Steigerend paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 14:16

Twee weken geleden mijn allereerste eigen paard gekocht, een paint ruin van 7 jaar oud. Ik rijd western en ben reining aan het leren.
Meteen de dag nadat hij is aangekomen het bos ingeweest met een groepje (de ruin komt van Texel dus heeft veel ervaring met buiten rijden en is verkeersmak e.d.).
Bij dit groepje waren ook hele ervaren ruiters zodat er bij een probleem meteen goed gehandeld kon worden. Achteraf niet nodig geweest want Indi liep als een zonnetje. Lekker rustig aan gedaan voor de eerste keer dus voornamelijk stappen en kleine stukjes draven. Galop maar even achterwege gelaten omdat ik het paard niet kende.

Daarna nog 2 keer het bos in geweest zonder problemen. Uiteraard ook veel in de bak gereden, les gehad en lekker bezig zijn. Hierbij merkte ik al dat hij snel de neiging had om omhoog te komen wanneer hij iets moest doen wat hij moeilijk vind of gewoon geen zin in heeft. Niet heel spannend op zich.

Afgelopen zaterdag ging mijn vriend met hem voor de 2e keer het bos in, samen met een meid die dressuur rijd. We voorzagen geen problemen aangezien hij vaker probleemloos in het bos was geweest. Mijn vriend heeft vroeger lang paardgereden, nooit les gehad.
Blijkt dat tijdens het ritje in het bos, Indi diverse keren heeft gestaakt, omhoog kwam, en ook hoog, en dat mijn vriend gedwongen was eraf te stappen en hem een stukje aan de hand mee verder te nemen. Dit ging prima maar hij moest dit wel vijf keer doen tijdens deze rit. Niet echt ontspannen dus als je paard de lucht in gaat.

Dus ik dacht maandag, laat ik ook maar het bos ingaan. Samen met 2 andere meiden gingen we op weg. Het terrein afgelopen en dan rechts afslaan een kleine 400 meter openbare 60 km over om bij het bos te komen. Was nog geen 20 meter op deze openbare weg en vriend begint moeilijk te doen. Staken en als ik hem door wilde rijden echt serieus omhoog komen. Omdat ik natuurlijk het verhaal van mijn vriend had gehoord dacht ik, dit lossen we niet 1 2 3 op. Dus afscheid genomen van de dames en ik terug naar stal, daar hem even goed doorgereden in de bak, en nogmaals proberen. Ik wilde bereiken dat hij in ieder geval probleemloos het bos in zou kunnen, dus het idee was om gewoon rustig naar het begin van het bos te lopen en rustig terug. Ik hoopte dat hij na het rijden het de moeite niet meer zou vinden om moeilijk te doen.

Uit de bak de sporen omgedaan en de cap opgedaan, just to be sure. Niet omdat ik vantevoren al dacht dat het niet goed zou gaan, maar gewoon voor de veiligheid en eventueel een zetje te kunnen geven met de sporen. Helaas bleek toen dat hij het duidelijk wel de moeite vond om moeilijk te doen. Ik was nog lang niet van van het terrein af toen hij weer begon. Staken, zetje geven en omhoog komen. Iedere keer deed hij 3 passen achteruit. Iedere keer weer omdraaien richting bos om duidelijk te maken dat dit toch echt de richting was waar we op moesten. En iedere keer bij het omdraaien omhoog komen. Drama drama drama. Ik probeerde rustig te blijven maar bij iedere keer werd ik steeds iets gefrustreerde dus paard stilgezet, en even lekker uitblazen zodat ik weer lekker rustig verder kon gaan. Dit moest en zou ik winnen, al werd het 2 uur vannacht.
Stalhoudster, instructrice en mijn vriend waren inmiddels aangekomen om in de gaten te houden wat er gebeurde, ze vertrouwden het toch niet helemaal. Hele feestje opnieuw geprobeerd met tips van stalhoudster en instructrice die helaas niet mochten baten. Indi was inmiddels 2 weken op stal, en had zijn thuis gevonden wat betekende dat de onzekerheid het niet meer won van de dominantie. Uitslag? Indi zegt ik heb geen zin en ik ga lekker toch niet neh neh neh neh neh.
Wonder boven wonder ben ik door het hele getier blijven zitten en had ik geen angst. Vond het wel spannend, heb 3 keer bijna met paard en al in de sloot gelegen en hij vond het nodig om boven de paal van het parkeerbord te steigeren waardoor deze stukging. Stiekem dacht ik, het zal toch niet waar zijn dat ik na 2 weken mijn paard naar de slacht kan brengen omdat die sukkel niet uitkijkt.
Even een notitie, dit was absoluut geen angst steigeren, het ging voor hem volledig gecontroleerd. Dit was echt tegensputteren steigeren.

Mijn instructrice was het zat en die heeft een teugel gepakt en hem aan de hand meegenomen naar het bos. Ik ben lekker blijven zitten en we zijn lekker streng geweest. Indi moest zijn aandacht erbij houden en niet op andere dingen gaan letten. Eeenmaal aangekomen in het bos een aantal keren een paar meter heen en terug gelopen waarbij hij de eerste 2 keer de lucht in ging en daarna gewoon volgde. Dit was ook aan de hand van de instructrice. Daarna geprobeerd zonder haar dus alleen met mij erop, weer 2 keer steigeren en de laatste 2 keren gingen goed.
Dus ik dacht, nu afsluiten, nu heeft ie het goed gedaan en nu dus ook niet meer doorgaan.

Gisteren weer in de bak lekker gereden en daarna hetzelfde kunstje opnieuw gedaan. Vriendlief mee gegaan om hem eventueel aan de hand mee te nemen en om er zeker van te zijn dat me niks zou overkomen.
We hadden bedacht dat als hij in ieder geval goed naar het einde van het terrein zou lopen, in plaats van helemaal naar het bos, dat we al gewonnen hadden voor vandaag gezien hij de vorige dag nog geen 20 meter voorbij de stallen begon.
En weer net voorbij dat punt begon hij. Gelukkig had ik van gisteren veel geleerd en voelde ik het moment al aankomen wanneer hij wilde gaan tegensputteren. Dus ik heb hem goed voorwaarts gereden toen ik hem weer omdraaide richting uitgang. Iedere keer dat ik de spanning in z'n rug voelde aangespoord en liep hij door. Bij het einde van het terrein nog 3 keer heen en weer gelopen waarbij hij alleen de eerste keer tegensputterde (maar heel iets) en daarna goed zn best deed.

Dit was voor vanavond weer klaar en een overwinning. Had nooit verwacht dat dit op de 2e keer al zo goed zou gaan. Vanavond neem ik hem aan de hand mee helemaal naar het bos, en daarna vrolijk weer te zadel.

Wat een vreselijk leuk paard is het ook, zijn gedrag is niet goed te praten, en hij zal nooit een paard worden waar je iedereen op kan zetten, maar o wat hou ik van hem.
Dit is gewoon weer iets wat erbij hoort, lekker proberen m'n baasje af te troeven haha.


bosmonster

Berichten: 721
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:23

Vervelend, maar misschien even vanaf nul weer opnieuw beginnen? Naar mijn idee had je misschien beter je paard de afgelopen 2 weken rust kunnen geven en laten wennen aan zijn omgeving én aan jou. Ondanks zijn ervaringen is hij nu wel in een nieuwe omgeving. Ga eens vaker wandelen met je paard, dus aan de hand, en dan het bos in. Mijn paard kreeg ik destijds ook niet in zijn eentje het terrein af (staken, achteruit lopen, steigeren) en na wandelingen aan de hand en band opbouwen, was het geen probleem meer. Succes!

Mandytj89

Berichten: 176
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:27

nou dat is lekker zeg.. denk je heerlijk te kunnen rijden gaat hij staken...

Je kan het de volgende keer proberen met een ei... Op het moment dat meneer omhoog komt een ei tussen zijn oren kapot slaan.. (niet met een zweep of wat dan ook)
Ik heb ook een steigeraar gereden om mak te maken en wat bij hem hielp was op het moment dat hij omhoog kwam een klap tegen de zijkant van zijn neus (net waar je bij komt).. en heb dat 2 x gedaan en deed het het niet meer... maar hij steigerde al op het moment dat je op gestapt was in de bak...

hopelijk heeft hij het nu al afgeleerd en kan je relaxen in het bos!


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16217
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:30

Ik vind het eigenlijk best raar dat je een nieuw paard hebt en dan gelijk die dag al het bos ingaat. Net zoals ik jou niet ken en ik ontmoet je en ik moet naast je slapen. Dan wil ik je eerst toch ook leren kennen?

Ik ben het ook verder eens met de post boven mij!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:32

Klinkt alsof je het goed aan het oplossen bent. Staken bij het 'van het terrein afgaan' komt helaas vaker voor. Dat is vaak geen onwil, maar onzekerheid. Het paard is verhuisd, weet nog niet of hij op jou en je vriend kan vertrouwen en jij vraagt hem dan zn enige vertrouwde plek (het stalterrein) te verlaten. Dat is lastig.
Wel vervelender is dat hij zo hoog steigert en ook dat hij niet braaf met andere paarden meeloopt (anders kon je nog lekker met anderen het bos in).

Dat van dat ei zou ik niet doen :))

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 14:36

bosmonster schreef:
Vervelend, maar misschien even vanaf nul weer opnieuw beginnen? Naar mijn idee had je misschien beter je paard de afgelopen 2 weken rust kunnen geven en laten wennen aan zijn omgeving én aan jou. Ondanks zijn ervaringen is hij nu wel in een nieuwe omgeving. Ga eens vaker wandelen met je paard, dus aan de hand, en dan het bos in. Mijn paard kreeg ik destijds ook niet in zijn eentje het terrein af (staken, achteruit lopen, steigeren) en na wandelingen aan de hand en band opbouwen, was het geen probleem meer. Succes!


Ben naast de bosritten ook bezig geweest met grondwerk al. Ik deel de mening niet helemaal dat een paard 2 weken rust hoort te krijgen om te wennen. Hij moet ook aan mij wennen als ruiter, niet alleen op de grond. Daarnaast heb ik ook veel grondwerk gedaan, in de roundpen, inderdaad wandelen, en spelen in de losgooibak. Hij krijgt 22 uur per dag voor zichzelf en 2 uurtjes samen met mij.

Toch bedankt voor de tips.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 14:38

Mandytj89 schreef:
nou dat is lekker zeg.. denk je heerlijk te kunnen rijden gaat hij staken...

Je kan het de volgende keer proberen met een ei... Op het moment dat meneer omhoog komt een ei tussen zijn oren kapot slaan.. (niet met een zweep of wat dan ook)
Ik heb ook een steigeraar gereden om mak te maken en wat bij hem hielp was op het moment dat hij omhoog kwam een klap tegen de zijkant van zijn neus (net waar je bij komt).. en heb dat 2 x gedaan en deed het het niet meer... maar hij steigerde al op het moment dat je op gestapt was in de bak...

hopelijk heeft hij het nu al afgeleerd en kan je relaxen in het bos!



Haha ja kan gebeuren. Het ei probeer ik liever niet, heb verhalen gehoord dat ze hier trauma's van kunnen krijgen doordat ze denken dat ze bloeden.
Zweep gebruik ik sowiezo niet, westernruiter he hihi.

Bedankt!

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 14:40

_Maureen_ schreef:
Ik vind het eigenlijk best raar dat je een nieuw paard hebt en dan gelijk die dag al het bos ingaat. Net zoals ik jou niet ken en ik ontmoet je en ik moet naast je slapen. Dan wil ik je eerst toch ook leren kennen?

Ik ben het ook verder eens met de post boven mij!


De dag nadat hij aankwam, hij heeft eerst een dag kunnen rondkijken, we hebben gewandeld over het terrein om hem bekend te maken.
Eens dat het misschien wat te vroeg was om meteen het bos in te gaan. Maar ik doe er liever zo normaal mogelijk over, zonder ervaren ruiters erbij had ik het ook niet gedaan.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 14:48

Apple schreef:
Klinkt alsof je het goed aan het oplossen bent. Staken bij het 'van het terrein afgaan' komt helaas vaker voor. Dat is vaak geen onwil, maar onzekerheid. Het paard is verhuisd, weet nog niet of hij op jou en je vriend kan vertrouwen en jij vraagt hem dan zn enige vertrouwde plek (het stalterrein) te verlaten. Dat is lastig.
Wel vervelender is dat hij zo hoog steigert en ook dat hij niet braaf met andere paarden meeloopt (anders kon je nog lekker met anderen het bos in).

Dat van dat ei zou ik niet doen :))



Hij staat op een wei waar hij iedere dag op kan, die ook een kilometer of wat van het terrein af is. Daar gaat hij iedere dag aan de hand naartoe en staat hij met een stalvriendje. Geen probleem.
Hierbij moeten we dezelfde weg volgen om het terrein af te komen alleen dan in plaats van linksaf naar het bos, rechtsaf naar de wei de weg over. Aangezien hij absoluut geen problemen heeft met naar de wei lopen, en al begint te staken ver voordat we van het terrein af zijn lijkt het me geen onzekerheid.
Mijn instructrice heeft mij nu een aantal privé lessen gegeven en ziet wat hij doet, hij staakt simpelweg omdat hij niet wil, en zijn zin door wil drammen. Zij is ook mee geweest bij het kijken en de aankoop.

Ik ga gewoon lekker grondwerken en rijden, en met kleine stapjes dit proberen op te lossen.
Bij ons op stal staat ook iemand die goeroe is met grondwerk, daar heb ik ook meerdere lessen van gekregen, ook met dit paard om het goed te doen. Zij staat ook bij met eventuele gedragsproblemen. Dus wat dat betreft kon ik mij geen betere stal wensen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:51

Omg wat een gel*l met dat ei, dat is echt not done :n
Wat denk je zelf ts, je paard is net verhuisd en hij kan nog zo braaf zijn, in een nieuwe omgeving moet een paard gewoon wennen. Verder neemt jouw paard je niet in de maling, er is een reden waarom dit paard deze reactie geeft. En ik denk dat het stress is en vertrouwen in jou mist. Wat jouw instructrice zegt is imo een gebrek aan kennis, want een paard doet niet drammen, daar is een reden voor...

Als je hem rustig de tijd had gegeven te wennen en rustig opgebouwd had, had je waarschijnlijk deze problemen niet eens gehad.

Dus, geef hem eens lekker een weekje rust en pak hem daarna rustig op en niet overvragen. Geef hem de tijd om aan jou en zijn omgeving te wennen.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 15:07

Joolien schreef:
Omg wat een gel*l met dat ei, dat is echt not done :n
Wat denk je zelf ts, je paard is net verhuisd en hij kan nog zo braaf zijn, in een nieuwe omgeving moet een paard gewoon wennen. Verder neemt jouw paard je niet in de maling, er is een reden waarom dit paard deze reactie geeft. En ik denk dat het stress is en vertrouwen in jou mist. Wat jouw instructrice zegt is imo een gebrek aan kennis, want een paard doet niet drammen, daar is een reden voor...

Als je hem rustig de tijd had gegeven te wennen en rustig opgebouwd had, had je waarschijnlijk deze problemen niet eens gehad.

Dus, geef hem eens lekker een weekje rust en pak hem daarna rustig op en niet overvragen. Geef hem de tijd om aan jou en zijn omgeving te wennen.


Ik krijg begeleiding en hulp van veel mensen die erg veel van paarden weten, goede ruiters zijn en juist heel veel kennis hebben ook door jarenlange ervaring. Daarnaast werken deze mensen ook op een paardvriendelijke manier waarbij er juist wordt gekeken naar het gedrag van het paard, en niet zomaar doorgeragt wordt om het maar ff grof te zeggen :)
Eerder ging hij gewoon het bos in omdat de onzekerheid het won van de dominantie, nu komt zijn karakter naar boven en blijkt hij flink dominant te zijn.

Ik vertrouw volledig op de mensen in mijn omgeving, juist omdat ik al heel veel heb gezien van wat deze mensen door middel van samenwerking bereiken met hun paarden.

Misschien heb je gelijk met het wennen aan de omgeving en aan mij. Ik besteed echt wel veel aandacht hieraan. Ik ga er niet zomaar op zitten en verwacht dat ie alles doet. Ook ik ben voor een vertrouwensband en een samenwerking.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 15:08

Joolien schreef:
Omg wat een gel*l met dat ei, dat is echt not done :n
Wat denk je zelf ts, je paard is net verhuisd en hij kan nog zo braaf zijn, in een nieuwe omgeving moet een paard gewoon wennen. Verder neemt jouw paard je niet in de maling, er is een reden waarom dit paard deze reactie geeft. En ik denk dat het stress is en vertrouwen in jou mist. Wat jouw instructrice zegt is imo een gebrek aan kennis, want een paard doet niet drammen, daar is een reden voor...

Als je hem rustig de tijd had gegeven te wennen en rustig opgebouwd had, had je waarschijnlijk deze problemen niet eens gehad.

Dus, geef hem eens lekker een weekje rust en pak hem daarna rustig op en niet overvragen. Geef hem de tijd om aan jou en zijn omgeving te wennen.



Wel bedankt trouwens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:12

Maar waarom laat je je paard dan niet eerst een weekje rustig wennen aan zijn nieuwe stal? Dat snap ik niet zo goed. En als je zoveel verstand hebt van paarden, mag ik je dan aub duidelijk maken dat paarden niet staken omdat ze drammen, maar dat het echt een reden heeft, wat het ook mag zijn. Paarden denken nu eenmaal niet zo...
Gaat het in de bak wel goed?

Sorry voor mijn negatieve post, maar ik heb het idee dat het paard de schuld krijgt en stout wordt aangewezen terwijl me dat echt sterk lijkt...

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:17

Je bent goed op weg. Enige wat je nooooit moet doen is maar opgeven en teruggaan zodat paardlief "gewonnen" heeft. Wat dat betreftn is je instelling super, "al wordt het 2 uur in de nacht" :D En paardlief heeft dat heel snel in de gaten. Als je vriend er meer ritjes mee wil maken is het misschien wel handig als hij hier ook mee gaat oefenen met jouw hulp zodat hij niet iedere keer af hoeft te stappen.

En tuurlijk kun je gewoon vanaf het begin rijden. Als ik met mijn paard op vreemd terrein kom omdat ik daar een dressuurproef moet rijden kan ik haar moeilijk 2 weken laten wennen :')

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:22

Naar de wei is wat anders, dan loopt er namelijk iemand naast, aan een halstertje met een ander paard erbij. Dat is heel iets anders dan onder het zadel :-)
Ik durf te wedden dat als je met je paard aan de hand met een halstertje richting bos zou wandelen dat er dan niets aan de hand zou zijn (wellicht denkt hij in eerste instantie dat je naar de wei gaat :)) ).

Je kunt ook nog proberen aan de hand naar het bos en dan daar pas opstappen. Of, als je die mogelijkheid hebt, met de trailer naar het verste punt van het bos en dan terug rijden (vaak zijn paarden die wat steegs zijn makkelijker bij het rijden op vreemd terrein).

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 15:26

Joolien schreef:
Maar waarom laat je je paard dan niet eerst een weekje rustig wennen aan zijn nieuwe stal? Dat snap ik niet zo goed. En als je zoveel verstand hebt van paarden, mag ik je dan aub duidelijk maken dat paarden niet staken omdat ze drammen, maar dat het echt een reden heeft, wat het ook mag zijn. Paarden denken nu eenmaal niet zo...
Gaat het in de bak wel goed?

Sorry voor mijn negatieve post, maar ik heb het idee dat het paard de schuld krijgt en stout wordt aangewezen terwijl me dat echt sterk lijkt...


Ik heb nooit gezegd dat ik er veel verstand van heb, ik weet wel heel wat maar niet zoveel om dit zelf op te lossen. De mensen om mij heen hebben er heel veel verstand van, daarom ga ik ook af op wat zij zeggen en niet wat ik zelf denk. Indi is nu op het punt dat ze op haar gemak is in deze nieuwe omgeving. Nu is het de uitprobeerfase.
Misschien dramt hij niet maar er ligt echt geen onderliggend traumatisch iets ofzo. Dan had hij dit echt anders en veel heftiger laten merken.

In de bak gaat het wel goed, ook aan het uitproberen. Dat ziet hij de uitgang en dan wil hij die kant op, mag dat niet dan gaat hij steigeren. Als ik hem dan 2 of 3 keer mijn kant op stuur dan is het ook gewoon goed en houd hij op.

miicchhellee

Berichten: 1340
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:28

Joolien schreef:
Maar waarom laat je je paard dan niet eerst een weekje rustig wennen aan zijn nieuwe stal? Dat snap ik niet zo goed. En als je zoveel verstand hebt van paarden, mag ik je dan aub duidelijk maken dat paarden niet staken omdat ze drammen, maar dat het echt een reden heeft, wat het ook mag zijn. Paarden denken nu eenmaal niet zo...
Gaat het in de bak wel goed?

Sorry voor mijn negatieve post, maar ik heb het idee dat het paard de schuld krijgt en stout wordt aangewezen terwijl me dat echt sterk lijkt...


mijn paard staakt ook ineens, is niks gebeurd. alles is voor de rest ook OK.

alleen omdat hij z'n zin niet krijgt gaat ie stijgeren. dus dat t een reden heeft is ook niet altijd waar

Golden Magic (voorheen. Coehoorn's Pinksterblom / Princess Of Paradiso); Muchacho; Alcapone MB; Elmo ~ RIP
Lincom's Celebration; Caretino x Corofino ~ Z1 + 12 ~ Z2 + 11

Karri 'f' Lee; Fleetwood Mac CL x Caretino ~ geb. 14-03-2015

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 15:30

maikeltje schreef:
Je bent goed op weg. Enige wat je nooooit moet doen is maar opgeven en teruggaan zodat paardlief "gewonnen" heeft. Wat dat betreftn is je instelling super, "al wordt het 2 uur in de nacht" :D En paardlief heeft dat heel snel in de gaten. Als je vriend er meer ritjes mee wil maken is het misschien wel handig als hij hier ook mee gaat oefenen met jouw hulp zodat hij niet iedere keer af hoeft te stappen.

En tuurlijk kun je gewoon vanaf het begin rijden. Als ik met mijn paard op vreemd terrein kom omdat ik daar een dressuurproef moet rijden kan ik haar moeilijk 2 weken laten wennen :')


Dat weet ik inderdaad, vandaar ook mijn instelling :)
Mijn vriend wil inderdaad meer ritjes gaan maken alleen willen we voor nu eerst even zien dat het gedrag bij wat meer ervaring (ik dus) eruit gaat en dan kijken hoe het bij vriendlief gaat. Ondertussen gaat vriend ook lessen nemen.

Dat zegt iedereen bij ons op stal ook. Daar ben ik dan ook op af gegaan. Inderdaad wordt dat op een proef wel lastig haha, tentje mee...

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:32

Ik vrees dat ik de meeste gelijk geef en je veel te snel te veel hebt gevraagd van het paard.
Paard heeft geen tijd gekregen om aan zijn nieuwe omgeving/baasjes/ vriendjes (paarden) te wennen.
Want wat heeft hij b.v gedaan bij zijn vorige eigenaar? Uit je verhaal maak ik op dat hij nu iedere dag wel gereden, word gelongeerd of dat er grond werk mee word gedaan.

Een idee is om de oude eigenaar (es) eens te bellen om te vragen of ze langs wil komen om te zien wat er aan de hand is.
Ga dan ook zelf op het paard en laat zien wat er fout gaat, hoogst waarschijnlijk los jij de problemen anders op dan dat zij/hij deed en dat kan net de oplossing zijn voor het probleem.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 15:35

Apple schreef:
Naar de wei is wat anders, dan loopt er namelijk iemand naast, aan een halstertje met een ander paard erbij. Dat is heel iets anders dan onder het zadel :-)
Ik durf te wedden dat als je met je paard aan de hand met een halstertje richting bos zou wandelen dat er dan niets aan de hand zou zijn (wellicht denkt hij in eerste instantie dat je naar de wei gaat :)) ).

Je kunt ook nog proberen aan de hand naar het bos en dan daar pas opstappen. Of, als je die mogelijkheid hebt, met de trailer naar het verste punt van het bos en dan terug rijden (vaak zijn paarden die wat steegs zijn makkelijker bij het rijden op vreemd terrein).


Helemaal met je eens, niet altijd met ander paard. Ik haal hem namelijk iedere dag op en lopen wij met z'n tweeen.
Mijn vriend is inderdaad afgestapt toen hij het had en aan de hand loopt hij poeslief mee. Ook maandag toen ik dus voor het eerst dacht het zelf te gaan proberen deed hij ook poeslief toen mijn instructrice hem aan de hand mee nam met mij erop.
Ik ga vanavond roundpennen en dan inderdaad lopend aan een halster naar het bos.

Dat is wel een goeie, als het van deze methodes niet beter wordt ga ik dat zeker proberen! thanx

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 15:43

aerdenhout1 schreef:
Ik vrees dat ik de meeste gelijk geef en je veel te snel te veel hebt gevraagd van het paard.
Paard heeft geen tijd gekregen om aan zijn nieuwe omgeving/baasjes/ vriendjes (paarden) te wennen.
Want wat heeft hij b.v gedaan bij zijn vorige eigenaar? Uit je verhaal maak ik op dat hij nu iedere dag wel gereden, word gelongeerd of dat er grond werk mee word gedaan.

Een idee is om de oude eigenaar (es) eens te bellen om te vragen of ze langs wil komen om te zien wat er aan de hand is.
Ga dan ook zelf op het paard en laat zien wat er fout gaat, hoogst waarschijnlijk los jij de problemen anders op dan dat zij/hij deed en dat kan net de oplossing zijn voor het probleem.



Voordat hij bij mij kwam heeft hij korte tijd bij een handelaar gestaan nadat hij van Texel vandaan kwam. Die handelaar weet vrij weinig en heeft zelf ook vrij weinig met het paard gedaan. Hij heeft ook vrij weinig bespiering, daarom ben ik hem ook juist rustig aan het oppakken en proberen hem niet te lang door te werken.
1 dag rijden (max half uur omdat ie nog niet in de bespiering zit dus), dan dagje in de roundpen. Roundpen had hij na de tweede keer al goed door (ik gebruik overigens geen zweep en longeerlijn) en hij ontspant zich daar nu ook goed. Omdat hij dit zo goed doet duurt dit dus ook niet zo lang en ik ga daarna vaak nog even naar de losgooibak waar hij lekker uit z'n dak kan gaan en ik even met hem kan spelen.
Vaak als ik gereden heb stap ik hem een paar rondjes uit, ga ik afzadelen en loop ik nog een paar rondjes met hem over het terrein.
Nu ben ik geleidelijk doorgegaan naar 3 kwartier rijden.

Hij leert heel snel, dat is echt te merken aan hem en ben ook heel blij dat hij het gisteren zo goed heeft gedaan ten opzichte van de dag ervoor.
Ik ga nog even proberen het zo op te lossen en lukt dit niet dan ga ik zeker proberen of ik met de oude eigenaar in contact kan komen.
Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers