66,2 km met de sulky

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-12 16:18

Hallo :D

Ik ga volgende week samen met mijn shetlander Natanalientje op 'vakantie'. Ik ga naar mijn opa en oma, er is een weilandje geregeld en we blijven daar 3 nachtjes. Het leek me leuk om een soort volgtopic te maken en misschien kan ik nog tips krijgen.

Aanstaande dinsdag, 14 augustus vertrekken we. Het is 33,1 km heen.
Met de auto 40 minuten en de tussenstop is op 20 minuten met de auto.
Ik ga rustig aan doen, veel stappen en geen galop.

Op dit moment ben ik nog in Valencia en zaterdag en zondag ben ik niet thuis dus vrijdag en maandag ben ik druk met inpakken :=

Natanalientje heeft een goede conditie, staat wekelijks minimaal 4 keer voor de sulky en wordt gereden door mn bijrijdstertje. Dus ze gaat het hopelijk prima volhouden!

We vertrekken dinsdag om 9 uur, mijn moeder gaat mee. In Zwartsluis waar mijn andere oma woont houden we een tussenstop van 1,5 uur. Vanaf daar gaat mijn opa (waar ik heen ga) mee op de sulky. Voor de veiligheid ga ik niet alleen (al zak Natanalientje absoluut niks doen, 146966% bomproof :j )

Vrijdags ga ik via hetzelfde schema weer terug naar Nieuwleusen.

Natanalientje krijgt elke dag een summerfit koek, maar aangezien dit een grote inspanning is en ze is drachtig voor mei volgend jaar heeft ze misschien nog meer nodig?

Wie heeft al eens zo'n soortgelijke tocht gemaakt en tips?

Ik plaats zoveel mogelijk updates

Ik heb er iig heel veel zin in En het komt vast helemaal goed!

Enne om alvast aan mijn uitzicht te wennen :D
Afbeelding
(samen met haar 2 jarige zoon die af en toe meegaat als handpaard en dan gráág voor de sulky wil lopen want dat is stoer :') )


MendyGinger

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Dorpje in Gelderland

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:01

Ik volg, Laura!
Heb momenteel maar een tip, ik heb zelf ook nog nooit zo'n tocht gemaakt.
Misschien is het een idee om haar tijdens de pauze en voor en na de rit wat krachtvoer te geven, zodat ze haar energie voldoende kan aanvullen :)

Thera
&♥ Nikki &♥ Esra

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-12 19:17

Dat is een goede ja, ik vond ook wel dat ze extra eten nodig had :j

joellenaomi_

Berichten: 218
Geregistreerd: 08-05-11

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:14

Ik ga het ook volgen , laura :D


Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-12 20:44

Leuk Joelle :D

Vrijdag komt btw mn bijrijdstertje nog en zaterdag t/m maandag heeft ze rust.

Racheel

Berichten: 2245
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Dordrecht

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:11

Ik volg mee! :)

"The greatest mistake you can make in life
is to be continually fearing you will make one."

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:13

Wat een leuke rit! :) Ik zou haar 1,5u van te voren wat krachtvoer geven, ik dacht dat na 1,5u het was opgenomen in het bloed en dat ze er ook wat aan hebben namelijk :) in de pauze van een rit zou ik even opzoeken of dat wel verstandig is, al zouden een paar handjes geen kwaad kunnen natuurlijk! :) Alvast veel plezier!

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-12 08:05

Oke bedankt voor de tip :D
Voor de pauze ga ik dan nog even op internet zoeken hoe en wat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:14

Ik zou persoonlijk absoluut geen krachtvoer geven. Hier heb ik ritten tot wel 50 km per dag gedaan, gedaan, ook zonder krachtvoer en zelfs zonder summerfit. Of 80 km in 2 dagen.
Je kunt krachtvoer namelijk vergelijken met het drinken van een energiedrank. Door alle suikers voel je je even helemaal hyperdepiep, maar een poosje later verdwijnt al die energie meer. Straks voelt je ponietje zich halverwege helemaal moe. Dan kun je opnieuw krachtvoer gaan geven, maar opeens meerdere kerenm krachtvoer lijkt me niet gezond voor een pony die dat niet gewend is, je moet een ander voerschema altijd rustig opbouwen.
De beste manier om zo'n afstand te overbruggen, is veel draven, met tussendoor stappen om weer op adem te komen. En juist af en toe een galopje, blijven ze helemaal fris van.

Veel plezier iig, het word vast erg gaaf!

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-12 08:21

Oke, bedankt voor de tip.
Ik wil haar ook geen krachtvoer geven dan heb ik het voer verkeerd omschreven, wij voeten de paarden muesli zonder suiker. Dan heeft ze wat om op te werken of is dat ook niet nodig? Summerfit koek krijgt ze al sws elke dag altijd.
Galop kijk ik of de berm dat toelaat.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:21

Ik heb met mijn paard en vriendin met paard paar maanden terug nog buitenrit gemaakt van bijna 30 km (volgens GPS op telefoon)
We hebben hier toen 3,5 uur over gedaan en dus flink door gereden. Veel gedraafd, stukjes galop en eigenlijk alleen stappen over wegen en wanneer de paarden (of vooral wij :+ ) moe waren.
We hebben niet eens een tussenstop gemaakt, ging allemaal prima. Er was niks aan m'n paard te merken toen we weer thuis kwamen.

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:22

leuk joh, veel plezier alvast.
zorg dat je ook genoeg water voor der bij je hebt? emmer +l flessen water?

Dogs are a mans best friend

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-12 08:25

@Dispar_Vulgo: oke, klinkt leuk :D ik denk ook wel dat ze t volhoudt hoor maar wil haar toch niet overbelasten. En de pauze is ook vooral omdat mn andere oma het ook leuk vind als ik bij haar langskom, mn neefje van 5 is helemaal gek van Natanalientje en die woont ook in Zwartsluis dus die komt dan ook nog even langs om er even op te zitten.

@Rosannee_: ja ik neem een emmer mee en we rijden een hele lange weg langs een schone sloot dus dan laat ik haar een keer drinken en bij de tussenstop krijgt ze weer drinken. Daar had ik natuurlijk al aan gedacht :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:35

Een beetje gras onderweg doet soms ook veel goed, na een pauze met wat gras zijn ze bij mij altijd zo fris als een hoentje, wat zeg ik een niet te houden stuiterbal. :=

Maar als je het goed bekijkt, bij een goede buitenrit doe je ook al snel 15 km, het zijn dus gewoon 2 buitenritjes met een pauze erbij. :) Emmer kan je idd prima meenemen, verder niet te veel zware spullen mee en gewoon lekker genieten. Het komt helemaal goed, maak je niet druk. ;)

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-12 08:38

Nou Natanalientje is van zichzelf noooit druk (ja op de terugweg :') ) maar van gras houdt ze maar al te graag := bij de pauze kan ze gras eten.

Ja als je zo kijkt idd. En ja dat denk ik ook :))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:53

Het klinkt wel heel gezellig, ook lekker iemand mee op de bok, dat vind ik ook altijd zo leuk aan het mennen. :j

Indiana

Berichten: 113
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Over/ijssel!

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:16

Ik volg dit ook!
Een paar jaar geleden hebben we wel een tocht gemaakt met het karretje.
Dat was 20 km heen, overnachten, de dag erna lekker de wei in, en dag 3 terug.
Dit zonder extra krachtvoer, maar die pony's waren het gewend zo'n 10-15 km buiten te lopen (ofwel langs de fiets, of voor de kar)
Halve familie zat toen op de kar, andere helft met de fiets.
Hartstikke leuk; ook gepland rustig aan te doen, maar toch aardig voorwaarts gereden.

}:0 }:0

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-12 08:06

Wat leuk Indiana!

Ik ben vannacht thuisgekomen uit Valencia. Vanmiddag komt bijrijdstertje op Natanalientje rijden. Verder ga ik de sulky even schoonmaken en een lijstje maken met wat allemaal mee moet.

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-12 10:04

Hmmm na overleg moet ik t eerste stuk, Nieuwleusen - Zwartsluis, alleen doen. Mn moeder zou mn opa ghelpen in zn nieuwe huisje (opa en oma uit Zwartsluis zijn sindskort gescheiden daarom ga ik alleen naar mn oma) en ze kan alle spullen niet meenemen op de sulky dus dat wordt em helaas niet. Ach alleen gaat prima lukken al is het natuurlijk wel minder gezellig :Y)

MendyGinger

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Dorpje in Gelderland

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:24

Jammer Laura. Maar fijn dat je er alsnog alle vertrouwen in hebt.
Als ik het zo hoor, ook van de anderen is krachtvoer misschien toch geen beste oplossing, maar die keuze is natuurlijk aan jou :)

Thera
&♥ Nikki &♥ Esra

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-12 14:32

Het is al bijna zover :))
Waar ik nog wel over zit te twijfelen: Doe ik Natanalientje haar peesbeschermers wel of niet om, omdat het ook best warm kan zijn voor haar.. Wat zouden jullie doen?

edit:
Natanalientje afgelopen vrijdag met haar bijrijdstertje
Afbeelding
(ze is idd te groot, helaas want Natanalientje is érg moeilijk met rijden (lees: liggen en bokken om maar onder het werk uit te komen) en dit meisje heeft erg veel lef en is de enige die ik tegen ben gekomen die haar redelijk goed kan rijden, ze gaat nu over op het mennen met Natanalientje)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:12

Geen peesbeschermers op zulke lange afstanden, de pezen kunnen dan de warmte niet kwijt en worden kwetsbaar. Tenzij je paard strijkt?

AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:24

Ik volg dit ook :D lijkt mij ook super om een x te doen , dus misschien kan ik wat van de tips gebruiken :D

Angie (All In One) <3 - M1+0-

Een paard is een prachtig dier, maar het is vooral zo bijzonder omdat het zich beweegt alsof het altijd muziek hoort.

Ebony170511

Berichten: 172
Geregistreerd: 09-03-12
Woonplaats: Andijk

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:27

Leuk idee, Ik ga je ook volgen hoor!

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: 66,2 km met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-12 20:16

Leuk nog meer volgers :D

@Gypsy: nee dat doet ze niet, daarom twijfel ik ook want anders had ik ze sws om gedaan :j

Morgen is het eindelijk zover :):)
Ik sta om 8 uur op en vertrek tussen 9 en half 10 :D

Ik heb al mn eigen spullen al in de koffer, morgen nog de poetskoffer van Natanalientje, voer voor de komende dagen, zweep, gewoon bit, clicker pakken en dan gaaaan met die banaan :D
Ohja en natuurlijk mn camera niet vergeten :))


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Arianaaaa, DeEenhoorn, Frummel01, IASCrawler, Kmbrly, Lielle, Paardennamen, turtlelito, Vaiqua, Wopkebrok en 81 bezoekers