paard steigert steeds.. (split van oude topic)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JenniferBlue
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-08-12

paard steigert steeds.. (split van oude topic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:24

Hallo iedereen,

HELP!

Ik weet niet of het hier goed staat maar hier hebben ze t namelijk ook over paard met problemen en steigeren.
Ik heb dus ook een probleem met mijn paard sinds een tijd.
ik heb m nu 3/4 maanden en na een maandje ong. kreeg hij streken dat ie telkens als ik bijv. op een slangenvolte zat en naar rechts wil, gaat hij staken en wil die niet, ik kan doen wat ik wil maar hij doet t niet. nu word het telkens erger en de laatste weken gaat ie gewoon super hoog steigeren waar ik me wezeloos van schrik!
Ook doet hij dit bijv. in t bos, als we lekker rustig aan t stappen zijn rustig. en dan op de een of andere manier draait er wat in zn hoofd om en gaatie omdraaien en omhoog enzo.
Hij is nu 6 jaar t is een ruin.
Is dit toch nogsteeds uitproberen waar iedereen t op houd. En hoe kan ik hem dan eens verassen zodat hij t nietmeer doet?

in oktober doe ik mee met de jaarlijkse Van Gogh rit en ik wil niet dat hij dan ook ineens zo gaat staken en omhoog komt bij de start of op de straat ofzo!

Alvast bedankt! :)

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:17

TS, als je hem aan de lomngeerlijn bijzet doet hj het dan ook?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:46

JenniferBlue schreef:
Hallo iedereen,

HELP!

Ik weet niet of het hier goed staat maar hier hebben ze t namelijk ook over paard met problemen en steigeren.
Ik heb dus ook een probleem met mijn paard sinds een tijd.
ik heb m nu 3/4 maanden en na een maandje ong. kreeg hij streken dat ie telkens als ik bijv. op een slangenvolte zat en naar rechts wil, gaat hij staken en wil die niet, ik kan doen wat ik wil maar hij doet t niet. nu word het telkens erger en de laatste weken gaat ie gewoon super hoog steigeren waar ik me wezeloos van schrik!
Ook doet hij dit bijv. in t bos, als we lekker rustig aan t stappen zijn rustig. en dan op de een of andere manier draait er wat in zn hoofd om en gaatie omdraaien en omhoog enzo.
Hij is nu 6 jaar t is een ruin.
Is dit toch nogsteeds uitproberen waar iedereen t op houd. En hoe kan ik hem dan eens verassen zodat hij t nietmeer doet?

in oktober doe ik mee met de jaarlijkse Van Gogh rit en ik wil niet dat hij dan ook ineens zo gaat staken en omhoog komt bij de start of op de straat ofzo!

Alvast bedankt! :)


Het kan best uitproberen zijn als hij steeds zijn zin krijgt en jij hem daar niet doorheen krijgt dan blijft hij het natuurlijk proberen pas als je het weet te door breken zal het stoppen.
Weet niet of je er al weleens iemand anders op heb laten rijden en kijken wat hij dan doet en krijgt deze hem er wel zover?
Heb je les? Ander zou ik je dat toch aanraden zo iemand kan je verder helpen zodat je in kan grijpen voor het paard in verzet gaat. Ook moet kijken waar het verzet vandaan komt, is dat bv omdat je hem te weinig bezig houdt en hij dus zelf dingen gaat "verzinnen", of ben je niet duidelijk genoeg en weet hij niet wat je wil, of vraag je dingen waar je paard moeite mee heeft. Ook daarmee kan een instructeur helpen om de oorzaak te vinden. Als je die hebt kun je op tijd ingrijpen om het te voorkomen.

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:07

Zoals al vaker vermeld: eerst goed nagaan of het dier geen pijn heeft. Als het echt blijkt te zijn uit ondeugd of hoe je het ook wilt noemen, dan moet je eens een ei kapot laten lekken tussen de oren. Dan schrikken ze er een soort van en zullen ze het niet snel nog eens doen. Bij ons op stal is dat foefje wel vaker gebruikt en die paarden hebben het daarna nooit meer gedaan.

Pmall
Berichten: 70
Geregistreerd: 29-07-12

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:47

Heb je geen instructeur die echt verstand van paarden heeft die met je meekan kijken. Het kan zoveel redenen hebben namelijk.

Te sterke hand, geen onafhankelijke zit, brutaal paard, zadel welke niet past enz enz.

MoosjeWings

Berichten: 92
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Flevoland

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 02:04

Ik ga inderdaad ook mee met bovenstaande reacties, als allereerste toch medisch laten nakijken voordat je andere dingen gaat proberen.

JenniferBlue
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-08-12

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 07:01

bedankt jongens! ik ga het longeren idd ook is proberen.
Les heb ik ook, ''dressuur basis'' & spring. de eigenaar alsdus de instructeur heeft er naar gekeken en zegt ook dat t uit proberen is en hij is ook sterk. en dus een keer later schrikken van iets onverwachts.
ik probeer m altijd te laten verliezen van mij, meestal lukt dat ook maar buiten is dat vreselijk moeilijk!
nu ging t toevallig super goed! heb hem zonder bijzet gereden en met sporen. hij liep super verzameld waar mensen van stonden te kijken en liep ontspannen. dat was lekker rijden :D

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: paard steigert steeds..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:15

Rijd je normaal met bijzet dan???
Super verzameld voor een 6 jarige is niet de bedoeling hoor :n
Al verwacht ik dat je gewoon bedoelt dat ie rustig liep.
Maar stakers moet je juist goed voorwaarts rijden, goed vlug aan het been zodat het paard geen kans krijgt om de lucht in te gaan.

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Re: paard steigert steeds.. (split van oude topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:52

Veel gaan longeren, kijken of het zadel goed past of hij daar geen hinder van heeft en misschien eens een tandarts erbij, het is maar een idee

JenniferBlue
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-08-12

Re: paard steigert steeds.. (split van oude topic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:04

haha ja eigenlijk bedoel ik mooi rustig, iets te enthousiast :$ ja ik deed bijzet.
klopt hij moet voorwaarts ook, maar hij doet t alleen in stap, en daarbij loopt ie wel genoeg door.
zadel zal het niet zijn, want hij doet t alleen alsie naar rechts af moet wenden bijv.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: paard steigert steeds.. (split van oude topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:10

misschien dat je hem dan toch eens na moet laten kijken. Misschien dat er iets niet helemaal lekker zit in zijn rug.

Je zou nl. verwachten dat als het echt testen is dat hij dit beide kanten op doet. Of jij moet veel sterker zijn op op 1 kant waardoor jij hem die kant wel kan houden en de andere kant niet.

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Re: paard steigert steeds.. (split van oude topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:08

Ik denk dat je hem inderdaad ook eens voor de zekerheid na moet kijken.
Mijn paard heeft dit destijds een half jaar lang gedaan zo uit het niets. Het is daarin tegen ook wel een echte man maar hij zou dit nooit opzettelijk doen. Want ons destijds heeft geholpen is, dat hij na is gekeken door een sportmasseur 2x + fysio, hebben een nieuw zadel aangeschaft en ander les genomen. Het laatste heeft ons heel goed geholpen en we rijden nu weer heerlijk door de bak. Geen gekke dingen meer of wat dan ook, wellicht heb je er wat aan.

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: paard steigert steeds.. (split van oude topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:08

Waarschijnlijk een combinate van dominantie van je paard en dingen die je van hem vraagt op een verkeerde manier. Ik had een maand of 6 geleden dezelfde problemen, mijn paard bleek sterk linksgebogen ( scheef). Ik heb ook iedereen er bij gehad, zadelmaker, tandarts, osteopaat noem maar op... Tot het punt dat ik echt dacht :als er nu niets verandert dan moet ze maar verkocht worden...tot ik een instructeur vond die me hielp met balans en rechtrichten.... En wat dacht je, het lag helemaal niet aan het paard, en het was niks medisch. Wel was het onkunde als ruiter en nu met meer verstand van zaken zijn de problemen ook verdwenen. Dus laatje bijstaan door een goede instructeur, dieo oog heeft voor ontspanning en rechtrichten.

xzielona
Berichten: 41
Geregistreerd: 30-07-12

Re: paard steigert steeds.. (split van oude topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:19

mijn paard deed dit ook, gewoon om me uit te proberen. ik heb het afgeleerd door als ze omhoog kwam gelijk hele harde tik met de zweep, en toen schoot ze paar keer naar voren en dan plat door de bochten in de galop en toen heb ik gezorgd dat ze door bleef gaan in galop en dan weer rustig draf. en je moet niet te veel van hem vragen gewoon van hand veranderen, voltes rijden en afwenden en meer even niet totdat die snapt dat hij met bokken en steigeren enzo. niks bereikt. mijn paard is nu weer redelijk normaal en steigert nauwelijks meer en als ze het nu probeert al is het maar heel even geef ik dr tik met de zweep en daarna gaat het meestal wel goed. gewoon consequent zijn en niet zijn zin geven !

Lieverdje10
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-12

Re: paard steigert steeds.. (split van oude topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:21

Jeps, ik stem voor de fysio!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:59

Zwepen slaan en met bijzet longeren op een kant die hij al vervelend en waarschijnlijk als pijn ervaart , hoe eerlijk is dat dan om een dier dat dat aangeeft een mep te verkopen , of bijzet aan te hangen terwijl je hem dan ergens doorheen gaat dwingen wat voor zijn spieren en uiteindelijk voor zijn hele lijf erg slecht is,

Ts ik denk dat je te veel wil en verwacht van een paard wat erg scheef is, neem les en leer rijden op een manier zodat het ook goed en fijn voor je paard is, neem wel les vaneen instructrice die niet gelijk mer hulpteigels aan komt zetten, leer longeren op een goeie manier vanuit de hand .
Je paard steigert om maar een rede en dan ben je al te ver gegaan als ruiter,hoe moet hij jou anders vertellen van hallo er is iets ?? leer te luisteren naar je paard dan krijgt hij ook plezier in het werk.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl. daar staan veel instructricedie jou hier mee kunnen helpen op een technisch goeie manier.

Iemke14
Berichten: 2
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:22

Ik ken een paard en in de winter tijdens het rijden gaat die ineens steigeren en als die boven is dan gaat die bokken en als die dan op de grond is draait die ineens 80 graden en dan valt iedereen eraf en ze krijgen het hem niet afgeleerd ...... :( ik weet egt niet hoe ik de eigenaar kan helpen !? Weten jullie iets ?? Xx alvast bedankt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:27

JenniferBlue schreef:
haha ja eigenlijk bedoel ik mooi rustig, iets te enthousiast :$ ja ik deed bijzet.
klopt hij moet voorwaarts ook, maar hij doet t alleen in stap, en daarbij loopt ie wel genoeg door.
zadel zal het niet zijn, want hij doet t alleen alsie naar rechts af moet wenden bijv.



Bij gebruik van een bijzet kunnen de rugspieren verzuren door te lang in een gedwongen houding te moeten lopen.Dan gaan ze inderdaad soms omhoog.
Probeer geen bijzet meer te gebruiken als je rijdt.Wel de laatste vijf minuten bijzetten aan de longe....losjes.

Iemke14
Berichten: 2
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:15

Iemke14 schreef:
Ik ken een paard en in de winter tijdens het rijden gaat die ineens steigeren en als die boven is dan gaat die bokken en als die dan op de grond is draait die ineens 80 graden en dan valt iedereen eraf en ze krijgen het hem niet afgeleerd ...... :( ik weet egt niet hoe ik de eigenaar kan helpen !? Weten jullie iets ?? Xx alvast bedankt