Voer voor insulineresistent sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:26

Voor mijn vijfjarige PRE ben ik opzoek naar goed krachtvoer, nu twijfel ik tussen een aantal producten.

We trainen nu minimaal zes dagen per week een uur lang (M/Z), dus ik ben wel op zoek naar voer wat voldoende energie geeft. Probleem is dat paardlief insulineresistent is, en dus snel last heeft van hele dikke vette opgezette manenkam (bovenop zijn normale hengstennek, ziet er niet uit en natuurlijk hartstikke sneu). Hij schuurt hierdoor erg. Verder is hij gelukkig niet te dik.

Van een vriendin kreeg ik de tip om Hipro Flexible Move te voeren, hier kan ik alleen niet heel veel over vinden. Schijnt dat dit voer is dat super veel energie geeft (graag :D ) maar zonder te veel suikers en zetmeel. Iemand hier ervaring mee?

Verder lees ik altijd veel over Cavalor (top action), hier zitten dan wel 30% zetmeel en suikers in. Lijkt me dan net even te veel voor paarden die gevoelig zijn voor IR, of heb ik dat mis?

Tips zijn welkom :D

Alvast bedankt.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:42

Subli dieetmix?
De mijne schuurt giga van (teveel)suikers en granen,krijgt opgezette nek én wordt er vervelend van..
ik voer het samen met een paar handjes wiesenfasern zodat hij er een tijdje mee bezig is.
mij bevalt het goed en energie zát...

(rijd vooral veel buitenritten van gemakkelijk 3 a 4 uur...)

edit:ik heb ook achter de flexible move aangezeten maar krijg niet duidelijk wat hier nou inzit..ook lastig aan te komen.

biancavos

Berichten: 1863
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:52

Zou proberen zoveel mogelijk vetrijk voer te geven.

806.7 goedgekeurde km's klasse III+3=klasse 4 startgerechtigd

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:36

Ik zou een periode helemaal geen brok meer geven, maar overstappen op luzerne aangevuld met een goede vitaminekorrel (St Hippolyte gemuse krauter mineralien is heel erg goed en zonder balaststoffen). Als je dagelijks een heel fikse scheut zonnebloemolie over het voer giet, kan je paard daar energie uit halen (naast de energie die hij uit ruwvoer haalt). Dikke kans dat je paard nu veek energie verliest aan de vertering van de brok die hij krijgt. Mijn gevoelige merrie staat nu een half jaar op dit dieet (op advies van Moerbeke) en ze heeft bewerkbare energie gekregen in plaats van de hete energie die ze eerst had.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:05

ik zou zelf ook denken in de richting van lucerne met een vit supplement en een olie/vet supplement.

als je toch iets van 'krachtvoer' wilt geven kun je denken in de richting van dieetmix van Subli of Marstall Vito

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:14

Mijn paard heb ik ook 2 maanden Subli zonder gegeven (voor de dieetmix bestond) en daar werd ze zo ontzettend hongerig van. Ze was super gefixeerd op eten en leek nooit tevreden. Met 1,5 kilo luzerne per dag (naast weidegang en 3 keer ruim hoor) is ze wel voldaan.

Live is what happens to you while you're busy making plans....


Equi_libre
Berichten: 506
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:17

Ik geef mijn IR PRE healthy herbs van Voergezond. Gaat erg goed! Heel laag in suikers en zonder granen, maar WEL genoeg energie, ook voor sportpaarden.

Coachen met paarden, Equine assisted Coach
http://www.equi-libre.nl
info@equi-libre.nl

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:49

Mrijn schreef:
Mijn paard heb ik ook 2 maanden Subli zonder gegeven (voor de dieetmix bestond) en daar werd ze zo ontzettend hongerig van. Ze was super gefixeerd op eten en leek nooit tevreden. Met 1,5 kilo luzerne per dag (naast weidegang en 3 keer ruim hoor) is ze wel voldaan.



Ik ben benieuwd welke lucerne jij voert en of jij de scheve ca/f ergens mee compenseert?

Ik ben aan het twijfelen om ook geen brok meer te geven, maar: hartog lucerne + subli omega mix + pavo vital korrel, ik ben alleen een beetje bang voor de scheve verhoudingen, hoe denk jij daar over?

wbakelaar
Berichten: 38
Geregistreerd: 07-06-09

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:53

tip: scheutje zonnebloem olie door het het voer geef veel energie!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:53

Hartog lucerne geeft niet zo snel scheve verhoudingen omdat het gemend is met haverstro.
Mijn merrie die slecht tegen krachtvoer kan krijgt 3 tot 5 voerscheppen lucerne per dag, een volle maatbeker omega 369 mix, en dan een kwart schepje muesli aan krachtvoer.
Verder voer ik ook de Subli senioren priores om haar op gewicht te houden, dat is ook arm in suikers.

Ik voer als totaal supplement marstall force bij

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:06

Je kan ook kijken naar Cavalor Strucomix sensitive, speciaal voor IR paarden. Mocht je daar te weinig energie van krijgen dan een beetje Endurix erbij.

