Rapporten geur/geluid e.d. van hobbymatig houden van paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Rapporten geur/geluid e.d. van hobbymatig houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 14:19

Ik ben opzoek naar rapporten (ingenieursbureau) waaruit blijkt in welke mate er geluid en geur e.d. vrijkomt bij het hobbymatig houden van paarden. Of iemand die mij hiermee kan helpen/verstand van zaken heeft.

Kort gezegd gaat het bij ons om een rijbak die we willen aanleggen voor het gebruik van mijn twee paarden. De gemeente heeft nu opgedragen om aan te tonen dat het hobbymatig gebruik van paarden past binnen de woonbestemming op ons perceel. We worstelen nu de vraag hoe je dat aan moet tonen. Dus of je bijvoorbeeld dan een onderzoek moet laten uitvoeren en wat dan je onderzoeksvraag moet zijn en de parameters en dan met name om aan te tonen dat er voor omwonenden geen overlast is.

Ik ben benieuwd naar reacties!

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:19

Als de gemeente iets aangetoond wil hebben, zal ze op z'n minst aan moeten geven wat ze aangetoond willen hebben.
Op de wijze waarop je het nu beschijft is het volslagen onzin. Mocht de gemeente niet duidelijker willen zijn, gevalletje rechtsbijstand. Laat ze dan maar aan je advokaat uitleggen wat ze willen.

Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:05

Bedankt voor je antwoord Ikke.
Helaas is het al een paar jaar een zaak van advocaten en rechtzaken etc. Als je meer wilt weten moet je even op mijn naam zoeken of pben.

Het college van de gemeente heeft onze aanvraag voor een bak afgewezen aangezien de paarden teveel voor stof en stankoverlast zouden zorgen, we te dicht zitten op bebouwing van derden en we niet grenzen aan het buitengebied. Volgens huidige jurisprudentie moet er gekeken worden of de aard,omvang en intensiteit van het houden van paarden nog wel past binnen de woonfunctie van ons perceel en de omgeving en of er sprake is van aansluiting op het buitengebied. Het college is van oordeel dat het op ons perceel niet mogelijk is en dat een ruimtelijke onderbouwing eigenlijk nooit sluitend kan zijn.

Wij hebben bezwaar aangetekend tegen deze beslissing van de gemeente vorig jaar september maar de zaak is nog niet voorgekomen.

Het college kwam er daarna achter dat niet zij maar de gemeenteraad de beslissing had moeten nemen. Zij hebben een reparatievoorstel gemaakt en voorgelegd aan de raad om hun beslissing te bekrachtigen. De gemeenteraad heeft echter unaniem met 27 stemmen *\o/* tegen het voorstel van het college gestemt omdat zij vinden dat de rijbak wel in procedure moet worden genomen. De raad heeft daarbij aangegeven dat de verzoekers (wij dus) moeten komen met een goede ruimtelijke onderbouwing waaruit blijkt dat het wel kan.

De vraag is nu alleen hoe je dit het beste kan aantonen. Uiteraard hebben wij hulp hierbij maar wellicht heeft iemand toch nog handige tips. Gezien alle jurisprudentie die er is neem ik aan dat er eerder mensen zijn geweest die dit aan de hand hebben gehad. Aangezien het college reeds van mening is dat we de onderbouwing niet rondkrijgen en wij reeds een dwangsom hebben gekregen voor het houden van paarden buiten de reeds vergunnde paardenschuilstal, verwacht ik niet al te veel meedenken.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Rapporten geur/geluid e.d. van hobbymatig houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:08

ik weet dat er programma's voor vooral varkens en koeienhouders beschikbaar zijn om stankcirkels te meten maar of die er ook voor paarden zijn?

Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Re: Rapporten geur/geluid e.d. van hobbymatig houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:10

haha, ik ben benieuwd wat er uitkomt als je 2 koeien invult. ;)

Gabsie

Berichten: 92
Geregistreerd: 11-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:52

Voor koeien en paarden zijn vaste afstanden vastgesteld, voor o.a. varkens en kippen zijn emissiefactoren vastgesteld waarmee je een contour kan berekenen.
Misschien kun je op de website van infomil op de zoekterm 'hobbymatig' of 'kleinschalig houden van dieren' wat meer info vinden richting het milieuvlak.

Het probleem lijkt me meer planologisch en dat gebied is wat grijzer. Ruimtelijk beleid van de betreffende provincie en gemeente is daarbij van belang evenals de term 'goede ruimtelijk ordening'. Hiervoor wordt vaak de VNG brochure 'bedrijven en milieuzonering' gebruikt (je hebt alleen geen bedrijf).
Laatst bijgewerkt door Gabsie op 23-08-12 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:56

Wat als je het aanvraagd als paddock?
Ik ken iemand die mocht geen rijbak aanleggen, wel een paddock van 20-40.
Enige is dat een bak van schuin hekwerk heeft, zij hebben dus rechtstaande hekken daarom.
Maar dat rijdt niet minder goed is mijn ervaring.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:08


Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 22:50

Bedankt voor het mee denken, hier heb ik zeker wat aan. Bedrijfsmatig is genoeg te vinden indd. maar hobbymatig is een stuk lastiger.

Welke afstandsmaten worden bij andere bokt leden in de gemeente gehanteerd voor hobbymatig houden van paarden/aanleggen rijbak? En dan wil ik ook graag weten of je in een stedelijk of landelijk gebied woont.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Rapporten geur/geluid e.d. van hobbymatig houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:08

Als je bij ons in gemeente zit in het buitengebied op agrarisch bedrijf dan mag je zonder vegunning een rijbak aanleggen (1200m2) voor hobbymatig gebruik.

Anders moet het geloof ik door de gemeente beoordeeld gaan worden. Maar er zijn hier heel wat rijbakken in de bebouwde kom aanwezig.

Geloof dat minimale afstand 30 meter moet zijn en dan zijn er wel wat aanvullende eisen:
http://www.loppersum.nl/internet/bestem ... _7005.html
dan kiezen voor regels buitengebied en oa punt 4.4
Ff control+F en dan zoeken op paard kom je heel wat tegen.