deze sluitingen ( snapsluitingen ) geschikt om mee te mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

deze sluitingen ( snapsluitingen ) geschikt om mee te mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 23:57

hallo,
ik kreeg de tip om voor snapsluitingen ( vrijwel hetzelfde als snelsluitingen )
te kijken ivm het prijsverschil.


ik dacht aan deze :
http://www.kokwatersport.nl/product/760 ... mm-1900-kg

zijn dit goede sluitingen?
zijn ze wel geschikt om mee te mennen ?

alvast bedankt

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:30

Denk je er wel aan dat de wartel vrijdraaiend moet zijn? Kan uit de beschrijving + tekening niet opmaken of deze vrijdraaiend is.

Verder ziet het er wel goed uit, al lijken de maten mij wel heel erg klein. Daarnaast moet je ook naar het max. belastingsgewicht kijken.

Misschien dus even handig om te vermelden om welke pony('s) het gaat? De maten C en D op de tekening moet je even na checken met je eigen zweng, of dat wel gaat passen.

Maar het scheelt idd vaak wel wat, via een botenzaak etc. kopen of echt speciaal voor het mennen. Al heb je natuurlijk veel verschillende prijsklasses. Die van mij heb ik voor € 15,= per paar gekocht op Paard & Koets, zijn van IR volgens mij. Toch beginnen ze nu toch wel ietsje te roesten. De ringetjes zijn nu ook helemaal verroest en heb ik vervangen. Terwijl ze wel van RVS zouden zijn. Verder doen ze het prima hoor.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:36

Lijkt me toch het zelfde. Maar de trekkracht is wel anders. Die van het mennen van ideal is 4000 kilo. Deze maar 1900
Zag dat je ook zwaardere hebt van 3800.
De sluiting wat aan de kar gaat is ook smaller.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:42

tinkersjakie schreef:
Lijkt me toch het zelfde. Maar de trekkracht is wel anders. Die van het mennen van ideal is 4000 kilo. Deze maar 1900
Zag dat je ook zwaardere hebt van 3800.
De sluiting wat aan de kar gaat is ook smaller.


Ook 'die van het mennen' zijn er in verschillende trekkrachten.......

En een heel belangrijk verschil dus, is of de wartel wel vrijdraaiend is.

Anoniem

Re: deze sluitingen ( snapsluitingen ) geschikt om mee te mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:44

Nee, die is niet vrijdraaiend :) Heb ervaring met deze en vind ze niet zo fijn :)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 01:04

JoyCiej007 schreef:
tinkersjakie schreef:
Lijkt me toch het zelfde. Maar de trekkracht is wel anders. Die van het mennen van ideal is 4000 kilo. Deze maar 1900
Zag dat je ook zwaardere hebt van 3800.
De sluiting wat aan de kar gaat is ook smaller.


Ook 'die van het mennen' zijn er in verschillende trekkrachten.......

En een heel belangrijk verschil dus, is of de wartel wel vrijdraaiend is.


Ja dat snap ik :D maar dacht als je de zwaarste nodig hebt gaat die van ideal tot 4000 en deze max tot 3800.
Ga er automatisch van de zware uit omdat ik alleen die zie met de mensen waar ik mee men. :D

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 01:47

oké bedankt voor de tips.

het gaat om een welsh pony die voor een heel licht tweewielig , zelfopgebouwd ( wel degelijk ) karrretje gaat lopen
misschien is het wel handig om erbij te vermelden dat het wel hier in de limburgse heuvels is .

waarom moeten ze eigenlijk vrijdraaiend zijn?

ik ga eens verder zoeken, alvast bedankt.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 01:51


Anoniem

Re: deze sluitingen ( snapsluitingen ) geschikt om mee te mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:05

Dit kan ja, maar mag ik vragen waarom je persé op de prijs wilt besparen? Zeker voor mennen mag je dit niet doen.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 10:03

omdat ik het belachelijk vind dat sluitingen die speciaal voor de mensport gemaakt zijn
duurder zijn als dezelfde sluitingen voor de watersport.

Anoniem

Re: deze sluitingen ( snapsluitingen ) geschikt om mee te mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:45

Maar sluitingen voor de watersport dienen helemaal niet voor mennen, wat is daar nu belachelijk aan :S
Met een race auto ga je toch ook niet op de baan en omgekeerd?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:57

romyloverrr schreef:
omdat ik het belachelijk vind dat sluitingen die speciaal voor de mensport gemaakt zijn
duurder zijn als dezelfde sluitingen voor de watersport.


Het zijn niet precies dezelfde, dat is volgens mij al eerder uitgelegd. Hoe groter en hoeveel meer trekkracht, hoe duurder ze worden.
Die uit je laatste link bijv. lijken me écht te klein, dan zou je toch wel die éna laatste of laatste maat moeten hebben. En dan zijn ze ineens € 22,= ...........

Daarnaast ken ik wel iemand die met die sluitingen rijdt die dus geen ringetje er door heen hebben om ze vast te zetten, maar idd zo'n pinnetje. Daar moet je iets aan draaien en dan gaan ze los. Zij heeft er nog geen problemen mee ondervonden maar lijkt mij dat ze vrij snel los kunnen gaan. Ik zou 't er zelf niet op willen wagen.

Vrijdraaiend, anders gaan je strengen ineens gedraaid zitten en trekt het voor de pony ook niet fijn.

Een beetje verder rondkijken kan geen kwaad, maar 't is nou eenmaal een dure sport. Zéker de mensport. En daarvoor geldt in haast alle gevallen; 'goedkoop is duurkoop'.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 10:59

ik zie het verschil niet tussen deze en die voor de mensport.. :P

ik denk dat ik eens op horse event ga kijken

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:08

romyloverrr schreef:
ik zie het verschil niet tussen deze en die voor de mensport.. :P

ik denk dat ik eens op horse event ga kijken


Dat proberen we je toch duidelijk te maken? *zucht eens diep* materiaal, trekkracht en afmetingen. Onder andere. Die uit je laatste link zet je vast aan je zweng door hem gewoon met een pinnetje wat aan te draaien.
Daar zou ik nóoit voor kiezen. Die 'voor het mennen' zet je vast met een ringetje, is dus steviger.
Qua trekkracht: die hieronder uit mijn link kunnen 3000 kg. aan. Die eerste uit jou openingspost maar 1900 !!! Dat is nogal een verschil!

Ik weet niet wat voor standjes ze op HE hebben staan, maar tussen de menspullen kan je zeker kijken. Al zal dat ook zeker niet veel schelen.

Ik heb toen een beetje uitgezocht bij welke webwinkels ze het goedkoopste zijn. Uiteindelijk heb ik ze alsnog bij Paard & Koets gekocht, maar deze waren toen het goedkoopste: € 29,50 per paar.

Komop zeg, daar ga je toch niet dood van?!
http://www.tuigonderdelen.nl/ideal-pate ... l-p-p.html

Ook ik heb naar die boot-dingen gekeken. Maar als je dan iets zoekt wat redelijk wat trekkracht aan kan, én welke groot genoeg zijn qua afmeting om aan je strengen en je zweng te passen, dan worden ze ineens een stuk duurder.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:15

oké bedankt voor de duidelijke uitleg,

bij nader inzien ga ik dan gewoon voor die, die echt voor het mennen gemaakt zijn.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: deze sluitingen ( snapsluitingen ) geschikt om mee te mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:50

Uiteindelijk kan je gewoon tot de conclusie komen dat het eigenlijk nauwelijks verschilt qua prijs. Want wil je qua trekkracht en afmetingen een beetje hetzelfde, dan worden ook die van de botensport veel duurder.

En als je nou zegt, je moet jaarlijks nieuwe kopen........ ze gaan jaren mee. Als ze wat stroever open gaan, gewoon beetje WD40/kruipolie spuiten.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: deze sluitingen ( snapsluitingen ) geschikt om mee te mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:13

http://www.kokwatersport.nl/product/680 ... mm-2900-kg Ik heb deze, heb ook precies dezelfde bij van Rijs vandaan. daar waren ze alleen de dubbele prijs. Die van van Rijs waren ook trekkracht 2900 kg de kleinste pony maat en ze zien er precies hetzelfde uit. heb nu ik 2 span rij extra gehaald bij Kok watersport. dezelfde trekkracht en zien er precies hetzelfde uit de grote ect. dus volgens mij gewoon dezelfde.

sanenson
Berichten: 84
Geregistreerd: 23-09-07
Woonplaats: riemst ( belgië )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:16

Wij rijden al ruim 9 jaar met panieksluitingen van kok watersport. We hebben nog nooit roestplekken gehad (maar dit ligt wel aan het beetje onderhoud dat je moet doen om dit te voorkomen ), ze slijten niet. We wonen in heuvelachtig gebied waar dus duidelijk genoeg spanning op de panieksluitingen komt. Ze zijn nog nooit open gesprongen of kapot gegaan in die 9 jaar tijd. Onder spanning zijn ze ook makkelijk los te krijgen. Dat deze dus alleen bestemd zijn voor de watersport is zeker niet het geval. Prijs / kwaliteit verhouding is heel ook goed

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 19:46

ik neem aan dat jij die voor 2900 kilo hebt?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:41

Het gaat er niet zozeer om of je "die voor de mensport" of "die voor de watersport" neemt, maar om de uitvoering en kwaliteit. Is de betreffende sluiting sterk genoeg en passen de maten bij wat je nodig heb?
Het merk sprenger bijvoorbeeld maakt de zelfde sluitingen zowel voor de ruitersport als de watersport. Je kan er van uit gaan dat dezelfde sluitingen voor welke sport dan ook elkaar in prijs niet veel ontlopen. Kies je echter een lagere kwaliteit ben je wel goed koper uit, maar dat wil je dus niet.