Vraag over groeiachterstand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 23:16

Hallo,

Helaas heeft mijn twenter een niet zo'n fijne opfok tijd gehad, slecht bekapt, vol wonden, word gedekt door een ruin, manen worden eraf gebeten en staartwortel word er bijna uitgetrokken, ze doet ook niks terug want ze is niet zo hoog in de rang.
Al met al heeft ze waarschijnlijk veel stress en niet kunnen groeien...
Maar ik zag in dit topic [RT-D] Inrijden op 6 jarige leeftijd?, dit plaatje:
Afbeelding
Daar staat dus dat de benen zo rond deze tijd uitgegroeid zijn, maar geld dat ook bij een groeiachterstand?

Ze komt morgen naar huis *gelukkig*, we hebben nooit echt vaak kunnen gaan kijken want zo dichtbij stond ze niet en we hadden de vertrouwen in die mensen!

Zo kwam ze bij ons, 5/6 maanden oud
Afbeelding

Zo was ze de eerste dag in opfok
Afbeelding

Een jaar later, we waren niet echt tevreden met het resultaat, wat was ze klein! Maar hier zag ze er nog goed uit!
Afbeelding

En nu, geen duidelijke foto helaas, dit paard gaat nog vriendelijk met haar om, maar die ander trekt hem werkelijk langs haar kont :n (paard ernaast is rond de 1.75/1.80) Afbeelding

Dus... Zal deze merrie nog groeien?
Haar familie zit allemaal rond de 1,65/1.70 : http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/637182

*Misschien onnuttig maar de dierenarts komt erbij om het gebit te controleren, we zullen hem ook nog even lastigvallen met deze vraag :P*

Alvast bedankt :j

Edit: Ze komt thuis bij een 5 jarige en een 1 jarige te staan, beide merries
Laatst bijgewerkt door xNK op 23-08-12 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

L U C K Y ♥


RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:51

Heb je haar al eens gemeten? En hoe groot was de merrie?
Over het algemeen groeien die jongen paarden nog een stukje ook nadat de meeste groeischijven in de benen gestopt zijn rond 2 jaar. Maar dit is afhankelijk van de omstandigheden waar ze in opgroeien inderdaad. Stress kan zeker zorgen voor een andere verdeling van de energie, waardoor ze niet zo snel de hoogte in zullen groeien. Op zich vind ik haar niet echt een groeiachterstand hebben, maar gewoon klein. Maar dat vertekend ook naast zo'n groot paard van een ander ras.

"Een draver, is gaver" :D

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 23:53

RianneH schreef:
Heb je haar al eens gemeten? En hoe groot was de merrie?
Over het algemeen groeien die jongen paarden nog een stukje ook nadat de meeste groeischijven in de benen gestopt zijn rond 2 jaar. Maar dit is afhankelijk van de omstandigheden waar ze in opgroeien inderdaad. Stress kan zeker zorgen voor een andere verdeling van de energie, waardoor ze niet zo snel de hoogte in zullen groeien. Op zich vind ik haar niet echt een groeiachterstand hebben, maar gewoon klein. Maar dat vertekend ook naast zo'n groot paard van een ander ras.


Nooit echt gemeten, ze ging hier weg met de hoogte rond de 1.45 en zit nu bij mijn schouder, die rond de 1.50 is

Dit is die winter dat ze hier kwam, maar ze ging weg met de hoogte van ongeveer deze pony
Afbeelding

L U C K Y ♥

RianneH

Berichten: 28226
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:00

Via foto's schatten is voor mij echt een drama. Hoe een paard toont speelt ook snel mee met foto's..
Advies, goed voer (in overleg met DA evt brok/supplementen oid) bijvoeren en vooral lang de tijd geven. Houd er zeker rekening mee dat een periode als deze: het verhuizen, stress op de opfok, stress van het terug verhuizen enz. niet gaan meehelpen aan een groei de komende weken. Misschien schiet ze zo een stuk omhoog als alles eenmaal rustig voor d'r is.

Vind haar ook wel redelijk uit verhouding, hoe is dat nu?

"Een draver, is gaver" :D

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 00:02

RianneH schreef:
Via foto's schatten is voor mij echt een drama. Hoe een paard toont speelt ook snel mee met foto's..
Advies, goed voer (in overleg met DA evt brok/supplementen oid) bijvoeren en vooral lang de tijd geven. Houd er zeker rekening mee dat een periode als deze: het verhuizen, stress op de opfok, stress van het terug verhuizen enz. niet gaan meehelpen aan een groei de komende weken. Misschien schiet ze zo een stuk omhoog als alles eenmaal rustig voor d'r is.

Vind haar ook wel redelijk uit verhouding, hoe is dat nu?


Morgen komt ze naar huis (oeps ondertussen vandaag _O-) dan zal ik een foto maken op de stenen :j
Haar kont is wel een stukje hoger, dus er is wel hoop en sowieso krijgt ze hier goed voer, waarschijnlijk heeft ze daar de hele winter prestatiebrok gehad...

L U C K Y ♥

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:27

Tweejarige 1.50... Er zijn zat laatbloeiers!
1.60 op 6 jarige leeftijd is misschien wel haalbaar, zeker als ze overbouwd is.

Niet banketstaaf maar poetsen.

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 00:45

Hannanas schreef:
Tweejarige 1.50... Er zijn zat laatbloeiers!
1.60 op 6 jarige leeftijd is misschien wel haalbaar, zeker als ze overbouwd is.

Ze is van april dus bijna 2,5 maar dat wist je niet :)
Ik hoop dat ze een laatbloeier is, ze is namelijk zo'n geweldig lief dier en moest mijn nieuwe sportpaaardje worden.
Wou dit jaar naar de keuring maar in haar staat nu durf je daar niet eens heen

L U C K Y ♥

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 01:35

Er zitten ook nogal wat kleinere merries in de moederlijn.
Ik vind haar er ook niet slecht of ondervoed uitzien.
Gewoon geduld hebben en afwachten.
Naar welke stamboek wil je gaan voor de keuring?
Ik zou daar sowieso terughoudend zijn omdat ze erg week gekoot staat.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 01:46

Als ik al je puntjes in je OP bij elkaar optel is het enige waar ik me zorgen om maak 'slecht bekapt'. Dat is goed terug te zien op 1 van de foto's. Die wondjes en afgekloven manen en staart ach, ziet er niet uit, maar zijn onbenullig. Wat ik interessant vind om te weten is wat ze te eten heeft gekregen in die periode.
Verder vraag ik me af waarom je je paard, van 5 a 6 mnd tot twenter, al die tijd kennelijk zo hebt gehuisvest, als het echt zo erg is, waarom heb je dan niet ingegrepen?

michelle_13

Berichten: 201
Geregistreerd: 13-07-12

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:27

Meestal groeien ze nog wel een paard cm :)

allemaal stemmen op Brigit en Sunny!!
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/nk-v ... -nu/17014/

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 11:44

Sizzle schreef:
Er zitten ook nogal wat kleinere merries in de moederlijn.
Ik vind haar er ook niet slecht of ondervoed uitzien.
Gewoon geduld hebben en afwachten.
Naar welke stamboek wil je gaan voor de keuring?
Ik zou daar sowieso terughoudend zijn omdat ze erg week gekoot staat.

Nee ze is totaal niet ondervoed, gras zat daar, maar ze worden geen van alle bijgehouden, allemaal dreadlocks en wonden.
Ik wou naar barockpinto want dat is ze ook, maar wat bedoel je met week gekoot staan?

L U C K Y ♥

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 11:48

Sientje schreef:
Als ik al je puntjes in je OP bij elkaar optel is het enige waar ik me zorgen om maak 'slecht bekapt'. Dat is goed terug te zien op 1 van de foto's. Die wondjes en afgekloven manen en staart ach, ziet er niet uit, maar zijn onbenullig. Wat ik interessant vind om te weten is wat ze te eten heeft gekregen in die periode.
Verder vraag ik me af waarom je je paard, van 5 a 6 mnd tot twenter, al die tijd kennelijk zo hebt gehuisvest, als het echt zo erg is, waarom heb je dan niet ingegrepen?

Omdat we niet zo konden gaan kijken, in het begin ging het nog wel goed, ze glansde en groeide, we kregen vaak een mail dat de hoefdsmid was geweest, iets te vaak soms, maar in mei kwamen we daar en toen waren haar hoeven verschrikkelijk, afgelopen maandag waren ze gelukkig wel bekapt
Eten weten we zelf ook niet, sowieso in de winter hele dag hooi of kuil en in de zomer hele dag gras

L U C K Y ♥

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:57

Wacht het gewoon maar af. De keuring is pas over een klein jaar en groeien doen ze nog tot hun 6e. Bovendien kun je ook op latere leeftijd naar de keuring als ze gewoon laatrijp blijkt.
Als ze glanst en niet suffig is dan heeft het weinig zin om er veel voer in te stoppen, als ze te dik zijn groeien ze juist langzamer en het is niet goed voor de gewrichten.

Week gekoot betekend dat de hoek van het kootbeen met de grond klein is doordat de kogel veel buiging toestaat. Dat kan gezien worden als gebrek aan hardheid. Maar nu ik het weer bekijk geloof ik dat de sokken een vertekend beeld gaven en valt het eigenlijk wel mee.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:20

of je hebt een paard gefokt maar pony gebleven paard!

ik heb ooit een Lennard x Rossini merrie gehad ,ze was 5jr en 157cm
heb contact met de fokker gehad en hun hadden haar verkocht omdat ze klein gebleven was
ze hadden uit dezelfde ouders meerdere veulens gehad en die waren allemaal rond 170cm

dus waarom zij klein was ...geen idee ,maar het komt weleens voor.

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:29

Andersom heb ik ooit een te klein gebleven tweeling gekend die als 4 jarige als pony verkocht was en als 6 jarige ster werd bij de paarden :+

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:40

Mijn vorrige merrie bleef ook veel kleiner dan haar ouders. Haar ouders waren 143 en 148 maar helaas haalde zij de 130 niet, waardoor ze dus te klein voor mij bleef.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 15:48

Oké, blijft ze pony, blijft ze pony, we zien wel, maar het was de bedoeling om ermee tussen de paarden te gaan starten, en als ik haar voor mijn 18e wil gaan starten moet ik alsnog tussen de pony's beginnen, maar dan moet ik maar even geduld hebben!

Zo is ze nu, ze heeft hier te zien *gelukkig* een overbouw
Afbeelding

L U C K Y ♥

Dirtylove

Berichten: 88
Geregistreerd: 30-03-12

Re: Vraag over groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:56

Hij heeft gewoon tijd nodig om te groeien. Geef hem eventueel een liksteen.

24~06~14 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: josien_m_, LiannePuthzy en 88 bezoekers