Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:40

Ik zit mij af te vragen of zonnepanelen nou echt gunstig zijn om je maandelijkse lasten omlaag te krijgen?
Kan iemand mij daar informatie over geven naar eigen ervaring?
Gaat men dan flink omlaag in het verbruik van electra of valt het eigenlijk allemaal mee en scheelt het hooguit een paar tientjes in de maand?

Nou heb ik me proberen in te lezen op het internet maar veel wijzer wordt ik er niet van en tevens zijn er ook tegenstrijdige berichten/meningen over.

Wie is er nou écht super tevreden mee en heeft er zn voordeel mee qua lagere maandlasten?

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:51

Mijn schoonouders hebben in mei 13 zonnepanelen op het dak laten leggen. Mijn schoonmoeder houdt sinds die tijd bij wat er binnenkomt en wat er uit gaat. Ze had het er laatst over dat ze ongeveer 60% van de stroom die ze verbruiken via de zonnepanelen binnen krijgen. Wat het daadwerkelijk met de maandlasten gaat doen weet ze nog niet, omdat ze er nog niet zo lang op liggen, maar ze verwacht dat die wel een heel stuk zullen gaan dalen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:57

Wij hebben ze ook nog maar net liggen. Mijn man had uitgerekend dat wij ze met een jaar of 10 er volledig uit zouden hebben. Wij zijn dan een gezin met twee kinderen en een eigen bedrijf inpandig. Nu even een grote kostenpost, maar het zal zich dus wel terug verdienen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:56

Ik las ergens dat de levensduur van zonnepanelen zo'n 20 à 25 jaar is,als men dus pas na 10 à 15 jaar de kosten eruit heeft van de aanschaf dan blijft er weinig tijd over om er echt van te profiteren,toch?
Wij zijn er zelf ook over aant nadenken om ze aan te schaffen maar we twijfelen of het zich werkelijk loont.

In ieder geval zijn de torenhoge voorschot bedragen absurd aan het worden.Met name de belasting die ze erop tellen maakt het dat het zo vreselijk duur wordt.
De KwH prijs is best te doen maar alle extra bijtellingen zijn enorm hoog.

Ik heb in ieder geval nog zo mijn twijfels over zonnepanelen.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:59

Wij twijfelen ook, het is best een investering.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:18

Zeker een hele investering en ook wéér extra maandlasten erbij als je er een lening voor moet nemen.
Maar misschien heeft iemand al een poos zonnepanelen en bevalt het juist super.(ook financieel)

Persoonlijk denk ik dat het meer een hype is dan een meerwaarde aan woongenot en milieu.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:17

Is er iemand die echt kan zeggen dat de maandlasten qua voorschot energieleverancier drastisch omlaag zijn gegaan?
Ik heb het nog niet echt gehoord nml van mensen die zonnepanelen hebben.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:21

Nee, daar kan ik nog geen antwoord op geven. Het is wel zo dat onze meter terug gaat lopen als de panelen meer opbrengen dan dat we verbruiken. Dat zullen we dan dus op de rekening terug gaan zien.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:30

Zou je het resultaat hier willen delen met ons?(hoeft natuurlijk niet in financieel detail)
Maar gewoon of het écht een super resultaat heeft gegeven of dat het eigenlijk maar "dunnetjes" is qua resultaat.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:33

Ja hoor, wil ik best, maar ze zitten er nog net op, weet dus nog niet veel!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:40

Nee dat begrijp ik :) ,eerst een poos ermee werken voor je echt kunt zeggen of het wat opbrengt.
Ik ben er echt zo benieuwd na,zeker omdat wij er ook serieus over nadenken om ze aan te schaffen.
Maar het zou zo veel meer motiveren als er meer positieve klanken over komen.
De voorschotten voor energie zijn erg hoog,naar mijn idee té hoog.

Het zit hem echt in de belasting wat ze erop knallen,het verbruik bij ons is helemaal niet hoog maar als ik zie hoeveel honderden euro's er extra bovenop komen dan val je bijna van je stoel! :wow:

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:49

M'n vader weet alles van die dingen af :')
Het was iets dat je nu nog zoveel geld terug verdient, maar over zoveel jaar is dat niet meer. Want je wekt zelf dus stroom op, en wat je niet gebruikt slaat op ofzo en daar verdien je dan aan ofzo. Ik weet het ook niet precies.
maar iig nu verdien je het binnen 6(?) jaar terug, en over weet ik veel hoeveel jaar is dat niet meer zo. :)

Lietje1
Berichten: 162
Geregistreerd: 28-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:53

Wij hebben er ook naar gekeken maar hebben besloten om het niet te doen. Wij vonden de investering te hoog en de terugverdientijd te lang.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:58

ik denk dat het best wat kan opleveren zolang je er geen dikke lening voor aangaat.
wij zitten er ook naar te kijken, maar zodra je zo ene pakket van een energie leverancier + de bijbehorende lening aangaat , dan word het een heel hoge investering tov wat het oplevert.
zonder lening zou het nog interessant kunnen zijn

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:16

Wij hebben dus geen pakket bij een energieleverancier afgenomen, maar zelf de panelen aangeschaft bij een bedrijf, die ze heeft gemonteerd. Geen lening voor gebruikt.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:24

Terugverdientijd wordt over het algemeen op 10 jaar ingeschat. Is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Als de energieprijzen fors zouden gaan stijgen ten opzichte van de huidige prijzen en trend, dan heb je ze natuurlijk veel sneller dan in 10 jaar terugverdient. Het hangt er ook van af wat voor constructie je kiest. Koop je de panelen zelf en laat je ze ook zelf installeren, of ga je bijvoorbeeld een huurkoop constructie aan zoals bijvoorbeeld Greenchoice dat aanbiedt.

Ik denk dat er nog een belangrijk element is, anders dan lagere energriekosten en dat is de bijdrage die je levert aan het milieu. Dat vind ik een stuk belangrijker en is voor ons ook de hoofdreden om de panelen te laten plaatsen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 18:50

Ik denk dat de bijdrage aan het milieu wel heel miniem is t.o.v. alle stinkende en vervuilende fabrieken hoor.Dan moet er elders ook een boel gaan veranderen maar zolang alles een geldkwestie is roken ze de ozon lekker verder vol. -O-

Voor nu lijkt het me ook handiger om ervoor te sparen en ze dan aan te schaffen.Met een lening zit je toch gauw aan zo'n 50 euro per maand aan afloskosten vast.
Het moest allemaal niet zo'n geldkwestie zijn dan zouden héél veel mensen milieu bewuster gaan doen. :)*

Maar ik blijf benieuwd naar positieve reacties,tot nu toe lees ik nog niet echt dé reactie waarop ik had gehoopt := hihi
Maar misschien komt dat nog?

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:09

funnyhorses schreef:
Ik denk dat de bijdrage aan het milieu wel heel miniem is t.o.v. alle stinkende en vervuilende fabrieken hoor.Dan moet er elders ook een boel gaan veranderen maar zolang alles een geldkwestie is roken ze de ozon lekker verder vol. -O-

Als iedereen zo denkt, dan verandert er nooit iets natuurlijk. Neem je eigen verantwoordelijkheid en verander zelf wat je kunt en ga niet zitten wachten tot anderen iets doen. :)

Zonnepanelen zijn een mooie gelegenheid zowel je eigen portemonnee als het milieu een handje te helpen :j

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 19:53

Tot nu toe hoor ik toch weinig positieve berichten wat de inhoud van de beurs inhoud hoor.
Wat ik zelf dus erg jammer vind,had gehoopt dat veel meer positieve berichten over zouden komen.
Maar goed,wie weet komt dat nog.

_nathalia_

Berichten: 300
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: In Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:43

Wij hebben op dit moment 6 zonnepanelen op het dak. Mijn man heeft ze zelf geplaatst en we kregen subsidie van de gemeente. Die was zo hoog dat het ons zo'n 100 euro in totaal heeft gekost. Het subsidie potje van de gemeente is nu leeg :D .
We zijn per maand nu ongeveer 20 euro minder kwijt aan energie kosten.
De volgende 6 panelen zijn al besteld en dit keer krijgen we geen subsidie.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 11:02

Dan hadden jullie een fijne deal met de panelen +:)+ !Als er nog eens 6 panelen bijkomen zullen jullie vast meer dan het dubbele van 20euro per maand minder gaan betalen in het begin.
Is op zich natuurlijk nog geen mega bedrag wat omlaag gaat maar wel een goed begin natuurlijk. :j
Ik ben benieuwd hoe het voor jullie over een half jaar gaat qua maandvoorschot bij de energie leverancier.


ps wat wegen de panelen eigenlijk?

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:53

Ze wegen 15 kg per m².

Terugverdientijd voor een particulier is met huidige marktprijs ca. 8 jaar. Afhankelijk van parameters als rentepercentage, verwachte energieprijsstijging enz.

Bij vragen laat maar horen!

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Zijn zonnepanelen nou echt gunstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:55

Mijn ouders hebben heel wat jaren geleden zonnepanelen op de schuur geplaatst (3 bij 1 meter), terugverdien tijd was ong. 12jaar. Ik meen te herinneren dat ze toendertijd 2000euro hebben betaald (kregen een deel vergoed).