Paard snel gespannen en lijkt bang voor passerende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Paard snel gespannen en lijkt bang voor passerende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 20:04

Beste Bokkers,

Ik zit met een 'groot' dilemma. Het paard wat ik geregeld bij rijd, en ook in de manege lessen (het is officieel een manegepaard) is angstig voor paarden en pony's die van voren op hem af komen.

Het is een ruin, genaamd Mustang, van zeker boven de 15 jaar oud (ik weet de precieze leeftijd niet) en hij is M2 niveau met enkele oefeningen Z. Een heel fijn, zeer gevoelig en eerlijk paard dat tijdens het rijden wel even wakker geschud moet worden. Het is absoluut geen paard waar je iedereen op kan zetten, want hij heeft zo zijn gebruiksaanwijzing.

Wat is nu het probleem?
1. Mustang schrikt van plotselinge grote bewegingen, in stal maar ook in de bak of buiten op de weg. Hij is dus zeer gevoelig, en dan vooral rond zijn hoofd. Dit vind ik persoonlijk niet erg, ik hou er ook rekening mee. Maar het vervelende is dat wanneer hij ook maar iets ongewoon hoort of ziet hij meteen gespannen is. Hij probeert weg te springen, loopt een hele andere kant op, of hij draait zich om (vooral buiten op de weg, hij wil weer terug naar huis). Ik zet gewoon door (handen naar voren, dus geen teugeldruk, drijven, en hem eventueel de andere kant op laten kijken), ik wil hem laten zien dat sommige dingen echt niet zo eng zijn als ze lijken. Voorbeeld;
Mijn instructrice stond in de hoek van de bak met een fles Fanta, die eerder op de bakrand stond en totaal niet eng was, en wou er net uit drinken toen Mustang al ver van tevoren naar rechts sprong en er niet meer langs wou. Ik heb gewoon doorgezet, maar ik kreeg hem niet de hoek door in galop, draf en stap lukte wel. Dit heeft hij alleen in de binnenbak en buiten op de weg. En ook alleen maar als er iets speciaals aan de hand is. Niet echt het grootste probleem.

2. Mustang raakt ook gespannen als er een paard recht van voren, of schuin van voren op hem af komt. Voorbeeld;
Vorige week maandag reden we samen in een manege les met 6 andere kinderen. Hij was al erg gespannen voordat ik opstapte, maar zodra we een paar rondjes gestapt hadden vloeide dat langzaam weg. De draf ging ook goed, totdat ik een paar voltes 10 meter reed. Het leek goed te gaan, tot ik een volte 10 meter draaide bij de letter B op de linkerhand. We raakten net de middenlijn met het hoofd richting de letter A toen er een witte kleine B-pony van voren op hem 'af' kwam. Hij stond in een ruk stil, waardoor ik al naar rechts-voren werd geworpen (had er niet op gerekend). Toen liep hij heel snel naar achter, en draaide om zijn achterbenen heen naar links, waardoor ik er aan de rechterkant af viel. Ik ben er weer opgestapt en gewoon verder gegaan, al merkte ik zelf wel dat ik meer gespannen was en ook meer oplette of we niemand recht van voren tegenkwamen. Dit kon ik twee keer niet vermijden waardoor hij weer andersom stond (dit keer zat ik er nog wel op ;) ) Dit probleem heb ik aan de hand niet, en ook passerende mensen, voertuigen of paarden buiten op de weg wanneer ik in het zadel zit zijn niet eng ?

Mijn instructrice en ik dachten eerst dat hij misschien een hersenschudding had door omhoog te komen in de stal, of dat er iets mis was met zijn ogen, maar dit is beide niet het geval zei de DA. Ik heb zelf gedacht aan eventuele oogkleppen op tijdens het rijden, dit had ik even opgezocht maar er stond dat dit vooral was voor paarden die schrikken van dingen achter hun. Mijn vraag is nu of meerdere mensen dit hebben meegemaakt of er iets op weten waardoor dit minder kan worden. Het zou een stuk fijner voor hem en voor mij zijn om iets meer gerustheid te hebben tijdens het rijden.

Alvast dank voor de eventuele hulp en sorry dat het een heel verhaal is geworden, maar ik wou het graag duidelijk en helder maken :o

Emiliee_8

Berichten: 291
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Hasselt

Re: Paard snel gespannen en lijkt bang voor passerende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:15

Hulp kan ik je niet bieden maar mijn paard doet het ook wel, en ook zeker als er paarden langs voor op haar afkomen, wij denken eerder dat het aan haar ogen ligt, de DA ziet op het eerste zicht niets speciaal maar hij denkt wel dat ze niet zo een 'groot' zichtveld heeft als andere paarden. Ik rijd niet veel met andere paarden maar als dat wel zo is probeer ik ze erop voor te bereiden, haar hoofd iets of wat buigen zodat ze het paard/pony zeker ziet. Nu dat is mijn manier van er mee om te gaan ben benieuwd wat andere bokkers er van zeggen

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:20

Heb je je paard al lang, zou zeggen dat hij een flinke trauma heeft opgelopen door iets wat hij heeft meegemaakt. Als de dierenarts tenminste zegt dat het niet aan zijn ogen ligt.
Kan je niet eens proberen om wat rustgevende kruiden te geven zodat de rust er een beetje inkomt en dat je zo op die manier weer wat vertrouwen op kan bouwen.

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 22:39

ekuh schreef:
Hulp kan ik je niet bieden maar mijn paard doet het ook wel, en ook zeker als er paarden langs voor op haar afkomen, wij denken eerder dat het aan haar ogen ligt, de DA ziet op het eerste zicht niets speciaal maar hij denkt wel dat ze niet zo een 'groot' zichtveld heeft als andere paarden. Ik rijd niet veel met andere paarden maar als dat wel zo is probeer ik ze erop voor te bereiden, haar hoofd iets of wat buigen zodat ze het paard/pony zeker ziet. Nu dat is mijn manier van er mee om te gaan ben benieuwd wat andere bokkers er van zeggen


Dat met het gezichtsveld kan best nog wel eens kunnen. Ga ik binnenkort maar eens overleggen met de eigenaars en de DA. Normaal laat ik hem er juist niet naar kijken, maar misschien dat hij het dan eerder enger vind. Zal hem eens laten kijken wat er zoal aankomt als er een paard langs rijdt :) dankjewel

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 22:46

pat1974 schreef:
Heb je je paard al lang, zou zeggen dat hij een flinke trauma heeft opgelopen door iets wat hij heeft meegemaakt. Als de dierenarts tenminste zegt dat het niet aan zijn ogen ligt.
Kan je niet eens proberen om wat rustgevende kruiden te geven zodat de rust er een beetje inkomt en dat je zo op die manier weer wat vertrouwen op kan bouwen.

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Paard snel gespannen en lijkt bang voor passerende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:44

misschien toch een second opinion bij een erkend dierenarts laten doen