Healthy herbs is ook heel fijn, mits ze het goed eten.

Schoentje(s) are red, apples are fruity. Don't eat lasagne, it might be Black Beauty!

Konijn@kussengevecht
Pk vest nieuw!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:17

Ik heb me laten vertellen dat je je pas zorgen moet gaan maken over een scheve verhouding als je meer dan 2 kg luzerne per dag voert. Ik kom nu aan 1,5 kilo dus maak me geen zorgen. Mijn merrie blijft hier eigenlijk nog iets te zwaar op dus ik ga langzaam aan iets minder geven. Ik heb trouwens luzerne van hartog.

Voor de lekker en om vitamine e en magnesium onder te mengen, voer ik Agrobs Grun Mash. Dat is een slobber zonder suikers en granen. Dat is echt haar beloning van de dag :Y)

Live is what happens to you while you're busy making plans....

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:23

OKe, bedankt voor jullie antwoorden. Jij voert nog wel vitamine E en magnesium bij? Kwam je paard dat te kort met dit dieet?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:27

Ik heb me laten adviseren door mijn instructrice die momenteel een opleiding volgt tot paardenvoedingsadviseur in Amerika. Ze voegen natuurlijk veel vitamines toe aan brok die je paard niet zomaar (en zeker niet in de ideale verhoudingen) uit gras en hooi kan halen. Dus of je moet regelmatig je ruwvoer laten testen en precies weten wat je paard nodig heeft of je moet een gemiddelde hoeveelheid supplementen toevoegen in de hoop/verwachting dat je daarmee goed zit. Bij mijn paard werkt het heel best!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:35

wat krijgt je paard nu, dus kwa weide, hooi en krachtvoer?
hoe is de conditie? slank, ietsje ruim, spekkie of schraal?
en hoe is hij kwa werklust/energie op dit moment ?

vaak is het met ene paard met stofwissleingsproblemen zaak dat als je iets in de voeding wil veranderen ene kwestie van het hele plaatje bekijken, krachtvoer behoefte beperken door ander ruwvoer en het krachtvoer idd echt uitzoeken op lage suikers/koolhydraten en evt meer vet als energiebron en de koolhydraten die ze binnen krijgen vooral uit ruwvoer te laten komen
en als je heel beperkt krachtvoer aanbied zou je idd ook eens goed moeten kijken naar hoe hetzit met de vit/min die het dier aangeboden krijgt naast het ruwvoer

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:48

Ik geef naast mijn subli dieetmix nog wel wat marstall force voor de vitaminen...denk dat ik namelijk te weinig van de subli voer om alles te dekken..

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:23

Ik voer bio-ron voer muesli en spelt.

Pmall
Berichten: 70
Geregistreerd: 29-07-12

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:54

Ik lees even mee, want vind dit een interessant onderwerp.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:09

D&H heeft ook verschillende opties voor IR paarden of gevoelig voor HB

Equine sensitive
ERS pellets
Leisure mix
Safe&sound

There is beauty in everything, even the things that scare us.

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:14

Zoek eens contact met lolclub op bokt. Haar paard Hittie is bevangen geweest en wordt dus ook suiker- en zetmeelarm gevoerd, terwijl ze wel fanatiek getraind wordt en weer wedstrijden rijdt. Ik geloof dat zij safe and sound voert, in combinatie met formula4feet, omega olie en pellets als ze gewerkt hebben. Of dat nu nog zo is weet ik niet, maar je kunt haar altijd een pb sturen om het te vragen.

Anoniem

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:37

Iedereen bedankt voor de reacties!
Mijn andere paard krijgt ook lucerne mix van Hartog, misschien dat ook eens voor deze proberen..

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:45

dodsen en horrel , maar inprincipe alles wat melasse bevat is een no go !!

Geen weidegang/ gras ( minstens een jaar)

en erik laarakkers heeft gluco balans

ik heb twee merrie's met insuline resistentie gehad , nu twee jaar verder hiermee aan de slag te zijn geweest kan ik ze als gewone paarden weer weidegang geven enzo , in de maanden dat het gras wel heel veel bevat ondersteun ik ze nog met gluco balans maar das voor de zekerheid .

het grootste probleem van het paard zit vaak op zijn rug
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.
http://i1085.photobucket.com/albums/j440/libertyodessa1/duncie.jpg?t=1299781147

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Voer voor insulineresistent sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:52

Ik voer Subli zonder+ handje luzerne van subli (ook zonder suiker nl), daar zit geen suiker in en voor een paard van 500 kilo voldoet 1 kilo subli in alles wat mijn paard nodig heeft. In zonder zit alleen wel heel weinig zetmeel, dus weinig energie. Je zou er een beetje graan bij kunnen voeren of/en indd een scheutje olie. De mijne heeft geen insuline resistensie maar is gevoelig voor spierbevangenheid.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers