Bruin tuig + kleding in dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mendyh

Berichten: 771
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Lelystad

Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:15

Beste Bokkers,

Ik heb al een behoorlijke lange tijd een discussie.
Dit gaat namelijk over het dragen van bruin tuig en kleding in officiele wedstrijden.

Volgens mij kan dit gewoon, maar volgens haar kan dit alleen bij onderlinge wedstrijden bij manege's e.d.
Maar bij de officiele wedstrijden is het toch ook toegestaan om in het bruin te rijden?

Wat ik wel heb gehoord is dat je dan wel alles bruin moet, dus als je bruin tuig hebt, je ook bruine laarzen en cap moet hebben, het jasje mag dan alleen niet zwart zijn, maar wel bruin, blauw of iets dergelijks.

Ik hoor het heeeeeeel graag van jullie hoe het nou zit!


Ann_moi

Berichten: 3849
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:17

Tegenwoordig mag je in alle kleuren starten. :) Het tuig maakt niet uit of dat overeenkomt met je kleding. Ik had vroeger bruin tuig maar zwarte cap etc. Het mag helemaal naar eigen smaak, zolang je maar wel een witte of beige rijbroek hebt, tenzij anders voorgeschreven door je club.

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

Mendyh

Berichten: 771
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Lelystad

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:19

en hoe zit het dan met de punten die je van de jury krijgt ook voor het uiterlijk zeg maar?
veel van de jury leden zijn volgens mij wel van de 'oude stijl', gewoon zwart.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:21

nee hoor, als je er gewoon goed verzord uitziet krijg je daar gewoon de punten voor

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:23

Al pak je een bruin zadel, een zwart hoofdstel, een blauw jasje (al dan niet met stippen, strepen of ruiten), een roze dekje, groene handschoenen en blauwe laarzen (al dan niet met lak en glittersteentjes) je mag starten! De kleuren (op plastron en rijbroek na) zijn volledig vrij gegeven!

Een mooie kans om je eigen identiteit neer te zetten op concours, ik denk wel dat het gewaardeerd wordt om h.e.e.a. op elkaar af te stemmen. Maar bruin en zwart kan prima samen, ik kan je wel wat foto's doorsturen als je twijfelt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:36

Artikel 117 - Kledingvoorschriften
1. Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden; deze regel is ook van toepassing op de voorlezer van de deelnemer.
2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk
bedekkend.
b. een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse, Overhemden/dressuurblouses
moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte
manchetten.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses wordt
gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.
e. een paar handschoenen.
f. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren/gladde
kunstleren chaps.
g. een veiligheidshoofddeksel met norm EN-1384. Het is uitsluitend bij deelname vanaf de klasse
Z1 paarden toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen. In Juniorenrubrieken is een veiligheidshoofddeksel verplicht. Vanaf 1 april 2013 is een veiligheidshoofddeksel met norm EN- 1384 verplicht tot en met de klasse ZZ-Licht en alle afdelings- en teamdressuur. Alleen in de rubrieken voor Young Riders en in de klassen ZZ-Zwaar, Lichte, Midden en Zware Tour mag met een dressuurhoed of bolhoed gereden worden.
3. De combinatie van beugel en rijlaars/ jodphurlaars dient zodanig te zijn dat in geval van nood de voet de beugel ongehinderd kan verlaten.
4. Vanaf de Lichte Tour geldt de verplichting tot het dragen van een rijrok. De Junioren en Young Riders mogen naar keuze in rij-jas of rijrok rijden. In bepaalde situaties kan hiervan worden afgeweken.
5. Op internationale wedstrijden onder de reglementen van de FEI kunnen andere bepalingen gelden.
6. Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de
wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of hoger. In lagere klassen is een veilgheidshoofddeksel als onderdeel van het verenigingstenue verplicht. Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury.
7. Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, - ongeacht de kleur - zowel voor paard- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen.
8. Militairen, leden van de Koninklijke Marechaussee en politiefunctionarissen mogen het voorgeschreven ruitertenue of hun uniform dragen. Ook hier geldt de verplichting voor het dragen van een veiligheidscap/helm t/m de klasse M2.
9. Het is toegestaan om met een bodyprotector te rijden tijdens de wedstrijd. De bodyprotector mag boven of onder het wedstrijdtenue gedragen worden. Er mag gebruik gemaakt worden van een opblaasbaar veiligheidsvest/bodyprotector welke bevestigd wordt aan het zadel.
10. Het staat iedere deelnemer vrij op het losrijterrein de plastron en de rijjas/rijrok uit te laten. Het dragen van een hoofddeksel, zoals deze in de wedstrijdring wordt gedragen, is verplicht.
11. Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30o Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten.
12. Bij slecht weer mag de Federatievertegenwoordiger het dragen van een regenjas, regenkleding, speciale regenbroek of een windjack toestaan.

Vwb kleur tuig, lijkt iedere kleur toegestaan te zijn.
Artikel 118 - Harnachement
1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.
2. Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, Mexicaanse neusriem, een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd) en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele trens is verplicht. Voor toegestane neusriemen zie bijlage. Wijzigingen hierop worden vermeld op de website van de KNHS. Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.
3. Voor de klassen vanaf Z1-dressuur geldt, met uitzondering van de pony's, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met Engelse neusriem of Engelse keel/neusriem).

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:37


Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Mendyh

Berichten: 771
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:38

foto's zijn sowieso welkom!

als ik dus wil start, wil ik dit dus in het bruin.
ik wil een nieuw Wintec 500 dressuur zadel en een chamberlain hoofdstel in het bruin.
ik heb nu de bruine rijlaarzen van mondoni plain.

Mendyh

Berichten: 771
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:38

Alane schreef:
Je had ook zelf op http://www.knhs.nl kunnen kijken :D


had ik niet gevonden, maar bedankt voor de reactie!


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:41

Op het tabblad dressuur klikken en dan links in het menu verschijnt dan reglementen. Daar kies je voor dressuur.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

dominiquesr
Berichten: 2334
Geregistreerd: 21-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:42

Zelf start ik helemaal in het bruin, maar wat hierboven mij ook al gezegd werd, het maakt niet uit in welke kleur je start.

Afbeelding

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:43

mlheddema schreef:
foto's zijn sowieso welkom!

als ik dus wil start, wil ik dit dus in het bruin.
ik wil een nieuw Wintec 500 dressuur zadel en een chamberlain hoofdstel in het bruin.
ik heb nu de bruine rijlaarzen van mondoni plain.


Je mag dus een witte, beige of gele rijbroek, maar geen beige plastron.

Er is een topic over wedstrijdkleding met foto's, ergens hier op bokt.
Kan helaas geen link plaatsen.

Edit: toch een link voor je
[RUI] Bijzondere / Aparte wedstrijdtenues?
Laatst bijgewerkt door Alane op 21-08-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Mendyh

Berichten: 771
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:44

dominiquesr schreef:
Zelf start ik helemaal in het bruin, maar wat hierboven mij ook al gezegd werd, het maakt niet uit in welke kleur je start.

[ Afbeelding ]



wauw, mooi! welke rijlaarzen heb jij?

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:45

Ja hier 1 die start in het bruin (dressuur en springen)

DAcht ook altijd dat ik mee punten kreeg voor zwart maar laaste keer gewoon bruin gestart omdat mn chaps kapot waren. Gewone punten. Zelfs al een keer bruin met zwart gestart maakte ook niet uit.

Heb wel een foto maar is wel vanuit het spring parcours. (denk de bodyprotector weg een wit dekje er onder en peesje weg)

Afbeelding

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Mendyh

Berichten: 771
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Lelystad

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:47

de bruine jasjes zijn toch net zo makkelijk te verkrijgen als de zwarte?

dominiquesr
Berichten: 2334
Geregistreerd: 21-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:47

mlheddema schreef:
dominiquesr schreef:
Zelf start ik helemaal in het bruin, maar wat hierboven mij ook al gezegd werd, het maakt niet uit in welke kleur je start.

[ Afbeelding ]



wauw, mooi! welke rijlaarzen heb jij?

Dankjewel ! Mijn rijlaarzen zijn van derby.

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:48

Ja en ze zijn er ook net als zwart van een paar euro's tot honderden euro's

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Mendyh

Berichten: 771
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Lelystad

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:51

oooh dat is goed om te horen! ben benieuwd of het wel allemaal bij mn vosje gaat staan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:51

mlheddema schreef:
de bruine jasjes zijn toch net zo makkelijk te verkrijgen als de zwarte?


Ja hoor, soms alleen iets moeilijker te vinden.

Btw bruintuig met een blauw jasje doet het goed :j

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:22

Oe Alane dat is een goeie. Maar wat voor'n kleur dekje doe je daar bij dan?

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:40

maj0 schreef:
Oe Alane dat is een goeie. Maar wat voor'n kleur dekje doe je daar bij dan?


Bij een witte broek een witdekje met blauwe rand en bijv. Goud met blauw koord

Bij een creme broek uiteraad een creme dekje. Met een blauwe rand en goud met blauwe koord.

Bruin tuig met blauwe jas staat ontzettend mooi bij een vos.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Mendyh

Berichten: 771
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 22:25

Alane schreef:
maj0 schreef:
Oe Alane dat is een goeie. Maar wat voor'n kleur dekje doe je daar bij dan?


Bij een witte broek een witdekje met blauwe rand en bijv. Goud met blauw koord

Bij een creme broek uiteraad een creme dekje. Met een blauwe rand en goud met blauwe koord.

Bruin tuig met blauwe jas staat ontzettend mooi bij een vos.



oe ik heb een vos, dus misschien dat een heel leuk idee. wit dekje met blauwe bies, zal dat bestaan? haha

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:27

VAst wel toch? Ik heb geen vos heb een zwarte haha

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:47

Ja hoor bestaat, en van kun je ze precies zo laten maken als je zelf wilt.
Heeft mijn dochter ook, wit met blauwe bies en wit met grijze bies.
Van die laatste heb ik wel een foto. Die met blauw is dus blauw waar die andere met grijs is.

Afbeelding

Eskadron heeft ook witte met blauwe bies

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

QuiteGolden

Berichten: 11
Geregistreerd: 09-08-12

Re: Bruin tuig + kleding in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:49

Je mag idd in alle kleuren starten bij de dressuur sinds april 2009 :j. Ik heb ook een bruine cap en jasje. Meeste jury's geven in de rubrieken vaak een standaard cijfer, dus zeg maar dat bijna iedereen een 7 of een 8 dan krijgt.

Golden Rainman <3
Quite A Dame A <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers