Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:43

Aangezien er hier toch wel wat tinkerliefhebbers zitten, stel ik mijn vraag hier, voor ik dit bericht verschillende keren mag rondsturen via pb ;)

Midden juli hebben we een tinker bij gekocht. Een mooie 7 jaarse merrie, sporttype met veel potentieel. Niet onze eerste tinker, maar wel al ons 4de. We hebben ervaring met tinkers, heb er al zadelmak gemaakt, mee proef gereden etc. Ook ervaring met mishandelde paarden.
Nu, voor de aankoop had ik ze testgereden. Paard ontweek duidelijk het werk, maar het was doenbaar. Gekocht, mee genomen, en op de wei gezet bij onze andere paarden. En toen begon het...

De situatie nu is dat we er niet meer mogen aan komen, ze ziet nog maar een halster en is weg. We hebben ze al een maand en ik heb er nog geen meter op gereden. Als ze een mens ziet (gelijk welke) staat ze te trillen over haar hele lichaam. Een aanraking is voor haar een ramp. Ze smijt, trapt en steigert. Kortom, niets mee aan te vangen. We hebben ze al tijd gegeven, we hebben ze al proberen lokken met eten (veel eten!), werken aan het vertrouwen etc. Maar op die maand tijd zijn we nog maar een millimeter vooruit gegaan. Op zich geen ramp, ware het niet dat ze zo smijt. Diegene die me kennen en mij al hebben gezien weten dat ik respectvol om ga met mijn paarden. Op de keuring in brakel was ik er met een merrie en veulen. Er stonden kindjes naast van alle leeftijden, zowel bij merrie als veulen, en deze deden niets. Aan de beentjes, het hoofdje. Een kindje van een jaar heeft rond de nek van ons veulen gegaan voor een knuffel. Doodbraaf.

Maar deze merrie, nee. Mijn vader, die ook al veel ervaring heeft met paarden, durft de wei niet in gaan. Als je haar te pakken hebt, kan je haar rondleiden, en ik ben er van overtuigd dat je ze kan op zadelen en kunt vertrekken. Maar je voelt de spanning, bij de kleinste aanraking kan ze ontploffen. Nu is het zo dat ze wel is gekocht zodat ik er mee kon rijden. Want ik zocht een nieuw rij paard. Moest ik de tijd en het geld hebben kon ze gerust bij mij in de kudde staan en niets moeten doen. Gewoon af en toe een veulen. Nu heb ik wel de plaats, maar niet het geld om mij nog een rij paard aan te kopen. En kortom, zo een paard op onze wei, waar wij regelmatig met kinderen komen etc, is te gevaarlijk. Onze honden nemen we niet meer mee, want dat duurt ook maar 5 seconden voor er 1 verrot is geslaan.

Voor de rest aard ze goed in de kudde en doet ze haar ding. Bij de man, een handelsstal waar we haar hebben gekocht, stond ze alleen maar op stal. Ze ging daar niet op de wei, en in de stal werd ze gelokt met wat eten voor ze het halster konden aandoen. Voor de rest reed iedereen ermee.
De merrie komt van Ierland, en ik denk dat ze daar het nodige heeft mee gemaakt. Want ze zit zo in haar eigen gekeerd, stelt zich niet open voor mensen en plezier. Dat kan niet anders zijn dan dat ze is mishandelt. Die handelsstal treft GEEN schuld. Ze gaan altijd correct om met hun paarden. Maar zoals ik zei: die merrie ondergaat alles, maar heeft geen plezier, en is gevaarlijk in de omgang. Dus, iemand een idee? Want dit is een kwestie van dagen voor er iemand van ons verrot is geschopt.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:49

Ben heel erg benieuwd naar wat voor ideeën aangedragen gaan worden. Ik vind het heel moeilijk om dit te beoordelen vanaf internet, zou ze graag eens in het echie meemaken :j

EvaH
Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-12

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:51

Heeft de vorige eigenaar dit vermeld?

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:52

Kan je de handelstaal niet vragen waar ze haar vandaan hebben en dan de hele tijd zo door vragen om misschien te ontdekken wat er is gebeurd met haar.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:53

waar zit je? ik kan vanaf de com geen inschatting maken, daarvoor zou ik het paard moeten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:55

Leonoor: Je bent altijd vrij om te komen kijken. Alleen vrees ik dat Gent wat ver is? :) Filmpje hebben we niet, want we hebben geen camera, misschien probeer ik eens met mijn gsm :) Of ze me aanvaard als leider, geen idee, ze is altijd snel weg.

Ik wil wel nog benadrukken dat in dit geval het paard het grootste slachtoffer is, en niet wij. Want geen enkel paard verdient het om zo een extreme angst te hebben.

EvaH: Nee, daar stond ze alleen maar op stal en lokte ze haar op stal zelfs met een beetje eten. Zoals ik al zei, ze ondergaat alles.

eclair98: Ze is met een grote groep tinkers van Ierland gekomen. Ze was al zadelmak. Een beetje moeilijk om dan nog te weten vanwaar ze komt :)

Caira: Regio Gent. Maar ik denk dat niet veel mensen nog meer kunnen doen als wij, want het is een gigantisch grote angst die er zit.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:56

dat is idd wat ver, zou je filmpjes kunnen maken van haar gedrag in de weide? Er is zeker wel wat aan die angst te doen, maar dat zal tijd en heel veel energie kosten.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:00

Gent is voor ons een klein uurtje rijden, prima te doen :j Zeker als ik het met iets zou combineren. Maar de komende weekenden zit ik nog in de tinkerdagen ;) Zal mijn nieuwe rooster wel eens afwachten en dan een pb sturen.

cindybijl

Berichten: 2584
Geregistreerd: 11-03-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:01


Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:03

bij een extreem angstig paard?mwah zou ik niet voor kiezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:03

Ik ga proberen met een gsm :) Dit zal niet iets voor de komende dagen zijn, want we gunnen ze nu wat rust. We hebben ze net van wei verstoken (na een uur bezig te zijn geweest met eten, vertrouwen en liefde) en ze stond nog te trillen van angst in de wei. Een halster kregen we bijna niet aan. Het was met een touw rond haar nek en haar zo vast houden en zorgen dat ze niet te dom deed. Nadat we haar hadden heeft het halster aandoen nog zeker 5 minuten geduurd voor ze haar hoofd stil hield en we iets of wat het halster konden aandoen.

Leonoor: Geen probleem. Mijn vader wil ze liefst zo snel mogelijk weg... Die zit echt met schrik :\

cindybijl: Nou geloof me, dat gaat dit probleem niet oplossen ;)

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:04

arm arm dier. Rust, duidelijkheid en regelmaat zijn echt de sleutelwoorden dan.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:06

Paard terug brengen naar vorige eigenaar en geld terug vragen, je zit nog binnen de paar weken dus volgens mij mag dit gewoon. Wellicht is paard gesedeerd geweest tijdens het koop traject, misschien heeft het iets. Hier zou ik echt niet mee door gaan maar op zoek naar een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:08

Inderdaad, rijden heb ik lang uit mijn hoofd gezet. Ze loopt nu in de kudde, maar ondertussen lost dit het gevaarlijke gedrag niet op. Daarom dat ik zeg, moest ik meer geld hebben, ik liet ze hier lopen tussen de rest, af en toe een veulen, en thats it.

pien_2010: Paard is niet gesedeerd geweest, zoals ik zei, ons vertrouwen in de handelsstal is groot. Ze verkopen 500 sportpony's op een jaar, anders hadden ze hun naam al lang kwijt moeten zijn. Ook zij hadden problemen, maar in de wei komen deze gewoon extreem tot uiting. Handelsstal is al gecontacteerd, en deze gaan kijken wat ze kunnen doen. Ik vraag hier om oplossingen omdat ik dit paard een warm hart toe draag en haar uiteraard hier liever op haar positieve zie komen dan ze weer het verkoopstraject in te sturen.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:10

Interessant topic. Ik ben heel benieuwd naar een video. Een video zegt zoveel meer, ik wacht totdat er een filmpje is.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:12

Heb je het idee dat het beter kan worden door meer contact met haar te maken? Op de handelsstal onderging ze alles, daar stond ze op stal. Misschien starten met een kleiner weitje zodat je er makkelijk bij kunt. Je noemt haar gevaarlijk maar wat doet ze precies?

MachoPabloJarig
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:13

jeetje... maar wist je dat niet toen je kocht of wist hij het ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:16

Squawk schreef:
Heb je het idee dat het beter kan worden door meer contact met haar te maken? Op de handelsstal onderging ze alles, daar stond ze op stal. Misschien starten met een kleiner weitje zodat je er makkelijk bij kunt. Je noemt haar gevaarlijk maar wat doet ze precies?


Nee, ze mijd alle contact en is echt in haar eigen gekeerd. Het is alsof ze geen prikkels door krijgt, buiten die van angst. Met alles ondergaan bedoel ik dat ze zich liet doen uit angst voor nog meer pijn. Dit gebeurde op die handelsstal niet, we zijn er van overtuigd dat ze zo van Ierland is gekomen. Ik denk dat ze isoleren het probleem groter maakt. Ze heeft nu enorm veel steun aan de andere paarden. Ik denk dat als we haar dit weer afpakken het hek helemaal van de dam is.

Zoals in de OP staat trapt en steigert ze gericht naar ons. En dit echt uit schrik, want je ziet in haar ogen dat ze eerlijk is van wil.

Lautje138
Berichten: 159
Geregistreerd: 26-11-11
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:16

Blijkbaar heeft dit paard een grote afkeer/trauma/angst opgelopen voor iets waar het halster een rol bij speeld. Het hoofdstel, om mee te rijden is geen probleem?
Ik denk dat dit inderdaad heel veel tijd gaat innemen. Voor het paard weer een beetje vertrouwen in jouw kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:16

Wat erg voor zowel jou als natuurlijk het paardje...
Onze allereerste tinker was er ook eentje, die met één van de eerste schepen met tinkers vanuit Ierland naar NL is gekomen.

En die was ook heftig getraumatiseerd.
De eerste maanden konden we niet bij d'r komen, vreselijk schuw voor mensen. Bang voor mensen.
Trillen als een rietje. Wegrennen... Bang voor iedere vorm van contact.
En als je dan even je jas aan het opstropen was (je hand daarom iets hoger), dacht ze dat ze geslagen werd en stormde ze naar de andere kant van de wei.

Heeft maanden, jaren geduurd voor dat ze iets 'normaler' werd.
En uiteindelijk is het ook een best fijn paardje geworden. Maar ze heeft nooit 1 dag "plezier" of echte ontspanning uitgestraald.

Ze is ook veel te vroeg overleden (koliek aanval op de wei 's nachts).
Aan de ene kant vreselijk... aan de andere kant was ze wel "verlost" van haar verleden en de zorgen die ze toch duidelijk iedere dat met zich mee droeg... :(:)

Gevaarlijk was ze gelukkig niet.
Dus ik vind 't moeilijk om je daar advies in te geven. Want onze merrie was wel doodsbang, maar trapte absoluut niet. Gelukkig.

Rozenkransje
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:18

Clarissa roelands van roelandsranch zou jou en je paard erg goed kunnen helpen.. zij heeft al meer aanvallende/angstige, getraumatiseerde paarden onder haar hoede genomen. Heel fijn, rustig persoon.
Laatst bijgewerkt door Rozenkransje op 22-08-12 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:18

Lautje138 schreef:
Blijkbaar heeft dit paard een grote afkeer/trauma/angst opgelopen voor iets waar het halster een rol bij speeld. Het hoofdstel, om mee te rijden is geen probleem?
Ik denk dat dit inderdaad heel veel tijd gaat innemen. Voor het paard weer een beetje vertrouwen in jouw kan krijgen.


Elke vorm van optoming is een probleem.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:19

Ik denk dat je met voer niet zo ver gaat komen. Paarden zijn prooidieren, veiligheid staat centraal, als ze zich niet veilig voelen geven ze ook niet zoveel om voer (normaal toch).
Ik was bezig je een PB te typen waarin ik je een trainster aanraadde die ik ken in Belgie, alleen bleek Gent niet helemaal te liggen waar ik dacht dat het lag O:) dus dat zal niet zo handig zijn voor je (haar stal is bij de grens met het Nederlandse Limburg O:) )

Wat ik zou proberen is vaak naar haar toe gaan (liefst meer dan 1x per dag), en dan gewoon de wei in gaan en haar pakken. Touw om hals, halster om, maakt niet zoveel uit, zolang ze maar bij jou is. Dan even blijven staan om met haar te kroelen, gewoon strelen en kriebelen op de manenkam. Als ze vaak bij je wegloopt, zou ik zorgen dat je haar voor bent: stop en ga weg voor zij de kans heeft om te ' vluchten'. Als je dit vaak genoeg doet (denk ik) zou ze moeten gaan leren dat jij komt en gaat zonder dat er iets engs gebeurt.

Wat misschien ook helpt is accupunctuur. Ik heb hier al veel goede (en vooral absurd snelle) resultaten van gezien.

Succes ermee, super dat je dit doet +:)+ Houd je ons op de hoogte?

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:19

En wat als je probeerd om in haar buurt te komen terwijl er een ander paard vlakbij staat en je ondertussen het goede voorbeeld geeft bij dat andere paard?

Ik kan zo 1,2,3 ook niet helpen maar probeer alle opties te bedenken.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:20

Om een goed beeld te hebben zou je inderdaad misschien eens kunnen filmen?

Afgaand op je verhaal krijg ik het idee dat dit vooral heel veel tijd en geduld gaat kosten. Misschien kan je haar samen met een mensgericht paard uit de groep halen en apart zetten? En dan twee keer per dag een klein beetje gaan bijvoeren waar je zelf even bij gaat zitten, zo went ze aan de aanwezigheid van mensen zonder dat je daadwerkelijk iets van haar vraagt. En dan vanuit daar uitbouwen, vooral druk vermijden, alles vanuit ontspanning, ze geeft zelf aan waar de grens zit.

Als je hier zelf niet de tijd/plek/energie voor hebt zou ik zeggen zoek iemand die dat wel heeft. En waarvan je dat ook echt zeker weet, want ik gok zo dat elke verhuizing er eigenlijk een teveel is...