Leren genieten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:23

Alles komt me aanwaaien, al mijn hele leven gaat eigenlijk alles voorspoedig. Soms natuurlijk wel een dipje of dingen die ik graag anders had gezien, maar ik denk dat iedereen dat heeft. Mijn studie ging goed, woon nog thuis en kan eigenlijk alles doen en laten wat ik wil.
Één probleem: ik vind het moeilijk om ergens écht te van genieten. Alles gebeurd gewoon, voor mijn gevoel. Ik ga naar mn paard, ga rijden, ga met vrienden iets doen, doe mijn ding thuis, ga werken, etc.etc.
Een heel enkele keer kan ik echt een geluksmomentje beleven, dat ik ergens zit en denk:"wow, dit is echt leuk wat ik nu beleef". Maar op veel meer momenten is het gewoon zo dat alles om me heen gebeurd en dat ik dingen doe. Ik doe ze echt wel omdat ik het leuk vind om te doen, zoals naar de paarden gaan. Maar ervan genieten? Hoe doe je dat nou bewust en zijn daar "truukjes" voor om dat jezelf aan te leren?
Als ik bijvoorbeeld een vriend van mij hoor, die geniet heel erg van kleine dingen die gebeuren. Staan de koeien weer tevreden in het land, dan geniet hij daarvan. Kom ik op visite, dan geniet hij daarvan. Leg ik de eisen ze hoog, ben ik te verwend?
Moet wel zeggen dat ik heel goed ben in na-genieten. Fotos van vakanties hangen nog jaren op mijn prikbord en hebben voor mij veel waarde.

Eigenlijk heb ik niks om over te klagen, maar toch is het nooit goed genoeg ofzo.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:51

Ik las laatst een artikel over meer gaan leven in het moment, dmv mediteren.

Ikzelf heb het nog nooit gedaan en de meningen zullen vast verschillen, maar misschien is het het proberen waard.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:14

Ik dacht ook meteen aan mediteren en mindfulness. Mindfulness is het leven in het nu en je daarop concentreren. Dus niet constant bezig zijn met plannen en herinneringen ophalen, maar je focussen op waar je op dat moment mee bezig bent.

Verder, gewoon jezelf proberen aan te wennen om af en toe even stil te staan bij het moment en bewust te genieten. Wanneer je een mooi liedje hoort, wanneer je nieuwe kleren aan hebt en je helemaal hip voelt :D, wanneer je lekker op je paard aan het stappen bent in het stille bos; even stilstaan bij het moment ipv 'doorgaan op de automatische piloot'.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:45

ik geniet gelukkig heel veel en ook heel veel van de kleine dingen, ik bedank mijn partner iedere dag voor zijn inzet en liefde (het zal maar je laatste dag samen zijn), ik ben heel erg dankbaar dat ik mijn hond nog iedere dag kan knuffelen, ik geniet van de rupsen die mijn broccoli opeten (ik heb nog nooit zulke mooie rupsen van dichtbij gezien) ik heb het besef dat ik niet bepaal hoe lang ik rondloop op deze aardbol en dat elke dag je laatste kan zijn , dus haal eruit wat erin zit iedere dag weer!
maar het begint in de ochtend, katjes komen aaitjes halen, de koffie gaat aan, de deur gaat open en het is lekker weer dan drink ik m'n koffie buiten in de ochtend zon, ik zie de eerste vlinder van de ochtend druk in de weer.....ik haal diep adem en geniet van de rust van de vogels die luidkeels aan het fluiten zijn om de dag aan te kondigen....en zo geniet ik ook van een douche, weet je hoeveel mensen niet eens normaal drinkwater hebben? ik ben me bewust van alle luxe om heen en zal er altijd van blijven genieten zolang het er is!

het leren waarderen in het leven is een kunst! Wees blij met alles wat je hebt op een dag is het allemaal voorbij!

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:56

Boompje1985 schreef:
ik geniet gelukkig heel veel en ook heel veel van de kleine dingen, ik bedank mijn partner iedere dag voor zijn inzet en liefde (het zal maar je laatste dag samen zijn), ik ben heel erg dankbaar dat ik mijn hond nog iedere dag kan knuffelen, ik geniet van de rupsen die mijn broccoli opeten (ik heb nog nooit zulke mooie rupsen van dichtbij gezien) ik heb het besef dat ik niet bepaal hoe lang ik rondloop op deze aardbol en dat elke dag je laatste kan zijn , dus haal eruit wat erin zit iedere dag weer!
maar het begint in de ochtend, katjes komen aaitjes halen, de koffie gaat aan, de deur gaat open en het is lekker weer dan drink ik m'n koffie buiten in de ochtend zon, ik zie de eerste vlinder van de ochtend druk in de weer.....ik haal diep adem en geniet van de rust van de vogels die luidkeels aan het fluiten zijn om de dag aan te kondigen....en zo geniet ik ook van een douche, weet je hoeveel mensen niet eens normaal drinkwater hebben? ik ben me bewust van alle luxe om heen en zal er altijd van blijven genieten zolang het er is!

het leren waarderen in het leven is een kunst! Wees blij met alles wat je hebt op een dag is het allemaal voorbij!


En hier word ik dus vrolijk van, ik zou willen dat ik kon genieten van mooie rupsen.

Ik waardeer wel een hoop, de luxe mijn werk, dat ik gelukkig ben in m'n relatie dat ik een mooie zoon heb waar ik uiteraard wel van geniet!

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:01

Vaak moet je eerst door diepe dalen wil je de pieken kunnen zien.
Als je een vreselijke of moeilijke periode hebt doorgemaakt dan beleef je de gelukkige momenten veel intenser.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:07

Wat ook wel eens wil helpen, is om dingen alleen te doen.
Op zondagochtend vroeg op en dan naar het bos bijv., ik beleef de dingen dan veel intenser.
Maar ik kan ook vreselijk genieten van de kleine dingen....en laatst had ik bijv. een vogeltje gered uit de mond van de kat, toen hij weer wegvloog was ik de gelukkigste mens op aarde! *\o/*

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:13

heel erg herkenbaar.
ik ben eigenlijk alleen echt in het 'nu' bezig op die, tegenwoordig zeldzame, momenten dat het niet zo lekker gaat. ik heb af en toe ook het idee dat het mij allemaal iets te makkelijk afgaat in het leven. over het algemeen komt alles eigenlijk precies op het juiste moment en lijkt het allemaal perfect gepland, waardoor de dagen waarop van alles misgaat er juist extra uitspringen zegmaar.
op zich vind ik het heerlijk om gewoon lekker mijn leven achterna te lopen en alles te laten gaan zoals het gaat, maar echt genieten doe ik eigenlijk bijna nooit.
inderdaad dat gevoel dat je niets te klagen hebt, maar toch....
*volgt topic :+*

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:21

wat ook goed helpt is eens goed om je heen kijken........

Dan zie je iemand lopen die helemaal afgedraait is..........hoe heerlijk is het als jij dat niet hebt.
Later zie je iemand die geen overwicht heeft over die hond die hij aan het uitlaten is.........comisch en fijn dat jij dat niet hebt.
Of iemand in een rolstoel........hoe heerlijk is het als je gezond bent........ook al ben je moe.....hoe fijn is het te kunnen gaan en staan waar jij wilt.

Als je om je heen kijkt en situaties ziet waar jij zelf niet bekend mee bent dan vind je al heel snel dingen waar je van genieten kunt.
Een zonsondergang opzoeken en jezelf beseffen dat zovelen daar geen tijd voor kunnen vinden.
Af en toe eens stil staan bij dingen waarin jij bevoorrecht bent.

En geloof me.......het zal echt niet heel je leven zo makkelijk blijven gaan allemaal :\ l
Iedereen krijgt zijn of haar portie uiteindelijk vanzelf..........daar hoef je zelf bijna nooit iets voor te doen.
Dus geniet van wat je nu hebt en kan voordat je situatie veranderd.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:50

Boompje1985 schreef:
ik geniet gelukkig heel veel en ook heel veel van de kleine dingen, ik bedank mijn partner iedere dag voor zijn inzet en liefde (het zal maar je laatste dag samen zijn), ik ben heel erg dankbaar dat ik mijn hond nog iedere dag kan knuffelen, ik geniet van de rupsen die mijn broccoli opeten (ik heb nog nooit zulke mooie rupsen van dichtbij gezien) ik heb het besef dat ik niet bepaal hoe lang ik rondloop op deze aardbol en dat elke dag je laatste kan zijn , dus haal eruit wat erin zit iedere dag weer!
maar het begint in de ochtend, katjes komen aaitjes halen, de koffie gaat aan, de deur gaat open en het is lekker weer dan drink ik m'n koffie buiten in de ochtend zon, ik zie de eerste vlinder van de ochtend druk in de weer.....ik haal diep adem en geniet van de rust van de vogels die luidkeels aan het fluiten zijn om de dag aan te kondigen....en zo geniet ik ook van een douche, weet je hoeveel mensen niet eens normaal drinkwater hebben? ik ben me bewust van alle luxe om heen en zal er altijd van blijven genieten zolang het er is!

het leren waarderen in het leven is een kunst! Wees blij met alles wat je hebt op een dag is het allemaal voorbij!


Ik word helemaal blij van je post, ik zit met je mee te genieten :j

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:42

Boompje1985 schreef:
ik geniet gelukkig heel veel en ook heel veel van de kleine dingen, ik bedank mijn partner iedere dag voor zijn inzet en liefde (het zal maar je laatste dag samen zijn), ik ben heel erg dankbaar dat ik mijn hond nog iedere dag kan knuffelen, ik geniet van de rupsen die mijn broccoli opeten (ik heb nog nooit zulke mooie rupsen van dichtbij gezien) ik heb het besef dat ik niet bepaal hoe lang ik rondloop op deze aardbol en dat elke dag je laatste kan zijn , dus haal eruit wat erin zit iedere dag weer!
maar het begint in de ochtend, katjes komen aaitjes halen, de koffie gaat aan, de deur gaat open en het is lekker weer dan drink ik m'n koffie buiten in de ochtend zon, ik zie de eerste vlinder van de ochtend druk in de weer.....ik haal diep adem en geniet van de rust van de vogels die luidkeels aan het fluiten zijn om de dag aan te kondigen....en zo geniet ik ook van een douche, weet je hoeveel mensen niet eens normaal drinkwater hebben? ik ben me bewust van alle luxe om heen en zal er altijd van blijven genieten zolang het er is!

het leren waarderen in het leven is een kunst! Wees blij met alles wat je hebt op een dag is het allemaal voorbij!


Ik kan daar ook erg van genieten.
Vind het ook heerlijk om s' ochtends als iedereen nog slaapt te gaan wandelen, eekhoorntjes te voeren en te genieten van de frisse berg lucht.

TS als alles je aan komt waaien waarom ga je dan niet opzoek naar een uitdaging?
Iets waar je echt hard voor moet werken en je best moet gaan doen en je alleen lukt met vallen en opstaan maar dat wanneer het je gelukt is je ontzettend trots op jezelf bent.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:45

Het klinkt negatief maar ik ben het ook eens met Suzanne F. Als je nooit echt tegenslag hebt gehad dan ervaar je alles wat goed is als "normaal". Pas nadat je door een dal bent gedaan ga je de dingen die eerst "gewoon" waren meer waarderen. Dat geeft niks, maar probeer inderdaad eens om je heen te kijken en geniet van alles wat jij nu wel hebt. Want hoewel ik het je natuurlijk niet gun ga ook jij je portie verdriet en tegenslag vast ook nog krijgen. Dus geniet NU!

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:57

Ik kan zo genieten van kleine dingen en mij komt ook alles aanwaaien. Ik kan zo ontzettend genieten van de lucht bijvoorbeeld, hoe die er elke keer weer anders uitziet maar ook zo snel kan veranderen.. Ik kan genieten van mijn White Musk luchtje als ik 's ochtends vroeg in de auto zit. Laatst reed ik op Amigo het bekende rondje, maar deze keer scheen er zo'n heerlijke avondzon op ons toen we galoppeerden, 2 weken geleden genoot ik op dezelfde plek van de stromende tegen over me heen.. en heerlijk, in een schoon bed gaan liggen.. Genieten kan zo erg in kleine dingen zitten :)

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:01

Klinkt misschien raar....maar ben je misschien een soort van depressief.
Het klinkt allemaal een beetje grijzig, gelaten.

Kan in erg eenvoudige dingen zitten bv voeding, het gaan gebruiken van goede visolie, kan in zo'n geval al een wereld van verschil maken.

Iets anders wat je kunt doen is een dankbaarheidsboekje bijhouden: daarin schrijf je per dag 5 dingen in waar je dankbaar voor bent.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:10

Heb je eens in een rolstoel gezeten? Dan leer je pas echt te genieten van het leven.
Ik heb 'maar' 2 weken in een rolstoel gezeten. Dat was vorig jaar november.
Ik vond het vreselijk! Totdat mijn vader me het volgende zei:'Je moet er niet boos om zijn dat je deze 2 weken in een rolstoel moet, maar juist dankbaar. Want op deze manier besef je wat zoveel anderen elke dag hebben. Je ziet het leven letterlijk vanuit een ander oogpunt'
Vanaf toen denk ik bijna elke dag: 'Goh, wat heb ik toch eigenlijk een heerlijk leven! Ik heb een aantal paardne tot mijn beschikking, ga alleen naar de dokter omdat ik een klein iets heb waar even naar gekeken moet worden, ik kan zelfstandig dingen ondernemen, ik kan plannen voor de toekomst maken.. En zo kan ik nog wel even doorgaan..

Sommige mensen hebben dat niet.
Sommige mensen 'háten hun leven, gaan bijna wekelijks of maandelijks naar de dokter omdat ze iets ongeneeslijks hebben of iets wat nooit meer weg gaat, misschien schamen ze zich daar wel voor? Sommige mensen zijn altijd afhankelijk van hun omgeving, en leven met de dag. Zijn misschien wel elke dag blij dat ze wakker worden, of juist niet.

Er is zoveel moois in de wereld. Geniet daarvan.
Als je iets leuks aan het doen bent, als ben je een cake aan het bakken, denk: 'hier moet ik echt even van genieten, dit komt niet vaak voor, maar het is wel heel leuk! Dit moet ik vaker gaan doen!'

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:15

Ga eens gewoon zitten, al is het op een station, al is het in een bos, en ga eens op de kleine dingen letten.... Een insect dat eigenlijk wel heel mooi is op een kleurige bloem, mensen van allerlei rassen, soorten en culturen, een klein kindje dat stralend kijkt naar iets dat hij/zij mooi vind, een oud echtpaar die nog steeds enorm veel van elkaar houden als een jong verliefd stel....

Je kunt het leren, maar je moet er wel tijd in stoppen :) of ga eens met iemand mee die een echte genieter is en laat die persoon jou dingen aanwijzen :)

Zelf heb ik een aantal rotdingen meegemaakt waardoor ik toch negatief tegen alles aan heb gekeken, en als je dan weer leert te genieten van de kleine dingen waardeer je dat enorm!

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:29

Ik herken hier wel iets in, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het zozeer samenhangt met dat 'alles je aan komt waaien'. Volgens mij is de sleutel echt 'in het nu' leven. Ben het dus wel eens met VisibreTeam, de enige manier om het te leren is om heel bewust om je heen te gaan kijken en er de tijd voor te nemen. En dat is nou juist wel eens lastig als je leuke dingen aan het doen bent met een groep, vandaar dat sommige mensen zeggen dat het makkelijker gaat als je alleen bent. Maar in een groep kun je ook een 'stil' momentje voor jezelf pakken en je even bewust beseffen dat je iets heel erg leuk vindt :).

De enige plek waar ik eigenlijk vrijwel standaard in het nu leef is op stal, bij m'n verzorgpaardje. Ik denk dat jij op je paardje ook meer in het nu zit? Anders is paardrijden bijna niet te doen :+ . Probeer eerst daar eens bewust van te gaan genieten, want dat is een makkelijk moment, en dat dan langzaam uitbreiden :).

Veel genot!

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:43

Ik herken het ook wel iets in je verhaal.
Soms heb ik het idee dat alles zo vanzelf gaat. Maar eigenlijk voel ik mij een gezegend mens al laat ik dat niet zo blijken daar moet ik echt aan werken! Lieve ouders een geweldig paard en een hond. Waar ik zo ontzettend van genoot was in een nacht toen we tijdelijk in een appartement zaten het was heel warm daar en voor de hond te warm binnen hij was buiten in slaap gevallen en ik kwam hem weltrusten wensen. Het was zo heerlijk zwoel buiten kikkertjes die kwaken vogeltjes die lichtjes fluiten en geen verkeer of iets geen mensen beneden. Ik ging bij hem zitten en hij kroelde tegen me aan en kwam gedeeltelijk op schoot (duitse doggen passen niet op schoot hoe graag ze dat ook willen) en zo zaten we een hele tijd hij te slapen ik genieten van de nacht. Heerlijk een bijzonder moment voor mij had het liefst mijn matrasje op het balkon gelegd om daar de nacht samen met de hond door te brengen. Maar ook met paard op vakantie in de duinen met een vriendin in de loonse & drunense duinen midden op de duinen vreselijk verdwaald maar op zo'n heuvel gaan staan en er is niet om je heen behalve wij met de paarden geweldig!!

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 02:15

Ik herken je verhaal heel erg, ik heb dit ook altijd gehad,
Totdat m'n vader kanker kreeg, het eerste wat ik tegen me zelf zei,
Zie je nou wel, genieten, elke dag weer.
( stom dat je op het zo'n manier moet leren, maar het heeft wel geholpen :) )

Probeer van elke dag de mooie dingen er uit te halen,
Klinkt dramatisch, als of elke dag de laatste kan zijn.
Doe wat jij wilt, waar jij gelukkig van word,
Eerst als ik dacht, goh zal ik met m'n honden naar het strand gaan?
Nu denk ik niet eens, en zet ik ze in de auto en ben ik al onder weg,

Kijk naar wat je heb, en wat sommige wel niet hebben,
Ik weet niet of je het programma over mijn lijk kijkt?
Van dat programma word ik keer op keer met beide benen op de grond gezet!

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:24

Mijn manier om weer te leren genieten van eigenlijk van alles, was door mezelf te verplichten elke dag een foto te maken voor in mijn plakboek van iets liefs, leuks, schattigst, verdrietigst.. Het maakte niet uit als ik er maar van kon genieten. Na een week merkte ik al verschil, na een maand kon ik niet meer kiezen wat er elke dag op de foto moest omdat er zoveel was om van te genieten :).

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Leren genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:58

@Boompje1982
Mooi verwoord :j

@TS
Ik kan je ook aanraden om je te in mindfulness te verdiepen. Daarmee kun je prima leren om aandacht te hebben, je bewustzijn te trainen en stil te staan bij dingen. Je bewust worden en zijn, daar gaat het vaak om als je wilt kunnen genieten. En daarbij hoort dat je af en toe letterlijk stil moet staan, even ophouden om op de automatische piloot te leven.
Moeilijke periodes helpen ongewild vaak om je te realiseren dat niet alles vanzelfsprekend is, zijn soms harde lessen, maar als je er moeite voor wilt doen kun je volgens mij ook op een andere manier leren om van dingen te genieten.
Het is al een stap in de goede richting dat je erover nadenkt.