Leidsels met gripstukjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 19:07

ik ben op zoek naar leidsels waar van die gripstukjes opzitten, vergelijkbaar met een teugel voor OHZ.

nu heb ik bij zilco deze leidsels gezien maar vind deze net wat te duur, weet iemand waar deze nog meer te vinden zijn? welk merk verkoopt deze leidsels nog meer voor een gunstige prijs?

Afbeelding

deze bedoel ik

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:23

Wat voor leidsels heb je nu?

Ik had/heb zelf namelik gladleren leidsels en wilde er ook graag gripstukjes op. Onze zadelmakers heeft ze er toen opgezet, dat was zo gebeurd :)

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 19-08-12 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 19:26

heb nu een soort webtech leidsels

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:35

shelltje schreef:
heb nu een soort webtech leidsels


Ik weet niet precies wat voor materiaal dat is maar misschien is het mogelijk om daar de gripstukjes op te laten zetten. Dat scheelt je toch wat geld. Of je moet echt nieuwe leidsels willen.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:51

shelltje schreef:
heb nu een soort webtech leidsels


Op deze leidsels kan het ook, ik ken iemand die dat gedaan heeft.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:12

Ik heb aan de achterkant van oude leren leidsel een wedband springteugel laten maken en verlengd met een oude leren dressuurteugel.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:27

Wat ik me dan af vraag; vinden jullie dit dan fijner, met die gripstukjes (net als bij springteugels voor ohz.)? Omdat anders de leidsels uit je handen glijden, of om andere redenen?

Ik vond ze ohz. altijd heel vervelend, voor de wagen nog nooit geprobeerd maar kan me wel voorstellen dat het bijv. in de marathon beter grip geeft. Ik zelf heb er soms moeite mee mijn leidsels niet te lang te laten tijdens de marathon. En dan ben ik continue aan het verpakken en verstellen. Dus probeer ik mezelf nu aan te wennen om ze gewoon een flink stuk korter te pakken.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 06:22

Ik heb deze leidsels idd omdat ze uit mijn handen glijden zelfs de antislip leisels. En hierdoor kan ik ook mijn leidsels beter op maat houden. in de vaardigheid of indoormarathon

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:22

Ik heb dezelfde reden als Bora. doordat de gripstukjes achter mijn vingers bliven haken zegmaar hoef ik de leidsel niet zo strak vast te houden, want hierdoor ging ik namelijk verkrampen in mijn armen.
Mijn buurmeisje van 12 ment sinds kort met mijn pony Kelsey. Maar doordat zij verder op de wagen zit (anders kan ze niet bij de rem), heeft ze haar handen ook verder op de leidsels en daar hielden nou net mijn stopjes op.. Bij haar zie ik het zelfde probleem als ik toen had, ze kan de leidsels niet lekker relaxt vasthouden. Ik moet er dus nog wat bij laten zetten.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:51

Aha...... misschien toch maar eens een keer proberen hoe dat dan rijdt.....

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:24

Lijkt me zelf niks, maar ik vind het ohz ook lang niet zo fijn als gewoon zonder stopjes.

Ik heb nu nieuwe teugels voor de marathon tweespan, van die supersoft grip leidsels van Letty die ze zelf maakt.
Ook in de regen supergrip, mn vorige geheel leren leidsels had ik niks meer toen het ging regenen... best lastig! En ze zijn mooie breedte, van de andere kreeg ik kramp ik mijn vingers, aangezien tweespan best veel kracht heeft in de marathon.. :))


Ik heb altijd het probleem met die stopjes dat ik ze of net te kort heb bij een stopje of net te lang, ik zit er altijd tussenin :')

Ben wel benieuwd naar meer ervaringen ermee. :j

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:51

Ik heb van die leidsels met stopjes.Geen idee waar die vandaan komen.Zal mijn vriend eens vragen.
Ik vind het heerlijk rijden.Weet precies waar ik ze op moet pakken.Nou leidsels te lang of te kort.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:29

Gewoon door een tuigenmaker erop laten zetten. Als je even aftekend waar je ze altijd vast hebt, hoef je per leidsel maar 3 nopjes ofzo te hebben.

Vind het zelf ideaal! Geen gezeur met kramp in je handen om ze op gelijke lengte te houden, geen leidsels die stiekem mm voor mm langer worden, altijd de juiste lengte. Zou niet meer zonder willen, kan nog geen nadelen bedenken namelijk.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:27

Hmm het zal vast niet juist zijn, maar ik laat nog wel eens graag net wat leidsel door m'n handen 'glijden', maar dan echt bewust. Om ze wat meer ruimte te geven. En dat gaat lastiger met van die stopjes er op.

Ik weet niet, het is echt ook járen geleden dat ik eens met stopjes heb gereden, maar dat was dus ook ohz. en ik vond het toen niet prettig. Altijd er maar vanuit gegaan dat ik het voor de wagen ook niets zou vinden, maar gezien ik zelf altijd er naar neig om m'n leidsels te lang te laten worden in de marathon e.d. moet ik het toch maar eens proberen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:34

Wij rijden tijd met een lus die kan schuiven aan je lijn, rijd heerlijk.. Word dat helemaal niet gebruikt bij jullie :) ?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:35

ruitje schreef:
Wij rijden tijd met een lus die kan schuiven aan je lijn, rijd heerlijk.. Word dat helemaal niet gebruikt bij jullie :) ?


Je bedoeld van die draversleidsels? Die hebben toch meerdere lussen?
Kan er even geen betere foto van vinden
Afbeelding

Is volgens mij niet echt gebruikelijk voor het 'normale mennen'. Ken wel iemand die bij haar eigenaardige paard en zijn problemen voor de wagen uiteindelijk hulp kreeg van een man uit de draverswereld, en die kwam o.a. met die leidsels op de proppen.

Geen idee hoe dat rijdt eigenlijk. En ook géén idee of dat volgens reglementen zou mogen op wedstrijd?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:38

Dat is de ouderwetse versie, de nieuwe versie heeft 1 zo'n lus en die kan je dan op maat schuiven, zo'n lus kan je dus aan een st gladde lijnen bevestigen. Ik zoek even een foto!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:41

ruitje schreef:
Dat is de ouderwetse versie, de nieuwe versie heeft 1 zo'n lus en die kan je dan op maat schuiven, zo'n lus kan je dus aan een st gladde lijnen bevestigen. Ik zoek even een foto!


Oké........ klinkt wel interessant. maar is dat dan ook makkelijk en snel tussentijds (al rijdend, evt. op snelheid) te verstellen dan?

Menners met langspannen leggen overigens wel vaak lussen, maar dat is zelf lussen leggen in je voorleidsels zodat je de voorpaarden alvast kan laten wenden maar dat de achterpaarden nog even rechtuit gaan. Dus dat is wel een heel andere vorm van 'lussen'.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-08-12 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:43

Iemand bij mij op les heeft ook sinds pas van die lussen, lijkt me ideaal, hij laat ze zo los als pony's toch even meer ruimte nodig hebben maar pakt ze vast als ze sterk worden zodat ie beter grip heeft. Zal maandag eens beter kijken en vragen haha

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:44


JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:44

Edit: je was me net voor met een filmpje!

Ahah, nu zie ik het ja. Jammer dat er niet even op de leidsels wordt ingezoomd als ze aan het rijden zijn, maar filmpje geeft het wel mooi weer.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-08-12 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:46

Al rijdend verstellen doen wij wel, maar dan in stap of hooguit in een kleine draf. Je hebt ze ook met twee lussen, dan is het net wat 'safer' natuurlijk :)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Leidsels met gripstukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:44

Je kunt met die stopjes ook gewoon laten vieren, zo ingewikkeld is dat niet. De eerste keer even lastig, maar gaat nu gewoon vanzelf. Ohz kun je die teugels toch ook gewoon laten vieren, waarom zou dat met het mennen niet kunnen?

Die lussen beperken je wel in je maatvoering, vind ik, dan heb je 1 lengte. Dan kun je ze inderdaad niet laten vieren.

En als je ze nodig hebt omdat je span zo sterk is, kun je volgens mij beter investeren in wat dressuurmatige africhting dan dit soort verbloemende oplossingen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:43

Sjonniej schreef:
En als je ze nodig hebt omdat je span zo sterk is, kun je volgens mij beter investeren in wat dressuurmatige africhting dan dit soort verbloemende oplossingen.

Dressuurmatig is mijn span keurig afgericht, maar het is geen kinderspel om ze in te houden als de hindernis in zicht is, sturen heel snel en makkelijk, maar ik kan ze niet al laten gaan voordat we door de startlijn zijn. Dus ja, dan moet ik wel grip hebben. Helaas, mijn span heeft iets dat heet; enthausiasme. +:)+
En ik neem het ze niet kwalijk, als ik ze vooruit moet duwen is er toch iets mis.

Maarja, bokt praat en praat.
Kan ze keurig houden hoor op normale teugels, maar iets voor je gemak is toch nooit mis.

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:57

Met lussen mogen er geen officiele wedstrijden gereden worden, thuis mag het natuurlijk wel als je dat fijn vindt ;)