paard laat zich omvallen tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
annavosie
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-01-11

paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 21:59

hallo

ik ben vandaag met mijn vriendin naar haar paard geweest die ze sinds kort heeft.
nu zat ik er vandaag op en dat accepteert ze allemaal wel maar als ze dus moet stappen en niet meer weet wat ze moet doen gaat ze er bij liggen ze laat zich als ware gewoon om vallen.
wat moeten/kunnen wij hier aan doen?

groetjes.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:00

is het dier medisch in orde?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:01

Is het paard wel ingereden, weet het paard wat de bedoeling is??

annavosie
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-01-11

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:03

ja ze is nu 10 maar heeft 6 jaar stil gestaan. en ja we nemen aan van wel het is van goeie vrienden van haar. ook gaat ze stijgeren en dan laat ze zich door de achter hand heen zakken. beetje vreemd?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:03

annavosie schreef:
ja ze is nu 10 maar heeft 6 jaar stil gestaan. en ja we nemen aan van wel het is van goeie vrienden van haar. ook gaat ze stijgeren en dan laat ze zich door de achter hand heen zakken. beetje vreemd?


Die paard moet als de sodemieter worden nagekeken, dit is niet zomaar vervelend gedrag :n

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:04

Sommige dieren doen dit als ze heel veel pijn hebben tijdens het rijden, waarom heeft ze zes jaar stil gestaan?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:04

Morgen DA bellen, en gauwe,

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:08

Klinkt gevaarlijk omdat je er dan ook opzit.

Ben benieuwd waarom ze 6 jaar niet bereden is?

En ben ook benieuwd naar het waarom van het gaan liggen of laten vallen.

annavosie
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:11

de vriendin van haar moeder heeft er 1 keer opgezeten en toen is ie dus ook gaan stijgeren en die was er wel klaar mee nu heeft die vriendin van mij haar dus en is dit vandaag gebeurt. ben er daarna weer op gegaan en toen ging het wel goed wij zelf denken dat ze het bit niet accepteert.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:12

annavosie schreef:
de vriendin van haar moeder heeft er 1 keer opgezeten en toen is ie dus ook gaan stijgeren en die was er wel klaar mee nu heeft die vriendin van mij haar dus en is dit vandaag gebeurt. ben er daarna weer op gegaan en toen ging het wel goed wij zelf denken dat ze het bit niet accepteert.



Dan wordt het hoog tijd voor de tandarts

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

annavosie
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:15

Lotus83 schreef:
annavosie schreef:
de vriendin van haar moeder heeft er 1 keer opgezeten en toen is ie dus ook gaan stijgeren en die was er wel klaar mee nu heeft die vriendin van mij haar dus en is dit vandaag gebeurt. ben er daarna weer op gegaan en toen ging het wel goed wij zelf denken dat ze het bit niet accepteert.



Dan wordt het hoog tijd voor de tandarts


en wat wil die er aan gaan doen dan?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:17

Nou eeuh, een paardentandarts onderzoek de mond en tanden van het paard.
Als het gebit slecht is onderhouden kan het paard daar heel veel pijn van hebben...

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

liannee001
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-12-09

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:31

De meeste problemen liggen toch bij de rug en mond met rijden. Daarom raad ik je aan om gewoon naar de rug en naar zijn gebit te laten kijken. Gewoon eerst de rug. En een random tandarts check is ook nooit verkeerd. Kost wel wat centjes, maar dan kan de pony er wel weer n jaar tegen!
Ik bedoel; je kan niet weten waarom hij 6 jaar niet is gereden.

Het kan ook pure verveling zijn hoor!
Ik had een toffe shet die super leuk was als je hem reed.
Maar als hij een paar rondjes stapte met een schattig beginnertje op zijn rug.. en zich begon te vervelen.
Dan begon hij gezellig te steigeren. En als hij achter in de bak was en ik voor. Dan was de planning om lekker te gaan rollen.

Dat was n pony die je lekker aan het werk moest houden en bezig moest houden.

beautytje37

Berichten: 174
Geregistreerd: 13-09-11
Woonplaats: belgië

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:13

Voor de duidelijkheid, mijn verhaal gaat over een volwassen, stevig gebouwd paard die door iemand professioneels is ingereden en het verhaal is 5 jaar nadat ze ingereden is. (Wij hadden ze al van veulen)

!! Dus probeer dit zeker niet voor er een dierenarts langs is geweest, de tandarts in jou geval, en je moet zeker nagaan waarom het paard 6 jaar heeft stilgestaan.

Ik heb een paard die net hetzelfde doet als die van jou vriendin.
Bij ons was het vanaf er iemand meer dan 60 kilo op kroop dat ze begon achteruit te lopen, stijgeren en haar liet vallen. ( had daar ook een topic voor geopend vroeger).
De oorzaak was eigenlijk dat mijn moeder haar vriend eens wou laten zitten op een paard, maar die vriend woog wel rond de 90-100. En dat vond mijn paard natuurlijk niet plezant.
Ze begon achteruit te lopen waardoor mijn moeder aan het touw begon te trekken, zo begon ze te stijgeren (de persoon die erop zat rolde ervan) en mijn paard liet haar gewoon op de grond vallen.
Daarna was het moeilijk om er nog iemand op te zetten. Ik kon er altijd zonder problemen op (ook na dit voorgeval) maar vanaf er mensen opzaten die zwaarder wegen (60+) deed ze dit weer.
De dierenarts bijgehaald, laten onderzoeken en foto's laten trekken van haar rug, zadelcontrole...
Er was gelukkig niets aan de hand (met haar rug ofzo) maar toch deed ze het nog.

Ik heb haar een tijdje laten rusten, en dan weer eens geprobeerd. Zadel erop, bit, aansingelen en erop kruipen ... niets aan de hand ik kan rijden zoals ik altijd al gereden heb. Dit heb ik een maandje gedaan.

Ik dacht dat het voorbij was, en om dat uit te testen heb ik mijn vriend (70 kilo) eens gevraagd om erover te hangen (zonder zadel). Ze begon weer achteruit te stappen en had de de neiging om te stijgeren. (direct mijn vriend eraf). Niet meer geprobeerd tot 1 maand later.

Daarna heb ik me er echt mee beziggehouden omdat ik het zeker niet normaal vond. Ze had niets maar toch deed ze het (kleine trauma of schrik?) Ik ben begonnen met grondwerk te doen. Gevraagd aan mijn vriend om te helpen vasthouden om zo ook 'een band te krijgen met hem'
Zo heb ik het gedaan:
-Ik liet haar stappen aan het touw, wanneer ik stop moet zij ook stoppen, wanneer ze dit deed kreeg ze iets lekkers ( klein stukje appel)
- Als ze dat snapte haalde ik een grote ton waar ik op kon staan. mijn vriend hield haar vast. Ik hang me over haar rug. Blijft ze staan krijgt ze een snoepje.
-zo iedere keer wat meer gewicht tot ik er volledig op haar rug lag (mij is ze natuurlijk wel al gewoon maar het is een begin)
- Dan was het de beurt aan mijn vriend, gewoon zoals ik deed eerst gewoon de arme erover en 'doen alsof je ligt' Ze bleef staan en kreeg een snoepje.
- Verder gaan tot mijn vriend op haar rug lag (ze bleef heel rustig staan) dus snoepje...
Zo verder gedaan (over verschillende dagen) erop liggen en stappen, erop zitten gewoon, erop zitten en stappen. En als laatste met zadel. Sinds toen heeft ze geen probleem meer gehad om er iemand op te laten. We laten er natuurlijk ook geen zo'n dikke venten meer op hé ;)

Esmee1988
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-05-12

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:16

of hij is niet goed ingereden en snapt niet wat je bedoeld of ze heeft flinke rug/been problemen.
zou wel de da laten komen!

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:25

Polly schreef:
is het dier medisch in orde?

Joolien schreef:
Is het paard wel ingereden, weet het paard wat de bedoeling is??

Precies en wel in die volgorde!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

annavosie
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-01-11

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 12:07

bedankt dat jullie allemaal mee denken we zullen kijken wat we met haar kunnen doen en wat de dierenarts er over te zeggen heeft.

__Eva

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-08-12
Woonplaats: Bollenstreek

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:14

Een vriendin van mij had ook een pony die dat deed. Die pony weet niet zo goed waar zijn ''benen zitten" (je kan dat oefenen door veel balkjes te stappen). Omdat die pony een tijd heeft stil gestaan kan dat ook zo zijn. Of dat die pony iets met zijn balans heeft..??

succes! +:)+

Sommige mensen denken dat geluk te koop is, die hebben nog nooit een paard gezien!


Tess ~ Mijn topper!

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:24

waarom heeft hij dan 5 jaar stil gestaan? je kan ook niet van een paard verwachten dat hij na 5 jaar alles weer doet

Perfectly imperfect.

amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:27

Hoe was het paard met uitproberen voor de koop??

[HK] Help! Kanker?? Ben pas begin 30! deel 3

Ook wel bekend geweest even onder SA Horse_lover9
Nu verder in alle openheid onder eigen account in overleg met modje.

annavosie
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-01-11

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 22:37

nou kijk zij heeft dat paard gekregen van een vriendin is allemaal nog niet zeker enzo maar toch willen we graag weten wat het is. we verwachten ook niet dat ie alles deed maar normaal een rondje lopen moet wel kunnen toch?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:39

blijkbaar is er dan iets niet helemaal goed, geen aankoopkeuring gok ik?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

annavosie
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-01-11

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 23:11

het paard is niet gekocht maar heeft ze gekregen,


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: paard laat zich omvallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:18

dus? dan is een keuring niet verstandig?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:29

Als het paard nu 10 is en ze heeft 6 jaar stilgestaan, was ze dus vier ( en als het goed is dus max een jaar onder het zadel, dus nog erg groen) toen ze stil is komen te staan.
Is het inrijden mogelijk niet helemaal soepel gegaan en heeft iemand gedacht haar dan eerst maar een tijdje als fokmerrie te gebruiken? Ís ze uberhaupt wel ingereden?

En misschien is ze wel ingereden, en was ze toen ook braaf. Maar een paard wat zo lang heeft stilgestaan, na zo kort onder he zadel te zijn geweest, zou ik behandelen als een niet ingereden paard, en gewoon weer als het ware helemaal opnieuw beleren.

Dus; eerst medische check, dan dan even de 'rijgeschiedenis" controleren ( voor zover mogelijk) en als alles in orde lijkt: gewoon netjes opnieuw ( laten) inrijden.


Iedereen een Connemara!!


.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers