Dilemma, lenen/niet lenen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Dilemma, lenen/niet lenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 19:15

Momenteel zit ik met een dilemma. Aankomend studiejaar begin ik met mijn 3e bachelorjaar van een voltijd studie, en dit is tevens het jaar waarin mijn studiefinanciering afloopt. Na oktober krijg ik geen studiefinanciering meer en heb ik dus een hoop geld in de maand minder om mijn kamer/boodschappen etc. van te betalen.
Ik werk momenteel 10 uur in de week, af en toe val ik een dagje in voor iemand (ik doe oppaswerk) en dan werk ik 20 uur in de week. Dit heb ik de afgelopen twee jaar naast mijn studie erbij gedaan, maar dit aantal uren zal niet meer genoeg zijn om van te leven. Nu zit ik te twijfelen of ik een extra baantje erbij zal zoeken, of dat ik het resterende bedrag dat ik per maand tekort kom zal lenen bij de IBgroep. Normaal gesproken ben ik totaal niet van het lenen (ik heb dan ook nog nooit iets geleend), maar omdat ik de voorgaande twee jaar hard aan de studie moest trekken om mijn punten te halen ben ik bang dat ik met nog een baantje erbij mijn studie niet meer bij kan benen en vakken niet haal en wellicht volgend jaar nog een keer de langstudeerboete mag gaan betalen.

Zijn er mensen die hebben geleend bij de Ib groep en die mij hun ervaringen/advies kunnen vertellen? Tips over bijbaantjes met relatief weinig aantal uren in de week zijn ook welkom! Zelf zit ik te denken aan een paar uurtjes thuiszorg of post/krant rondbrengen.


Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Dilemma, lenen/niet lenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:16

je moet uiteraard wel gewoon je studie kunnen doen.
Als dat eronder lijd zal je waarschijnlijk nog weer langer moeten studeren, wat ook weer geld kost.
Ik heb zelf ook moeten lenen. Het is wel de goedkoopste lening die er is.
Als je niet maximaal gaat lenen, maar gewoon wat je nodig hebt, zul je hier echt niet kapot van gaan.
Uiteindelijk moet je je schuld binnen 15 jaar af betalen.

Wat is er wat je precies wilt weten. Ik heb geleend en ga vanaf januari af betalen.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Dilemma, lenen/niet lenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:38

Ik heb gestudeerd tussen 1999 en 2004, en toen ook bijgeleend. Ik heb inmiddels een prima baan, en betaal mijn lening eigenlijk fluitend af. Ik heb er dus ook geen spijt van dat ik heb geleend. Ik heb altijd gewerkt, maar met behulp van de lening ook nog leuke dingen kunnen doen (periode in het buitenland gestudeerd, besturen gedaan).

Maar ik begrijp wel dat de hele economische situatie op dit moment anders is. Doe je een studie met perspectief op een 'goede' baan, met een salaris waarbij je het afbetalen van bv 100 euro mogelijk is?

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Dilemma, lenen/niet lenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:04

Ik heb me lang hetzelfde afgevraagd als jij en geconcludeerd dat nu lenen tegen lage rente bij DUO goedkoper is dan studievertraging oplopen, zeker nu met de langstudeerboete.

Je moet later een minimum bedrag van 45 euro per maand afbetalen. Met een gemiddelde universitaire opleiding op zak mag dat geen probleem zijn.

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: Dilemma, lenen/niet lenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:49

Ik leen nu zelf maximaal bij, is niet ideaal maar ja ik moet toch leven. Ik doe nu een bijzondere studie waarbij ik echt niet kan gaan werken, komend jaar zal ik 50 tot 60 uur per week moeten studeren. Aangezien ik voor deze studie ook nog eens moest verhuizen naar de andere kant van het land en daar hogere woonlasten heb kan het nu even niet anders. De komende 3,5 jaar dat ik nog recht heb op studiefinanciering zal ik maximaal bijlenen.


Anoniem

Re: Dilemma, lenen/niet lenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:55

Ik leen liever niet en zit net als TS al enige tijd zonder stufi maar wel met langstudeer boete. Mijn voorkeur gaat er naar uit om niet te lenen. Maar je studie zou imo ook niet moeten lijden onder het werk wat je moet doen om te kunnen studeren. Voordeel is wel dat lenen bij de DUO redelijk voordelig is.

Is het niet dat je het leenbedrag per maand kunt verhogen/verlagen? Dat houdt de schuld mogelijk lager als je de ene periode wel kans hebt om meer te werken en fatsoenlijk te studeren?

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:25

Judith_ schreef:
Is het niet dat je het leenbedrag per maand kunt verhogen/verlagen?

Dat kan, inloggen op de site van DUO met je digid en je kunt het leenbedrag gewoon aanpassen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers