locked unlocked maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

locked unlocked maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:41

Ik rij mijn 3 jarige met de enkelgebroken kneveltrens 'locked' van trust.
Het bit is gebroken maar wordt dus ongebroken zodra er druk op het bit komt (als ze gaan hangen oid.)
Nu ben ik vorige week naar het BK jonge paarden geweest en blijkt dat ik de selecties hiervoor en het BK zelf niet met een 'locked' bit mag rijden. Het bit moet enkel gebroken zijn (een regel die ik persoonlijk belachelijk vind).
Nu zijn die bitten van trust behoorlijk duur en wil ik dus geen nieuw bit gaan kopen. Ik zat te denken of ik het extra stukje waardoor het bit ongebroken wordt er niet kan afvijlen?
Ik vind het echt jammer want ze loopt nou goed op dit bit en dat wil ik niet veranderen door in haar verhemelte te gaan prikken... :n

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:44

Je wil geen nieuw bit gaan kopen maar wel je behoorlijk dure bit naar de knoppen helpen?
Je kan tegenwoordig voor erg weinig geld een simpel enkel gebroken bitje vinden, misschien kan je zelfs van iemand eentje lenen?

Ik persoonlijk vind het raar dat het bit een enkel gebroken MOET zijn, die regel vind ik ook belachelijk.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:51

Denk dat je er verstandiger aandoet om gewoon een simpel enkel gebroken bitje van 20 euro te kopen daarmee te rijden als het "moet" en verder gewoon doorgaan met je eigen bit. Zonde om aan een toch wel duur bit te sleutelen lijkt me niet verstandig. Of koop een tweedehands bitje van 10 euro. Het is maar voor tijdelijk daarvoor zou ik je dure bit echt niet gaan veranderen met de kans dat het straks helemaal geen fijn bit meer is.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: locked unlocked maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:53

Ik zou daar gewoon niet gaan rijden.. Stom zeg verplichten voor een enkel gebroken bit.

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: locked unlocked maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:58

Tigra_: Ze moet toch gewoon raken aan een nieuw bit? Altijd locked rijden en dan op wedstrijd plots een heel ander bit gaan gebruiken lijkt met niet zo'n goed idee.

Ik kan idd een ander bitje kopen, maar ik vind die trust bitten net zo goed.. Ze neemt het bit heel makkelijk aan door het sweet iron stuk.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: locked unlocked maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:00

Dan koop je toch een sprenger of k&k bit? die zijn ook van speciaal materiaal :)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: locked unlocked maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:05

bij mijn weten moet het bit bij de jonge paarden helemaal niet enkelgebroken zijn. Dubbelgebroken mag ook en ik denk zelfs ongebroken, je mag alleen geen "speciallekes", zoals het dangerbit, de dubbelgebroken versie van wat jij hebt...

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 12:43

Petitparis: Jawel, het moet wel. Ik moest in Gesves de neusriem losmaken en het bit laten zien. Dubbelgebroken of ongebroken mag niet. Ik heb het daarna nog opgezocht in het reglement.
http://www.equitationgesves.be/champion ... lement.php: Embouchures et harnachement : pour les chevaux de 4 ans, seul le filet simple en acier ou en caoutchouc est autorisé.

Amigo: die bitten zijn minstens even duur

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:45

Miekemuis_ schreef:
Tigra_: Ze moet toch gewoon raken aan een nieuw bit? Altijd locked rijden en dan op wedstrijd plots een heel ander bit gaan gebruiken lijkt met niet zo'n goed idee.

Ik kan idd een ander bitje kopen, maar ik vind die trust bitten net zo goed.. Ze neemt het bit heel makkelijk aan door het sweet iron stuk.


Dat is afhankelijk van hoe je paard erop reageert je kan ook 1x per week met het "nieuwe" bit blijven rijden en de rest met je andere bit. Als het paard dat gewoon accepteert. Er zijn toch ook mensen die met S&T rijden die dit ook maar 1x per week in de training meenemen en verder alleen op wedstrijd.

Bedoel als je paard goed reageert op het huidige bit zou ik dat niet zo gauw veranderen ik zou eerst een kijken hoe hij reageert op enkel gebroken. Dat zou ik eerst doen met een goedkoop bit later kun je dan altijd nog kijken. Het is toch zonde om je dure bit te gaan bewerken en straks reageert je paard er niet goed op. Dan zit je daar dan kun je in de toekomst nog kijken als hij wel goed reageert om helemaal over te schakelen naar een beter enkelgebroken.

Denk dat je sowieso eerst een moet gaan kijken hoe je paard erop reageert en daarvoor zou je ook een bit kunnen lenen. Als je paard er echt niet goed op reageert heeft ook geen zin om je bit te gaan veranderen.
Verder zou ik sowieso niet aan bit gaan lopen prutsen. Het zit wel in de mond als je iets niet goed doet, scherpe randjes die zelf misschien niet goed voelt.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:46

tiens bij het protocol van de 4-jarige bij vlp nationaal staat de een dubbelgebroken mondstuk ook mag, is dat dan een andere "organisatie"
Volgens mij slaat filet simple niet op enkelgebroken. Maar op een eenvoudig mondstuk...

ik begrijp ergens niet waarom je zo'n locked bit gekocht heb? mij zou het alleenopkomen bij een moeilijk paard...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 24-08-12 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: locked unlocked maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 12:49

Ik heb de locked gekocht omdat die zachter is dan een enkel gebroken. Hij prikt niet in het verhemelte.

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: locked unlocked maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 12:51


petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: locked unlocked maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:56

danis het springen anders dan de dressuur

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: locked unlocked maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 12:57

Dat is goed mogelijk