Magnesium

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 15:54

Op advies van fysio en masseur voer ik magnesium bij. Omdat ik het vaak nogal aan de prijs vond heb ik bij het voermengbedrijf gevraagd of hun het ook los kunnen leveren. En dat kan! 5 kilo voor 7 euro! Een enorm prijsverschil met de normale potjes en poedertjes!

Nu vraag ik me alleen even af:

Het is puur magnesuim, de magnesuim die ik eerder voerde is vaak gemengd met allerlei andere stoffen. Hoeveel pure magnesium kan ik maximaal voeren aan een paard van 1.68?

Ik zat te denken aan een kwart schepje per keer. Voer nu 2 keer per dag een schepje http://www.dochorse.nl/excellent-stress-mix.html

Alvast bedankt voor de info!

Life is a balance of holding on, and letting things go…


gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:56

ik zou je het antwoord niet kunnen geven, maar ben hier ook erg benieuwd naar....

Iwalesta M1 + 7

















Euforie, Scandic x Stedinger x Gribaldi
Euforie L1 + 6

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:02

Als je zoekt op magnesium kan je wel wat vinden. Je hebt namelijk verschillende magnesiums, bijvoorbeeld magnesium chelaat. Ook gaat het om de procenten aanwezig magnesium. Dan kan je pas gaan bekijken hoeveel je moet voeren.

Schoentje(s) are red, apples are fruity. Don't eat lasagne, it might be Black Beauty!

Konijn@kussengevecht
Pk vest nieuw!


belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:04

Ik zou sowiseo geen kwart schepje doen. Neem aan dat de 5 kilo variant puur is?

Een overdosis kan leiden tot verlammingen.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 18:15

Het is magnesiumoxide en het is puur. Ik ga even kijken wat er in de huidige zit en dat uitrekenen. Van wat ik nu heb mag je ook 4 schepjes pd voeren.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 18:26


Life is a balance of holding on, and letting things go…

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:58

http://www.voervergelijk.nl/begrippen/78/magnesium

Heb laatst een filmpje gezien van abouthorses.tv (geloof ik :+ ) over magnesium. Daarin werd gezegd (door een da) dat een paard niet teveel magnesium binnen kan krijgen omdat het overschot gewoon uitgeplast wordt. Bovenstaande is dan dus bangmakerij..

Schoentje(s) are red, apples are fruity. Don't eat lasagne, it might be Black Beauty!

Konijn@kussengevecht
Pk vest nieuw!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:07


_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:16

Ik gebruik de magnesium oxide van de Welkoop/ Boerenbond, 20 of 25 kg voor €15,00 :Y)

Schoentje(s) are red, apples are fruity. Don't eat lasagne, it might be Black Beauty!

Konijn@kussengevecht
Pk vest nieuw!

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 21:37

O kijk bedankt voor jullie info!

@ananas hoeveel voer jij daarvan? Welkoop moet ik een stuk voor rijden :) dus haal t maar waar ik nu haal.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:29

Dan is dat net zo makkelijk ja! Welkoop is hier juist om de hoek :Y)

Ik had het helemaal uitgerekend en met een bepaald schepje afgewogen. Daar voer ik dus 1 schepje per dag van verdeeld over twee maaltijden. Heb alleen m'n berekening niet opgeschreven :+ Sorry!

Schoentje(s) are red, apples are fruity. Don't eat lasagne, it might be Black Beauty!

Konijn@kussengevecht
Pk vest nieuw!

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:17

ik geef ook zuivere magnesiumoxide en ik voer een koffielepeltje per dag aan een paard van +/-450kg en met resultaat (bloedonderzoek)

There is beauty in everything, even the things that scare us.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:34

MarjanB schreef:
Heb dit gevonden. http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

Als ik het goed begrijp kan ik tot ong 12 gram pd voeren aan een groot paard. Maatschepje die ik heb is 10 gr als ik een kwart per keer voer is het 5 gram per dag en moet dat kunnen


Op de site van paardnatuurlijk gaat het over magnesiumchelaat. Dit heeft een ander samenstelling/ chemische verbinding dan magnesiumoxide. Scheikundig dus niet verantwoord om daar zomaar uit de losse pols, op gevoel een kwart van te nemen zonder enige onderbouwing.

http://www.equestic.com
Happy Athlete
Your horse is an athlete too! The Equestic App on your phone gives you the insight you need to train your horse to be a happy athlete!

Zinzi_jewel

Berichten: 8786
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:37

Interessant , dat MAgnesium ook stukken goedkoper kan , maar is die oxide eigenlijk niet bedoeld om over je land uit te strooien ?

Chasing Dreams

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 07:21

Nee ze gebruiken het om voer te maken. Ik denk dat ik een theelepel mee ga nemen naar stal en 1 pd voeren om te proberen

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:36

Wat van belang is bij je maatschepjes is weten hoe de opneembaarheid is van de magnesium uit de verbinding. Daar zit veel verschil tussen en maakt dus ook een hoop verschil bij je dosering. Zoals ik het heb begrepen zijn met name de magnesiumchelaat en de magnesiumcitraat heel goed opneembaar en is de oxide veel minder goed opneembaar, dus daar zul je dan meer poeder voor moeten geven voor hetzelfde resultaat.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:39

klopt dat je moet rekening houden met de opneembaarheid, maar gezien eenzelfde schepje oxide vorm bijna 50% uit magnesium bestaat en de citraat-vorm maar een 11% zit je hier al met een verschil in dosering zonder dat je het aantal schepjes aanpast.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:41

Ben nu even alleen bekend met de supplementen voor mensen, maar daarover wordt geschreven dat je de combinatie magnesium-zink moet nemen, omdat de magnesium anders niet goed opgenomen wordt.

Wat hiervan juist is durf ik niet te zeggen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:43

MarjanB schreef:
Heb dit gevonden. http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

Als ik het goed begrijp kan ik tot ong 12 gram pd voeren aan een groot paard. Maatschepje die ik heb is 10 gr als ik een kwart per keer voer is het 5 gram per dag en moet dat kunnen



Ik voer deze van paardnatuurlijk en ik ben er erg tevreden over.

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:48

ik gebruik ook de magnesium oxide van de boerenbond. En ik gaf in het begin 12 gram per dag en ben langzaam aan het afbouwen om te kijken wat de reactie dan is. dus geef nu nogmaar 6 gram ofzo en niet eens meer elke dag

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:51

het is idd zo dat magnesium en zink elkaar beïnvloeden bij de opname door het lichaam. Hierdoor is het waarschijnlijk raadzaam om bij grote magnesiumtekorten ook zink bij te nemen, omdat hier ook een tekort van kan zijnd voor een verlaagde opname of dat een tekort kan ontstaan door overaanbod van magnesium en niet van zink.

Magnesiumsupplementen zonder zink hebben ook hun effect, dus imo is extra zink op korte termijn (maandkuur) niet noodzakelijk

There is beauty in everything, even the things that scare us.

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:54

F_Orumster schreef:
Ben nu even alleen bekend met de supplementen voor mensen, maar daarover wordt geschreven dat je de combinatie magnesium-zink moet nemen, omdat de magnesium anders niet goed opgenomen wordt.

Wat hiervan juist is durf ik niet te zeggen.


Wat mij is verteld, dat als er niet genoeg vitamine B12 in het bloed is, dat magnesium ook niet opgenomen wordt.
Dit is bij mijn pony het geval ik voer dus ook magnesium met viatamine b12 aan de pony ongeveer 12,5 gram per dag.
Betamag 12 heet dit volgens mij. Wel vrij prijzig maar doe wel maanden met zo'n pot.

Pownie Dressuur B+5 L+8 Vaardigheid L+3

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:57

Blabla1980 schreef:
ik gebruik ook de magnesium oxide van de boerenbond. En ik gaf in het begin 12 gram per dag en ben langzaam aan het afbouwen om te kijken wat de reactie dan is. dus geef nu nogmaar 6 gram ofzo en niet eens meer elke dag



Ik ook :) bloedtesten van de VA hebben uitgewezen dat deze magnesiumoxide prima werkt want de tekorten waren netjes bijgewerkt.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:59

ja, ik merkte het al heel snel aan mijnpaard dat het prima werkte :) ben er echt blij mee

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:54

Evelli schreef:
Blabla1980 schreef:
ik gebruik ook de magnesium oxide van de boerenbond. En ik gaf in het begin 12 gram per dag en ben langzaam aan het afbouwen om te kijken wat de reactie dan is. dus geef nu nogmaar 6 gram ofzo en niet eens meer elke dag



Ik ook :) bloedtesten van de VA hebben uitgewezen dat deze magnesiumoxide prima werkt want de tekorten waren netjes bijgewerkt.



En wat kost deze (of heb ik erover heen gelezen)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Drico, Estera, jazzejam, lletam, plutolover, Saaams en 67 bezoekers