Tips voor beleren pony, tussenstap gevraagd!`

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Tips voor beleren pony, tussenstap gevraagd!`

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 11:37

Wie o wie kan me de juiste tip geven?

Even een inleiding:
Ik heb een tijd terug twee totaal groenen shetlanders gekocht, eentje van 7 jaar oud en eentje van 7 jaar oud. Het is het idee ze voor de wagen te beleren en onder het zadel, zodat mijn verzorgster van nog geen 40 kg er ook op kan gaan rijden. Beide pony's zijn ruim één meter schofthoogte en zeer breed gebouwd. Nu kennen ze longeren goed, zowel met als zonder hoofdstel, en zadel gaat ook goed.

Probleem:
Beide pony's kennen hoofdstel, zadel en longeren goed, en zijn zeer braaf, alleen zodra er iemand bij het zadel in de buurt komt zijn ze zeer gespannen en bang dat er iets gebeurt. Ik heb inmiddels tijdens het longeren ook al eens de beugelriemen er aan gemaakt met een borstel er aan, zodat ze er ook aan wennen dat er iets 'aan ze' beweegt. Ook dit ging prima. De 12 jarige vind het nog niet zo heel erg als je bij het zadel staat, dus daar heb ik ook al eens gewoon alleen opgezeten en dat ging prima, alleen de 7 jarige gaat door het lint. Nu zijn het beide pittige dames, dus voor ik er überhaupt echt voor het eerst op ga zitten wil ik dat ze meer gewend zijn. Ik wil ongelukken en nare ervaringen voor de pony's voorkomen.

Vraag:
Wie heeft er voor mijn tips, waarmee ik kan zorgen dat de pony's nóg meer gewend zijn voor ik er op ga zitten?? Ik zit echt een beetje vast namelijk ;)

(PS, ik ben geen pennymeisje van 12 die niet weet waar ze aan begint, maar ik ben 17 en ben net met de wedstrijden gestopt en heb mijn paard verkocht om verder te gaan met shetlanders, met mijn andere shet men ik fanatiek, ook shows en wedstrijden..)

Alvast bedankt!! :D

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:39

Ben jij 17 en jij gaat op je shetlanders zitten? :oo

Als je het zadel erop legt, sta je ook dichtbij. is ze dan ook gespannen?
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 23-08-12 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

beautytje37

Berichten: 174
Geregistreerd: 13-09-11
Woonplaats: belgië

Re: Tips voor beleren pony, tussenstap gevraagd!`

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:45

Ik heb mijn shetlandpony van 6 zadelmak gemaakt en geleerd om hem voor de koets te laten lopen. Hij had geen schrik dat ik te dicht kwam ofzo maar snoepjes doen wonderen!
Probeer ook met 2 te werken, 1 iemand houd de pony vast, de andere komt dichter bij het zadel. Blijft ze staan, krijgt ze een snoepje. En zo verder naar armen over het zadel, lichtjes je lichaam over het zadel ....
Succes

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:50

En als je gewoon wandelt met het zadel op? Met opzadelen sta je er ook dichtbij. Ik zou gewoon opzadelen, een stuk gaan wandelen en voorzichtig proberen of je dichterbij mag komen en ze mag aaien rondom de zadelplek. Pas als ze ontspannen stop je, dan weten ze dat het niet eng is. Je moet niet te snel willen gaan, dan ben je weer terug bij af, dus gewoon een paar dagen proberen. Ook tijdens het longeren naar je toe halen en dan weer hetzelfde doen. Als dat helemaal gewoon is zou ik eens rustig over ze heen hangen.

Ik weet niet hoe groot en zwaar je bent, maar ik denk dat je toch te groot/zwaar bent om ze zelf zadelmak te maken. Ik heb mijn shetten ook beleerd zonder er op te gaan zitten. Als de stem- en teugelhulpen er vanaf de grond goed opzitten rijden de ruitertjes er zo mee weg.

Heb je trouwens zelf eerder onder begeleiding pony's zadelmak gemaakt? Zo niet dan zou ik toch zorgen voor begeleiding erbij, want zeker voor een toekomstige kinderpony is het belangrijk dat de basis goed aangeleerd wordt. Shetten zijn erg slim en als je niet goed reageert kunnen ze daar misbruik van gaan maken.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 23-08-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:50

Als je zelf niet goed weet wat je er mee aanmoet, zou ik het toch gaan vragen aan iemand die dit vaker heeft gedaan. Mischien mis je nog wel enkele signalen van de pony's, en dat zou zonde zijn!

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:54

ik zou gewoon blijven oefenen zoals je nu doet todat ze totaal niet meer onder de indruk zijn van een zadel. voor je echt erop gaat zitten, kun je ze bijvoorbeeld vanaf een krukje toespreken of poetsen(zodat je ver boven hun uitkomt). en het is al gezegd, maar kijk zelf goed of je niet te groot bent, anders zou ik er helemaal niet opklimmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:59

Mee rond lopen tot ze goed gewend is dat er iets op haar rug ligt.
Als ze eenmaal gewend is dat er iets op haar rug ligt er lekker naast gaan staan thv het zadel.
Dan bv de beugels een keer naar beneden doen en weer omhoog, zodat de shet begint te wennen dat je daar bent bij het zadel en er niets ergs gebeurd.
Desnoods met zn 2en, 1 houdt de pony vast de ander gaat bij het zadel staan.
Laat hem ook zn hoofd draaien, zodat hij de aandacht bij jou heeft als je met het zadel bezig bent.

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 12:00

amado7 schreef:
Ben jij 17 en jij gaat op je shetlanders zitten? :oo

Als je het zadel erop legt, sta je ook dichtbij. is ze dan ook gespannen?

Ja klopt, de allereerste keer ga ik er even opzitten. De verzorgster van de pony's is ernstig ziek geweest en is daardoor is ze in haar benen iets stijver dan normaal gesproken. Daardoor kan ze dus iets minder snel er af bijvoorbeeld indien er wat gebeurd. Als ik er eenmaal opgezeten heb weet ik wat ze doen en of het vertrouwd is om haar er op te zetten (ze kan overigens wel erg goed rijden!). Helaas kan ik geen kleiner/jonger iemand vinden die er voor de eerste keer op kan. :(
Opzadel gaat opzich wel aardig, als je maar geduld hebt.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Tips voor beleren pony, tussenstap gevraagd!`

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:01

OKee, ik dacht al :)

Als je het gewoon vaak herhaald, en inderdaad was @ Capopjekop zegt: ga wandelen met zadel.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:02

Je kunt toch ook een beetje hangen enz en licht wat druk zetten? Daarvoor hoeft je er zelf niet op te gaan zitten, tenzij je nog past. Maar als je echt te groot bent zou ik het niet doen. Gewoon pony vast houden, ruiter erop en gaan. Althans zo heb ik het gedaan. Bij mij ging er voor het eerst een 7 jarig meisje op, haar vader liep wel naast haar mee, maar de pony gaf geef kick, omdat ik zelf al over hem heen gehangen had en boven hem gestaan had, dus hij was het gewend om wat boven zich te voelen en zien.

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 12:03

Heb eerder wel pony's ingereden , maar plaats dit puur omdat ik nog even een extra tussenstap zoek. ;)

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 12:05

capopjekop schreef:
Je kunt toch ook een beetje hangen enz en licht wat druk zetten? Daarvoor hoeft je er zelf niet op te gaan zitten, tenzij je nog past. Maar als je echt te groot bent zou ik het niet doen. Gewoon pony vast houden, ruiter erop en gaan. Althans zo heb ik het gedaan. Bij mij ging er voor het eerst een 7 jarig meisje op, haar vader liep wel naast haar mee, maar de pony gaf geef kick, omdat ik zelf al over hem heen gehangen had en boven hem gestaan had, dus hij was het gewend om wat boven zich te voelen en zien.

Nou weet je wat het is.. Ik voel me dan (uiteraard) verantwoordelijk voor die kinderen als die er op gaan. Ik wil absoluut niet dat er iets onder mijn verantwoordelijkheid gebeurt. Het zijn en blijven beesten en je weet nooit exact hoe ze zullen reageren snap je..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:05

Een beetje er op hangen, veel met de rug bezig zijn, veel met het zadel bezig zijn als die op de rug ligt.
Wat wij altijd doen met grote paarden is 1tje bij het hoofd, die loopt met het paard.
Een ander hangt over het zadel.
De derde houdt degene vast die over het zadel hangt, mocht er iets mis gaan kan diegene hem/haar een beetje opvangen.

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 12:07

amykimmie schreef:
Een beetje er op hangen, veel met de rug bezig zijn, veel met het zadel bezig zijn als die op de rug ligt.
Wat wij altijd doen met grote paarden is 1tje bij het hoofd, die loopt met het paard.
Een ander hangt over het zadel.
De derde houdt degene vast die over het zadel hangt, mocht er iets mis gaan kan diegene hem/haar een beetje opvangen.

Goeie! Gewoon met z'n drieen doen ipv met zn 2en dus..

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Tips voor beleren pony, tussenstap gevraagd!`

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:37

Dat zei ik min of meer ook al, ik hield de pony vast, ruitertje erop en haar vader liep erlangs.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Tips voor beleren pony, tussenstap gevraagd!`

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 05:35

Ik frutsel van alles voor ik erop stap, dus van alles aan het zadel vastmaken (ook bijv. paard of pony inpakken in de landbouwplastic of losse fladderende stukken aan zadel en longeersingel, dat is vaak nog een enorme trigger om er tussenuit te spuiten) maar ook op een opstapje ernaast staan springen en gek doen en kloppen op het zadel. Dat springen en gek doen kan ook nog met attributen, bijv. huppelen op het opstapje en al leunend over het zadel een paraplu openklappen of met een plastic zak zwaaien. Ik doe gewoon zo lijp van te voren dat het opstappen en been aanleggen zelf nog het normaalste van alles is. En daarbij besteed ik aandacht aan het hele lijf, niet alleen de zadelzone.

Ik heb ook liever dat ze gewoon gaan dan dat iemand ze vasthoudt, dat maakt de paniek juist veel groter en met de longe ben ik ook bang dat het paard omdraait en ik er door de longe afgetrokken word, dan liever iemand mee in de bak die ze nog extra naar voren zet zodat het bokken en springen niet zo hard gaat. Maar dat laatste heb ik gelukkig nog nooit gehad tot dusver, opstappen vinden ze tegen de tijd dat ik zover ben echt heel normaal in het rijtje absurde dingen die je met een paard kunt doen.

fientje80
Berichten: 851
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: daar waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 15:13

Urielle schreef:
Ik frutsel van alles voor ik erop stap, dus van alles aan het zadel vastmaken (ook bijv. paard of pony inpakken in de landbouwplastic of losse fladderende stukken aan zadel en longeersingel, dat is vaak nog een enorme trigger om er tussenuit te spuiten) maar ook op een opstapje ernaast staan springen en gek doen en kloppen op het zadel. Dat springen en gek doen kan ook nog met attributen, bijv. huppelen op het opstapje en al leunend over het zadel een paraplu openklappen of met een plastic zak zwaaien. Ik doe gewoon zo lijp van te voren dat het opstappen en been aanleggen zelf nog het normaalste van alles is. En daarbij besteed ik aandacht aan het hele lijf, niet alleen de zadelzone.

Ik heb ook liever dat ze gewoon gaan dan dat iemand ze vasthoudt, dat maakt de paniek juist veel groter en met de longe ben ik ook bang dat het paard omdraait en ik er door de longe afgetrokken word, dan liever iemand mee in de bak die ze nog extra naar voren zet zodat het bokken en springen niet zo hard gaat. Maar dat laatste heb ik gelukkig nog nooit gehad tot dusver, opstappen vinden ze tegen de tijd dat ik zover ben echt heel normaal in het rijtje absurde dingen die je met een paard kunt doen.

Dit is echt iets waar ik iets aan heb! Dankje!!! :D