Geschikt ja/nee?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
senna1234

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-08-12

Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 19:35

Echt geen idee of het goed staat
Mijn vriendin Nadine vroeg zich af of er mensen zouden zijn die een bijrijdster/verzorgster zouden nemen van 12 jaar oud met 3/4 jaar rijervaring.
Ze heeft nog nooit een verzorgpaardje gehad maar ze is heel betrouwbaar en ze leert heel snel.
(ze kan goed poetsen en goed opzadelen en rijden). En ze vraagt altijd als ze het niet zeker weet, en als ze iets gaat doen met haar vp zegt ze het altijd tegen de eigenaar.
Ze wilde even weten of paardeigenaren zo'n iemand zouden nemen als verzorgster, ook al is ze 12.

thxx!!

MIJN PONY ♥


Vjestagirl

Berichten: 26627
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:36

Er zijn vast wel paardeneigenaren die dat doen :)

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:38

Vast wel :)

Ik vraag zelf 20+, maar komt ook door onze leeftijden anders is het verschil echt veel en veel te groot.

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:38

Ja hoor, zelf blijf ik er het liefst zelf bij als ze geen les nemen, dus als ze een redelijk goede zit hebben (mijn pony's worden niet blij als iemand zit te stuiteren of in de mond trekt) en eerlijk zijn tegen de pony zou ik het geen probleem vinden als iemand nog niet veel ervaring heeft.

senna1234

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 19:39

Okee bedankt allemaal maar eventjes voor de duidelijkheid ik ben Senna niet mijn moeder ;)

MIJN PONY ♥

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:34

Ja hoor, er zijn zeker mensen die dat doen, ik heb op die leeftijd (met 5 jaar (manege)rijervaring) mijn eerste verzorg/bijrijdpony gevonden en heb vanaf dat moment 3 jaar lang paarden en pony's bij hen verzorgd en gereden. Dus het kan zeker!

Zomer, echt?

Sterrol

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-03-10

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:01

Ja hoor, vast wel. Hangt er ook wel een beetje vanaf wat je verwacht natuurlijk. Maar er zijn vast wel eigenaren met een leuke pony die een bijrijdstertje zoeken van haar leeftijd.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:27

Vast wel maar de eigenaar moet natuurlijk ook het passende paard hebben voor de verzorger.
Bedoel type paard wat ik heb zou ik niet overlaten aan iemand van 12.
Maar ik ben al met verzorgpony's begonnen vanaf een jaar of 9/10 dus zijn echt wel mensen die dat willen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:48

Voor mij maakte leeftijd niet uit (heb nu toevallig wel 2 18+ verzorgsters :p) Maar zolang iemand goed met mijn paardje omgaat, ik kreeg mijn verzorgpaardje ook toen ik 13 was. Ik moet wel zeggen dat ik dan in het begin er vaker bij zou zijn etc. En er meer "beperkingen zijn", zoals niet alleen naar buiten, volwassene mee dan etc.

Op de eerste stal waar ik stond, reed ook ooit een meisje van 10 op hem, maar dan was ik er zelf altijd bij. Nu zocht ik ook een zelfstandiger iemand met "meer" ervaring. Maar als het bijvoorbeeld een meisje van 10 was geweest met een ouder die ervaring had, wat les wilde geven dan was het ook ok (natuurlijk moet er wel wat ervaring zijn, en moet het klikken, zelfde manier met paard omgaan etc. maar dat was ook een optie...)

Het enige nadeel wat ik wel ooit merk bij mensen met kleine pony's en ook dus vaak jongere kinderen die er op rijden, dat sommige ouders hun kind er "dumpen" en de eigenaar vervolgens ook nog eens oppas is :p (ging soms echt ver, verzorgster nog ophalen en naar huis brengen ook, maarja dan was er tenminste iemand die op de pony reed..) Maarja, er zijn dus ook genoeg mensen met kleine pony's die iemand zoeken en die komen automatisch bij de jongere uit :)

Omdat vrijheid van meningsuiting kennelijk niet mag; zeg ik een stuk minder :')

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:57

Ik vind dat veel te jong. Ik heb het geprobeerd met meiden van 13, maar die heb ik eerst een half jaar 'begeleid'(dus niet gedumpt) Daar is mijn paardje me te kostbaar (emotionelewaarde) en te lieflijk voor. Na dat halve jaar dacht ik dat ze wisten wat er nodig was, maar er begonnen me steeds meer zaken op te vallen waar ik duidelijk over heb gesproken dat belangrijk was in de verzorging. Drollen uit de stal bijv; soms was er niet eens gemest of paard afgespoten.
Na een jaar was ik het beu en heb ze gezegd dat ze niet meer hoefden te komen.
Ik ga niet meer beginnen aan zulke jonge mensen, ongeacht hun 'ervaring'en paardrijlessen. Verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht kan je er niet instampen, dat komt met jaren.
Nu heb ik een paard dat duidelijke consequent gedrag behoeft, daarom begin in nu niet eens meer aan mensen jonger dan 18.

Anoniem

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:08

Eerlijk? Nee. Met een verzorgster van die leeftijd en met zo weinig ervaring, ben je véél langer bezig dan wanneer je alles zelf doet. Je moet er altijd bij zijn, toezicht houden, helpen, instrueren... Heeft dus geen toegevoegde waarde.

Anomien

Berichten: 7298
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:17

Sandrina schreef:
Ik vind dat veel te jong. Ik heb het geprobeerd met meiden van 13, maar die heb ik eerst een half jaar 'begeleid'(dus niet gedumpt) Daar is mijn paardje me te kostbaar (emotionelewaarde) en te lieflijk voor. Na dat halve jaar dacht ik dat ze wisten wat er nodig was, maar er begonnen me steeds meer zaken op te vallen waar ik duidelijk over heb gesproken dat belangrijk was in de verzorging. Drollen uit de stal bijv; soms was er niet eens gemest of paard afgespoten.
Na een jaar was ik het beu en heb ze gezegd dat ze niet meer hoefden te komen.
Ik ga niet meer beginnen aan zulke jonge mensen, ongeacht hun 'ervaring'en paardrijlessen. Verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht kan je er niet instampen, dat komt met jaren.
Nu heb ik een paard dat duidelijke consequent gedrag behoeft, daarom begin in nu niet eens meer aan mensen jonger dan 18.



same here. Ook eens alleen gelaten met longeren. na een periode van begeleiding. Vond ik paard dampend in 1 hoek. grietje in het midden met een op de grond hangende longeerlijn... en maar blijven tikken op dat stomme mobieltje. En ja het duurde toch echt wel 5 minuten...... tot het volgende smsje kwam.

Leuke verhalen dat het niet om het rijden ging, maar intussen alleen maar komt als er gereden kon worden en ho maar of er nog opgeruimd werd. Eeuwig vertellen dat halster niet half hangend op de grond kon blijven ivm instapgevaar van paard. Maanden niet komen ivm weekenden op de camping met ouders (niet erg hoor, maar laat dan wat van je horen).. vervolgens doodleuk plekkie weer opeisen.

Maar desondanks vond ik het wel altijd levendig in stal. Dat mis ik nu dan wel weer. En tja op die leeftijd kun je ze ook wel weer wat vergeven.
En de enen 13 jarige is de andere niet. Toch zou ik elke 13 jarige adviseren om er gewoon voor te gaan hoor. En ook niet elke paardeneigenaar heeft het altijd aan het juiste eind.

Mama van mijn lieve meisjes

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:20

Precies, nee heb je; ja kun je krijgen :)

Ik heb als 13 jarige ook een pony verzorgt, ging hartstikke goed! Eigenaar vond het geweldig, voordeel was dat de eigenaar altijd thuis was en de pony achter hun huis stond. Dus vanuit de keuken kon ze al kijken of het goed ging haha.
Al mocht ik ook wel alleen op buitenrit :) zolang ik het maar van te voren aangaf.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:51

Ik denk ook wel dat er mensen zijn die dat wel willen. Gewoon goed zoeken en dan vindt ze vanzelf wel iemand! :)

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

kimberley

Berichten: 2359
Geregistreerd: 07-02-09
Woonplaats: Newfoundland, Canada

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:54

Ja hoor, ik heb ook een bijrijdster voor mijn paard van 13 jaar en 3 (of 2, weet het even niet meer) rijervaring. Maar ze gaat heel leuk met mijn paard en mijn spullen om, het klikt super en ze rijdt ook heel goed, dus ben er heel blij mee! :j


Instead of thinking outside the box, get rid of the box.

