maar ik zou het contract er in elk geval even goed op nalezen.


Nou, je werkgever *kan* daartoe overgaan - voornamelijk als hij daardoor in grote problemen komt. Het moet niet. Je kunt ook een contract voor bepaalde tijd gewoon in onderling overleg beeindigen, in dat geval moet je het samen eens worden over de nog te werken termijn en dergelijke. Overleggen dus met je werkgever.

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 17:14

Prrrr schreef:
Als jij een contract hebt voor bepaalde tijd en er staat niets in je contract over opzeggen, dan moet je gewoon je contract uitwerken. Zou je dat niet doen, dan moet je je werkgever een schadevergoeding betalen tot het einde van het contract. Dat kan anders zijn op grond van de CAO, maar ik zou het contract er in elk geval even goed op nalezen.

Nou, dat hoop ik dan toch maar niet, want daar heb ik 1 geen zin en 2 dat gaat gegarandeerd fout en dat zullen ze zelf ook wel weten.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:53

Nuance van Shadow0 is natuurlijk waar: een werkgever hoeft je daar niet aan te houden. Maar het kan dus wel, als je geen tussentijds opzegbeding in je contract hebt en de CAO daar ook niets over regelt.

Liezzel
Berichten: 1450
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:02

Waarom heb je eigenlijk je contract verlengd?

Ik neem aan dat je het al wist voor 15 augsutus...

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:10

Kun je niet in gesprek gaan met je collega's en als dat niets oplost, je werkgever?

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:13

Kijk je wel uit met een eventuele uitkering.....Ontslag nemen is geen recht op uitkering.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:24

inderdaad, contract voor bepaalde tijd, als er geen opzegtermijn opstaat.
zou je heeeel officieel het uit moeten zitten, voor mijn gevoel doen werkgevers dat niet altijd hoor.
als je dan dwars gaat liggen krijgen ze het veel moeilijker.

ga in overleg en geef aan dat je ontslag wilt, vraag ook per wannneer dat dan kan.
als de werkgever een vervanger heeft zullen ze vast niet moelijk doen.

@boheme, zo te lezen is het een bijbaan, dus nog geen behoefte aan een uitkering

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 18:35

@Liezzel
Klopt, voor de 15e was het ook al aan de gang, maar je kan altijd hopen dat het beter gaat. Ik heb toen al getwijfeld, maar omdat het toen niet zo erg was als nu heb ik toch maar doorgezet.

@ranna
Kan, maar dat heeft geen nut meer, want ik wil niet meer blijven.

@Boheme
Het is een bijbaan zoals ook al in de OP staat, maar toch bedankt voor de waarschuwing!

@Joltsje
Er komt sowieso al een gesprek, dus daarin zal ik het al meteen aangeven. Dwars gaan liggen zal ik niet gaan doen, maar ik ga me dan niet meer aanpassen aan degene door wie dit komt, en dat zullen ze vast ook wel weten. Ik ben ook makkelijk te vervangen, want ik ben maar een hulpkracht.