Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yellona

Berichten: 308
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Beveren

Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 12:03

Hallo bokkers

Heb gisteren voor de eerste keer mijn 5-jarige merrie haar benen afgespoten me het warme weer. Dit was de eerste keer. Mijn vriend had haar vast toen ik haar benen afspoot. Ze vond dit eng en stond te 'dansen'. Met een spons kan ik het wel doen maar met de slang niet en wil het haar graag leren. Ze is zelfs bang als er een ander paard wordt afgespoten.

Alvast bedankt

Groetjes Elke, Saphyra en Stefanie


Yellona, Saphyra, Stefanie. I love you


LastDream

Berichten: 2108
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Leusden

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:06

ik heb gissteren voor het eerst de 2 hengstenveulentjes afgespoten voor de eerste keer
hij begon ook de dansen. wat ik als eerste deed toen hij begon te dansen , de spuiten van zijn lichaam af halen. mij werd gezegd dat je dat juist niet moet doen. zo leert hij dat hij niet de spuit kan vermijden
later bleeft hij heel rustig staan

If you think sunshine brings you happiness, then you haven’t danced in the rain.


This world sucks, So I made my own.

Yellona

Berichten: 308
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Beveren

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 12:15

Ja, heb ook eerst op de grond gespoten. Dan pas op haar.


Yellona, Saphyra, Stefanie. I love you

LastDream

Berichten: 2108
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Leusden

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:16

dus ik heb gewoon blijven spuiten met water ook loopt hij weg

If you think sunshine brings you happiness, then you haven’t danced in the rain.


This world sucks, So I made my own.

Yellona

Berichten: 308
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Beveren

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 12:17

Heb ook verder blijven doen hoor.


Yellona, Saphyra, Stefanie. I love you

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:18

Doorzetten, niet meegaan in haar angst, echt totaal negeren dat zij zo raar doet. Gewoon doorgaan met afspuiten, steeds een ander been. Niets tegen haar zeggen totdat ze ook maar een paar seconde rustig blijft staan, pas dan haar belonen met je stem. Gaat ze dan weer stuiteren dan weer zonder iets te zeggen verdergaan. Als jij rustig blijft, blijft zij hrt ook, ze moet leren dat zowel de slang als het geluid als de nattigheid niet eng is.
Herhaal het ook vaak, dus liefst dagelijks en liefst zelfs een keer of 2/3 per dag om te laten wennen.
Ik heb dit met mijn dames ook gehad, gewoon doorgezet en nu kan ze helemaal in mijn eentje wassen, terwijl ze los aan het halster staan met het touw over de hals geslagen zodat ik wel in kan grijpen.
De eerste keren is het heel lastig en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Niet jezelf in gevaar brengen. Ik heb de eerste 2 keer altijd zo gedaan dat zodra ze maar een seconde rustig was, hup kraan uit en belonen, niet meer verdergaan. Wel steeds iets langer doorgaan en uiteindelijk dus negeren, zelf evt een liedje fluiten alsof het heeel normaal is wat er gebeurd.

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

Yellona

Berichten: 308
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Beveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 12:20

matasja schreef:
Doorzetten, niet meegaan in haar angst, echt totaal negeren dat zij zo raar doet. Gewoon doorgaan met afspuiten, steeds een ander been. Niets tegen haar zeggen totdat ze ook maar een paar seconde rustig blijft staan, pas dan haar belonen met je stem. Gaat ze dan weer stuiteren dan weer zonder iets te zeggen verdergaan. Als jij rustig blijft, blijft zij hrt ook, ze moet leren dat zowel de slang als het geluid als de nattigheid niet eng is.
Herhaal het ook vaak, dus liefst dagelijks en liefst zelfs een keer of 2/3 per dag om te laten wennen.
Ik heb dit met mijn dames ook gehad, gewoon doorgezet en nu kan ze helemaal in mijn eentje wassen, terwijl ze los aan het halster staan met het touw over de hals geslagen zodat ik wel in kan grijpen.
De eerste keren is het heel lastig en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Niet jezelf in gevaar brengen. Ik heb de eerste 2 keer altijd zo gedaan dat zodra ze maar een seconde rustig was, hup kraan uit en belonen, niet meer verdergaan. Wel steeds iets langer doorgaan en uiteindelijk dus negeren, zelf evt een liedje fluiten alsof het heeel normaal is wat er gebeurd.


Heb doorgezet ze. En heb telkens been per been gedaan. Uiteindelijk was rusitger en ga het inderdaad vaker proberen.


Yellona, Saphyra, Stefanie. I love you

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:25

Goed zo, komt vanzelf!

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

loveuliska
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:39

ind ze moet het blijkbaar aan wennen dat is er soms niet vanzelf

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:57

Mijn pony werd ook panisch als de slang aan ging. }:0
Heb de slang aangezet, en gewoon op de grond gericht, net zolang tot hij rustig stil bleef staan. (slang héél rustig laten lopen)
Dan iets dichter met de slang naar hem toe, weer net zolang wachten tot hij weer rustig bleef staan.
Toen het water alleen op z'n hoef laten komen, bleef hij braaf stil staan, meteen gestopt.
Dit telkens herhaald, maar als het water op zijn lichaam kwam dan begon hij weer te draaien en te stressen.
Uiteindelijk hem ik hem naast een muur gezet zodat hij i.i.g. niet die kant op kon, en ik ben aan de andere kant gaan staan (schuin voor hem).
Toen kon hij dus niet zo makkelijk meer weg, en liet hij het wel toe.
Het gaat nu al veel beter als eerst. Kan hem nu gewoon zonder muurtje o.i.d. afspuiten, hij vindt het alleen naar bij zijn achterbenen.

Yellona

Berichten: 308
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Beveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 12:07

xXxXsasxXxX schreef:
Mijn pony werd ook panisch als de slang aan ging. }:0
Heb de slang aangezet, en gewoon op de grond gericht, net zolang tot hij rustig stil bleef staan. (slang héél rustig laten lopen)
Dan iets dichter met de slang naar hem toe, weer net zolang wachten tot hij weer rustig bleef staan.
Toen het water alleen op z'n hoef laten komen, bleef hij braaf stil staan, meteen gestopt.
Dit telkens herhaald, maar als het water op zijn lichaam kwam dan begon hij weer te draaien en te stressen.
Uiteindelijk hem ik hem naast een muur gezet zodat hij i.i.g. niet die kant op kon, en ik ben aan de andere kant gaan staan (schuin voor hem).
Toen kon hij dus niet zo makkelijk meer weg, en liet hij het wel toe.
Het gaat nu al veel beter als eerst. Kan hem nu gewoon zonder muurtje o.i.d. afspuiten, hij vindt het alleen naar bij zijn achterbenen.


Heb ook eerst op de grond gespoten en dan haar hoeven en dan even haar beben
vooraan bleef ze stil staan maar achteraan durft ze shotten


Yellona, Saphyra, Stefanie. I love you

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:12

Mijne heeft er ook een handje van om raar te doen met de slag. Ik ga gewoon door en naar een tijdje staat ze gewoon stil. Gelukkig is dit de laatste tijd niet meer zo erg het geval, helemaal met het warme weer vindt ze het opeens geweldig gelukkig.

Eclair dore B+3 - L1+7 - L2+3 - M1+1 - M2+9
Ingmar M2+4 ⭐

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:15

Onze pony vond het ook supereng. Ze loopt ook niet graag door plassen. Het is ook niet zo gek dat paarden zomaar iets kouds aan hun benen eng vinden.

Wat ik heb gedaan is eerst op een snikhete dag de slang (met sproeikop) op heeeel zachtjes gezet. Een soort neveltje en dat als een soort regen op haar rug laten komen. Immers dit kennen ze wel van een regenbui op de wei. Even stond ze stokstijf stil maar toen ze merkte dat er verder niks gebeurde en het gewoon een verfrissende regen was bleef ze keurig staan en ben ik wat harder erin gaan knijpen (meer water dus) en ook wat meer op hals en benen gaan richten. Gewoon heel zachtjes. Ik kan nu gewoon recht in d'r smoel spuiten, alleen onder haar buik bij de uiers mag je nog niet komen. Nou ja, als vrouw zijnde kan ik dat ook wel begrijpen :+

Het is heel leuk en aardig om maar te zeggen "gewoon doorzetten" "niet in de angst meegaan". Maar even denken als paard en dat iets vreemds aan de benen gewoonweg eng is, maar regen van boven heel natuurlijk is, kan soms zeer verfrissend zijn. Letterlijk EN figuurlijk.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

biesje

Berichten: 934
Geregistreerd: 22-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:18

Vooral niet opgeven,
Die van mij sloeg het licht al bijna uit mijn ogen op het moment dat ze water voelde of het nou met een spons of met de slang was.
Nu kan ik der op de was plaats zetten en helemaal afspuiten als ik het zachtjes doe zelfs der hoofd.
ze staat nog wel te stampen dat ze het niet mee eens is maar ik ben in ieder geval veilig haha.
ik heb gewoon ook al liep ze er voor weg ook al stond ze te dansen dat gedrag genegeerd en gewoon door gaan met spuiten eerst alleen der benen en zo steeds een stukje verder. vaak vinden ze de druppel aan hun buik ook niet fijn.
Ik krijg der alleen nog met geen mogelijkheid door een plas dus daar kan ik je nog niet mee helpen hahah

Whoehoe 188 en 189 1ste en 2de met Zero, JA dus B+6 hahah
Knappe lieve mooie merrie Double Zero (Tolan R x Karandasj x Jasper)M1!!! en M springen!!
Never gonna forget you. There is a special "spot" in my heart for you!

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:20

Mijn paard vond het eerder heel eng, hangen etc. Nu staat hij los op de wasplaatst... (o.a. omdat de kans dat hij gaat hangern er is haha) maar blijft prima staan. Vindt het niet altijd leuk .. Veel oefenen met warm weer en zachte straal.. Proberen keer niet vast te zette. Dan is de angst soms minder groot..

Water als meer was hij niet in te krijgen.... Maar toen ik op Deurne op school zat moesten we soms door de menplas en dan is het gewoon acher ander paardje aanrijden en klein prikje in de kont met stok ofzo en toen jumpte hij er zo in... Daarna vond hij het geweldig, en stampen door dat meertje haha iedereen vond zo dom... Meestal met een andere op kop gaat prima..

Useful M1 + 4 dressuur en B+4 springen
Floyd
Rarniska M1 dressuur en B+2 springen
Deamlady op naar ons B-debuut

Yellona

Berichten: 308
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Beveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 12:21

biesje schreef:
Vooral niet opgeven,
Die van mij sloeg het licht al bijna uit mijn ogen op het moment dat ze water voelde of het nou met een spons of met de slang was.
Nu kan ik der op de was plaats zetten en helemaal afspuiten als ik het zachtjes doe zelfs der hoofd.
ze staat nog wel te stampen dat ze het niet mee eens is maar ik ben in ieder geval veilig haha.
ik heb gewoon ook al liep ze er voor weg ook al stond ze te dansen dat gedrag genegeerd en gewoon door gaan met spuiten eerst alleen der benen en zo steeds een stukje verder. vaak vinden ze de druppel aan hun buik ook niet fijn.
Ik krijg der alleen nog met geen mogelijkheid door een plas dus daar kan ik je nog niet mee helpen hahah


de mijne loopt ook niet door de plassen als er ergens een droog plekje is hoor
toch bedankt


Yellona, Saphyra, Stefanie. I love you

Stefannnnie
Berichten: 116
Geregistreerd: 30-07-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:23

matasja schreef:
Doorzetten, niet meegaan in haar angst, echt totaal negeren dat zij zo raar doet. Gewoon doorgaan met afspuiten, steeds een ander been. Niets tegen haar zeggen totdat ze ook maar een paar seconde rustig blijft staan, pas dan haar belonen met je stem. Gaat ze dan weer stuiteren dan weer zonder iets te zeggen verdergaan. Als jij rustig blijft, blijft zij hrt ook, ze moet leren dat zowel de slang als het geluid als de nattigheid niet eng is.
Herhaal het ook vaak, dus liefst dagelijks en liefst zelfs een keer of 2/3 per dag om te laten wennen.
Ik heb dit met mijn dames ook gehad, gewoon doorgezet en nu kan ze helemaal in mijn eentje wassen, terwijl ze los aan het halster staan met het touw over de hals geslagen zodat ik wel in kan grijpen.
De eerste keren is het heel lastig en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Niet jezelf in gevaar brengen. Ik heb de eerste 2 keer altijd zo gedaan dat zodra ze maar een seconde rustig was, hup kraan uit en belonen, niet meer verdergaan. Wel steeds iets langer doorgaan en uiteindelijk dus negeren, zelf evt een liedje fluiten alsof het heeel normaal is wat er gebeurd.



Ik heb precies hetzelfde gehad:) gewoon oefenen elke dag, ze vind het nu nog niet erg leuk maar laat het wel toe. Het paardje moet jou natuurlijk ook wel vertrouwen anders word het alleen maar moeilijker:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:25

Halster bij de neus met 2 handen aan de onderkant vastpakken en strak houden. Dan loopt je paard in elk geval niet zo makkelijk weg (losser laten als paard ontspant en braaf blijft staan uiteraard). Verder gewoon rustig met de slang eerst van de voet steeds hoger gaan. Na een aantal keer is dat niet meer nodig en kun je je paard gewoon afspuiten.

Verder opletten dat je het gedrag niet per ongeluk beloont door dus te stoppen met het natmaken wanneer je paard wegloopt. Gewoon stoicijns doorgaan.


Anoniem

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:01

Mijn fries hebben we op 6 jarige leeftijd leren afspuiten. Dit was een ramp. Uiteindelijk hebben we haar met 5 mensen moeten vasthouden, en 1 iemand die de slang op haar gericht hield.
Dit is 1 keer nodig geweest, en sindsdien blijft ze keurig stil staan zonder dat ik haar vastzet als ik haar wil afspuiten of wassen.

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:38

Ik heb zelf net mijn drie jarige geleerd om afgespoten te worden. Ik lette er ook goed op dat zodra hij stil stond ik even stopte met spuiten. Daarna weer rsutig verder gaan. Als je even stopt als hij stilstaat dan is dat ook een beloning. En dan dus door blijven spuiten als ze blijft bewegen.

Verder zijn er al goede tips gegeven, vooral veel doen dan wordt het vanzelf normaal.

Rodie van de Hazenhut (Anne 340 x Wessel 237) (april 1997 - februari 2018)

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Hoe mijn 5-jarige meerie leren dat water niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:41

Weet niet of je met koud water afspuit, maar dat vergroot het schrikeffect natuurlijk ;)
Dus dan misschien eerst laten wennen met lauw water en als dat niet meer eng is een keer met koud.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 116 bezoekers