Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:29

Het ene paard is het andere niet en ik vroeg me af hoe jullie je paard hebben leren werken met de clicker. Na hoeveel keer en hoe lang snapte je paard het of snapt hij dit nog steeds niet?

Ik heb net een clicker gekocht en er mee geoefend, alleen het brood is toch interessanter als de clicker. Waardoor ze echt afwachtend naar het brood zitten te kijken en als ik click en het broodje geef, ze het zo snel mogelijk opschrokken en weer naar mij hand staan te kijken waar het brood blijft. Ik zie nog weinig reactie dat ze de link legt tussen de clicker en het brood.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:31

Die van mij had het van de eerste keer door. Click = goed = beloning = eten.
Geen click = niet goed = geen beloning.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:37

dat is wel snel !

Dav

Berichten: 3022
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:38

1 die vlucht nog steeds weg _O-
Zelfs een snoepje komt hij niet halen!

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 16:39

haha is die bang van het geluid?

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:40

Voerweigeren, daarmee leer je een paard SNEL het clickerprincipe :j

Ik heb het afgelopen jaar heel wat paarden leren clickeren, en ze hadden het allemaal enorm snel door, het is vooral zelf even vinger vlug worden :)

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:41

Die van mij hadden het ook heel snel door.
Maar zonder clicker, dus gewoon met de stem belonen, gaat eigenlijk net zo snel en ik persoonlijk vindt het handiger zonder klicker. Ben sneller en consequenter met mijn stem dan met dat ding.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:41

M'n oude verzorgpony had het met een paar keer door, mijn eigen snapt het nog steeds niet maar reageert wonderbaarlijk goed op mijn stemgeluid. De clicker ligt nu dus te verstoffen in de kast...

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:49

De meeste paarden snappen het binnen een minuut of 2 als je het goed aanpakt. Afhankelijk van het type paard kan je kiezen voor voerweigeren, een wat verlegen en voorzichtig paard stap je beter door naar targetten, maar als ik het zo lees is jouw paard gebaat bij voerweigeren. Op mijn site heb ik het eea uitgelegd over starten met de clicker, wellicht handig om eens door te lezen :) http://amable.nl/index.php/werkwijze

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:00

ik ga eens kijken en inderdaad dat lijkt me wel een slimme, voer weigeren!.

susan20

Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:02

Ik lees even mee! Dit heb ik nou ook!
Ze kent de clicker en ze weet dat ik stukjes wortel heb. maar of ze nou echt de link legt weet ik nog niet. :+

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:08

Ik heb eerst een hele tijd zonder clicker gewerkt en pas later de clicker gebruikt...
Ik weet ook niet of ze de link legt dat click = goed = beloning, ze reageert nog steeds het best op stembeloning, dus blijf ik dat combineren met 'click'
Toch vind ik wel dat het beter gaat sinds we de clicker gebruiken, misschien gewoon omdat ik dan zelf rustiger ben :)

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:11

De click is het signaal dat het paard iets goed doet. Pas ná de clicker mag hij een voedselbeloning aannemen. Hiermee kun je een paard leren dat hij pas een beloning krijgt na de click, dus nadat hij iets goed heeft gedaan. In het begin zal een paard niet snappen wat de click inhoud, maar dit is eenvoudig te trainen met ‘voerweigeren’ en ‘targetten’.

Voerweigeren is een stukje respect hebben voor de eigenaar. Dus geen gebedel om brokjes, geen oefeningen misbruiken om toch iets te kunnen verdienen maar keurig wachten op commando’s en pas ná de click het voer aan mogen nemen.

Om het voerweigeren op te starten begin je met je hand gesloten en je arm gestrekt voor je te houden, in de ruimte van het paard, praktisch onder zijn neus. Hij moet van jouw hand afblijven, door je knokkel te bewegen en (alleen als reactie uitblijft) een duw tegen de neus te geven. Het is belangrijk dat je je hand niet terugtrekt, dan geef je toe aan het bedelen door het paard toe te laten in jouw ruimte. Houd je arm te allen tijde recht voor je uit. Pas als het paard even afgeleid lijkt of afstand houd en dus van je hand afblijft, een click geven en gelijk de hand openen om het paard toe te staan de beloning te pakken. Wanneer het paard netjes van je hand afblijft en pas na de click de beloning aanneemt, kun je het gaan proberen met geopende hand. Als het paard hierbij te enthousiast wordt, moet hij op de plek worden gezet. Laat hem een paar stappen terug zetten en begin opnieuw.

Als je met hand open wilt gaan trainen mag je je hand weer niet terugtrekken. Sluit hem en duw je paard even terug met duidelijk ‘wachten!’ als commando.

Als het voerweigeren succesvol is aangeleerd kan een paard zeker een seconde of 10 van je hand afblijven tot jij het click signaal geeft dat hij de beloning aan mag nemen.


Om een paard te leren targetten heb je een target nodig. Dit kan van alles zijn. Van een stuk karton tot een dekseltje, van een borstel tot een pion. Het moet gemakkelijk vast te houden zijn en enigszins paardbestendig. Het gemakkelijkst is om de clicker op de target te leggen en dat in 1 hand te houden, hierdoor kun je met de andere hand gemakkelijker gelijk belonen.

Begin met het houden van de target achter je rug. Daarna houd je hem een paar centimeter voor de neus van het paard. Strekt het paard zijn neus naar de target en raakt hij hem aan, dan click en beloon je. HOUD DE TARGET GELIJK WEER ACHTER JE RUG. Dit is belangrijk omdat het de target steeds nieuw en interessant houdt, als het paard de target continu ziet is het interessante er vanaf en zal hij hem niet meer aanraken. Herhaal dit een paar keer tot het paard de target aanraakt zodra hij hem ziet.

Hierna begin je met een stemcommando te koppelen aan het aanraken. Houdt de target op een iets verdere afstand en vraag om ‘Touch’ of ‘Raak’. Raakt het paard de target aan, click en beloon. Begin daarna met de target op verschillende plekken te vragen, dus links, rechts, laag, hoog, een stukje verder. Als dit goed gaat kun je een stapje verder gaan.



(op deze tekst staat copyright en mag niet gepubliceerd worden zonder mijn toestemming)

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:17

super bedankt nikki dit ga ik zeker oefenen!

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:09

Na 10-15 keer click-beloning, click-beloning hadden alle paarden waar ik tot nu toe mee heb gewerkt heel goed door dat die click belangrijk was! Niet bij elk paard ging de volgende oefening dan even snel, hangt denk ik van het enthousiasme en de intelligentie af (en van mij als trainer natuurlijk).

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:14

Ik zou er zo snel mogelijk een opdracht aan geven.
Bv vinger aanraken + commando, en als ie dat doet dan klik en beloning.

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:20

rensju schreef:
Ik zou er zo snel mogelijk een opdracht aan geven.
Bv vinger aanraken + commando, en als ie dat doet dan klik en beloning.



Vinger aanraken is niet echt slim...
Dan krijg je namelijk dat je paard de hele tijd je vinger aan gaat raken en opdringerig/bijterig kan worden richting jou omdat hij denkt dat hij dan een klik en beloning krijgt ;)

Nista_RX

Berichten: 2945
Geregistreerd: 25-10-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:11

Ik ga mee wat hier boven gezegd wordt. :) Verder is het een kwestie van er gewoon mee werken, dan legt het paard ook vanzelf de klik met de clicker! :)

Yvettee

Berichten: 2123
Geregistreerd: 25-06-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:17

Hmm dat van dat voerweigeren is een slim idee. Ik was nu aan het oefenen met targetten en ik had het idee dat ze het op het laatste een beetje begon te snappen, maar toch mijn broekzak waar de brokjes inzaten bleef erg interresant. Dus ik ga het maar met voerweigeren proberen, dat is denk ik voor haar een betere optie.

nancyvd
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-09-12
Woonplaats: Veldhoven

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:47

Mijn paard snapte eerst ook niet echt waar de clicker nu echt voor diende. Tot dat ze een keer de opdracht niet uit voerde. Daarna ging het heel snel. Na 10 minuten oefenen is het voer nu niet meer interessant maar juist het klikje wel.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:21

VisibreTeam schreef:
Om het voerweigeren op te starten begin je met je hand gesloten en je arm gestrekt voor je te houden, in de ruimte van het paard, praktisch onder zijn neus. Hij moet van jouw hand afblijven, door je knokkel te bewegen en (alleen als reactie uitblijft) een duw tegen de neus te geven. je hand afblijven tot jij het click signaal geeft dat hij de beloning aan mag nemen.

Ik heb net je website zitten lezen (interessant!), wil binnenkort ook gaan beginnen met grondwerk/clickeren/vrijheidsdressuur met mijn pony, ik denk dat hij het erg leuk zou vinden en ik wil meer tijd aan hem gaan besteden.

Maar mijn pony is een 'bijtgrage' pony; geen kwade, maar wel een lompe (extreem lompe).
Ik geef hem nooit snoepjes uit de hand, want je bent je arm t/m je schouder kwijt. Als hij maar half dénkt dat er iets te halen valt, nou :):)
Ik ben dus bang dat het voerweigeren dus al een enorm issue gaat worden, want uit reactie zal ik wel mijn arm terug trekken (vind het niet zo prettig als ik word gebeten, want hij bijt wel echt door, alsof ie een winterpeen moet doorbijten), dus hoe kan ik dit dan het best aanpakken?

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Een clicker, na hoeveel keer snapte jou paard dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:24

k ga dit even volgen. Mn dochter wil het graag aan onze oude pony leren om met ze bezig te zijn. ze mag niet meer bereden worden en zoiets is toch een leuk alternatief om dr nog lekker aandacht te geven.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:36

mijn oude verzorgpaardje snapte maar al te goed dat de click wat lekkers was, maar dacht in eerste instantie dat hij die zonder de click ook wel kon krijgen (niet dus :+ )
Toen gaan voerweigeren, merkte wel dat het een eigewijze goed volhoudende haflinger was haha! uiteindelijk wel gelukt, maar heeft wel even wat gekost en hij vond het niet leuk hihi.
Heeft toen nog wel een tijd overheen gegaan voordat hij ook echt wachtte op het eten.

Ik ga deze week/volgende week beginnen met mijn nieuwe verzorgpaardje met voerweigeren :) eens zien hoe hij het doet :) (die is een stuk minder gefocust op eten gelukkig haha)

ClaudiaMP

Berichten: 136
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:59

Paard had het na een aantal keer wel door, ben dit opgestart met iemand anders, maar paard begreep het principe van wanneer mag het wel en wanneer mag het niet en oh help moet ik nu iets doen of niet, niet meer zo goed, overgestapt naar gewoon stemgeluid en direct een enorme verbetering. Hij werd enorm zenuwachtig van al dat geclicker :+ met mijn stem begrijpt hij precies wat er gevraagd wordt en dat hij een beloning krijgt en het goed doet. Meneer is weer helemaal relaxt komt er iemand met een clicker aan dan doet hij tig kunstjes in een minuut en wordt hij zenuwachtig hij kan dan niet meer wachten op een commando...

dus ik houd het lekker bij mij eigen stem, geeft hem vertrouwen, een vrolijk paard en een super trots en blij mens :j

SiSi1984
Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:25

Die van mij snapte het na de 3de keer.
Wel werd hij al wat happerig dus heb gelijk gisteren het voer weigeren geoefend en moet zeggen dat hij nu al niet meer happerig is of naar mijn broekzak wilt gaan.
Hij weet dat hij pas na de klik zijn lekkers krijgt.
Maar zodra ik het lekkers weg laat en hem alleen beloon met mijn stem is hij na 5 minuten al niet meer te motiveren en loopt weg.
Dus dan maar met biks, zolang hij nu weet wanneer hij wat krijgt, vind ik het prima :D