help mijn paard laat me niet opstappen! Splits

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
voltige1999
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-10-11

help mijn paard laat me niet opstappen! Splits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:49

hoi
ik heb sinds een heele tijd een verzorg pony.
we hebben al een tijd gereden(2 maand ongeveer)
maar op een dag na het longeren(doen we altijd voor het rijden)
mog ik er niet meer op
als ik er naast ging staan legde ze haar oren in haar nek en draaide met haar kont naar mij toe
we hebben even gelopen en toen nog een keer geprobeert, nog mog het niet
de mede verzorger hield vast
nog geen kwartier later mog ik niet eens naast haar lopen
dan viel ze me aan, klinkt miss raar maar dan legt ze haar oren in
haar nek en komt dan in volle galop op me af rennen
ik mag wel de stijgbeugels op maat maken etc maar IK mag er niet op
de mede verzorger kan er wel gewoon op komen
ze kan ook gewoon in de stijgbeugel gaan hangen etc, maar ik mag niks doen(behalve stijgbeugels op maat maken)

kunnen jullie me misschien helpen?? |(

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: help mijn paard laat me niet opstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:52

Wat zegt de eigenaar ervan, voltige1999? Dit klinkt wel erg gevaarlijk! Ik denk dat jullie beter even begeleiding kunnen zoeken (bij de eigenaar).

Hoe kan een pony je trouwens in galop 'aanvallen', als jij er naast loopt? Of begrijp ik het verkeerd?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:59

linsim26 schreef:
een krukje heb ik nog niet geprobeert dus is wel een goede optie.
ik heb gelukkig wel hulp alleen kan ik het helemaal niet.

we doen alles al voorzichtig enzo maar het is moeilijk om de grens te vinden tussen niet willen en niet durven bij dit paard.

we hebben al heel wat bereikt dus dit moet ook lukken haha!

Je paard vertrouwd jou het meest dus je kunt waarschijnlijk beter de hulp laten opstappen en zelf bij je paard staan, in het beginstadium zal je paard nl. steun zoeken bij degene die ernaast staat.
Idd moet je gaan oefenen met een krukje/ton zodat je hoger staat, dat vinden de meeste paarden al heel vreemd.
Ik heb mijn paard (deed het alleen) gewend door op de ton te gaan staan en dan over zijn rug iets lekkers te geven via de andere kant.
Zo leren ze dat je erop leunt en om te kijken, zodat ze weten wat er gebeurd.
Dit kun je steeds meer uitbouwen, ze moeten gewoon aan het idee wennen dat er iemand hoog boven op ze zit.
Ik zou niet zomaar een pop oid erop zetten, daar kunnen ze ook heel angstig voor zijn en in hun paniek gevaarlijke dingen doen, een mens kan voorzichtig gaan leunen en er gelijk weer mee stoppen, dat is veel fijner, ook beter voor desensibilisatie.
Want doet je paard het goed en blijft hij rustig stop je, dat kan niet zo makkelijk met een pop.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:04

voltige1999 schreef:
hoi
ik heb sinds een heele tijd een verzorg pony.
we hebben al een tijd gereden(2 maand ongeveer)
maar op een dag na het longeren(doen we altijd voor het rijden)
mog ik er niet meer op
als ik er naast ging staan legde ze haar oren in haar nek en draaide met haar kont naar mij toe
we hebben even gelopen en toen nog een keer geprobeert, nog mog het niet
de mede verzorger hield vast
nog geen kwartier later mog ik niet eens naast haar lopen
dan viel ze me aan, klinkt miss raar maar dan legt ze haar oren in
haar nek en komt dan in volle galop op me af rennen
ik mag wel de stijgbeugels op maat maken etc maar IK mag er niet op
de mede verzorger kan er wel gewoon op komen
ze kan ook gewoon in de stijgbeugel gaan hangen etc, maar ik mag niks doen(behalve stijgbeugels op maat maken)
kunnen jullie me misschien helpen?? |(



Het lijkt erop dat de pony jou niet als leider ziet, geen respect voor je heeft.
Je kunt het beste oefeningen met haar gaan doen waardoor jullie een betere band krijgen en leren hoe met elkaar om te gaan.
Ik denk dat je daar wel begeleiding bij nodig hebt, zodat je leert hoe jij de leider kunt worden in plaats van je pony. :j

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:10

stapje voor stapje en met veel geduld.
een opstapje is een ontzettend goede tip, niet alleen omdat het makkelijker opstapt, maar vooral omdat het veel fijner is voor de rug van je paard en beter voor je zadel.
je paard moet eerst leren om ontspannen naast het opstapje te blijven staan, terwijl jij dus een stuk hoger staat dan normaal.
heeft ze daar vrede mee, dan kan je wat tegen het zadel aan gaan hangen, steeds een stapje verder tot je er met je volle gewicht op kan hangen en zij ontspannen blijft.
dan oefenen met je voet in de stijgbeugel, eerst zonder gewicht, dan steeds meer gewicht, tot je helemaal in de beugel kan gaan staan, daarna kan je voorzichtig je been erover tillen en zachtjes in het zadel gaan zitten.
begin eraan met de idee dat je niet gaat rijden, maar gewoon een uurtje gaat 'opstijgen'.

Yasminvd

Berichten: 108
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:14

Linsim26 & voltige1999:
probeer eerst een join-up!
jij laat je paard rondrennen met agresieffe uitsraling(paard zonder halster) & laat je paard meer galoperen en als je paard begint te kauwen en langs zijn lippen begint te likken en met 1 oor naar jou wijst dan draai je je om en ga je op je hurken zitten komt ze dan naar je toe, begin dan vooruit te lopen.volgt ze,dan heb je haar vertrouwen echt!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:18

Ik vind een opstapje een erg slechte tip....paard is onbeleerd, als ie in paniek raakt, wegspurt en het krukje meeneemt heb je de poppen aan het dansen :7 erg gevaarlijk...

Sowieso als je hier al vragen hebt over het beleren krijg ik al de kriebels, zoiets moet je overlaten aan iemand met ervaring en kennis en kunde, anders gaat het fout en krijg dat maar weer eens goed!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:22

Eerlijk gezegd schrik ik van alle tips hier in dit topic :o ik vraag me af wat voor ervaring jullie hebben met beleren
en of jullie wel eens hebben gezien wat er allemaal mis kan gaan met de genoemde tips als je er geen ervaring mee hebt...

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:27

YasminCemmie schreef:
Linsim26 & voltige1999:
probeer eerst een join-up!
jij laat je paard rondrennen met agresieffe uitsraling(paard zonder halster) & laat je paard meer galoperen en als je paard begint te kauwen en langs zijn lippen begint te likken en met 1 oor naar jou wijst dan draai je je om en ga je op je hurken zitten komt ze dan naar je toe, begin dan vooruit te lopen.volgt ze,dan heb je haar vertrouwen echt!


Dit is domste/stomste advies wat je kan geven. Nooit zomaar een join up doen, nooit!!! Dit kan alleen gedaan worden door professionals die hier jaren en jaren ervaring mee hebben.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:32

listiglistje schreef:
Ik vind een opstapje een erg slechte tip....paard is onbeleerd, als ie in paniek raakt, wegspurt en het krukje meeneemt heb je de poppen aan het dansen :7 erg gevaarlijk...

Sowieso als je hier al vragen hebt over het beleren krijg ik al de kriebels, zoiets moet je overlaten aan iemand met ervaring en kennis en kunde, anders gaat het fout en krijg dat maar weer eens goed!


Ja heb eigenlijk weinig meer aan toe te voegen krukje kan erg gevaarlijk zijn als het paard al niet wil dat je opstapt. Mij lijkt ook beter om iemand in te schakelen die wel veel ervaring heeft met beleren en laat deze persoon even z'n gang gaan. Kun je strakjes zelf weer aan lekker verder. Als je niet "snel" een oplossing vindt dan heb je de kans dat je alleen maar meer verpest.

Over degene die over de Join-up begint ja wat moet je daar nu weer mee. Vele gooien altijd met een join-up maar met de doorsnee paarden die 9 van de 10 mensen hier op bokt hebben is dat echt het meest overbodige wat je kunt doen. Het verbergt alleen maar de onkunde van de ruiter/begeleider.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:32

listiglistje schreef:
Ik vind een opstapje een erg slechte tip....paard is onbeleerd, als ie in paniek raakt, wegspurt en het krukje meeneemt heb je de poppen aan het dansen :7 erg gevaarlijk...

als je paard in paniek wegspurt is dat omdat je te snel gaat, omdat je iets doet waar het paard nog niet klaar voor is.

er zijn ook veel soorten opstapjes, een strobaal zoals eerder genoemd lijkt mij nu niet meteen gevaarlijk, zelfs niet als het paard wegschiet.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:08

Douraque schreef:
YasminCemmie schreef:
Linsim26 & voltige1999:
probeer eerst een join-up!
jij laat je paard rondrennen met agresieffe uitsraling(paard zonder halster) & laat je paard meer galoperen en als je paard begint te kauwen en langs zijn lippen begint te likken en met 1 oor naar jou wijst dan draai je je om en ga je op je hurken zitten komt ze dan naar je toe, begin dan vooruit te lopen.volgt ze,dan heb je haar vertrouwen echt!


Dit is domste/stomste advies wat je kan geven. Nooit zomaar een join up doen, nooit!!! Dit kan alleen gedaan worden door professionals die hier jaren en jaren ervaring mee hebben.


Hier ben ik het mee eens. Dit moet je NOOOIT zomaar doen!!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:01

Hoeveel ervaring heb je met het zadelmak maken en inrijden van paarden? dat vooropgesteld. ik wil best met tips komen maar niet als ik daarmee bijdraag aan gebroken nekken.

Ik heb de afgelopen jaren met meerdere Friezen gewerkt, en het is wel een typisch Friezendingetje. de dingen die aan de zijkant gebeuren is allemaal prima, tot je de hoogte ingaat.

testje, zet het paard eens langs het hek van de bak met de opstijgkant naar het hek, en kruip op het hek zodat je kunt gaan staan en een stuk hoger uitkomt dan het paard. waarschijnlijk vind je daar issue nummer één.

ben benieuwd!

Zanshiro

Berichten: 400
Geregistreerd: 30-04-08
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:06

goh lijkt wel op mijn verhaal.
Ik heb sinds vier maanden ook een friese merrie. Opstappen werd met de dag moeilijker en uiteindelijk konden we er nog geeneens meer naast staan. Ik heb een osteopaat laten komen en ze bleek een blokkade bij de schoft te hebben. Ze is hier twee keer voor behandeld.
Ik heb nu sinds een week weer iemand ingehuurd die me even weer op weg helpt en hij zat er meteen de eerste keer op. Ze heeft eigenlijk na de behandeling niet meer moeilijk gedaan, terwijl ze daarvoor echt gevaarlijk werd.
Dus wellicht kan je haar rug na laten kijken.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: help mijn paard laat me niet opstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:09

weet je ook de oorzaak van de blokkade? er komt heel veel druk op de schouder/ schoftgebied bij het opstijgen, vaak is dat de oorzaak. naast de behandeling is het daarom mijns inziens zeker niet onbelangrijk om ook het zadel en de opstijgtechniek kritisch te bekijken.

Zanshiro

Berichten: 400
Geregistreerd: 30-04-08
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:17

ik had mijn zadel al laten controleren voordat ik uberhaupt op haar ben gegaan. Maar het bleek om een oude blokkade te gaan die waarschijnlijk gevoeliger is geworden door een trap die ze onder haar schoft had gehad. (had een heel klein schaafwondje van 1 cm)
We zijn haar nu weer aan het oppakken en ik wil mijn zadel nogmaals laten controleren over een maandje en tevens komt de osteo dan nog een keer voor een controle.

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Re: help mijn paard laat me niet opstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:18

dit is een oud topic. Ik TEM even.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:49

MrUlbe schreef:
dit is een oud topic. Ik TEM even.


Dit kan dan wel een oud topic zijn, maar er is een nieuw, soortgelijk, probleem. Waarom dan het topic op slot gooien, als er toch een nieuwe wordt gemaakt? Of ben ik de enige die er zo over denkt?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:03

listiglistje schreef:
Ik vind een opstapje een erg slechte tip....paard is onbeleerd, als ie in paniek raakt, wegspurt en het krukje meeneemt heb je de poppen aan het dansen :7 erg gevaarlijk...

Sowieso als je hier al vragen hebt over het beleren krijg ik al de kriebels, zoiets moet je overlaten aan iemand met ervaring en kennis en kunde, anders gaat het fout en krijg dat maar weer eens goed!

Je hebt veilige opstapjes hoor, het is heel gebruikelijk een jong paard met opstapje te beleren. (Zoals een ton, die gebruik ik)
Ik heb trouwens al meerdere paarden beleerd zonder problemen, al mijn eigen paarden en geholpen met anderen.

De join up vind ik geen goede tip, dit kun je alleen doen als je ervaren bent én je zelf een leider bent, anders bereik je de verkeerde dingen.
Wat je wel kunt doen is een schriktraining, dat is ook al heel goed om je paard zijn vertrouwen te winnen en te leren om te volgen.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:06

MirandaFuego schreef:
listiglistje schreef:
Ik vind een opstapje een erg slechte tip....paard is onbeleerd, als ie in paniek raakt, wegspurt en het krukje meeneemt heb je de poppen aan het dansen :7 erg gevaarlijk...

Sowieso als je hier al vragen hebt over het beleren krijg ik al de kriebels, zoiets moet je overlaten aan iemand met ervaring en kennis en kunde, anders gaat het fout en krijg dat maar weer eens goed!

Je hebt veilige opstapjes hoor, het is heel gebruikelijk een jong paard met opstapje te beleren. (Zoals een ton, die gebruik ik)
Ik heb trouwens al meerdere paarden beleerd zonder problemen, al mijn eigen paarden en geholpen met anderen.

De join up vind ik geen goede tip, dit kun je alleen doen als je ervaren bent én je zelf een leider bent, anders bereik je de verkeerde dingen.
Wat je wel kunt doen is een schriktraining, dat is ook al heel goed om je paard zijn vertrouwen te winnen en te leren om te volgen.


Voor je een paard 'echt' gaat beleren, heb je toch al wat 'voorwerk' gedaan? Daar valt naar mijn mening ook schriktraining/vreemde objecten (krukje) training onder. Of zeg ik nu wat stoms?

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:26

Laura_x_ schreef:
Voor je een paard 'echt' gaat beleren, heb je toch al wat 'voorwerk' gedaan? Daar valt naar mijn mening ook schriktraining/vreemde objecten (krukje) training onder. Of zeg ik nu wat stoms?

Nee :)
Je bent pas stom bezig als je op een paard wil stappen dat nog geen degelijke voorbereiding gekregen heeft.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:27

Laura_x_ schreef:
MirandaFuego schreef:

Je hebt veilige opstapjes hoor, het is heel gebruikelijk een jong paard met opstapje te beleren. (Zoals een ton, die gebruik ik)
Ik heb trouwens al meerdere paarden beleerd zonder problemen, al mijn eigen paarden en geholpen met anderen.

De join up vind ik geen goede tip, dit kun je alleen doen als je ervaren bent én je zelf een leider bent, anders bereik je de verkeerde dingen.
Wat je wel kunt doen is een schriktraining, dat is ook al heel goed om je paard zijn vertrouwen te winnen en te leren om te volgen.


Voor je een paard 'echt' gaat beleren, heb je toch al wat 'voorwerk' gedaan? Daar valt naar mijn mening ook schriktraining/vreemde objecten (krukje) training onder. Of zeg ik nu wat stoms?

Nee, als het goed is heb je al het vertrouwen opgebouwd, meestal onstaan er daardoor juist weinig problemen. (je moet eens weten hoeveel mensen dit niet doen...)
Beleren valt daar mijn inziens ook onder, het is desensibeliseren.
Maar er zijn natuurlijk wel gevaarlijke dingen (zoals een opstapje waar ze met hun benen tussen komen) en een paard beleren blijft gevaarlijk, ze kunnen toch schrikken als je wat nieuws doet, zoals opstappen, eróp of ernaast is net weer wat anders.
Bij de meeste paarden gaat het makkelijk als ze schriktraining gedaan hebben, sommige paarden blijven gewoon angstig bij elke nieuwe oefening tot dat ze weer gewend zijn, dat kan soms best lang duren.
Maar zolang het opstappen nog niet gaat, moet je daar mee doorgaan totdat het gewend is, je gaat niet eerst na een paniekerige opstap wegrijden, dan ga je weer af en opstappen totdat het goed gaat.
En niet te lang doorgaan, bij een goed moment stoppen. (ook al is het maar een heel kleine verbetering)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: help mijn paard laat me niet opstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:48

Kort gezegd is er iets grondig misgegaan. Ik denk dat het in deze situatie riskant is om via tekst geholpen te worden. Voor je eigen veiligheid raad ik je aan hulp in te schakelen. In ieder geval kan je het opstappen voorlopig uit je hoofd zetten. Werk er eerst aan om het vertrouwen en respect van je paard te krijgen. Als je wil opstappen terwijl je geen respect en vertrouwen hebt van het paard, kan de afloop zeer gevaarlijk zijn.

Jonijoni
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-08-12
Woonplaats: België

Re: help mijn paard laat me niet opstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:36

wij hadden ook problemen om op te stijgen bij een 5j merrie, die nog maar weinig is doorgereden:
we hebben dit probleem verholpen door te werken met grondwerk + clicker:

we stapten rond in de piste met het paard , dan stoppen, als paard stilstaat click en beloon, en dan weer verder stappen, weer stoppen en bv. je voet eens opheffen, blijf je paard stil staan, terug click en beloon, anders blijf je je voet opheffen tot het paard stil staat en dan rap belonen, en zo de hele tijd opbouwen,
een keer voet in de stijgbeugel, een keer springen naast het paard, dit doe je allemaal zonder er bij na te denken om er echt op te kruipen, en natuurlijk veel geduld hebben :)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: help mijn paard laat me niet opstappen! Splits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:39

Moderatoropmerking:
Ik heb een splitsing gemaakt. Het originele topic kwam uit 2009, dus er is nu een splitsing naar het 2012 topic.