Altijd springschoenen aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 14:35

Hallo Bokkers,

Mijn paard heeft al verschillende keren op de weide of tijdens het rijden zijn kroonrand/hoef (scheur) beschadigd.
Nu heb ik tijdens het rijden altijd springschoenen aan om het te beperken maar ik merk dat hij ook op de weide aantikt. Ik sta op een pensionstal waar ze de paarden op de wei zetten en ze kunnen niet elke keer de springschoenen aan en uit doen. Is het mogelijk om hem “altijd” met springschoenen aan te zetten?

Alvast bedankt!
:wave:


gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:38

opzich kan dat prima, staat je paard snachts op stal? Zo ja, dan zou ik ze dan wel afhalen.
op het land gewoon omhouden, en goed controleren of er geen beschadigingen in de kootholte ontstaan.
Misschien springschoenen met bont?

Succes!!

Iwalesta M1 + 7

















Euforie, Scandic x Stedinger x Gribaldi
Euforie L1 + 6


_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 14:43

gretoes schreef:
opzich kan dat prima, staat je paard snachts op stal? Zo ja, dan zou ik ze dan wel afhalen.
op het land gewoon omhouden, en goed controleren of er geen beschadigingen in de kootholte ontstaan.
Misschien springschoenen met bont?

Succes!!

Ja paard staat snachts op stal, alleen pension eigenaar kan niet iedere ochtend ze opnieuw aan doen. Zal eens kijken naar springschoenen met bont!

Bedankt!

rOcky_lofz

Berichten: 2654
Geregistreerd: 17-02-07

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:49

overdag kan je ze wel omhouden, snachts wel af doen hoor.
zou alleen juist geen bont nemen, zeker met dit warme weer, kan dat juist erg warm worden en evt broeien..

als je je springschoenen bij je stal hebt hangen/liggen kan de eigenaar ze toch wel om doen ? zoveel werk is het iig niet..

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 15:37

Helaas wil de staleigenaar hier niet aan doen. Omdat ze straks voor iedereen wat aan of af moet doen...

WhiteWoman

Berichten: 413
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:37

Ik zou geen springschoenen met bont nemen. Als dat nat wordt door regen of plassen heb je heel snel kans op mok ed.

Ik zou dan voor springschoenen gaan die weinig tot geen water opnemen.

For in dreams, we enter a world that's entirely our own!
Te koop voor ruiters http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=64&t=1435572
Te koop voor paarden http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=1435559

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:40

als je staleigenaar het niet om wil doen is het jammer, maar absoluut niet 24/7 met springschoenen laten staan. Wat je wel kan doen is sudocreme op de kroonrand smeren, zo blijft ie soepel en scheurt ie minder snel.

In geval dat je staleigenaar wel bereid word om springschoenen om en af te willen doen, gewoon de rubberen doen, absoluut niet de neopreem of die met bont.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 16:03

Goos_Horses schreef:
als je staleigenaar het niet om wil doen is het jammer, maar absoluut niet 24/7 met springschoenen laten staan. Wat je wel kan doen is sudocreme op de kroonrand smeren, zo blijft ie soepel en scheurt ie minder snel.

In geval dat je staleigenaar wel bereid word om springschoenen om en af te willen doen, gewoon de rubberen doen, absoluut niet de neopreem of die met bont.

Bedankt voor je antwoord. Mag ik vragen waarom niet met springschoenen aan laten staan? Ivm hitte of?

Rest ook bedankt. Bont wordt inderdaad misschien wel vies/warm zal ook eens kijken naar rubberen!

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:59

Een paard wat 24/7 met springschoenen om staat krijg vanzelf schuurplekken. Ze kunnen nog zo goed passen maar zullen hier ongetwijfeld last van krijgen, huid word dunner/ geirriteerd en ga zo maar door.

Tevens is het een probleem wat rijtechnisch op te lossen is.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:15

Ik zou dan gewoon de rubberen springschoenen van de Decathlon nemen ;)

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:20

Bij ons staan er 2 vaak dag en nacht met springschoenen om. De rest loopt in de wei met en staan snachts zonder. Wij doen voor elkaar de springschoenen om en savonds weer af. Alleen de bijtgrage merrie en de ruin van degene die bang is dat wij ze niet goed om doen :+ , die hebben ze dag en nacht om. Beide hebben er geen last van, maar mijn voorkeur heeft het niet. snachts ff luchten is toch wel prettig vind ik zelf. Wij gebruiken allemaal gewoon rubber omdat die huid eronder dan niet warm wordt.

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:23

wij hebben er 3 op stal die dag en nacht om hebben. nog nooit geen problemen gehad. alleen goed uitzoeken wat het beste bij je paard past! (ivm schuren en dus zeker geen bond!)

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:35

een paard 24/7 met springschoenen hebben lopen is voor mij een Not Done.
Gewoon als ze naar buiten gaan springschoenen om en als ze op stal komen weer af.
Of andere mogenlijkheden zoeken als het niet mogenlijk is om ze om en af te doen.
maar ik zou paarden zeker nooit 24/7 met springschoenen omzetten.

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

Anoniem

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:37

Ik ken er 1 die heel veel met springschoenen stond en ook al waren dat ruime dingen, toch raakte zijn huid erg beschadigd, kreeg mok en bleef mok houden...

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:25

je hebt ook van die dingen die de hoefballen alleen beschermen dat zijn geen springschoenen maar een soort van plastic (denk ik) in de vorm van de hoefballen die je vast maakt met riempjes. Ik heb ze gezien bij een stalgenoot die ze voor haar paard gebruikt op de wei. Misschien een goed alternatief voor springschoenen ik ben alleen de naam vergeten van die dingen maar ik dacht ze gezien te hebben op de divoza webshop


Altaire (v.Haarlem) Drs. ZZ-L + 11 spr. B
Fabulosa (v. Quaterback) Z1 + 1

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:12

Ik zou geen springschoenen met bont nemen, hier blijft heel veel zand / vuil inzitten, en krijg je paard plekken van.
Ik zou kijken naar goede neopreen.
Wij hebben ook een paard met 1 wit voetje met 1 springschoen 24/7 buiten lopen, omdat die zijn voetje verbrand, en zonnebrand niet helpt.
Dit gaat goed, maar je moet het echt elke dag controleren, en wij smeren er nog creme op zodat het niet gaat schuren.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:15

mijn peerd heeft van die gewone goedkope rubberen dingen........ook springschoen genaamd.
werkt prima voor hem........niks geen bont of neopreen :)
Hij staat nu 24/7 buiten en heeft er trotaal geen problemen mee.
op stal echter doe ik ze wel af.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:19

Mijn paard is een extreme ijzeraftrapper en staat 's zomers 24/7 op het land, en heeft dan dus ook altijd springschoenen om. Nog nooit problemen gehad, en ik houd het zeker goed in de gaten! Het gaat gewoon prima.

Ik doe ze op stal echter ook af.

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:21

Even hier een stip.
Mijn haflingermerrie heeft hier ook last van, alleen in draf.
Op de wei zie ik haar amper draven dus daar niet opgevallen maar onder het zadel doet ze het.
Na een paar passen begint het en is mega irritant.
Alsof ze over haar voeten valt, komen ook wondjes van en ze struikelt erdoor.
Ze is ook nog eens vierkant beslagen vanwege haar slechte staat van hoeven (ligt dan weer niet daaraan maar elders) en moet zeggen van te voren viel het me niet op of deed ze het niet maar het getik is bijna oordovend...
Ze trapt ze nog niet los, dat dan weer niet
is ook nog niet lang onder het zadel dus misschien is dat het.
Mijn springschoenen komen 1 dezer dagen binnen want die oplossing had ik al bedacht, ze gaan alleen met rijden om, om het kletteren tegen elkaar te beperken maar ik zag iemand die zegt het rijtechnisch te kunnen oplossen?
Ik vermijd nu onder het rijden het draven een beetje maar dit is natuurlijk ook niet goed.
Tips zijn welkom...

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

laran

Berichten: 698
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:21

1 van onze pony's heeft ook dag en nacht springschoenen (rubberen) om, zij staat 24/7 op land en als ze op stal moet dan gaan ze af....
en wat ook al gezegd is iedere dag even kijken of er geen plekken ontstaan

Anoek Palleti Bente Hugo

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:29

sommige paarden kunnen niet tegen rubber van die neoprene die ook voor de sgw wordt gebruikt kunnen dan misschien een oplossing bieden


Altaire (v.Haarlem) Drs. ZZ-L + 11 spr. B
Fabulosa (v. Quaterback) Z1 + 1

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:41

Die van ons kan idd niet tegen die rubberen. op zich zijn die wel beter, daar komt geen vocht in met nat weer.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 06:24

justin4ever schreef:
Even hier een stip.
Mijn haflingermerrie heeft hier ook last van, alleen in draf.
Op de wei zie ik haar amper draven dus daar niet opgevallen maar onder het zadel doet ze het.
Na een paar passen begint het en is mega irritant.
Alsof ze over haar voeten valt, komen ook wondjes van en ze struikelt erdoor.
Ze is ook nog eens vierkant beslagen vanwege haar slechte staat van hoeven (ligt dan weer niet daaraan maar elders) en moet zeggen van te voren viel het me niet op of deed ze het niet maar het getik is bijna oordovend...
Ze trapt ze nog niet los, dat dan weer niet
is ook nog niet lang onder het zadel dus misschien is dat het.
Mijn springschoenen komen 1 dezer dagen binnen want die oplossing had ik al bedacht, ze gaan alleen met rijden om, om het kletteren tegen elkaar te beperken maar ik zag iemand die zegt het rijtechnisch te kunnen oplossen?
Ik vermijd nu onder het rijden het draven een beetje maar dit is natuurlijk ook niet goed.
Tips zijn welkom...


Het aantikken van voeten is een probleem wat puur met trainen op te lossen valt.

Meestal is de achterhand sneller als de voorhand en dus loopt het paard nog te veel op de voorhand, los dit probleem op door middel van training en het probleem zal nagenoeg verdwijnen.
Uiteraard kan je nooit altijd voorkomen dat een paard zich aantikt.
Indien je hier vragen over hebt kan je altijd een pb sturen.

Springschoenen om doen is slechts symptoom bestrijding, pak het probleem bij de oorzaak aan is beter als het paard continu met springschoenen te laten lopen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Altijd springschoenen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:58

Ik zal ze ook nooit ontinu omdoen maar alleen met rijden ;)
ik zoek ook duidelijk een oplossing, ik zal je een pb sturen.

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Dahlia
Berichten: 538
Geregistreerd: 20-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:05

Goos_Horses schreef:
justin4ever schreef:
Even hier een stip.
Mijn haflingermerrie heeft hier ook last van, alleen in draf.
Op de wei zie ik haar amper draven dus daar niet opgevallen maar onder het zadel doet ze het.
Na een paar passen begint het en is mega irritant.
Alsof ze over haar voeten valt, komen ook wondjes van en ze struikelt erdoor.
Ze is ook nog eens vierkant beslagen vanwege haar slechte staat van hoeven (ligt dan weer niet daaraan maar elders) en moet zeggen van te voren viel het me niet op of deed ze het niet maar het getik is bijna oordovend...
Ze trapt ze nog niet los, dat dan weer niet
is ook nog niet lang onder het zadel dus misschien is dat het.
Mijn springschoenen komen 1 dezer dagen binnen want die oplossing had ik al bedacht, ze gaan alleen met rijden om, om het kletteren tegen elkaar te beperken maar ik zag iemand die zegt het rijtechnisch te kunnen oplossen?
Ik vermijd nu onder het rijden het draven een beetje maar dit is natuurlijk ook niet goed.
Tips zijn welkom...


Het aantikken van voeten is een probleem wat puur met trainen op te lossen valt.

Meestal is de achterhand sneller als de voorhand en dus loopt het paard nog te veel op de voorhand, los dit probleem op door middel van training en het probleem zal nagenoeg verdwijnen.
Uiteraard kan je nooit altijd voorkomen dat een paard zich aantikt.
Indien je hier vragen over hebt kan je altijd een pb sturen.

Springschoenen om doen is slechts symptoom bestrijding, pak het probleem bij de oorzaak aan is beter als het paard continu met springschoenen te laten lopen.


In de wei heeft het toch niets met rijtechnisch te maken..? Het gaat hier immers niet alleen om tijdens het rijden, maar ook in de wei :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: L_iek, nicole_floor en 11 bezoekers