ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bianca23
Berichten: 230
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Deest

ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 10:31

hoi iedereen

ik zit er aan te denken om met mijn paardje naar arthur te gaan om voor een zadel te kijken.
nu hoor ik zoveel verschillende ervaringen er over dat ik toch maar een topic begin met de vraag wat jullie ervaringen nu zijn??
ik neem aan dat hij geen zadel verkoopt wat niet goed ligt?
ik ben er ooit eens geweest en ik weet dat hij veel keus heeft, maar het moet natuurlijk wel goed liggen.

bedankt
groetjes.

JOB


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:06

Het zadel wat je koopt ligt op dat moment waarschijnlijk redelijk goed....maar voor hoelang ;) En als dat binnen een paar maanden is hoe gaat hij er dan mee om ??? En krijg je evt toezeggingen ook op papier ???

Of wordt jij één van de velen die het heel normaal vinden iets te kopen van 1000+ euro om het over een paar maanden te moeten inruilen met ... bijbetaling ???

Een nieuw zadel moet al van een hele behoorlijke kwaliteit zijn (= duur) als de skirts 'geblokked' zijn. Is dit niet het geval dan zal het redelijk passend lijkende zadel gaan 'inzakken' en niet meer goed liggen. Vaak wordt dit verschil in liggen geweten aan groei of spieren kweken.
Vandaar de kreet dat je een nieuw zadel altijd met de kale boom moet passen.

Met een 2e hands zadel (wat dus al goed ingereden moet zijn) heb je bovenstaand probleem niet, maar niemand heeft röntgen-ogen en kan dus niet door het zadel heenkijken hoe de boom ligt.
Hiervoor heb je wat andere trucjes die allemaal een redelijk tot goede indikatie kunnen geven over de pasvorm, maar ook weer erg aan interpretaties (en verkooppraatjes) onderhevig zijn.

Met andere woorden...sterkte in je zoektocht naar een goed passend zadel :)


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:20

mijn ervaring is niet goed :n

het is weer jaren geleden, voor mijn appie zocht ik een ander zadel nu door een `kenner`had zelf al div zadels gekocht die toch niet goed bleken te liggen
paardje ingeladen en ruim 1.5 u op de trailer naar zijn winkel
werd geholpen door de vriendin, ze legde er eerst een zadel op wat totaal niet paste
toen een splinternieuw equiflex zadel
ze voelde met de hand en zei; deze past perfect!
ik zei nog moet je dat niet met kale boom of een mal passen?
nee hoor deze lag goed
heb daar gereden in de bak en idd ze liep best lekker
thuis de andere dag gereden maar er bleven grote droge plekken bij de schoft, ik gebeld met Arthur zelf
hij zou de week erop bij mijn vriendin op een andere stal een zadel passen en zou bij mij langs komen
hij mijn pony gezadeld en erop gereden
volgens hem lag het perfect, zadel moest eerst warm worden en dan vormen zei hij
die droge plekken zouden dan verdwijnen

ik heb ong 3 mnd met dat zadel gereden maar pony begon hekel te krijgen bij zadelen en ging korter lopen
zadel lag gewoon niet goed!

toen was ik zat en heb een zadelmaker, geen zadelverkoper, laten komen en heb toen een zadel op maat gekocht
gepast met de kale boom
en daar heeft ze super onder gelopen.

ik wist niet beter, maar had eigenlijk gelijk een zadel op maat kunnen kopen, ik was nu meer geld kwijt.

daarom voor mijn nieuwe paard gelijk een zadel laten maken.

misschien gaat het passen nu anders bij hem, hij heeft nu een drukmeterpad of iets waar je veel op af kan lezen, maar heb daar geen ervaring mee
ik praat nu over zo`n 5/6 jr geleden.

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:53

Die drukmeting kost 125 euro (meen ik ergens gelezen te hebben) en die zal hij zeker niet in elk zadel investeren (als in niet doorberekenen).
Overigens is de uitkomst van die meting dus niet alleen onderhevig aan interpretatie, maar ook de rijstijl/kunde van de ruiter kan eea behoorlijk beïnvloeden.
Maar het is nog altijd beter als niets, het 'handje' of röntgenogen :D

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:38

Hi Bianca, ik heb je een PB gestuurd.

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

Anoniem

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:17

Ik heb er een prima Bob's zadel gekocht en ben er zeer tevreden mee. Past op heel veel normale quarters, dus ligging is dan al snel goed.

jmd
Berichten: 184
Geregistreerd: 22-02-09

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:58

Ik heb ook Bob's van Arthur, superzadel!!! en idd ligt perfect op vele paardenruggen +:)+
De service is prima van Adje niets op aan te merken, althans mijn ervaring :9

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:02

Ik heb de ervaring dat de service van hem 'prima' is, zolang je investeert. >;)

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:25

Ik ben vorig weekend met een vriendin naar de winkel gegaan, 2u enkele reis.. Zij zocht voor haar paard een zadel dus (ze had paard trouwens niet mee, was eerst voor wat meer info te krijgen en of hij aan huis enz komt passen). Hij had enkel een mini fototje nodig van haar fotocamera om te zien dat de eerste zadels die hij aanhaalde semi quarter boom konden zijn, nadien haalde hij een continental met quarter boom boven. "Deze zal voor 90% passen, dat zie ik zo aan de foto!". Ze moest nadien maar eens een fototje en filmpje doorsturen, dan kon hij via mail antwoorden of het goed lag of niet. "hoe groot is je paard trouwens, dan weet ik al meer over de lengte van het zadel dat ik je mag meegeven". Ik stelde hem de vraag waarom de schofthoogte van belang is (wetende dat grote paarden evengoed een korte rug kunnen hebben, maar ik hield me wat van de domme). Hij antwoorde ons dat paarden met hoge schoft altijd een langer zadel kunnen dan kleinere paarden.
Het voelde echt alsof hij ons behandelde alsof we dom waren. Ik heb zelf een zadel op maat laten maken een jaar geleden, maar ik zou echt nooit iemand naar de winkel sturen om een zadel te kopen bij hem. Misschien hebben andere er betere ervaringen mee, maar wij toch niet hoor. Verder wel grote winkel voor pads, blankets, hoofdstellen en bitjes,...

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:15

amouroke schreef:
Ik ben vorig weekend met een vriendin naar de winkel gegaan, 2u enkele reis.. Zij zocht voor haar paard een zadel dus (ze had paard trouwens niet mee, was eerst voor wat meer info te krijgen en of hij aan huis enz komt passen). Hij had enkel een mini fototje nodig van haar fotocamera om te zien dat de eerste zadels die hij aanhaalde semi quarter boom konden zijn, nadien haalde hij een continental met quarter boom boven. "Deze zal voor 90% passen, dat zie ik zo aan de foto!". Ze moest nadien maar eens een fototje en filmpje doorsturen, dan kon hij via mail antwoorden of het goed lag of niet. "hoe groot is je paard trouwens, dan weet ik al meer over de lengte van het zadel dat ik je mag meegeven". Ik stelde hem de vraag waarom de schofthoogte van belang is (wetende dat grote paarden evengoed een korte rug kunnen hebben, maar ik hield me wat van de domme). Hij antwoorde ons dat paarden met hoge schoft altijd een langer zadel kunnen dan kleinere paarden.
Het voelde echt alsof hij ons behandelde alsof we dom waren. Ik heb zelf een zadel op maat laten maken een jaar geleden, maar ik zou echt nooit iemand naar de winkel sturen om een zadel te kopen bij hem. Misschien hebben andere er betere ervaringen mee, maar wij toch niet hoor. Verder wel grote winkel voor pads, blankets, hoofdstellen en bitjes,...


Bij Arthur zou ik ook nooit een zadel kopen. De reactie hierboven bevestigt mijn vermoeden en al eerder verhalen dat ik er over gehoord heb. Wel jammer want hij heeft heel veel keuze en er zitten mooie exemplaren bij! Ooit wou ik er een bitje kopen maar het leek mij dat het scharnierpunt (waar mondstuk en scharen bij elkaar komen) dat daar de zijkant van mijn paard zijn lippen zou tussen kunnen knellen. Ik ga dat dus vragen en hun antwoord "dan moet je er wat uierzalf opsmeren, er komt wel eelt op :( ".
Ik ga er nog steeds naartoe want ik vind het een toffe winkel en heel veel keuze maar info vraag ik daar niet meer. En een zadel zou ik er dus nooit of te nimmer kopen.

Cowgirl: a good looking cowboy with brains!
Bezoek ook eens mijn blog nu!!!
Ik ben een grensgeval

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:17

ik ken ook mensen die op die manier wel een passend zadel gekregen hebben , misschien heeft hij er wel een goed oog voor

ik zelf heb nu net een zadel in bestelling bij euro horse , super service ook als je klachten heb
die was in mijn ogen namelijk net wat beter
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 03-10-12 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:22

80% van de paarden zal wel met een goed passend zadel lopen, maakt niet uit waar ze gekocht zijn geweest. Maar 20% heeft misschien een wat moeilijkere rug en krijgt dan 'op het zicht' een zadel op z'n rug gesmeten. Brave paarden laten niets zien en na een jaar merk je misschien rugproblemen. Begin er dan maar is aan om alles terug goed te krijgen, ik heb het zelf voorgehad. Een half jaar niks kunnen doen omdat m'n paard zijn rug zo vast zat omwille van slecht passend zadel. Sindsdien vind ik een goed passend zadel superbelangrijk voor de gezondheid van je paard. En al je dan in winkel zoals deze binnenkomt en praktijken aanschouwd dat een zadel wordt meegegeven op basis van een fototje van 3 op 4cm, ja daar gaan mijn tenen van krullen hoor.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:34

amouroke k snap je helemaal en daarom heb ik ook bewust voor eurohorse gekozen zo bij zo ga ik geen zadel kopen zonder paard mee te nemen maar mijn stalgenoot kreeg ook een zadel mee om te kijken of het paste past ook niet toen s avond terug had ze een verkeerde uitleg gegeven van het probleem( toen hadden we paard en zadel mee) nu rijdt ze dus als het goed is met een passend zadel,

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:07

@ amouroke- je vriendin had ook zelf wel kunnen weten, dat je van een foto geen zadel kan kopen, en beter haar paard mee kunnen nemen.
bij mij is ie thuis geweest, en de service was prima!

** Alive & kicking ! **

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:30

spicegirl schreef:
@ amouroke- je vriendin had ook zelf wel kunnen weten, dat je van een foto geen zadel kan kopen, en beter haar paard mee kunnen nemen.
bij mij is ie thuis geweest, en de service was prima!


Jij draait het nu om :):) .. HIJ is degene die dé kennis en ervaring zou hebben.. de klant niet. HIJ zou beter moeten weten.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:47

Als je het goed leest, gingen ze daar alvast eens naartoe om wat info in te winnen en niet meteen om een zadel te kopen. Daarom hadden ze geen paard bij. Denk ook niet dat ze een zadel gekocht hebben hoor.

Cowgirl: a good looking cowboy with brains!
Bezoek ook eens mijn blog nu!!!
Ik ben een grensgeval

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:51

ik was daar ook voor info, en moest idd foto's doormailen. dan kan hij inschatten ONGEVEER wat voor maat zadels die nodig heeft.wil niet zeggen , dat ie m daar zo aan je verkoopt.hij kan het dan inschatten.(groot paard/klein paard.standaard ras, of niet. smal, breed, lang paard ).dat getuigd juist niet van onkunde.

** Alive & kicking ! **

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:05

Zoals geschreven is de vriendin richting ginder vertrokken om meer info in te winnen. Welke type zadels, wat zijn A merken, B merken,.. Wat krijg je voor hoeveel zeg maar. Hoe is zijn visie over het zadelpassen. Dat was vooral de reden om naar de winkel te rijden, ZONDER paard.
Net omdat alles vanop een fototje kon kreeg ik kriebels. Dat jij een goede ervaring met hem hebt SG is goed voor jou, dat schrijf ik ook in m'n eerste post dat er wel mensen zullen zijn waarbij het goed gaat.
Maar om op basis van doorgestuurde foto's te bepalen welke maat van zadel je paard kan, dat vind ik erover. Kom op z'n minst toch eens kijken of raad de mensen aan om met het paard tot aan de winkel te komen. Zelfs dat moest niet.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:32

spicegirl ik heb echt de ervaring met arthurs dat we een zadel mee kregen om (zelf ) te passen, en te oordelen paste het dan kwam de prijs wel goed .. in dit geval paste het van geen meter wel hoefde we het zadel niet te betalen tot we zeker wisten of het paste dat is dan wel weer netjes ,

bij ons was er geen spraken van dat hij naar ons toe zou komen wat wij gingen voor een air pad daar heen

