Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 19:59

Ik zie soms filmpjes op youtube en zag hier op forum foto's van paarden die bv leren buigen, helemaal meelopen etc. etc.
Maar ook foto's van liggende paarden met baasjes/verzorgers/eigenaars die erop zitten.

Kan iemand mij uitleggen wat het nut ervan is?
Het komt op mij zo tegennatuurlijk en respectloos over.

Dan bedoel ik niet: het is dressuur of waarom het leuk is....maar wat is het nut ervan.
Waarom zou ik dat "mijn paard moeten leren"?


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:13

waarom moet je paard wedstrijden rijden en dressuuroefeningen doen..
tjaa..

ik vind VD velen malen natuurlijker dan dressuur / paardensport.
omdat VD gebaseerd is op natuurlijke gedrag / houdingen.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:15

De meest voornaamste reden dat mensen hun paarden allerlei dingen leren, is denk ik om aan te tonen hoe de band tussen hen is, of juist om deze te versterken.


NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:19

ik geloof niet dat het een praktisch nut heeft, gewoon bezigheidstherapie met je paard. Misschien een beetje stretchen.. Is niks mis mee, moet iedereen vooral doen..

Wat dat respectloos betreft, ben ik het ergens wel met je eens.. Als je je paard op z'n rug laat liggen en er bovenop gaat zitten.. tja heb ik ook m'n twijfels bij, maar denk dat het zo bij het paard niet een doorkomt, mij lijkt het paard dan vooral gefocused op de beloning.

MarlindeRooz schreef:
ik vind VD velen malen natuurlijker dan dressuur / paardensport.
omdat VD gebaseerd is op natuurlijke gedrag / houdingen.


ben ik het niet met je eens. dressuur gaat meer uit van gevolgen van training en VD is het aanleren van kunstjes. Ja een paard kan van zichzelf liggen en rollen, maar hij kan ook van zichzelf galopswissels springen.

edit: fout gequote

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 20:49

Arc_En_Ciel schreef:
De meest voornaamste reden dat mensen hun paarden allerlei dingen leren, is denk ik om aan te tonen hoe de band tussen hen is, of juist om deze te versterken.



Ik speel ff advocaat van de duivel :P

Maar kan dat niet op meer natuurlijke manieren?
En voor wie wil je dat dan aantonen?
Is het niet een ego-stuk: zie mij eens, wat ik allemaal met mijn paard kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:52

Ik stel mezelf die vraag ook regelmatig, maar ik ben er nog niet uit ..
Ik heb echt periodes dat ik veel bezig ben met vrijheisdressuur, en periodes dat ik er niks mee doe en het ook niks vind. Nu weer even veel ermee bezig geweest (oa met liggen & buigen) maar vandaag ging het totaal niet en toen ben ik gewoon met hem aan het werk gegaan (even dubbele longe en dan aan de lange lijnen naar buiten) en toen deed hij weer zo super z'n best dat ik het idee heb dat hij het weer even gehad heeft met al die kunstjes ... Dus het gaat vast weer even een tijdje in de kast, en ik snap ook niet goed waarom ik het soms wel doe en soms niet, pony vindt het in ieder geval soms wel super, en soms ook niet :))

Het stukje "zie eens wat ik kan" heb ik vaak wel als je hier de topics ziet (heb ik ook al wel eens aangekaart), dan staat er ook echt zo boven van: mijn pony kan dit al (en dan een hele lijst) en dat heb ik op zo'n (korte) tijd aangeleerd. En dan heb ik echt iets van: proficiat .. en vind de pony het ook nog allemaal wel leuk?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:54

ik vind VD gewoon training hoor, niet zozeer fysiek maar vooral mentaal. :j

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 20:56

MarlindeRooz, kun je me het nut even ervan aangeven?
Zoveel trainingen, zoveel doelen, wat wil je er mentaal mee bereiken?

Sorry, ik ben op zoek naar inhoudelijke antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:57

Ligt er ook aan wat je onder VD verstaat ... VD staat voor "vrijheidsdressuur", dus eigenlijk dressuuroefeningen in vrijheid .. Maar dat is voor mij geen buigen en liggen en dergelijke ... En ja, wat is het nut van die oefeningen inderdaad? Voor mij moet niet alles nut hebben, maar als je leert je paard een bal door een ring te gooien dan heeft dat ook geen nut, dat is gewoon leuk (meestal vindt het paard het ook leuk). Misschien vindt een paard buigen & liggen ook leuk, die van mij vindt het op dit moment vooral frustrerend, dus vraag ik me af waarom ik het zou doen :+

Je kan je paard ook mentaal uitdagen zonder al die grote (gevaarlijke) dingen ... Voetballen, een bal door een ring gooien, apporteren, ergens overheen/tussendoor/onderdoor lopen, etc. Allemaal mentale uitdagingen ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:01

Xander kent bijvoorbeeld kleuren herkennen, is voor hem mentaal zwaar want hij moet er goed bij nadenken.
ook vind ik het leuk om paarden met een minimaal commando iets voor je te laten doen, dus IK vind het leuk..

Joyful

Berichten: 137
Geregistreerd: 28-01-12
Woonplaats: Nijverdal OV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:02

Nou,ik vindt VD super leuk. En ja het nut is er van:Als jij het leuk vindt,vind de pony het oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:03

Zeker :j Kleuren herkennen, schilderen, allemaal mentaal uitdagende dingen. Ik denk ook niet dat de TS problemen heeft met dat soort dingen .. Maar waarom dat buigen, liggen, steigeren, .... Dat is de vraag volgens mij. Kan me voorstellen dat het leuk is dat je paard gezellig bij je gaat liggen als je je ergens neerzet, maar doet je paard dat dan omdat die het zo gezellig vindt, of omdat ik graag een beloning krijgt en dat de enige weg is?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:04

gymnastiseren. :j
ik kan mijn paard ook prima zonder beloningen trainen, het is echt een pleaser _O-

xJorgx

Berichten: 1285
Geregistreerd: 13-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:07

Wat het nut is van vd tja het is leuk afwisseling ze worden er vaak wat soepeler van.
Maar ik vraag me ook vaak af wat is het nut van dressuur en springen ?????
( dit is niet vervelend bedoelt)

Jorg mijn kleine vriendje!
A horse is a mirror of your soul and sometimes you might not like what you see in the mirror.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:10

iloveyoujorg schreef:
Wat het nut is van vd tja het is leuk afwisseling ze worden er vaak wat soepeler van.
Maar ik vraag me ook vaak af wat is het nut van dressuur en springen ?????
( dit is niet vervelend bedoelt)

Tja wat is het nu van rijden, van paarden wat is het nut van leven.. :')

ik moet wel met mijn pony's bezig want anders worden ze ziek, hoefbevangen.
ik probeer dat met afwisseling te doen dus o.a VD, mennen, rijden, longeren enz.

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 21:11

Ik vraag me het onderliggende nut af.

Ik snap waarom je bv je paard mentaal moe wil maken, bv als die kreupel is en zijn energie niet kwijt kan.
Ik snap dat het goed is om je band te versterken.

Schilderen, kleuren herkennen lijkt me vooral nuttig voor bv kreupel paard.
Maar waarom wil je op je paard gaan zitten ( als die op de grond ligt )

Steigeren aanleren...is iig een natuurlijke beweging voor een paard. Maar het nut?

Ik snap dat een hoop dingen gewoon leuk zijn....maar wat is het onderliggende doel van "het is leuk", wat wil je ermee bereiken? Anders is het wat oppervlakkig.
En ik zoek hier naar de onderliggende, inhoudelijke antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:11

Waarom moet er altijd op anderen geschoten worden? Het heeft er toch totaal niks mee te maken om nu dressuur & springen erbij te halen? Daar kan je altijd een ander topic voor openen. Nu gaat het over dingen als buigen & liggen, niet over dressuuroefeningen of hindernissen springen.

@ MarlindeRooz : kan je je paard dan enkel gymnastiseren door deze te laten buigen & liggen?
Ik vraag me af of je bij dat soort dingen niet vaker dingen verkeerd doet dan bij 'gewoon' trainen. Hoeveel mensen vergeten te kijken naar wat het paard kan en gaan voor het plaatje? Heel moeilijk ook als je zo'n pleaser hebt, om op de grenzen te letten. Ik zie paarden soms in een spagaat staan waar ik de kriebels van krijg, dat kan toch nooit gezond zijn voor het lichaam? Net als het buigen met omgeknakte benen en wat zie je nog allemaal meer. Stoer hoor, dat buigen, wil alleen niet weten wat het paard voelt. En dat die er geen last van heeft omdat die het doet is onzin, paarden doen héél veel voor eten, en als ze pleasers zijn al helemaal ...

(dit is allemaal niet op jouw persoonlijk bedoelt hoor, hopelijk begrijp je dat, heb geen idee wat & hoe je je paarden traint ;) ).

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:12

NynckeL schreef:
Ik vraag me het onderliggende nut af.

Ik snap waarom je bv je paard mentaal moe wil maken, bv als die kreupel is en zijn energie niet kwijt kan.
Ik snap dat het goed is om je band te versterken.

Schilderen, kleuren herkennen lijkt me vooral nuttig voor bv kreupel paard.
Maar waarom wil je op je paard gaan zitten ( als die op de grond ligt )

Steigeren aanleren...is iig een natuurlijke beweging voor een paard. Maar het nut?

Ik snap dat een hoop dingen gewoon leuk zijn....maar wat is het onderliggende doel van "het is leuk", wat wil je ermee bereiken? Anders is het wat oppervlakkig.
En ik zoek hier naar de onderliggende, inhoudelijke antwoorden.

Het geeft iedereen toch een machtig gevoel dat je paard doet wat jij zegt en dat het er ook nog eens leuk uitziet is helemaal mooi meegenomen.
ik ga niet op mijn pony's zitten hoor.. :n

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:13

Voor mijn paard (en mij) is het een uitdaging, maar ook vooral bezigheids therapie! We vinden het beide leuk om te doen (VD en NH/HA) en het kan, bij mijn inzien, geen kwaad om je paard te stretchen etc. Maar zodra ik merk dat mijn paard en genoeg van heeft stop ik ook :j

Wat is dan het nu om je paard een hindernis parcour af te leggen op ongelooflijke hoogtes? :) (niet aanvallend bedoeld :) )

Angelllll

Wybrig BD

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:14

ik train esprit ook erdoor, ik train spieren erdoor, van steigeren, is bijv. haar achterhand ook enorm veel sterker geworden.

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:14

Ik gebruik het om iets te doen met mijn oude pony, kan me voorstellen dat ze anders denk: "alweer wandelen!"
Het is geen must, maar we vinden het leuk. Zij doet haar best om de beloning op alle andere manieren te verkrijgen als het doen van het gevraagde, vaak krijgt ze het ook wel op een andere manier als ik daarvoor in ben. Maar soms zijn we ook serieus en doet ze haar best en wil ze van mij een kunstje leren.
Eerder werkte ik met 2, de jongste kon de kunstjes al, de oude nog niet zo goed, maar ze was er echt niet voor in om van dat jonge ding wat te leren, wilde complete uitleg van mij om het vervolgens beter te doen als de jonge :+
Voor haar is het mentaal dus heel goed ookal doet ze soms niets volgens plan, dat eigenwijze en altijd willen winnen houd haar op de been. lichamelijk is het goed omdat ze bewuster wordt van haar lijf. Ik combineer het dan ook met ttouch of fendenkrais zodat een oefening als het optillen van een achterbeen als effect heeft dat ze weet wat ze doet en bewust het been op kan houden en op een bepaalde plaats terug te zetten binnen haar mogelijkheden en niet even snel beentje in trekken en neer stampen. Daarnaast is het goed omdat we samen dingen doen, iets wat mij en waarschijnlijk haar veel goed doet. Echter verwacht ik niet dat ze gaat liggen oid. Mijn jonge dier kan wel liggen, erg handig om knotjes mooi op de hals te krijgen, zijn buik lekker te krabben en hij wordt er rustig van in zijn hoofd.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:15

NynckeL schreef:
Ik snap dat een hoop dingen gewoon leuk zijn....maar wat is het onderliggende doel van "het is leuk", wat wil je ermee bereiken? Anders is het wat oppervlakkig.
En ik zoek hier naar de onderliggende, inhoudelijke antwoorden.


Voor mij is dat het trachten om dingen te bereiken samen met mijn paard, om hem dingen te laten doen op een lichte aanwijzing van mij, om te zien dat hij wil meedenken en meewerken en te zien dat hij zelf dingen gaat proberen en zoeken. Dat vind ik nog het meest geweldige, dat ik er bij wijze van spreken maar gewoon sta te staan, en bij hem zie je dan de radartjes werken "wat wil ze nu dat ik doe? Dit? Of dit? " en dan de beloning als hij het gevonden heeft, en dan is hij zo blij (ook omwille van de snoepjes die hij krijgt natuurlijk, maar het is ook een pony die groeit als hij positieve aandacht krijgt ;) ). Daar ga ik voor, daar haal ik mijn voldoening uit, hem zien nadenken & proberen en hem zien het juiste antwoord te vinden.

Of zoiets :))

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:16

[***] schreef:
Waarom moet er altijd op anderen geschoten worden? Het heeft er toch totaal niks mee te maken om nu dressuur & springen erbij te halen? Daar kan je altijd een ander topic voor openen. Nu gaat het over dingen als buigen & liggen, niet over dressuuroefeningen of hindernissen springen.

@ MarlindeRooz : kan je je paard dan enkel gymnastiseren door deze te laten buigen & liggen?
Ik vraag me af of je bij dat soort dingen niet vaker dingen verkeerd doet dan bij 'gewoon' trainen. Hoeveel mensen vergeten te kijken naar wat het paard kan en gaan voor het plaatje? Heel moeilijk ook als je zo'n pleaser hebt, om op de grenzen te letten. Ik zie paarden soms in een spagaat staan waar ik de kriebels van krijg, dat kan toch nooit gezond zijn voor het lichaam? Net als het buigen met omgeknakte benen en wat zie je nog allemaal meer. Stoer hoor, dat buigen, wil alleen niet weten wat het paard voelt. En dat die er geen last van heeft omdat die het doet is onzin, paarden doen héél veel voor eten, en als ze pleasers zijn al helemaal ...

(dit is allemaal niet op jouw persoonlijk bedoelt hoor, hopelijk begrijp je dat, heb geen idee wat & hoe je je paarden traint ;) ).


ik snap wat je bedoelt, maar dat geld met alles zo, ik zie niet in waarom VD daar gevoeliger voor is. Ik bedoel, rondjes in een verkeerde houding door de bak heen hobbelen, lijkt mij fysiek zwaarder

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:16

[***] schreef:
Waarom moet er altijd op anderen geschoten worden? Het heeft er toch totaal niks mee te maken om nu dressuur & springen erbij te halen? Daar kan je altijd een ander topic voor openen. Nu gaat het over dingen als buigen & liggen, niet over dressuuroefeningen of hindernissen springen.

@ MarlindeRooz : kan je je paard dan enkel gymnastiseren door deze te laten buigen & liggen?
Ik vraag me af of je bij dat soort dingen niet vaker dingen verkeerd doet dan bij 'gewoon' trainen. Hoeveel mensen vergeten te kijken naar wat het paard kan en gaan voor het plaatje? Heel moeilijk ook als je zo'n pleaser hebt, om op de grenzen te letten. Ik zie paarden soms in een spagaat staan waar ik de kriebels van krijg, dat kan toch nooit gezond zijn voor het lichaam? Net als het buigen met omgeknakte benen en wat zie je nog allemaal meer. Stoer hoor, dat buigen, wil alleen niet weten wat het paard voelt. En dat die er geen last van heeft omdat die het doet is onzin, paarden doen héél veel voor eten, en als ze pleasers zijn al helemaal ...

(dit is allemaal niet op jouw persoonlijk bedoelt hoor, hopelijk begrijp je dat, heb geen idee wat & hoe je je paarden traint ;) ).

Ik train mijn paarden door naar ze te luisteren en ze te begrijpen. Xander is een pleaser die duidelijk zijn grenzen aangeeft. ik ken hem al 4,5 jaar en ken iedere haar op zijn lichaam kan precies voorspellen wat hij gaat doen.

Ik vind het gewoon belangrijk om naar hem te luisteren, ik heb vandaag bijvoorbeeld een lange mentocht gemaakt en als ik over een zwaar pad reed mocht hij zelf zijn tempo bepalen en reed ik over een pad met steentjes dan bepaald hij waar hij loopt.
Ik heb hem ook vaak los met VD, wordt het hem te veel dan mag hij weglopen. Zie ik dat hij geen zin heeft of geen plezier dan doen we het niet.. vrijspringen heb ik lang niet gedaan omdat ik gewoon zag dat hij het niet meer leuk vondt en nu vind hij het weer helemaal leuk! :D

Ik ken mijn paard, ik luister naar hem, hij luisterd naar mij en zo bereiken we wat we willen bereiken. Ik heb respect voor hem en zijn grenzen en hij voor die van mij. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:19

@ Gianti : Daar zit inderdaad ook wat in :j
Weet niet wat dan meer schade berokkend zeg maar, je paard overstretchen in een spagaat of met hulpteugels opknopen zodat hij maar 1 keuze heeft .. Zal er aan liggen hoe vaak & lang je alles doet zeker? Geen idee. Ben ook niet van plan het te onderzoeken, ik probeer beide te voorkomen :Y) :))

Fijn MarlindeRooz, maar zoals gezegd was mijn reactie niet op jouw persoonlijk bedoeld dus de verdediging was helemaal niet nodig hoor ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers

cron