WK vierspan: Nederland wint WK-teamgoud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

WK vierspan: Nederland wint WK-teamgoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:52

www.knhs.nl


Ondanks de fikse voorsprong die de Nederlandse menners in de landenwedstrijd in Riesenbeck hadden opgebouwd, bleef het tot het laatste moment spannend in de zeer moeilijke afsluitende vaardigheidsproef. Maar de menners van bondscoach Harry de Ruyter hielden ondanks de verzengende hitte in het hoofdstadion het hoofd koel en lieten geen enkel balletje rollen. De paar tijdfouten brachten het teamgoud geenszins in gevaar.

Toen tweede Nederlandse starter Theo Timmerman de finishlijn passeerde en evenals Koos de Ronde minimale tijdsoverschrijding had, stond het goud voor Nederland al vast. Derde starter Ijsbrand Chardon reed eveneens foutloos en liet iets tijdfouten noteren waarmee hij zijn op brons staande Duitse collega Georg von Stein flink onder druk zette. Von Stein bezweek onder deze immense druk voor eigen publiek en zakte met twee afgeworpen balletjes en tijdfouten naar de achtste plaats waardoor Chardon opklom naar brons. Chester Weber had een voorsprong van 3,49 strafpunten op Chardon, maar de Amerikaan reed een strakke vaardigheidsrit en liet alleen een balletje op de voorlaatste poort rollen en stelde hiermee zilver zeker. Titelverdediger Boyd Exell had een voorsprong van maar liefst 13 strafpunten op Weber en reed de vaardigheid op safe en kon voor de tweede opeenvolgende keer als ’s werelds beste vierspanrijder worden gehuldigd.

Theo Timmerman eindigde op de vierde plaats, voor de Duitser Christoph Sandmann en Koos de Ronde.

In de landenwedstrijd won titelverdediger Nederland voor de derde keer op rij WK-teamgoud. Gastland Duitsland sleepte het zilver in de wacht en de Verenigde Staten gaan met brons naar huis

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: WK vierspan: Nederland wint WK-teamgoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:00

Gefeliciteerd.......driemaal is scheepsrecht.......

XMandylover

Berichten: 3173
Geregistreerd: 11-12-11

Re: WK vierspan: Nederland wint WK-teamgoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:14

Goed gedaan !!:D

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:26

Super prestatie heren, teams en paarden *\o/* _/-\o_

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:35

*\o/* *\o/* *\o/* Super gedaan!!!!!

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Re: WK vierspan: Nederland wint WK-teamgoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:50

Hartstikke goed gedaan,alleen jammer dat we er zo weinig (niks) van op de tv terug zien,hier krijg je alleen maar dat stomme voetbal te zien op tv.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:57

Snowgirl38 schreef:
Hartstikke goed gedaan,alleen jammer dat we er zo weinig (niks) van op de tv terug zien,hier krijg je alleen maar dat stomme voetbal te zien op tv.


Ja hé ;(

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:18

Ja, topwerk van het team!
Toch wel leuk wanneer de top breder gedragen word in ons land...

We mogen ons gelukkig prijzen met de verslaglegging die Hoefnet doet.
Zit te wachten op beelden van de vaardigheid... :))

Ollie1

Berichten: 1727
Geregistreerd: 28-10-05
Woonplaats: ergens op VP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:36

Super prestatie voor de Nederlandse vierspan teams +:)+

*\o/* *\o/* *\o/*
Afbeelding

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: WK vierspan: Nederland wint WK-teamgoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:10

Top prestatie! :):)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:25

BlackDevils schreef:
We mogen ons gelukkig prijzen met de verslaglegging die Hoefnet doet.


Dat is zeker waar :j (je bedoeld toch kanaal van Hoefnet op Youtube?)
Maar toch.......... 't zou goed voor de sport zijn als ze er op TV ook eens aandacht aan zouden besteden...... Maarja, NOS en paardensport hé... :(

Edit: wat een geweldige foto van 't team hierboven!

regina

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Kesteren

Re: WK vierspan: Nederland wint WK-teamgoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:05

Super!!! geweldig team!

hihi, na het zien van die foto realiseer ik me ineens dat het eigenlijk best apart is dat het alleen maar mannen zijn := waar blijven de vrouwen???? :D

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: WK vierspan: Nederland wint WK-teamgoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:42

Gisteren kwam er een ienieminieberichtje over op het Sportjournaal. Maar goed, het is natuurlijk wel een nichesport, dat vierspannen. Heel wat anders dan dressuur of springen. Sterker nog: wist tot gisteren niet eens dat het bestond!

Maar wow! Het is wel een heel oude sport. De Grieken en de Romeinen waren en gek op, en bij de Romeinen konden menners enorme bedragen bij elkaar rijden. Alleen: je werd er niet oud mee, niet als paard en niet als menner. De gemeenste trucs waren toegestaan. Pletten van de tegenstander tussen twee wagens van hetzelfde team bijvoorbeeld. Ik geloof dat dat tegenwoordig niet meer mag. :P

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:44

regina schreef:
Super!!! geweldig team!

hihi, na het zien van die foto realiseer ik me ineens dat het eigenlijk best apart is dat het alleen maar mannen zijn := waar blijven de vrouwen???? :D

Die zijn er in de basissport wel genoeg :))
Maar ja, deze WK's zijn alleen 4 span paarden natuurlijk. De vrouwen zie je toch meer met de 2spannen welshjes :j :))

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:50

Uhm, wat dacht je van Pippa Basset en Georgina Hunt, die rijden toch ook mee op dit WK.

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: WK vierspan: Nederland wint WK-teamgoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:41

Heb meerdere vrouwen voorbij zien komen, maar die rijden niet mee in de top van het WK. Denk toch dat het een hele kluif is als vrouw een 4span door de hindernissen te loodsen.. Dat willen ze zo graag dat ze zowat van de wagen getrokken werden..
Was een geweldige wedstrijd en enorm spannend in de vaardigheid.. Top gereden door de nederlanders!

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:26

musiqolog schreef:
Gisteren kwam er een ienieminieberichtje over op het Sportjournaal. Maar goed, het is natuurlijk wel een nichesport, dat vierspannen. Heel wat anders dan dressuur of springen. Sterker nog: wist tot gisteren niet eens dat het bestond!

Maar wow! Het is wel een heel oude sport. De Grieken en de Romeinen waren en gek op, en bij de Romeinen konden menners enorme bedragen bij elkaar rijden. Alleen: je werd er niet oud mee, niet als paard en niet als menner. De gemeenste trucs waren toegestaan. Pletten van de tegenstander tussen twee wagens van hetzelfde team bijvoorbeeld. Ik geloof dat dat tegenwoordig niet meer mag. :P



Als je deze tak van de sport niet kent hoef je het niet meteen als een nichtesport neer te zetten.
Denk dat er bij de dressuur meer nichte te vinden zijn als bij het mennen :')

Dus voordat je oordeelt verdiep je eens in iets.

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:33

ardo_iggy schreef:
Als je deze tak van de sport niet kent hoef je het niet meteen als een nichtesport neer te zetten.

Neenee, geen 'nichtensport' maar een nichesport! Een relatief kleine sport met dito aanhang en aandacht, in tegenstelling tot andere, veel grotere takken van paardensport. Niche betekent letterlijk 'nis', 'hokje'.

Achteraf had ik waarschijnlijk kunnen weten dat het nog steeds bestond, trouwens: volgens mij reden er ook vierspanners rond op de Dag van het Aangespannen Paard (die zowat in mijn achtertuin wordt gehouden en waar ik dit jaar ook bij was).

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:51

Dat er inderdaad weinig aandacht is heb je helemaal gelijk in en heb ik het verkeerd gelezen.

Maar de afgelopen jaren is er bijna op ieder WK/EK wel een medaille behaald door de menners zowel individueel als team.
En dan heb ik het over de paarden en de pony menners.

En dan heeft de 4 span paarden nog de meeste aandacht in de pers/nieuws en zijn de pony menners helemaal een onder geschoven kindje in de mensport.
Terwijl ik persoonlijk dat de mooiste categorie vind :D





Tja het is gewoon een hele mooie sport. *\o/*