L5+35l 2+ 119
L 4 +37
lL 3 + 100
** http://www.everyoneweb.com/hutchje/ **

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:42

Sommige mensen zijn makkelijk en willen gewoon gelijk een zadel meenemen en vinden dat het goed past als het er op blijft zitten, dus ik denk niet dat je kunt spreken van slechte service als hij van een foto iets inschat.
Dan kun je zelf kiezen of je wil dat hij komt passen, hij kan iemand niet dwingen dat te doen.
Je zal gewoon met hem moeten overleggen wat je wil en dan kijken of het je aanstaat wat hij zegt.
Als hij niet wil komen of als je het niet vertrouwd zou ik voor een ander gaan, simpel zat!
Want er zijn altijd goede en slechte ervaringen te vinden over iemand, hoe goed of slecht diegene ook is.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:25

mee eens :j
ik zeg niet!! dat jullie dat waren, maar soms zijn mensen zelf eigenwijs, en als het dan niet goed uitpakt, krijgt de verkoper de schuld.en hij zal ook best wel een fout maken.
@amouroke - hij past geen zadels vanaf een fotootje.hij zei ook tegen mij, dat ie dan een beetje in kon schatten wat voor zadels hij meenam. je hoeft geen grote Bob's mee te nemen, als het voor een ponietje is van 1,40. en de ruimte in zn auto is beperkt, hij kan maar een X aantal zadels meenemen.het was een globale schatting.
je kan daarheen gaan, en zelfs drukmeting is voorhanden. en hij komt ook thuis.

** Alive & kicking ! **

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:31

amouroke schreef:
80% van de paarden zal wel met een goed passend zadel lopen, maakt niet uit waar ze gekocht zijn geweest. Maar 20% heeft misschien een wat moeilijkere rug en krijgt dan 'op het zicht' een zadel op z'n rug gesmeten. Brave paarden laten niets zien en na een jaar merk je misschien rugproblemen. Begin er dan maar is aan om alles terug goed te krijgen, ik heb het zelf voorgehad. Een half jaar niks kunnen doen omdat m'n paard zijn rug zo vast zat omwille van slecht passend zadel. Sindsdien vind ik een goed passend zadel superbelangrijk voor de gezondheid van je paard. En al je dan in winkel zoals deze binnenkomt en praktijken aanschouwd dat een zadel wordt meegegeven op basis van een fototje van 3 op 4cm, ja daar gaan mijn tenen van krullen hoor.


Ik denk eerder dat het omgekeerde het geval is |(
Ik schat dat 75% van de paarden onder een niet goed passend zadel loopt ... shocking but true!!

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

Piloetje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 06-02-10

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:13

Ik zou je Evelien van Eurohorse aanraden. Die komt bij jou op stal, neemt de tijd voor je, en verleent een hele goede service. Heb vorig jaar een tweedehands zadel gekocht. Helaas kort daarna ook mijn paard. Na een paar weken een nieuw paard waar het zadel niet goed op lag. Evelien was er binnen 4 dagen, zodat ik snel met mijn nieuwe paardje kon gaan rijden.

Daarnaast heb ik in het zelfde budget een zadel gevonden, dus heb alleen voor de passervice betaald ( al is dat natuurlijk wel zeer afhankelijk van wat ze heeft aan zadels qua boommaat)

Ik ga nooit meer naar een ander.

"Geen enkele briljante ziel kan om een mengeling met krankzinnigheid heen." Aristoteles

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: ervaringen arthur's westernstore en zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:18

Ik ben drie keer bij hem terug geweest voordat ik een zadel had was past ( heb drukmeting geëist, aangezien ik er behoorlijk de balen van kreeg :roll)

1e keer was zadel veels te lang, paard kon niet meer inbuigen, zadel prikte dan tegen het heupbot.
2e keer was het zadel te wijd, de fork lag vast op de schoft, ook niet de bedoeling :n
3e keer drukmeting en heeft ie ook de tijd voor me genomen, nu een mooie billy cook waar ik heel blij mee ben :)

Nelflobo
Berichten: 380
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:08

Zowel Arthur als Evelien zijn vakmensen, en op iedereen is wel eens wat aan te merken,
maar antireclame is niet zo sympathiek eigenlijk....
Evelien is goed en maakt soms foutjes, en datzelfde geldt voor Arthur.
Ik ben over beide tevreden :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers