Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 17:03

Hoi Bokkers,

Gisteren tijdens het buitenrijden zijn mijn beide singelstoten aan de linkerkant plotseling geknapt (dressuurzadel). Een kwartier daarvoor nog aangesingeld en toen leek er niks aan de hand, de stoten zijn ook niet tijdens het aansingelen geknapt.
Nu wil ik erg graag weten hoe ik dit kan gaan voorkomen. Het is me nooit eerder overkomen en heb er eigenlijk nooit van gehoord. Wel eens dat een van de singelstoten knapt, maar nooit beide tegelijk. Dit ongeluk heeft nare gevolgen met zich meegebracht. Pony schrok van het schuivende zadel en heeft een kleine bokkensprong gemaakt waardoor ik er met zadel en al vanaf vloog. Heb met het zadel tussen m'n benen op de grond geleden (ja, daar mag je om lachen :+ ) en ben ruim een kwartier buiten westen geweest (godzijdank had ik een cap op!). Na een nachtje ziekenhuis nu gelukkig weer thuis, maar wil op alle mogelijke manieren voorkomen dat dit nog een keer gebeurd.
Wie heeft dé tip om dit te voorkomen? Moet ik olie of vet gebruiken tegen scheurtjes in m'n singelstoten? Zal een singel met elastiek er voor zorgen dat er minder druk op de singelstoten komt te staan?
Ik vette mijn zadel ongeveer eens in de 3 of 4 weken in. Zo nu en dan voor een wedstrijd een beetje olie om er voor te zorgen dat het wat meer glimt (zo'n 1 of 2 keer per jaar).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb nu heel veel geluk gehad en wil voorkomen dat het nog een keer gebeurd.

Groetjes Marloes

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:07

wow, dat is echt even schrikken ja.

heb het ook nog nooit gehad, vooral vind ik het vreemd omdat je ze vet.

misschien heb je te strak aangesingeld, singel je echt helemaal strak, of laat je wat ruimte over?

Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 17:12

Ik heb gewoon net als altijd aangesingeld. Wel goed aansluitend, maar niet heel erg strak, er kan nog een hand tussen.

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:15

Jeetje mina, een kwartier buiten westen dat is niet niks :(:)

Wat is het merk van je zadel?
En zag je al dat de singelstoten barstjes / slijtage begonnen te krijgen?

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:17

Welk merk zadel is het? hier ben ik ook benieuwd naar :j
Singel je vaak nog aan, na het opstappen of niet?

Singel met elastiek zou ik niet doen, volgens mij komt er dan juist nog meer druk op te staan.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:19

nee dat is niet waar, je paard beweegt onder je zadel, het elastiek vangt de klappen dan op.

maar als je goede gevette singelstoten hebt, moeten deze ook aardig wat kunnen opvangen zonder te breken.

Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 17:19

Moet zeggen dat ik ook wel flink geschrokken ben, maar mijn vader en buitenrijdmaatjes vooral, die stonden er recht naast...
Ik heb een Massimo, 4 jaar geleden tweedehands gekocht. Toen was het zadel een jaartje oud en zag er uit als nieuw. Je zag wel dat ze wat begonnen te slijten, maar niet echt duidelijke scheurtjes. Of ik heb het gezien als onschuldige beschadigingen maar waren het toch al wel ernstige beschadigingen. De binnenkant van mijn singelstoten leken wel een soort 'karton', een bruinige binnenkant (zwart zadel) wat ook gescheurd was als papier. Zou dat het zijn? En de zadelmaker vragen om er volledig leren singelstoten op te zetten?

EngeltjeS, singel vaak nog een gaatje aan na het opstappen. Pony kan zich nog wel eens opblazen tijdens het aansingelen. Na een rondje stappen zit de singel dan ineens een stuk losser.
Ah, dan zou een singel met elastiek dus geen goed plan zijn..

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:26

Marloes schreef:
Moet zeggen dat ik ook wel flink geschrokken ben, maar mijn vader en buitenrijdmaatjes vooral, die stonden er recht naast...
Ik heb een Massimo, 4 jaar geleden tweedehands gekocht. Toen was het zadel een jaartje oud en zag er uit als nieuw. Je zag wel dat ze wat begonnen te slijten, maar niet echt duidelijke scheurtjes. Of ik heb het gezien als onschuldige beschadigingen maar waren het toch al wel ernstige beschadigingen. De binnenkant van mijn singelstoten leken wel een soort 'karton', een bruinige binnenkant (zwart zadel) wat ook gescheurd was als papier. Zou dat het zijn? En de zadelmaker vragen om er volledig leren singelstoten op te zetten?

EngeltjeS, singel vaak nog een gaatje aan na het opstappen. Pony kan zich nog wel eens opblazen tijdens het aansingelen. Na een rondje stappen zit de singel dan ineens een stuk losser.
Ah, dan zou een singel met elastiek dus geen goed plan zijn..


Je kunt in ieder geval een singel met elastiek nemen.
Dat neemt overigens nog niet weg dat ik vind dat singelstoten van een vijf jaar oud zadel niet mogen knappen.
Je singelt natuurlijk vrijwel altijd aan op het zelfde gaatje, dus het is logisch dat de singelstoten daar minder stevig zijn.
Misschien is er bij de vorige eigenaar iets met de singelstoten gebeurd? Ergens tussen gezeten of dubbel? Wie zou het zeggen?

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:42

Massimo moet op zich best een goed merk zijn, alhoewel je wel wisselende verhalen hoort over de lederkwaliteit maar knappende singelstoten zou ik er toch niet bij verwachten op zich.

Gebruik je wel een singel met rolgespen?

Op zich moet een (geheel) elastische singel met rolgespen je singelstoten zoveel mogelijk kunnen sparen :)

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:33

Dat ze allebei geknapt zijn is denk ik wel logisch. Op het moment dat de eerste knapt komt er enorme druk op de 2e te staan, die vervolgens ook knapt.
Denk ik.
Naar ongeluk zeg! Goed dat je een cap op had. :j

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:10

Ik zou ten eerste gewoon een mailtje sturen naar de fabrikant gewoon om hun te informeren en om te weten te komen of dit al eens eerder is gebeurt en eventueel als je het zadel nog hebt foto's maken van de plaats waar ze geknapt zijn omdat je ook zegt dat de binnenkant er wat karton achtig uit zag lijkt me dan niet verkeerd om te vragen of dat originele zijn van het merk of deze al een keer vervangen zijn geweest.
Je hebt natuurlijk altijd de kans dat je net dat slechte stukje in je singelstoot hebt. Ik zou ook een elastische singel eraan doen zorgt toch voor minder druk. Maar als nog voorkomen kun je natuurlijk niet altijd. Denk dat je gewoon enorme pech gehad hebt wat je ook kan doen is ze jaarlijks laten controleren door een zadelmaker zodat je weet hoe het is met de kwaliteit.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:16

Ik weet niet of het er direct mee te maken heeft gehad, maar elke 3-4 weken vetten en drie keer per jaar olien is een overkill aan onderhoud voor leer. Drie keer paar jaar olien is echt voldoende.

Zeker bij een mindere of slechtere kwaliteit leer waar ook nog eens miniscule scheurtjes in zitten en die misschien ook nog uitgedroogd zijn is het heel slecht om te veel te vetten/olien. Als ik jou was zou ik zeker voor volledig lederen singelstoten gaan die je door een goede zadelmaker laat zetten.

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:35

Heel wat mensen vetten singelstoten niet in 'omdat ze dan uitrekken' of 'glibberig worden'. Niet zo verstandig, want ze zullen misschien een beetje rekken idd en het eerste half uurtje glibberig zijn (daarna worden ze juist stroever!), maar door ze genoeg te voeden, voorkom je plotse breuken. Als ze dan beginnen verslijten, zie je het meestal aankomen en kan je tijdig ingrijpen. Ik zeg niet meteen dat dit de oorzaak was bij jou, maar als de binnenkant er bijna wit uitziet, zou dit wel het geval kunnen zijn. Een singel met elastiek zal zowel voor je zadel als voor je paard beter zitten / beter schokken opvangen. Alleen zien dat je niet te strak singelt, want dat gebeurt makkelijk met zo'n elastiek. Een versleten elastiek kan voor een klein bedrag door de zadelmaker vervangen worden als 'de rek eruit is' - doorgaans gaan ze verschillende jaren mee. Je singel hoeft dus niet in de vuilbak omdat het elastiek versleten is.

Ben blij dat je relatief ok bent na deze zware val - 15 min bewusteloos is inderdaad niet niets! Zorg dat je voldoende rust, want anders kan je op langere termijn soms vervelende symptomen overhouden. (Spreek helaas uit ervaring, maar je bent jong en wil snel weer vooruit. 15 jaar later grijp ik nog steeds naar m'n straffe zonnebril bij het minste beetje zonlicht en dat is niet om stoer over te komen. ;) )

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:25

als je de beugelriemen onder het zadelblad draagt, dan willen de stiksels van de singelstoten ook eerder doorslijten. Hierdoor is er bij mij wel eens een singelstoot bij het stiksel losgekomen. Je schrikt behoorlijk en ik heb dat vervolgens nooit meer gedaan. Het is niet het eerste waar je aan denkt, maar op zich wel logisch. Een singel met elastiek kan idd de vreugdesprongen en de bolling van de rug een beetje opvangen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:28

God, dat moet er grappig uit hebben gezien _O-

Wat je zou kunnen doen om de gaatjes te ontlasten is om eens in de paar weken aan beide kanten de gaatjes anders vast te gespen.
Verder volledig leer, en betere kwaliteit.. Dit klinkt vooral als slechte kwaliteit..

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:29

Van teveel vetten wordt het leer juist zwakker.
Leer moet goed gevoed worden als het nieuw is en daarna wanneer nodig nog eens met zeep of vet.
Ik vet ook echt max 3x p jaar,maar haal wel met een vochtig doekje het zweet vh leer.
Je kunt dus idd het leer zwakker maken met teveel vet,maar of dat in jouw geval ook het geval is dat is moeilijk te zeggen.
Het kan best zijn dat je stoten al aan vervanging toe waren,of dat er een zwak stuk leer tussen heeft gezeten.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:30

Ik neem aan dat ze op een gat gescheurd zijn? Heb ik ook een keer gehad. De gaatjes van mijn singelstooten waren wat uitgerekt, maar verder voelde alles nog soepel en goed aan. Tot mijn paard gigantisch ging bokken... Bolle rug, ineens super veel kracht op die singel en knap...! Daar lag ik zand te happen. Je kan ze laten vervangen bij de zadelmaker.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:32

Ben ik dan de enige die ook echt geen vijf jaar met singelstoten doet? Bij mij zijn ze na een jaar of drie meestal wel aan vervanging toe hoor, dan zijn de gaatjes helemaal uitgerekt en is het leer zo dun geworden dat ik er niet meer mee door wil rijden. Voor een paar tientjes laat ik ze vervangen en dan kan ik er weer een hele tijd tegenaan...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:02

Jeetje wat een nare val zo! Inderdaad maar goed dat je je cap op had en het bij een nachtje ziekenhuis is gebleven.

In eerste instantie dacht ik bij het lezen van je bericht ook aan invetten, maar dat doe je dus gewoon. Ben zelf wel nooit fan van olie, maar oké, geen idee of het daar aan kan liggen.

Maar na 5 jaar mogen ze volgens mij toch echt niet breken. Zou ook een zadelmaker laten kijken, zeker ze helemaal vervangen en misschien toch ook contact opnemen met Massimo. Hoewel je daar natuurlijk minder kans hebt op een vergoeding of zo, omdat je het zadel 2ehands hebt gekocht. Meestal vervallen dan alle garanties meteen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:06

singelstoten zeker bij een dressuurzadel (omdat de stoten in contact komen met zweet) regelmatig reinigen met glycerinezeep en goed invetten. Dit houdt ze soepeler en elastischer. Zweet tast het leder aan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:06

met vet smeer je de poriën van het leer dicht en vergaat dan van binnen uit.

olie is goed, maar vooral schoonmaken na het rijden met een vochtige doek en regelmatig met zadelzeep verzorgen is veel beter.

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:30

Gelukkig is het goed afgelopen met je. Sterkte met het herstel ... ook van de schrik!

Zodra je scheurtjes in het leer van je singelstoten ziet verschijnen, niet twijfelen, maar meteen laten vervangen.
Je kunt het risico gewoon niet nemen, dat ze knappen.
De ene singelstoot is de andere niet; er zit absoluut verschil in kwaliteit leer, dat wordt gebruikt ... en dat geldt niet alleen voor singelstoten.

Sterkte en succes!

Caroline

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:06

Massimo leer is echt prutleer helaas, dat wordt te zacht van regelmatig invetten.
Je kunt dit evt voorkomen door bij een B merk zadel er direct de stoten van te laten vervangen door goed engels leer. Hoe dan ook is 1x in de maand invetten erg veel. Liever gewoon schoonmaken.
Bij veel zadels onder de 1000 euro zit vaak ook nog eens de voorste singelstoot met maar 1 popnagel direct door het leer aan de boom vast. Dit rekt na een tijdje uit en scheurt dan af (niet zeldzaam).

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Singelstoten gescheurd/geknapt, hoe te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:37

Je vet ze te vaak in. Singelstoten moet je alleen goed in de olie zetten als het zadel nieuw is, daarna alleen afnemen met leer reiniger en hooguit 1 a 2 x per jaar invetten. Als je dit te vaak doet, wordt het leer te zacht en poreus, waardoor ze afbreken/scheuren.