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:18

Voor mij zou dat denk ik heel erg aan het paard zelf liggen en aan het meisje natuurlijk. Ik zou een wat moeilijker paard niet zomaar aan een jong meisje toevertrouwen. Een gemakkelijker paard misschien wel. Ik denk dat dat heel erg afhangt van een eerste gesprek, dus hoe het gevoel is. Is er een klik? Dan zou ik het denk ik wel overwegen.

Ik heb op die leeftijd ook meerdere paarden en pony's verzorgd, ook moeilijkere dieren, en dat ging altijd goed. Ik vind leeftijd dus niet perse de belangrijkste maatstaf.

[o]

Mandy66

Berichten: 441
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:53

Ik zelf was een keer 11 jaar ( duh :') ) en ik verzorgde en bereed met die leeftijd de paarden
van een mevrouw. Met die leeftijd zou je prima een paard kunnen verzorgen. Ik had die tijd nog
niet veel rij ervaring, maar door paarden te verzorgen leerde ik meer der van.

Achter iedereen schuilt een kunstenaar
Alleen moet je de bepaalde tijd weten te vinden om je talent te ontdekken...

Elinexx
Berichten: 1093
Geregistreerd: 20-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:08

Ligt er natuurlijk aan wat voor paard, als ik een brave had zou ik het doen, maar een wedstrijdpaard of een paard die pittig, dan zou ik zeker een wat ouder iemand nemen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:09

ja hoor, maar zonder toezicht van mij of een instructeur wordt er dan niet gereden :n

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:59

Mijn verzorgster is 11 jaar, en mag komen wanneer ze wilt.
Als ik er niet ben mag ze poetsen, grondwerk, vrijheidsdressuur (kunstjes die hij al kan), wandelen op het terrein.
Rijden en longeren gebeurd alleen als ik er bij ben.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:22

Denk dat er genoeg mensen zijn, maar ligt ook aan het paardje. Iemand met een moeilijker paard of een paard dat ook in de sport loopt zal veel minder snel een jonger iemand zoeken dan iemand met een recreatief paardje.
Heb zelf op die leeftijd op de manege verzorgt maar vanaf mijn 13e altijd verzorgpaardjes gehad.
Zou haar het gewoon laten proberen dan zie je vanzelf of er iemand is :)

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

poeki01
Berichten: 51
Geregistreerd: 13-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:27

mijn eerste verzorgpony had ik ook met 12 jaar dus er zijn wel mensen die dat doen! helaas ging het mis met dit paardje maar meteen daarna had ik weer een nieuwe (ik kreeg ze via marktplaats)

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:38

kijk ik zou het eerst een aanzien als je er zelf bij bent.. het moet ook klikken doet dat het niet is het ook niet egt leuk voor dat paardje,,, leeftijd zegt mij niks,,, ik ben 13 en heb zelf ook een verzorg paard maar dat klikt egt geweldig ,,, ik zou het ook snappen als de eigenaar zou zeggen dat ze het weer alleen wil doen ,maar zo iets blijft toch denk ik persoon lijk,,,, ik ben nu al meer dan 8 jaar met paarden bezig en heb ook vaak gemerkt de geen vriendinnen mee naar de paard mee moet nemen daar komt in mijn geval alleen maar elende mee

K heb Dyslexie sorry

[O]

Lukka

Berichten: 1288
Geregistreerd: 24-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Geschikt ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:52

Kan prima inderdaad. :) Ik ben zelf ook begonnen met verzorgen toen ik 13 was, eigenaresse zocht juist een wat jonger iemand omdat veel van haar verzorgers zijn gestopt i.v.m. studie.

Lukka frá Liberté :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers