paard niet meer zoals ze was

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gaast96
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-06-12

paard niet meer zoals ze was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 16:02

hallo ik heb een vraagje kan je een paard weer de basis stappen leren?
ik had een vriendin (van de manege leren kennen) en vroeg of ze een keer bij mij mocht rijden.
ik haar meegenomen en eerst op een wat oudere paard gezet omdat ze wat steviger was dan mij en ik op een paard van 5 rij maar nu ging zei dr een x op en dat werd geen 1 x maar meerdere keren en tussen door ging ik er zelf ook op maar nu merk ik dat ze niet meer is zoals ze was.
een kennis van ons had brenda toen ze 4 was zo goed ingereden dat je dr alles mee kon en een mond van goud had dat als je maar 1 kneepje gaf zo rond liep.
maar toen zij dr een paard x op had gereden helemaal in de krul werd getrokken en hele kleine stapjes nam dat het net leek dat ze omhoog kwam en me moeder zei dr elke x wel wat van en dan ging het even het even goed maar daarna niet meer en dat krijg ik er nu ook heel moeilijk uit en nu ook heel sterk. en ik rij nu 3x in de week om brenda weer te leren ontspannen en het vertrouwen weer krijgen maar doe ik dat wel goed? en heeft iemand anders nog tips maar ik heb wel me lesje geleerd niemand er meer op behave van iemand die ik weet dat ze kan rijden

Dirtylove

Berichten: 88
Geregistreerd: 30-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:04

Misschien heeft ze pijn in haar rug. Je kan langs de dierenarts gaan en haar laten controleren? En je moet misschien voortaan eerst na denken voordat je iets zegt.

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: paard niet meer zoals ze was

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:08

Zo iemand moet je direct van je paard afhalen. Maar dat is nu achteraf....
Ik zeg ook: ruggetje na laten kijken. Als iemand zwaar is en ook nog eens niet kan rijden, is dat een flinke belasting.
Verder rijden op ontspanning, ontspanning en ontspanning.
Het komt wel weer goed, echt.

brighteyes85Jarig

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: paard niet meer zoals ze was

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:01

Ze moet weer leren vertrouwen op je hand en je hand durven volgen. Ik zou hier echt begeleiding bij vragen en verder heb je er je les uit getrokken denk ik...

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:36

Ten eerste , het is nooit een echt verloren zaak hoor, zoiets komt zeker weer in orde als jij correct en zacht rijdt. Maar idd dit kan best een hele klus worden om het weer goed te krijgen, ik zou je aanraden zoek een instructeur/trainer en doe dit samen.
Ik ga hier nu wel uit enkel van jouw verhaal, maar idd de reden waarom je paard niet meer is wie ze was moet je wel echt achterhalen, het kan dus ook wel zijn dat dat andere meisje helemaal geen schuld hieraan heeft, dat kan ik van hieruit achter mijn pc scherm natuurlijk niet echt beoordelen.
Ik heb jou niet zien rijden en weet ook niet hoe dat andere meisje rijd.

et97
Berichten: 266
Geregistreerd: 22-02-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: paard niet meer zoals ze was

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:50

Langs de dierenarts... En inderdaad, nooit meer iemand erop laten...

santiemica

Berichten: 102
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: paard niet meer zoals ze was

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:27

Dat is wel zonde zeg.. Maar ook vervelend voor het paardje zelf.. Jammer, dat als je iemand toezegd om je paard te berijden, dat het dan niet goed gaat..Maar ja dat is idd altijd achteraf.. Denk ook dat je idd de veearts naar haar laten kijken,mss was dat meisje toch te zwaar voor haar rug... Komt vast wel goed, met de juiste hulp :j succes ermee

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Re: paard niet meer zoals ze was

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:52

Ik zal dat grietje niet meer op je paarden laten rijden hoor.
Zal er gelijk een punt achter zetten en zelf weer proberen haar weer fijn te krijgen, wanneer dat is gelukt zal ik weer op zoek gaan voor iemand erbij.
Wel zal ik dan voor iemand kiezen die al iets meer ervaring heeft dan dit meisje plus zal ik het eerst wat langer aan kijken wat betreft het vaker rijden dan 1x in de week.

Wat je paard betreft:
Zal inderdaad haar rug even na laten kijken door een fysio of osteo

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:02

Dat is inderdaad wel knap banketstaaf.
Ik zou gewoon weer op je eigen manier gaan rijden zoals je nu doet gewoon ontspanning opzoeken kan wat tijd kosten. Wat lesjes mee pikken en dan komt het weer goed. Persoonlijk zou het paard niet direct laten nakijken, lijkt me sterk dat omdat er iemand ander opgereden heeft het paard lichamelijk ook in de kreukels ligt. Dus ik zou eerst gewoon lekker gaan werken aan de ontspanning en dan kun je nog verder kijken. Mocht je voelen dat iets niet lekker zit bij je paard kun je als nog laten nakijken door een DA.

Lautje138
Berichten: 159
Geregistreerd: 26-11-11
Woonplaats: Stadskanaal

Re: paard niet meer zoals ze was

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:18

Het lijkt mij inderdaad iets te snel om direct de rug na te laten kijken.
Als jij zelf een ontspannen hand hebt en probeerd de ontspanning er in te krijgen, desnoods met hulp van je instructuur/trice, dan komt het zeker wel weer goed.
Wat ik zelf zou doen is je paard ook eens aan de long te nemen en daarin de ontspanning te proberen te pakken. Omdat er dan geen gewicht op de rug komt, kan dit een hulpmiddel zijn om de ontspanning weer terug te krijgen.
Succes!