Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 13:18

Al een tijdje loop ik met het idee om mijn paard te gaan beleren voor de kar. Gewoon voor de lol en de afwisseling, niet met grote ambities, en als het niet gaat kan ik altijd stoppen. Ik wilde het zelf gaan doen. Ik weet dat het handiger is om lessen te nemen, maar ik heb daar voorlopig geen geld voor, helaas. Ik heb wel veel gemend, op een menstal gestaan en boeken gelezen.

Mijn paard is echt ontzettend braaf en rustig, je kan er de gekste dingen aan knopen en het gaat goed. Wat dat betreft zou ik het zelfs vertrouwen om er meteen een huifkar achter te hangen (wat ik natuurlijk niet ga doen ;)). Het enige probleem is: ze is wat angstig op buitenritten. Als je erop zit moet je haar heel vaak flink aanmoedigen om door te gaan, en dan is ze er soms pas na 10 minuten langs. Als ik erop zit is dat niet zo'n probleem, maar op een kar heb je veel minder 'aanmoedigmogelijkheden'. Als ze bang is als je erop zit spurt ze niet weg, maar draait ze zich om, waarna ze weer prima in te houden is. Ze wil gewoon niet verder en begint, als je wel verder wil, omhoog te komen.
Levert dit gedrag een probleem op voor de kar? Hoe gaan jullie ermee om? :)

Overigens hadden ze op de menstal waar ik altijd was ook een 'beleerwagentje'. Weet iemand hoe die officieel heet? Het is eigenlijk een veredeld opstapje. het heeft bomen, 2 wielen en een stukje waar je op kan staan. Of weten jullie een ander goed beginkarretje (waar je makkelijk op en af kan springen)?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:31

Een paard wat angstig is op buitenrit zou ik nooit aangespannen doen.
Veiligheid eerst voor je paard, jezelf en medeweggebruikers.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:34

Ik zou er heel sterk af laten hangen van de reactie die ze geeft als je ernaast loopt. Ik mag hopen dat je altijd een groom of hulp mee hebt. Als ze gewoon braaf is kan je haar langs de enge dingen helpen door je groom naast het paard mee te laten lopen. Zo gaat dat met mijn paard ook altijd super. Op dit moment kijkt mijn paard eigenlijk nergens meer van op.
als ze ook lastig blijft als er iemand naast loopt zou ik het denk ik toch niet wagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:36

Ik heb zelf jaren een paard gereden die (buiten) onder het zadel veel moeilijker was dan voor de kar. Voor de kar was het echt probleemloos. Een keer stem verheffen en ze ging overal langs, terwijl ze onder het zadel wel eens wilde steigeren of plots wilde omkeren. Ondanks dat ik het in het begin eng vond dat ik geen controle leek te hebben omdat ik er niet zelf op zat (was niet gewend aan mennen), was er toch zeer zeker veel meer controle over haar wanneer ze voor de kar stond! :j Waar het aan lag weet ik niet. Ik wilde altijd nog een keer proberen om haar onder het zadel buiten met oogkleppen te rijden, misschien dat het daar aan lag. Maar uit laksheid eigenlijk nooit gedaan. Ze is nu verkocht helaas.

Maar ik zou dus zeer zeer wel gewoon proberen om het paard voor de kar te zetten.

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:42

Oogkleppen kunnen wat dit betreft in je voor- of in je nadeel werken.
Ze zien minder, het enge is eerder "uit zicht" en daardoor geeft het minder problemen.
Of ze zien minder, maar willen het perse toch zien en worden er onzekerder van.

Misschien een keer onder zadel een hoofdstel met oogkleppen uitproberen?

Paard van mijn vriend loopt voor de kar, hij is dan ook braver en gemakkelijker te overtuigen dan op een buitenrit onder zadel :j . Hij had ook de neiging om ineens om te draaien. Dat is voor de kar een vervelend iets, dus zeker altijd met groom op pad gaan en dit toch proberen af te leren/te voorkomen.

Anoniem

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:31

Trouwens paard dat ik reed wilde ook liever niet alléén bij huis weg onder het zadel. Maar voor de kar was het weer geen enkel probleem. :D Dus het kan een wereld van verschil zijn, onder het zadel of aangespannen.

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 18:37

Dat klinkt als: probeer het maar gewoon :P

En uiteraard neem ik altijd iemand mee :j. Mijn paard is bij het niet verder willen ook niet in paniek, dat scheelt weer. Hij denkt meer: 'dát gaat dus even niet gebeuren :D'

Onder het zadel met oogkleppen zal ik eens proberen, kan nooit kwaad!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:23

Je hebt zelf weinig/ geen ervaring? Ik zou een ervaren menner opzoeken die voldoende ervaring heeft met mennen en eerst eens een paar keer meegaan op de wagen om zelf te kijken, te voelen en te proberen.
Vervolgens vragen of hij/ zij je wil helpen en je paard eerst in het span te zetten naast een ervaren paard.
Dat is een mooie mogelijkheid om te kijken wat je paard in het verkeer doet zonder dat hij gelijk alleen moet.

Wanneer je deze mogelijkheid niet hebt/ wilt zou ik me nog eens heel goed bedenken of je jezelf en je medeweggebruikers het aan wilt doen.

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:25

ervaren menner opzoeken en inspannen, iedere takt van de sport kan een paard anders reageren.
een paard aan de hand kan bijv buiten nergens bang voor zijn maar onder de man ineens wel of met rijden juist en in de kar niet kan ook ivm oogkleppen zijn.

uitproberen zou ik zeggen

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:28

Mijn paard is vorig jaar beleerd voor de wagen, ze loopt ervoor met oogkleppen. Ze is voor de wagen echt amper bang voor groot verkeer, onder het zadel is ze een stuk angstiger daarvoor. Maar onder het zadel en voor de wagen heeft ze de neiging om met een bochtje om enge dingen heen te lopen. Onder het zadel is dat niet zo erg, maar als ze dat ook voor de wagen doet, gaat de wagen dus ook met een bocht om het enge ding heen en daar is lang niet altijd ruimte voor in het bos.

Ik men altijd samen met mijn instructeur en we mennen weinig in het bos, voornamelijk in de bak. Ik wil het allemaal nog beter bevestigd hebben. Ook heb ik het idee dat ze, als ik de ene dag voor de wagen met oogkleppen buiten heb gemend, de volgende dag onder het zadel zonder oogkleppen veel kijkeriger is.

Ga absoluut niet alleen prutsen. Met mennen gebeuren nare ongelukken en vaak door onkunde van de menner...

http://www.paardenhondinbalans.nl
Osteopathie voor dieren
Sunny (Far Ute Rising Sun, 2013)
Zoey (LC Tecum Zodiac Sign, 2019)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:31

Hoe angstig is angstig? Mijn fries loopt voor de wagen en kijkt nergens van op. Onder het zadel is ze veel alerter :) Mijn KWPN (staat niet voor de kar maar voor de fun mee lange lijnen gedaan0 Is echt een schijt luis, maar met kleppen loopt hij hij zeker rond :j

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:34

Bedankt voor de tips :)

Zelf heb ik inderdaad niet erg veel ervaring met mennen qua zelf doen, maar ik heb dus wel op een menstal gestaan en heb daar dus ook heel wat geassisteerd. Ik ben dus wel vaak met de kar naar buiten geweest, maar meestal was ik dan de groom.

Een ervaren menner zou ik er graag bij halen, maar ik ken ze niet. Ervaren menners omg. Deventer: meld u! :D Naast een ervaren paard zetten is natuurlijk ideaal, maar ja, vind maar eens iemand die dat wil doen... nu ken ik niemand meer die kan mennen (met ruzie weggegaan bij de menstal)

Maar als het niet gaat, dan gaat het niet hoor :). Ik wil uiteraard niemand in gevaar brengen.

Angstig is niet paniekerig-angstig, maar zoals ik in de OP heb beschreven: gewoon erg lastig ergens langs te krijgen. Misschien dat het met oogkleppen op beter gaat.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:36

Net als mijn KWPN dus :P Denk dat het geen probleem zou moeten zijn. Overigens als mijn fries ergens niet langs wil onder het zadel kan je het vergeten ( op dr achterbenen staan is haar hobby in zulke situaties) Maar voor de kar kunnen wij als onervaren menners ( ze is sinds vorig jaar beleerd) geen beter paard hebben. Succes!

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:40

Hoera, een positief geluid :D
Als ik ernaast loop loopt ze trouwens goed achter me aan (al probeert ze zich soms achter mijn rug te verstoppen :P)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:41

Inderdaad, op dat soort momenten groom van de wagen sturen en die het paard bij het hoofd laten begeleiden. Daar zijn grooms immers voor ;) En uiteraard, zelf nóoit afstappen van de wagen, dat is lévensgevaarlijk (daar hebben sommige 'ex'-ruiters nog wel eens een handje van als ze hun paard voor de wagen hebben).

Verder zou ik er niet zelf mee gaan aanprutsen, dus niet zelf beleren. Tuurlijk kan je alvast wat beginnend werk oppakken; laten wennen aan het tuig, goed de stemcommando's er in zetten, perfect leren halthouden en stilstaan, ook in het verkeer. Werken aan de dubbele longe, leren wijken voor de zweep, etc. Niet gaan slepen etc. want daar kunnen heel veel dingen mis gaan, en dat gebeurt nogal eens.

Vervolgens toch wel echt een ervaren beleerder inschakelen. Volgens je plaats bij je avater woon je in Amsterdam? Maar je zoekt wat in omg. Deventer? Bert Reilink is meninstructeur en beleerder, zit in Schalkhaar :j

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:48

Je hebt PB :). Reilink ken ik wel.

Laten beleren is uiteraard het beste idee, maar ik heb er momenteel niet de financiele middlelen voor. Dus alles wat ik zelf kan doen, zal ik ook zeker zelf doen. Lange lijnen kent ze al, ik heb er buiten ook wel eens met skeelers achter gehangen :P. Ze reageert ook goed op stemcommando's.

Waarom raad je slepen af? :). Je krijgt dan toch ook ongelukken als je er meteen een kar achter hangt? :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:50

wij slepen wel en dat bevalt ons prima, maar dat is eigen keus natuurlijk. ieder zijn eigen techniek.

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:53

Ook ik heb tig jaar geleden zelf mijn paard beleerd voor de kar en eerlijk is eerlijk, ik had er totaaaaal geen ervaring mee. Ik heb zelfs de Divoza-gids erbij moeten pakken om te zien hoe het tuig in elkaar moest :o
Maar ik heb wel veel gesleept en dat ging prima, hele tochten hebben we gemaakt met een autoband erachter (en daarop een persoon voor het gewicht).
Nu nog profijt van, kar, sleep, slee, ik bind het erachter en we kunnen op pad.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:53

Sheran schreef:
Laten beleren is uiteraard het beste idee, maar ik heb er momenteel niet de financiele middlelen voor. Dus alles wat ik zelf kan doen, zal ik ook zeker zelf doen. Lange lijnen kent ze al, ik heb er buiten ook wel eens met skeelers achter gehangen :P.


Ik denk dat het beter is om gewoon lekker alleen onder het zadel te blijven rijden. 8)7

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:56

uryanne schreef:
Sheran schreef:
Laten beleren is uiteraard het beste idee, maar ik heb er momenteel niet de financiele middlelen voor. Dus alles wat ik zelf kan doen, zal ik ook zeker zelf doen. Lange lijnen kent ze al, ik heb er buiten ook wel eens met skeelers achter gehangen :P.


Ik denk dat het beter is om gewoon lekker alleen onder het zadel te blijven rijden. 8)7


Nah, deze reactie komt een beetje raar over. Ik ga er maar vanuit dat je het niet zo bedoelt. Zo'n vreemde actie is het niet, hoor.

Over slepen zijn de meningen dus verdeeld :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:56

StalNollie schreef:
wij slepen wel en dat bevalt ons prima, maar dat is eigen keus natuurlijk. ieder zijn eigen techniek.


Ik zou dat dus niet doen als je verder geen ervaring hebt met het beleren van paarden voor de wagen, daar doelde ik meer op.

TS: maar er zijn ook nog andere opties dan een sleep er achter hangen (en het was niet zozeer gericht op het slepen op zich, maar meer dat dat dingen zijn waar je niet zelf mee moet gaan prutsen. Ik heb wel vaker bij mensen een paard met een sleep aan de kletter gezien, daar wordt je écht niet blij van!. Je kan ook zelf aan de strengen gaan hangen (nadat je ze evt. verlengt hebt) en steeds meer druk geven, terwijl een ander het paard bij het hoofd begeleid en aanmoedigt om dóór die druk op de borst heen te lopen. Daar gaat het namelijk om; veel paarden zullen eerst niet begrijpen dat ze extra moeten aantrekken op het moment dat ze gewicht/druk op de borst krijgen.

Daarnaast; als je geen financiele middelen hebt, hoe wil je dan een veilig/degelijk tuig en dito wagen aanschaffen? Met skeelers achter mijn dóodbrave, doorbeleerde pony zou ik zelf niet durven. Maargoed, da's je eigen keuze natuurlijk.

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:59

Veilig tuig en dito wagen zijn uiteraard erg belangrijk, die kan ik dan ook (hoogstwaarschijnlijk) overnemen van iemand :).
Ik heb zelf ook veel menongelukken zien gebeuren, en daar word je niet vrolijk van :n. Ik weet dus wel degelijk wat er allemaal mis kan gaan. Mijns insziens meestal veel ernstigere dingen dan onder het zadel.

Iedereen heeft toch wel eens met zijn paard meegeskeelerd? Of woon ik in een gekke buurt? :P

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:59

Leonoor schreef:
Ook ik heb tig jaar geleden zelf mijn paard beleerd voor de kar en eerlijk is eerlijk, ik had er totaaaaal geen ervaring mee. Ik heb zelfs de Divoza-gids erbij moeten pakken om te zien hoe het tuig in elkaar moest :o
Maar ik heb wel veel gesleept en dat ging prima, hele tochten hebben we gemaakt met een autoband erachter (en daarop een persoon voor het gewicht).
Nu nog profijt van, kar, sleep, slee, ik bind het erachter en we kunnen op pad.


Dan heb je toch wel veel geluk gehad dat dat altijd goed is gegaan........ dat je dat toen hebt gedaan, álla, maar om dat iemand ook nog aan te raden........ :n

Zullen we maar weer even dan, voor de TS?

TS: bekijk dit filmpje eens.



En dit paard heeft nadien lange tijd niet meer in de búúrt van een wagen durven te komen.

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:03

Zie jij me ergens "Ik raad je aan" schrijven? Het ging over wel/niet beleren en wel/niet slepen.
Ja natuurlijk heb ik 'mazzel' gehad met mijn goedsul van een hengst, wat hij nog is. Ik bedoel, de 2e keer dat ik er uberhaupt op zat reed ik over de boulevard van Vlissingen. En ook dat raad ik niet iedereen aan ;)
Inmiddels hebben we allebei een heleboel kilometers gemaakt met de kar en dat is altijd super verlopen.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:09

Sheran schreef:
Nah, deze reactie komt een beetje raar over. Ik ga er maar vanuit dat je het niet zo bedoelt. Zo'n vreemde actie is het niet hoor


Skeeleren achter je paard? Niet vreemd? Hmmm...
Geen financiele middelen om veilig en goed te beginnen? Hmmm...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers