Legend of Zelda

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Legend of Zelda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-12 13:48

Hoi hoi bokkers !! :D

Zoals sommigen van jullie al weten uit het topic "Een nieuw paard kopen" ben ik sinds vrijdag 3 augustus de trotse eigenaresse van een lieve vosse jaarling merrie. Ze is een pientere jongedame van momenteel 1 jaar en 4 maand. Ze is een NRPS met papieren en haar officiële naam is Midnight, maar aangezien ik dat zo onorigineel vond, heb ik haar omgedoopt tot:
Legend of Zelda
Of kortweg Zelda :D

Hier staat ze op Horsetelex: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1505823
Dus mensen die iets kennen van afstamming, voel u vrij hierop commentaar te geven :p Want ik heb hier geen flauw benul van :p

Enkele foto's van mijn meid <3
Afbeelding
Afbeelding

Nu staat Zelda bij mijn vriend thuis op de wei, waar ik ze elke dag eten geef en met haar bezig ben. Denk hierbij maar aan borstelen, rondwandelen op de wei met het halster, dekentje op haar rug, ...
Ik heb haar reeds aangeleerd om op commando achteruit te stappen, aangezien ze nogal vaak te dicht bij de deur van haar stal kon komen en dit was dan niet handig om de deur makkelijk open te krijgen. Nu loopt ze 24/24, 7/7 buiten, maar ik onderhoudt dit 'trucje' aangezien het mij handig leek met zicht op het latere beleren :)

Mensen die mij tips kunnen geven in het omgaan met Zelda mogen dit altijd melden ;) Ik leer graag bij en wil graag het beste voor mijn jongedame. Mensen die zelf ervaring hebben met de omgang met een jaarling, voel jullie ook vrij om hierin te reageren ! Zelf ken ik geen mensen die hier ervaring bij hebben, dus ik heb eigenlijk niet echt iemand waar ik daarover kan praten ofzo. Ik heb namelijk zelf ook nog geen ervaring met een jaarling, dus de aankoop van Zelda is voor mij een uitdaging :o

Tips, bemerkingen, commentaar,... alles is welkom :D
Maar hou het toch een beetje vriendelijk hé :+

Groetjes
Lisa en Zelda

~ When You Least Expect It, A Dream Can Come True ~

Legend of Zelda
❤❤
Legend of Zelda; al 1 jaar lang genieten


QueLee

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-09-05
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:30

Leuk om Vosje terug te zien! (ik sta bij de oude eigenaren op stal ;) )
Ze ziet er goed uit en denk dat je heel veel plezier van haar gaat krijgen!

Het is dat ik er al teveel had/heb haha anders had ik haar ook wel over willen nemen :D

.

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-12 12:37

QueLee schreef:
Leuk om Vosje terug te zien! (ik sta bij de oude eigenaren op stal ;) )
Ze ziet er goed uit en denk dat je heel veel plezier van haar gaat krijgen!

Het is dat ik er al teveel had/heb haha anders had ik haar ook wel over willen nemen :D


Ik heb nu al veel plezier van haar en ik kan er nog niet eens op rijden x)
Ze is echt een super lief en kalm voor een jaarling te zijn. Ik heb super blij dat ik haar heb gekocht ^.^

~ When You Least Expect It, A Dream Can Come True ~

Legend of Zelda
❤❤
Legend of Zelda; al 1 jaar lang genieten

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:59

Leuk dat je een topic aan hebt gemaakt! Ze ziet er goed uit,

Mocht je iets willen weten kwa opvoeding enz. mag je mij ook altijd een pbtje sturen hoor ;)


Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:11

Geweldige naam :D :D :D ook te veel spelletjes gespeeld vroeger? :+

Met zo'n jong beestje zou ik me beperken tot idd de basisdingetjes en niet elke dag... netjes volgen aan een halster, stoppen en achteruit, voetjes geven, even vastzetten etc.. je kan haar daarentegen al aan veel dingen laten wennen (beetje schriktraining idee), waar je later veel profijt van hebt! Denk aan zeiltjes en/of plastic zakjes, pionnen, vlaggetjes, ballon, voetbal/skippybal, (geluid van) scheerapparaat, sprays en nog meer 'enge' dingen, is genoeg te bedenken! Gewoon op een speelse manier af en toe iets in de wei leggen en haar aan laten snuffelen, een aantal keer herhalen tot ze eroverheen durft/je haar ermee aan kan raken, zo kweek je een stoer bomproof paard voor later! succes en veel plezier met samen +:)+

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-12 11:58

Klimop schreef:
Geweldige naam :D :D :D ook te veel spelletjes gespeeld vroeger? :+

Met zo'n jong beestje zou ik me beperken tot idd de basisdingetjes en niet elke dag... netjes volgen aan een halster, stoppen en achteruit, voetjes geven, even vastzetten etc.. je kan haar daarentegen al aan veel dingen laten wennen (beetje schriktraining idee), waar je later veel profijt van hebt! Denk aan zeiltjes en/of plastic zakjes, pionnen, vlaggetjes, ballon, voetbal/skippybal, (geluid van) scheerapparaat, sprays en nog meer 'enge' dingen, is genoeg te bedenken! Gewoon op een speelse manier af en toe iets in de wei leggen en haar aan laten snuffelen, een aantal keer herhalen tot ze eroverheen durft/je haar ermee aan kan raken, zo kweek je een stoer bomproof paard voor later! succes en veel plezier met samen +:)+


Haha xD Thx ;D
En jha, ik heb inderdaad een beetje teveel spelletjes gespeeld :o Hoewel 'Legend of Zelda' daar eigenlijk niet één van was... Maar de naam vond ik gewoon ontzettend stoer (en er was onlangs reclame van op tv :+ )

Super bedankt voor de tips btw :)
Ik wil nu niet opscheppen, maar mijn merrie is al behoorlijk bomproef voor een jaarling te zijn :D Voor hetgeen ik haar al getoont/geleerd heb is ze nog niet echt bang. Alleen dat enge vliegenspray spuitertje :=
Maar inderdaad, het geluid van een scheerapparaat is ook nog een uiterst goed idee !

~ When You Least Expect It, A Dream Can Come True ~

Legend of Zelda
❤❤
Legend of Zelda; al 1 jaar lang genieten

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:24

Dat kun je goed oefenen door eerst een lege spray fles met water te vullen ( is anders zo zonde van je vliegenspray :D ), haar aan een halstertje, evt. met lang touw mocht ze wegspringen, vast te houden en dan de andere kant op te sprayen.. dus van haar 'weg'. Dat is niet zo bedreigend en dan kunnen ze eerst op een afstandje wennen. Net zo lang blijven sprayen tot ze kalm is en rustig stilstaat, dan beloon je haar door te stoppen met spray/het 'enge' geluid weg te halen. Op die manier kun je het opbouwen en steeds iets dichterbij sprayen, belonen als ze niet meer reageert, tot ze snapt dat het niet eng is..

Ik weet trouwens niet of je al eens 'buiten' (dus uit haar vertrouwde omgeving en kudde, dat ze leert om even alleen te zijn) bent gaan wandelen? Maar op die manier kun je ook al heel rustig aan beginnen met verkeersmak maken en kunnen ze nieuwe indrukken opdoen :)

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-12 13:32

Klimop schreef:
Dat kun je goed oefenen door eerst een lege spray fles met water te vullen ( is anders zo zonde van je vliegenspray :D ), haar aan een halstertje, evt. met lang touw mocht ze wegspringen, vast te houden en dan de andere kant op te sprayen.. dus van haar 'weg'. Dat is niet zo bedreigend en dan kunnen ze eerst op een afstandje wennen. Net zo lang blijven sprayen tot ze kalm is en rustig stilstaat, dan beloon je haar door te stoppen met spray/het 'enge' geluid weg te halen. Op die manier kun je het opbouwen en steeds iets dichterbij sprayen, belonen als ze niet meer reageert, tot ze snapt dat het niet eng is..

Ik weet trouwens niet of je al eens 'buiten' (dus uit haar vertrouwde omgeving en kudde, dat ze leert om even alleen te zijn) bent gaan wandelen? Maar op die manier kun je ook al heel rustig aan beginnen met verkeersmak maken en kunnen ze nieuwe indrukken opdoen :)


Ik heb het vandaag gedaan met vliegenspray, aangezien ik echt iets moest doen aan die vliegen en dazen... Ik heb het zachtjes laten druppelen, want zo maakte het spuitertje geen eng 'Psssht' geluid. En zolang ze het enge geluid niet hoorde was het geen probleem. Dit zorgt er natuurlijk niet voor dat ze het gewoon wordt, maar zo heeft ze toch al vliegenspray op haar gehad hé ;D
Ik ga vandaag eens proberen met een spuitertje met water en haar zo laten wennen aan het geluid :) Want het 'druppelen op de rug' is uiteraard geen oplossing voor het 'enge' geluid van de spray... En het geeft mij enkel meer werk xD

Ik ben wel al eens met haar langs straat gaan wandelen :) Dit omdat ze ontzettend goed reageerde op de auto's en trekkers die hier bij mijn vriend op de boerderij rondrijden. Ik ben uiteraard wel gaan wandelen langs een rustige straat. Ben in totaal 2 auto's tegen gekomen. Van de ene wagen schrok ze amper, maar die tweede trok een aanhangwagentje en dat maakte veel lawaai... Dus toen stond ze toch te trillen en klaar om weg te springen. Gelukkig ging ze enkel achter mij staan en kijken naar dat enge aanhangwagentje ;)
Ze is een 'mama's kindje' zoals ze hier wel eens durven zeggen :P (bijna) Alles is goed, zolang ik bij haar sta :+

~ When You Least Expect It, A Dream Can Come True ~

Legend of Zelda
❤❤
Legend of Zelda; al 1 jaar lang genieten

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Legend of Zelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:33

Wat een leuke stoere naam!
Prachtig beestje!

M. 21-07-2017. <3

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:38

Wat een onwijs leuk ding zeg!
Tja, zelf niet zoveel ervaring met jonge paarden maar ik zou zeggen, probeer zoveel mogelijk. Alles wat al aangegeven is, inderdaad dingen op haar rug te leggen. En gebruik de tijd die je nu met haar spendeert als "bondingtijd" zeg maar. Elkaar vertrouwen en echt een band kweken. Als ze je vertrouwd dan wordt het later ook allemaal makkelijker.

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-12 14:01

belinda1986 schreef:
Wat een onwijs leuk ding zeg!
Tja, zelf niet zoveel ervaring met jonge paarden maar ik zou zeggen, probeer zoveel mogelijk. Alles wat al aangegeven is, inderdaad dingen op haar rug te leggen. En gebruik de tijd die je nu met haar spendeert als "bondingtijd" zeg maar. Elkaar vertrouwen en echt een band kweken. Als ze je vertrouwd dan wordt het later ook allemaal makkelijker.


Bedankt ;)
En deze tijd gebruik ik ook vollop als 'bondingtime', want mijn smurfje loopt achter mij aan als een mak lammetje ^.^ Zo volgt me overal, hinnikt als ze me ziet en komt regelmatig haar neusje tegen mij aandrukken.
Ze gebruikt mij ook geregeld als 'schild' voor enge dingen :+
Dan gaat ze schuin achter mij staan en steekt ze haar neus vooruit om aan het enge ding te ruiken, maar enkel als ik in de buurt ben :D

~ When You Least Expect It, A Dream Can Come True ~

Legend of Zelda
❤❤
Legend of Zelda; al 1 jaar lang genieten

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Legend of Zelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:08

Haha wat lief zeg!!!

Sanne__x
Berichten: 121
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:18

Wat een leuk paard !
Ik heb ook een merrie genaamd Zelda en nu wil het toeval dat der bij haar in de derde generatie ook Furioso II inzit :)

- Faya - Niv 1 + 3

vieenrose
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-06-12

Re: Legend of Zelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:26

Proficiat met je koop ts! Chique vosje! Hopelijk zien we binnen een jaar of 3 leuke topics van jullie onder het zadel! Tot dan kan je haar inderdaad wat vertroetelen en 'opvoeden' (zoals je goed bezig bent ;) ) maar geef haar ook de tijd om onbezorgd jaarling te zijn :-) veel succes en plezier ermee!

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-12 19:33

Pevinetto schreef:
Wat een leuk paard !
Ik heb ook een merrie genaamd Zelda en nu wil het toeval dat der bij haar in de derde generatie ook Furioso II inzit :)


Aha, meen je dat nu ?! Hoe toevallig zeg :D

~ When You Least Expect It, A Dream Can Come True ~

Legend of Zelda
❤❤
Legend of Zelda; al 1 jaar lang genieten

xLIESSSx

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-12 19:36

vieenrose schreef:
Proficiat met je koop ts! Chique vosje! Hopelijk zien we binnen een jaar of 3 leuke topics van jullie onder het zadel! Tot dan kan je haar inderdaad wat vertroetelen en 'opvoeden' (zoals je goed bezig bent ;) ) maar geef haar ook de tijd om onbezorgd jaarling te zijn :-) veel succes en plezier ermee!


Bedankt voor je toffe reactie :D
En ik beleef nu alvast ontzettend veel plezier aan haar :j

~ When You Least Expect It, A Dream Can Come True ~

Legend of Zelda
❤❤
Legend of Zelda; al 1 jaar lang genieten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, anjali, Bloemetje75, jildou1979, Paardennamen, Plonspony, Vagabondo en 124 bezoekers