In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:11

Hoi. Eerder had ik een topic over mijn voortgang, maar ik wil het niet altijd over mezelf hebben en geen hk's bevuilen met mijn ellende, maar toch wil ik er graag over praten.

Dus zijn er nog meer mensen in psychische therapie die er graag over praten? Dan is het misschien handig om jezelf voor te stellen, wat voor soort therapie je krijgt en als je daar behoefte aan hebt waarom?

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:12

Ik sta al 10 maanden op de wachtlijst voor behandeling helaas...

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:13

Ben net voor de vakantie bij een psycholoog begonnen, elke week een gesprek.

Sweetgirl1
Berichten: 4548
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:14

ik zat bij een psycholoog over me verleden enz, eerst bij fysio omdat me rug enorm zeer deed maar kwam omdat ik me ernorm aanspande dr door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:15

BarbaLala schreef:
Ik sta al 10 maanden op de wachtlijst voor behandeling helaas...


Jeetje dat is lang, wat voor soort behandeling wacht je op dan?

Belle, is dat 'alleen praten' of een speciaal soort therapie?

Treace, dus de rugpijn kwam door spanning en stress?

Danique15

Berichten: 46
Geregistreerd: 04-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:17

Ik heb ook een paar keer per week een gesprek voor mijn angststoornis. Ik weet niet meer hoe het heet.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:23

Het is nu nog praten, vooral duidelijk krijgen waar het em in zit.
Ze hebben mij geplaatst onder het kopje angststoornis.
Door allerlei dingen uit het verleden heb ik rare gewoontes/patronen ontwikkeld die nu heel disfunctioneel zijn.
We zijn bezig om die patronen helder te krijgen en hopelijk ook een oplossing voor te vinden.


Wat voor hulp krijg jij Jolien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:24

Zelf zit ik nu in groepstherapie, 2 dagen in de week. Ben net begonnen en het zal ong 6 tot 9 maanden duren, maar kan altijd langer of korter zijn. We zitten met 9 mensen in een groep die allen cognitieve gedragsproblemen hebben. Ik krijg meerdere soorten therapie:

Psychotherapie in groepsvorm; Hier besprek je van alles, maar stel je ook een motto op over wat je wilt gaan doen/worden en heb je 1 keer in de 6 weken een evaluatie over je gehele therapie.
Creatieve therapie; Allemaal non-verbale therapievormen, dus uiten doormiddel van doen.
Dans: is meer dans en bewegen, niet stapjes leren maar echt bewegen en doen, op deze manier wordt er gekeken naar hoe jij je uit.
Drama: Voornamelijk speltherapie, kan varieren van het spelen van hints tot improvisatie en alles wat je maar met spel kunt doen.
Beeldend: opdrachten maken doormiddel van beeldende kunstvorm. Het kunnen groepsopdrachten of individuele opdrachten zijn. Van kleien tot vingerverven, tot collages etc.
Sociotherapie: Daar moet ik nog achter komen :P

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:25

Hoi iedereen,

ik ben een jaar geleden uit therapie gekomen (4 dagen per week) en sindsdien heb ik wekelijks afspraken met mijn psychotherapeut. Dus ja, behoorlijk wat ervaring... Misschien ga ik binnenkort ook begeleid wonen. Ik heb elke vorm van therapie wel gehad nu denk :P

edit: typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:26

Vestlandhest schreef:
Hoi iedereen,

ik ben een jaar geleden uit therapie gekomen (4 dagen per week) en sindsdien heb ik wekelijks afspraken met mijn psychotherapeut. Dus ja, behoorlijk wat ervaring... Misschien ga ik binnenkort ook begeleid wonen. Ik heb elke vorm van therapie wel gehad nu denk :P

edit: typo

Jeetje dat klinkt wel heftig. Wat voor soort therapie heb je gehad?

Danique15

Berichten: 46
Geregistreerd: 04-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:27

Hallo, wat heb jij dan gehad/heb? Volgensmij iets ernstigs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:28

belle_boef schreef:
Het is nu nog praten, vooral duidelijk krijgen waar het em in zit.
Ze hebben mij geplaatst onder het kopje angststoornis.
Door allerlei dingen uit het verleden heb ik rare gewoontes/patronen ontwikkeld die nu heel disfunctioneel zijn.
We zijn bezig om die patronen helder te krijgen en hopelijk ook een oplossing voor te vinden.


Wat voor hulp krijg jij Jolien?


En heb je al he idee dat je daar echt wat mee kunt?

Lady_M
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:29

Ooo dat lijkt me echt verschrikkelijk Jolien -O-

Ik ben nu nog in behandeling om te leren omgaan met ADD, daarna voor een sociale angststoornis... Vind het heel moeilijk om het erover te hebben, al wel een paar keer dicht bij de kern van het probleem gekomen, maar ik merk zelf dat ik dat heel erg weg wil sturen een andere kant op. Ik moet ook meteen huilen als het daarover gaat, en dat wil ik helemaal niet waar m'n psycholoog bij is. Hij vraagt ook altijd zo irritant door. Dus dat wordt nog leuk. Aan de andere kant heb ik er wel echt last van, dus ik wil er wel graag vanaf....

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:30

Haha, klinkt wel heel dramatisch geloof ik :P Ik had een heel zware depressie in combinatie met suicidaliteit, en aangezien het steeds erger werd en mijn psychologe me niet kon helpen ben ik een groep gekomen met vier dagen per week behandeling (een halve dag). Ik zat daar met leeftijdsgenoten, en kreeg daar vanalles, psychomotorische therapie, creatieve therapie, sociotherapie, en nog wel andere dingen. Het was wel een heel heftige tijd maar het was heel goed, heeft goed geholpen. Ik ben nu een stuk sterker en hoewel ik de littekens zal dragen, ben ik nu redelijk stabiel. Ik schaam me er niet voor en niemand moet dat doen! :D

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:31

Op het moment heb ik het gevoel van niet. Het was lekker om mijn verhaal kwijt te kunnen maar heb wel het idee dat ze met meer moet komen dan dat ze me nu bied. Maar komende week hebben we een evaluatie dus dan ga ik dat maar eens aankaarten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:31

Lady_M schreef:
Ooo dat lijkt me echt verschrikkelijk Jolien -O-

Ik ben nu nog in behandeling om te leren omgaan met ADD, daarna voor een sociale angststoornis... Vind het heel moeilijk om het erover te hebben, al wel een paar keer dicht bij de kern van het probleem gekomen, maar ik merk zelf dat ik dat heel erg weg wil sturen een andere kant op. Ik moet ook meteen huilen als het daarover gaat, en dat wil ik helemaal niet waar m'n psycholoog bij is. Hij vraagt ook altijd zo irritant door. Dus dat wordt nog leuk. Aan de andere kant heb ik er wel echt last van, dus ik wil er wel graag vanaf....


Het is zwaar, maar wel een fijne manier van therapie.
Wat jij zegt is wel heel herkenbaar, je moet jezelf kwetsbaar opstellen en eerst dieper erin gaan voordat het beter wordt. Dat is moeilijk maar je zult zien dat als je er doorheen gaat, dat het daarna alleen maar beter wordt ook al lijkt dat eerst niet zo :)

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:32

Joolien schreef:
Zelf zit ik nu in groepstherapie, 2 dagen in de week. Ben net begonnen en het zal ong 6 tot 9 maanden duren, maar kan altijd langer of korter zijn. We zitten met 9 mensen in een groep die allen cognitieve gedragsproblemen hebben. Ik krijg meerdere soorten therapie:

Psychotherapie in groepsvorm; Hier besprek je van alles, maar stel je ook een motto op over wat je wilt gaan doen/worden en heb je 1 keer in de 6 weken een evaluatie over je gehele therapie.
Creatieve therapie; Allemaal non-verbale therapievormen, dus uiten doormiddel van doen.
Dans: is meer dans en bewegen, niet stapjes leren maar echt bewegen en doen, op deze manier wordt er gekeken naar hoe jij je uit.
Drama: Voornamelijk speltherapie, kan varieren van het spelen van hints tot improvisatie en alles wat je maar met spel kunt doen.
Beeldend: opdrachten maken doormiddel van beeldende kunstvorm. Het kunnen groepsopdrachten of individuele opdrachten zijn. Van kleien tot vingerverven, tot collages etc.
Sociotherapie: Daar moet ik nog achter komen :P


Klinkt heel bekend, ik hoop dat je er wat uithaalt. Het is behoorlijk pezen, gaat het goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:32

Vestlandhest schreef:
Haha, klinkt wel heel dramatisch geloof ik :P Ik had een heel zware depressie in combinatie met suicidaliteit, en aangezien het steeds erger werd en mijn psychologe me niet kon helpen ben ik een groep gekomen met vier dagen per week behandeling (een halve dag). Ik zat daar met leeftijdsgenoten, en kreeg daar vanalles, psychomotorische therapie, creatieve therapie, sociotherapie, en nog wel andere dingen. Het was wel een heel heftige tijd maar het was heel goed, heeft goed geholpen. Ik ben nu een stuk sterker en hoewel ik de littekens zal dragen, ben ik nu redelijk stabiel. Ik schaam me er niet voor en niemand moet dat doen! :D


Wauw diep respect voor jou zeg. Wat ben jij een sterk persoon!
Ben net vandaag begonnen, heb wel al observatie gehad. Maar ik kan er nog niet teveel over zeggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-12 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:32

Vestlandhest, wat goed dat je al zo ver bent gekomen.
Schaamte heb ik er ook niet voor als zal ik het niet van de daken schreeuwen. Stieken ben ik er ook heel trots op dat ik hulp heb gevraagd. :)

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:33

Ik sta via de ggd op de wachtlijst voor cgt; cognitieve gedrags therapie ivm depressie en fobie.
Ze wilden me in een groep zetten maar dat zie ik zelf absoluut niet zitten eerlijk gezegd :o

Mag van mij nu wel eens gaan beginnen want ik heb in maart vorig jaar al medicatie gekregen en begin dit jaar heb ik systeem gesprekken gehad ivm vroegere gezinssituatie.

Zolang ik niet begonnen ben met cgt mag ik ook nog niet aan het werk/ studie :/
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 21-08-12 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:34

Joolien schreef:
Zelf zit ik nu in groepstherapie, 2 dagen in de week. Ben net begonnen en het zal ong 6 tot 9 maanden duren, maar kan altijd langer of korter zijn. We zitten met 9 mensen in een groep die allen cognitieve gedragsproblemen hebben. Ik krijg meerdere soorten therapie:

Psychotherapie in groepsvorm; Hier besprek je van alles, maar stel je ook een motto op over wat je wilt gaan doen/worden en heb je 1 keer in de 6 weken een evaluatie over je gehele therapie.
Creatieve therapie; Allemaal non-verbale therapievormen, dus uiten doormiddel van doen.
Dans: is meer dans en bewegen, niet stapjes leren maar echt bewegen en doen, op deze manier wordt er gekeken naar hoe jij je uit.
Drama: Voornamelijk speltherapie, kan varieren van het spelen van hints tot improvisatie en alles wat je maar met spel kunt doen.
Beeldend: opdrachten maken doormiddel van beeldende kunstvorm. Het kunnen groepsopdrachten of individuele opdrachten zijn. Van kleien tot vingerverven, tot collages etc.
Sociotherapie: Daar moet ik nog achter komen :P

Veel creatieve therapie dus, ben benieuwd hoe je dat ervaart! Is het prettig om dans, drama en beeldend te doen? Wat levert het je op? :)

Als ik bovenstaande mag vragen natuurlijk, voel je niet verplicht om te antwoorden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:34

belle_boef schreef:
Vestlandhest, wat goed dat je al zo ver bent gekomen.
Schaamte heb ik er ook niet voor als zal ik het niet van de daken schreeuwen. Stieken ben ik er ook heel trots op dat ik hulp heb gevraagd. :)


Dat is ook heel goed, heleboel mensen zien het als zwakte om hulp te vragen maar het is juist zo sterk! En gewoon aankaarten als je denkt dat je er niet genoeg baadt bij hebt :)

Lady_M
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:36

Denk je echt? Ik las jouw groeps- en creatieve therapie, en ik schoot meteen helemaal in de stress :+ Zo van... Mijn god, dan zíen al die mensen me raar doen en dan denken ze, jezus, die is echt raar, die willen we niet. Maar dat is geloof ik ook de reden waarom ik bij de psycholoog zit :Y) Ik weet wel dat kwetsbaar zijn mag en alles... Maar als puntje bij paatje komt wil ik gewoon niet dat mensen weten dat ik eigenlijk gewoon zeker weet dat ik nooit goed genoeg ben. Nergens voor. En ook daarvan weet ik wel dat het niet echt zo is... Maar toch...

Hoe bevalt het? Weten ze inmiddels al meer qua diagnose?

Edit: Jezus wat gaat dit topic hard :Y) Heel verknipt Bokt zit achter de laptop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:37

BarbaLala schreef:
Ik sta via de ggd op de wachtlijst voor cgt; cognitieve gedrags therapie ivm depressie en fobie.
Ze wilden me in een groep zetten maar dat zie ik zelf absoluut niet zitten eerlijk gezegd :o

Mag van mij nu wel eens gaan beginnen want ik heb in maart vorig jaar al medicatie gekregen en begin dit jaar heb ik systeem gesprekken gehad ivm vroegere gezinssituatie.

Zolang ik niet begonnen ben met cgt mag ik ook nog niet aan het werk/ studie :/


Mag ik vragen waarom je niet in een groep wilt? :)

Corelli, dat is juist superfijn, omdat het op een (meestal) indirecte manier toch dingen naar boven haalt, en het daarom makkelijker maakt en beter inzicht geeft. En vaak is het nog best leuk om creatief bezig te zijn, dus is het luchtigers dan directe therapie als je het mij vraagt. Al vinden sommige mensen het helemaal niet fijn om zich creatief te uiten.

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:38

@Joolien, dankjewel, het was zeker niet gemakkelijk. Op een gegeven moment gaat het om overleven, en dan blijkt er ergens nog kracht te zitten. Het duurde lang voor ik die gevonden had. Ik hoop dat jij ook op dat punt komt. Hoe lang ben je nu bezig...? Trouwens diep respect voor je fijne, onderbouwde commentaar in topics. Zegt wat mij betreft over wat een sterk persoon jij zelf bent.

@belle_boef: klinkt heftig, die angststoornis. Kan heel veel ongemakken opleveren. Ik hoop dat je genoeg begeleiding krijgt in je omgeving. Ik zou je zeker aanraden om in je evaluatie je ontevredenheid aan te kaarten, want het heeft gevolgen als je dingen oppot, zeker in therapie. En helemaal mee eens hoor, niet van de daken schreeuwen, maar hulp vragen is niet erg :) Dat betekent dat je ook de kracht hebt om de situatie te willen veranderen.