Wat te doen met dit paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:11

Ik wordt een beetje hopeloos van mijn paard... Mijn situatie is als volgt:
2 paarden: 1 KWPN, voor de sport, mag dus best wat eten.
1 Fjord, voor de recreatie, te dik, zij mag dus niet zo veel eten.

Nou is dus het probleem dat de KWPNer telkens over de omheining heen springt... Nee niet naar het lekkere gras, ook (bijna) nooit het weiland uit, maar juist naar de Fjord toe. Omdat ze moeilijk alleen kan zijn...
Maar bij elkaar zetten is ook geen optie, omdat de KWPNer best wat mag eten en de Fjord dus niet.

Even wat ik al geprobeerd heb:
Eerst deed ik aan strookbegrazing, telkens een stukje gras bij. Maar omdat de Fjord sneller dik wordt, had ik het zo geregeld dat zij minder gras bij kreeg dan mijn paard. Door middel van het onderstaande figuur, het paard in het kleine stuk en de Fjord in het grote stuk. Het paard kon ik dus meer gras bijgeven door de paaltjes te verzetten en de Fjord minder.
Afbeelding

Maar elke x als ik thuis kwam van mijn werk, was de KWPNer uit dat kleine stuk gesprongen, wss omdat ze alleen was. Dus ik dacht slim te zijn en draai de rollen om. De Fjord in het kleine stuk en de KWPNer in het grote stuk.
Toch werkte dit ook niet, want omdat de KWPNer meer gras bij kreeg dan de Fjord, was de draad 'op'. Toen een paar x geprobeerd om de draad aan de zijkant los te maken en aan de andere kant vast te maken. Zie afbeelding, alleen is dit te veel werk om 's ochtends te doen. En eigenlijk is het ook niet aardig om de Fjord de hele dag in zo'n klein stuk te laten staan. ('s nachts staan ze weer samen in het grote stuk.)
Afbeelding

Dus toen moest er wéér een nieuwe oplossing komen. Toen heb ik bedacht om een stuk af te zetten aan de andere kant van de wei, waar de Fjord in zou komen te staan. De KWPN kon dan naar alle lust het gras opeten wat ik had bijgegeven, zie afbeelding.
Afbeelding
Helaas werkt dit ook niet. Omdat de KWPNer dan verder weg moet van de Fjord, eet ze het gras wat ik bij geef niet zo goed op. En telkens als er wat gebeurde, sprong ze over de draad in de wei van de Fjord. En denk niet dat er dan wat bijzonders gebeurde, 2 x omdat er een shet over de dijk liep (aan de linkerkant van de wei zoals in de afbeelding) en 1 x omdat de schapen van de buren los waren.

Tijd voor een nieuwe oplossing dus. Nu heb ik het zo staan zoals de afbeelding hieronder, met een handvat aan de draad tussen het korte en het lange gras. Ik sta nu 's ochtends een half uur eerder op om de KWPNer gelijk in het hoge gras te zetten en ze na een uur er weer uit te halen.
Afbeelding

Maar mijn paard zou mijn paard natuurlijk niet zijn als ze er niet weer overheen sprong. Deze avond is het de 3e x dat ik haar zo neerzet en toen ik na een tijdje haar er weer uit wilde halen, stonden ze samen vrolijk bij de opening te wachten tot ik ze brokjes zou gaan geven. -O-

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen om de KWPNer genoeg gras te laten eten en ervoor te zorgen dat ze niet meer over de draad springt. Ze staat nu ook stil omdat ze onregelmatig loopt (te kort gekapt), dus is het nu al helemaal niet goed dat ze gaat lopen springen.

Verhogen wil ik overigens niet. Ze weet nu dat ze er over kan, als het hoger wordt blijft ze dit doen. En dan is de kans op ongelukken alleen maar groter...

Ik hoop dat iemand voor mij dé oplossing heeft. %)


Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:15

Heel eenvoudig, zet ze bij elkaar en geef de Fjord een graasmasker. Ik heb vier paarden en pony's. Twee pony's worden te snel te dik, de andere twee kunnen net zoveel eten als ze willen. De twee die snel te dik worden hebben ook een graasmasker op, zo kunnen ze in ieder geval bij elkaar op de weide blijven.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:18

Beide paarden bij elkaar zetten. Fjord een graasmasker om of de KWPN'er bijvoeren..

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:19

Ik zou idd ook een graasmasker proberen, dan kunnen ze toch samen staan en kan Wanda minder eten. Ik zou wel voor de greenguard gaan, dat bakje vind ik niet echt paardvriendelijk en die van mij worden er sacherijnig van.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:19

Maar kunnen ze met zo'n graasmasker ook het korte gras eten? En kan zo'n ding de hele dag omblijven?
Want van mij hoeft ze eigenlijk helemaal geen hoog gras te krijgen. :)


RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:19

NinaCharlie schreef:
Beide paarden bij elkaar zetten. Fjord een graasmasker om of de KWPN'er bijvoeren..


Ja maar hoe wil ik bijvoeren als ze niet van mekaar vandaag kunnen?

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:21

Mijn paardje kan ook springen :D

Ik heb het opgelost door een paar hogere prikpaaltjes te halen en een dubbel stroomdraadje te spannen.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:22

Hoger wil ik niet doen en dubbel springt ze denk ik nog overheen. :)
En als ze het probeert bij het dubbele wil ik niet weten hoe het mis kan gaan...
Laatst bijgewerkt door RenWaBl op 20-08-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:23

RenWaBl schreef:
NinaCharlie schreef:
Beide paarden bij elkaar zetten. Fjord een graasmasker om of de KWPN'er bijvoeren..


Ja maar hoe wil ik bijvoeren als ze niet van mekaar vandaag kunnen?


Dat is een uitstekende vraag :Y) :')

Is er een mogelijkheid om het paard op stal te zetten zodat ze rustig wat bij kan eten?

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:24

RenWaBl schreef:
NinaCharlie schreef:
Beide paarden bij elkaar zetten. Fjord een graasmasker om of de KWPN'er bijvoeren..


Ja maar hoe wil ik bijvoeren als ze niet van mekaar vandaag kunnen?


Je zou Bolivia ook op stal hooi kunnen bijvoeren als Wanda aan het werk is. Of gewoon in de wei, want met een graaskorf kan ze niet heel goed hooi eten volgens mij, het moet sprietje voor sprietje. Of je hek verhogen, dat heb ik ook gedaan toen Amber over het hek bleef springen. Of aan de hand laten grazen, maar dat kost wel wat tijd.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:25

RenWaBl schreef:
Hoger wil ik niet doen en dubbel springt ze denk ik nog overheen. :)
En als ze het probeert bij het dubbele wil ik niet weten hoe het mis kan gaan...


Waarom niet als ik vragen mag?

Ik heb deze:
Afbeelding

bij die lage heeft een dubbel draadje weinig zin ;)

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:25

Ja dat kan, maar ik heb daar straks als ik weer naar school ga geen tijd voor 's ochtends en 's avonds alles erin proppen is ook weer zoiets. En ik wil ze graag 24/7 buiten hebben nu het nog kan. :)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:26

Graasmasker op bij de Fjord en flink wat meer beweging geven. Neem aan dat je alleen rijdt, dus niet met de Fjord erbij als je met de KWPNer aan et trainen bent? Dan geef je haar daarna toch eten? Of je zet ze even apart om te eten.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:27

Het graasmasker is hier toch dé oplossing?

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:27

Bolivia bijvoeren als Wanda werkt doe ik al, maar dat is nooit 's ochtends en Wanda werkt niet elke dag.
Hek verhogen wil ik niet, staat in de OP uitgelegd. :)
En aan de hand grazen heb ik straks gewoon de tijd niet voor, als ik weer naar school ga...

Jullie gaan trouwens wel snel, sorry als ik iemand vergeet te antwoorden!

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:27

RenWaBl schreef:
Maar kunnen ze met zo'n graasmasker ook het korte gras eten? En kan zo'n ding de hele dag omblijven?
Want van mij hoeft ze eigenlijk helemaal geen hoog gras te krijgen. :)


Kort gras kunnen ze met een graasmasker eten, ze moeten er wel wat meer moeite voor doen, maar dat is voor een dikke Fjord toch geen probleem. Hooi bijvoeren kan gewoon, met een graasmasker kan de Fjord daar ook iets van binnen krijgen, alleen heel weinig.

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:28

Het is ook wel eng om hem hoger te maken, want je wilt niet dat ze vast komen te zitten. Amber heeft toen een paar keer over het hek van 1,40 gesprongen (ze is zelf 1,36) en ik vond het doodeng, want mss bleef ze wel hangen. Ik kreeg toen de tip om 2 draden te spannen. Niet boven elkaar, maar zoals bij een dubbele sprong. Het hek oogt dan veel imposanter dan het is en dat zou het ontmoedigen om erover heen te springen.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:29

De Fjord heeft al 4 a 5 x beweging per week.
Klopt dat ik alleen rijd, maar ik rijd nooit 's ochtends. En dit gaat voornamelijk over 's ochtends, gezien ze 2 x per dag wat gras bij krijgt. :)
apart om te eten heb ik gedaan, maar vandaag is ze ook al na 1 uur eruit gesprongen. En ik heb straks geen tijd om ze na een bepaalde tijd weer bij mekaar te zetten.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:29

Mijn paard is ook een echte springer, als het draad te laag is dan springt hij. Nu heb ik paaltjes van 1.60m en nu laat hij het echt wel uit zijn hoofd!

[o]

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:30

Vind je Boef nu trouwens te dun? Ik vond haar er super uitzien toen ik haar laatst zag, volgens mij doet ze het best goed op het dieet dat ze nu heeft?

Mijn graaskorf past Wanda denk ik niet, anders had die je kunnen proberen.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:31

Nee op zich vind ik haar zo goed hoor. :)
Maar ze hoeft ook niet meer bij. Maar hetgeen wat ze nu krijgt (dus de basis) dat gaat al moeilijk met voeren ivm het er over heen springen. ;)

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:31

hmmm, ja dan blijft het graasmasker over. Of twee paardjes er bij kopen :+

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:32

Hmm denk dat mijn pa dat niet leuk gaat vinden... :P

Ik kan even kijken met een graasmasker. Heb er vandaag 1 (zoals capopjekop heeft) gezien bij de Boerenbond. Ik ben morgen vrij, dus kan er even heen gaan. :)

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:34

Je kunt bij de paardendrogist ook de greenguard uitproberen. Ik vind die persoonlijk diervriendelijker ogen dan die met dat gat. Ik weet niet hoe andere mensen die ervaren, maar Amber snapt er niets van en ze gaat alleen maar zielig in een hoekje staan, hoe vaak ik er ook sprieten doorheen duw. Grietje is slim en snapt hem wel, maar toch wil ze hem niet om, terwijl dat ding betekend dat ze gras mag eten. Ze probeert hem ook altijd af te krijgen.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 22:36

Okee dan. Heb je een link daarvan? :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06, Eleeke en 152 bezoekers