Daphne flink aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:59

Het volgende topic van mijn pony Daphne!
Eerder topic: ** Daphne @ HAW first time **

[b]Daphne
14 jaar
Merrie
Gelders x Arabier
Ik start B met haar[b]

Op 8 augustus jl. was Mayim (op bokt mayonaise) met me mee naar Daphne, en die heeft me geholpen met rijden!
Op de eerste foto's waar ik mn vest nog aan heb & cap op, is er nog erg veel spanning tussen mij en Daphne. Mayim heeft er daarna nog even op gezeten en toen heb ik nog een kwartier gereden, het ging een stuk beter naar mijn idee.
Ik hoop dat jullie tips hebben. Ik ben wel commentaar gewend, maar hou het lief :)

Op de foto's met vest zie ik vooral een paard dat wel wil, maar niet kan. Ze hangt voorover en houd zich erg kort in de hals. Ook valt ze op de voorhand.
Op de foto's zonder vest en cap zie ik al een iets rustiger paard, iets meer over de rug en wat meer ontspanning. Hier zit ik er ook wat netter op en val ik minder naar voren.

Mn cap op de laatste foto's is eigen risico, ondanks de spanning af en toe vertrouw ik Daphne 100% dus ik neem het risico.
Ook op het 'springmateriaal' liever geen commentaar.

1.
Afbeelding


2.
Afbeelding

3.
Afbeelding


4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

13. Teugels los en laten gaan (meteen hoofd omlaag).
Afbeelding

14. Springen!
Afbeelding

15.
Afbeelding

*Er ging iets mis bij Imageshack, de foto's staan dus niet meer precies op volgorde..

ILoveJip

Berichten: 460
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Thuis :)

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:59

Ik zie een paard met veel spanning, de latere foto's zie ik een ruiter die er meer aan durft te rijden en een paard dat hier fijner op loopt.
Toch vind ik dat je houding hier wel minder is qua handhouding op de latere foto's.
Mag ik vragen waarom je met bijzet rijd?

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:04

Wellicht lijkt het zo maar heeft ze nou steeds haar mond open ook?

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:10

@ ILoveJip die zat er vooral op omdat ze zich erg sterk kan maken en ik geen beschikking heb over een martingaal. Voor Mayim was dit makkelijker rijden omdat Daphne heel heet kan worden onder een andere ruiter. Is overigens toevallig alleen op deze foto's, normaal rij ik nooit met bijzet.

@ Happie, ze heeft licht gekleurde lippen en icm schuim lijkt het inderdaad alsof ze haar mond open heeft. Maar dat is dus niet zo :) Alleen op foto 11 heeft ze haar mond open, maar zodra ze nageeft kauwt ze op het bit.

dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:13

Ik zie inderdaad ook een paard met veel spanning, je trekt behoorlijk. Gelukkig rijd je normaal zonder bijzet, want vind dat er ook niet top uitzien! Verder een leuke pony, en als je wat met de tips gaat doen worden jullie steeds beter :)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:22

Ik zie iemand die veel trekt en en daardoor de pony in de weg zit...
Heb je ook les? Zo niet dan ga dat aub zo snel mogelijk doen want nu kukelt je pony op de voorhand.
Enneee geen commetaar op het hindernis materiaal (valt ook meteen om als de pony het aan tikt) maar wel over dat je met slof springt, 1x slof iets te strak en je pony kan zijn evenwicht niet meer houden en klapt tegen de grond ;)

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:26

@ dancer_ dankjewel, ik hoop inderdaad dat het beter gaat worden :)

@_Amigo Ik hou haar inderdaad erg strak omdat ze anders meteen haar neus eruit steekt en oncontroleerbaar gaat lopen, dan kan ik niks meer. Weet ook niet echt wat ik daar aan kan doen dan mn handen op hun plaats houden en stil houden.. Ik heb les, maar de laatste tijd niet veel meer, dus eigenlijk zoek ik iets anders.. Dankje voor de tip over het springen :)

Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:28

Het ziet er niet erg ontspannen uit. wel een mooi paard trouwens!

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:31

Rubber_Duck schreef:
@ dancer_ dankjewel, ik hoop inderdaad dat het beter gaat worden :)

@_Amigo Ik hou haar inderdaad erg strak omdat ze anders meteen haar neus eruit steekt en oncontroleerbaar gaat lopen, dan kan ik niks meer. Weet ook niet echt wat ik daar aan kan doen dan mn handen op hun plaats houden en stil houden.. Ik heb les, maar de laatste tijd niet veel meer, dus eigenlijk zoek ik iets anders.. Dankje voor de tip over het springen :)

Nou gauw opzoek gaan naar les dan :D En durven los te laten, als je haar steeds maar vast houd kom je daar niet verder mee.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:31

_Amigo schreef:
Rubber_Duck schreef:
@ dancer_ dankjewel, ik hoop inderdaad dat het beter gaat worden :)

@_Amigo Ik hou haar inderdaad erg strak omdat ze anders meteen haar neus eruit steekt en oncontroleerbaar gaat lopen, dan kan ik niks meer. Weet ook niet echt wat ik daar aan kan doen dan mn handen op hun plaats houden en stil houden.. Ik heb les, maar de laatste tijd niet veel meer, dus eigenlijk zoek ik iets anders.. Dankje voor de tip over het springen :)

Nou gauw opzoek gaan naar les dan :D En durven los te laten, als je haar steeds maar vast houd kom je daar niet verder mee.


Ik heb de komende weken weer een aantal keer les, en op 8 september wedstrijd. Ik hoop dat er dan ook foto's gemaakt worden en we dan vooruit gegaan zijn :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:36

Je paard loopt heel gespannen in de kaak en wordt véél te rond gereden.
Het is ook niet vreemd dat je paard als je haar loslaat ze naar beneden duikt, eindelijk wat ontspanning voor haar!
Het is helemaal niet goed om je paard zo te rijden hoor, je maakt haar alleen maar sterker zo van voor omdat je een hefboomeffect hebt.
Het is heel belangrijk les te gaan nemen, (wel goede les) zodat je leert het op een goede en eerlijke manier op te lossen!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 19:39

MirandaFuego schreef:
Je paard loopt heel gespannen in de kaak en wordt véél te rond gereden.
Het is ook niet vreemd dat je paard als je haar loslaat ze naar beneden duikt, eindelijk wat ontspanning voor haar!
Het is helemaal niet goed om je paard zo te rijden hoor, je maakt haar alleen maar sterker zo van voor omdat je een hefboomeffect hebt.
Het is heel belangrijk les te gaan nemen, (wel goede les) zodat je leert het op een goede en eerlijke manier op te lossen!


Heb je ook tips hoe ik dat het beste kan doen zodat ik ook zelf aan het werk kan? :)
Hoe rij ik haar bijvoorbeeld wat losser en minder rond? Gewoon kwestie van langere teugel rijden? Ook als ze dan gigantisch hard gaat lopen?

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:47

Rubber_Duck schreef:
MirandaFuego schreef:
Je paard loopt heel gespannen in de kaak en wordt véél te rond gereden.
Het is ook niet vreemd dat je paard als je haar loslaat ze naar beneden duikt, eindelijk wat ontspanning voor haar!
Het is helemaal niet goed om je paard zo te rijden hoor, je maakt haar alleen maar sterker zo van voor omdat je een hefboomeffect hebt.
Het is heel belangrijk les te gaan nemen, (wel goede les) zodat je leert het op een goede en eerlijke manier op te lossen!


Heb je ook tips hoe ik dat het beste kan doen zodat ik ook zelf aan het werk kan? :)
Hoe rij ik haar bijvoorbeeld wat losser en minder rond? Gewoon kwestie van langere teugel rijden? Ook als ze dan gigantisch hard gaat lopen?

Les nemen :D Als ze erg snel is direct op de volte zetten, handen stil zetten met lichte aanleuning, enkel stelling vragen door je hand van de hals af te halen, als het goed is komt ze vanzelf naar beneden.
En te diep lopen is geen probleem hoor! Als ze ontspannen en haar kaken loslaat dan is het niet zo erg dat ze te diep loopt.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:51

Je teugels moet je helemaal niet nodig hebben om het tempo te bepalen..daarmee heb je gelijk het belangrijkste punt te pakken.
Je kunt je paard op je zit leren sneller en langzamer te gaan, dit is juist heel belangrijk bij 'rennerige' paarden.
Bolle rug betekent wegrijden, holle rug remmen.
Dat is iets wat je heel consequent moet gaan oefenen, maar dan heb je ook wat!
In het begin zul je dan waarschijnlijk bij jou paard wel een flinke ophouding moeten geven (je maakt holle rug, zegt ho en maakt daarna een ophouding) maar dat is om het te leren.
Als ze dat éénmaal doorheeft (dat kan al na een paar keer zijn, hangt van het paard af en van hoe goed jij het toepast) dan kun je op je zit je paard bij je houden en de teugels op elk gewenst formaat houden, die zijn alleen nog van belang voor wat buiging en een ander positie. (die je moet afwisselen)
Eerst natuurlijk in stap oefenen, daarna draf enz.
Als dat lukt zal er een wereld voor jullie opengaan! :j

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:55

Rubber_Duck schreef:
@ dancer_ dankjewel, ik hoop inderdaad dat het beter gaat worden :)

@_Amigo Ik hou haar inderdaad erg strak omdat ze anders meteen haar neus eruit steekt en oncontroleerbaar gaat lopen, dan kan ik niks meer. Weet ook niet echt wat ik daar aan kan doen dan mn handen op hun plaats houden en stil houden.. Ik heb les, maar de laatste tijd niet veel meer, dus eigenlijk zoek ik iets anders.. Dankje voor de tip over het springen :)


Nou, als je zegt dat je op zoek bent naar iets anders, heb je dat volgens mij gevonden, lekker strak hulpteugeltje eraan en klaar... dit was sarcastisch. zoals je zelf al zegt over de eerste foto's: paard wil wel, maar kan niet, heel goed gezien, maar waardoor kan het paard niet? wat is het probleem van de neus eruit, waar ben je bang voor? en als je nu zegt dat je niet bang bent, graag een volgend topic met de neus eruit dan. je zult zien dat de commentaren dan veel positiever zullen zijn, zo in de krul trekken is niet echt werken aan jouw rijtechnisch probleem, dus zoek aub weer les van een goeie, en haal de focus van de hals in de krul en leer netjes op zit en benen en subtiel teugelcontact rijden, ga je veel langer en meer plezier hebben samen met je knappe paardje.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:41

Meeste is al gezegd. Echter, als je stelling vraagt, niet je binnenhand naar je toe halen, maar van de hals af naar 'binnen'. Nu trek je je paard ahw net achter de oren om, ipv dat je paard in de hele hals buigt.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:12

Je zegt dat je vasthoudt doordat ze zo graag hard wil.
Probeer haar eens op je zit wat terug te rijden, zwaarder zitten, langzamer lichtrijden en kijken of ze wat terug komt. Als ze dit niet snapt, zal dit denk ik zo wel erg handig zijn om dit haar te leren.
Ik herken het probleem namelijk ook. Paardlief wil soms erg hard en dan is de automatische reactie toch tegen houden aan de voorkant. Wat ik dan altijd doe is handen even toestaan en weer iets terug op m'n zit. En direct ontspant ze dan. Deze stukjes probeer ik uit te breiden.
Misschien ook wat voor jou? :)

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:18

Als je haar zo strak houdt zal ze niet leren dat het ook fijner kan door ontspannen en rustig te lopen. Zelf heb ik ook een pony die van hard doorlopen houdt. Bij haar is het zo dat ze zich snel verveelt en dan dus maar harder gaat lopen. Ik moet haar dus flink aan het werk zetten, overgangen rijden, flink veel figuren, bij voorkeur niet op dezelfde plek (al doe ik dat af en toe wel, want ze moet het natuurlijk wel gewoon kunnen). Bij die van mij werkt dat wel, ze wordt er rustiger en soepeler van. Verder probeer ik consequent te zijn, zodra ze versnelt maak ik een ophouding. Als ze niet reageert laat ik haar halthouden. Sommige worden hier klierig van, maar die van mij kennen dit foefje inmiddels en reageren er goed op.

Die tip van op de zit terug leren rijden is ook een goede.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 14:06

Bedankt allemaal voor de tips, ik denk dat ik er zeker wat mee kan. Ik ga proberen om (meer) met mn zit te rijden en kijk hoe ze daar op reageert. Ik hoop inderdaad dat ik een volgend topic kan openen waarbij ze beter loopt ;)

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:48

Ah, daar hebben we Daphne weer! Lang geen foto´s van gezien :D

Zoals al eerder gezegd loopt ze te diep en ben je erg streng met je binnenhand.
Probeer echt je handen op dezelfde plek te houden, dus regelmatig checken hoe jij je handen hebt.
En tempowisselingen kan je prima op je zit doen. Gaat ze te hard? Ga zwaarder lichtrijden en zodra zij vermindert in tempo beloon je haar.

Bij mij hielp het heel erg om alleen maar met mezelf bezig te zijn. Ik ging rechtop zitten, voor me kijken, handen gelijk houden en op mn zit haar terug rijden. En Floor begon op gegeven moment zelf super te zakken van voren en ik hoefde er niks meer aan te doen :D

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 19:22


ILoveJip

Berichten: 460
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Thuis :)

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:59

Het ziet er al beter uit, ze kan nu lekkerder door haar lijf lopen waardoor ze ook ruimer kan lopen,
In draf mag je binnenhand nog meer naar voren blijven, ze loopt er toch al, dus verder vragen is niet nodig?
Als je stelling wilt vragen hand naar binnen en niet naar achter halen.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:03

Hele verbetering. Toch zijn je handen erg streng, je werkt naar achteren in. Kijk maar op de foto's, je binnenhand gaat naar het zadel.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:04

Klopt, ik zie zelf ook dat ik erg streng ben met mn hand. Moet ik mn handen iets meer naar voren doen dus?

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Daphne flink aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:06

Je kan als het nodig is ook een ophouding geven met je binnenhand terwijl deze op dezelfde plaats blijft. Dus niet zozeer je handen meer naar voren doen als ze niet verder naar achteren verplaatsen.