Haflinger bang is het bos.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaBull

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-12

Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 17:09

Ik heb sinds kort een verzorgpaard, Chester heet hij. Het is echt een geweldig paard en ik kan er eigenlijk bijna alles meedoen. Hij schrikt bijna nooit ergens van, aangezien zijn eigenaar voltigeles op hem geeft. Hij kijkt dus nergens van op, al ga ik op mijn hoofd staan terwijl hij galoppeerd (nog nooit geprobeerd :')). In de binnenbak loopt hij ontzettend netjes, goed aan te teugel zonder dat ik iets hoef te doen, lekker ontspannen en heeft bijna nooit gekke kuren. In de buitenbak is hij wat meer gespannen, maar dat trekt na vijf minuten weg. Nu schrikt hij wel eens van bosjes die naast te bak staan, die staan te ritselen. Dit is al aardig opgelost en is geen probleem meer, tegenwoordig voel ik precies aankomen wanneer die weg wil springen, zodat ik het kan voorkomen door hem gerust te stellen en door te rijden.
Nu vroeg zijn eigenaar of ik met hem het bos is wilde gaan, omdat de eigenaar zag dat ik Chester ontzettend goed in 'bedwang' kan houden als hij er vandoor wil gaan, ik voel hem goed aan en als hij er dan toch vandoor gaat, heb ik hem vrij snel terug. Eerst ging ik de straat op, hij was wel nerveus, hinnikte veel, maar deed verder niet veels geks. Toen we bijna bij stal waren, begon hij steeds harder te lopen en wilde steeds aangaloperen van uit de stap.
Dit rondje heb ik een aantal keer met hem gelopen en het gaat nu goed. Hij is minder nerveus en loopt niet zo te rennen naar stal toe. Ook vind hij het fijn als er een ander paard bij is, dat stelt hem gerust. Aangezien hij zo rustig was buiten, besloot ik met hem door het bos te gaan. Het was maar een klein stukje, maar hij vond het vreselijk spannend. Het ging eigen vrij goed, zolang hij de lucht nog kon zien. Het is net alsof die een soort claustrofobie heeft, maar dat alleen in het bos. Ik voelde al zijn spieren aanspannen en ik merkte dat hij een ontzettende drang had om weg te lopen. Zodra er iets geluid maakte maakte hij zich klaar om weg te springen, maar ik zette hem stil, om aan de geluiden te wennen. Zou ik deze aanpak voortzetten, of zal ik iets anders proberen? Zijn er ook nog mensen die een paard hebben die bang zijn in het bos?

En oh ja, bij de eigenaar ging hij er ontzettend hard vandoor en rende terug naar stal. Wij hebben een soort paadje naar het bos toe (of van het bos naar de stal), maar daar zit een soort draad voor. Toen hij de draad zag, stopte het paard en vloog de eigenaar af. Ook een verzorger die voor mij Chester verzorgde, kan Ches niet goed in bedwang houden in het bos. Zij is er niet afgevallen, maar het paard heeft wel het halve bos door gecrosst met haar op de rug.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:12

Wat doet hij als je er naast loopt en het bos in gaat?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:15

Het bos is voor het paard een gevaarlijke plek in die zin dat er heel veel mogelijke schuilplaatsen zijn voor roofdieren en minder plaats om te vluchten. Dat het paard daar in het begin wat nerveus is, is normaal. Ik zou aanraden om nog wat extra oefeningen te doen om je leiderschap goed vast te leggen, en dat dan vooral in het bos aan de hand.

LaBull

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 17:21

Hoi
@justdiesel
Hij is dan vrij gespannen en loopt heel dicht bij mij. Ik weet niet hoe het komt dat hij zich zo aan me vastklampt, is dit vertrouwen/steun zoeken terwijl hij zo bang is?

@Jensvl
Wat voor een oefeningen bedoel je allemaal? Ik zal wat vaker door het bos lopen met het paard aan de hand. Bedankt voor de tip!

Bloemkool
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-08-12

Re: Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:26

Ik denk dat je goed bezig bent,
zoals jensvl zegt, het paard vind dit van nature een enge plek.
Door hem aan de hand mee te nemen, evt met een ander rustig paard erbij in het bos te rijden en later ook alleen zal hij hier wel aan wennen.. ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:27

Vooral leid en volgoefeningen. Deze houden de aandacht van het paard bij jou. Verder is het teken dat hij dichterbij komt idd een teken dat hij vertrouwen en steun zoekt (kijk maar eens hoe een veulen naar de moeder gaat als het bang is). Natuurlijk geld dit alleen als het veulen je hooguit raakt maar niet duwt. Duwen is een teken dat hij wil vluchten langs de vluchtweg die jij blokkeert. Je aanraken en de schouder zachtjes tegen je zetten is een teken dat hij leiding zoekt. Laat dat maar gewoon toe voorlopig, normaal gezien verdwijnt dit wat later.

LaBull

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:15

Allemaal bedankt voor de tips, jensvl goed uitgelegt, dankje! :)

et97
Berichten: 266
Geregistreerd: 22-02-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:43

Ik ga mee met jensvl. Maar de pony die ik rijd is op de terug weg ook altijd snel! En stiekem is het wel een beetje handig ;$ Want als je bent verdwaald weetje dat als ze snel is dat dat de terug weg is. ;) Hahaha. Al vaak gebruik van gemaakt ;)

LaBull

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 13:20

Haha, vlak bij mijn oude verzorg haf was een gigantisch bos. We vonden het allebei geweldig om te rijden, maar ik wist de weg niet goed. Op een dag was ik verdwaald.. Ik liet haar leiden en toen waren we zo weer terug. :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:07

Dat is idd handig met paarden.
@TS: laat binnenkort nog maar iets weten hoe het ervoor staat.

MeFlower
Berichten: 521
Geregistreerd: 14-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:14

LaBull: geweldig zeg. Hoe deed je dat dan?

LaBull

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 17:19

Het paard terug naar stal laten lopen? Ik de teugels wat vrijer, zonder het contact te verliezen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze naar stal rent.

@jensvl Ik heb vandaag een schriktraining met hem gedaan. Nouja, een kleine variant. Ik heb hem laten wennen aan de bal. Eerst rende hij hard weg, maar uiteindelijk vond hij het volgens mij nog leuk ook om te voetballen. :)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:24

Heel goed. Zowel voor het vertrouwen van het paard in zichzelf als in jou, en ze zal je sreeds beter als betrouwbare leider bezien.

MeFlower
Berichten: 521
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Haflinger bang is het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:43

@ LaBull, ja dat bedoel ik. Leuke ervaring lijkt me!