Sh** mijn paard zelf injecties geven...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Sh** mijn paard zelf injecties geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-02 22:19

...ik moet mijn hengst iedere dag een antibiotica injectie in de hals geven. Dit op zich vind ik al niet prettig, maar goed, wat moet dat moet.
Hij laat het wel braaf toe. Maar nou heb ik dus verkeerd geprikt.
Je moet een paar keer kloppen op de hals en dan als een soort dartpijl die naald erin gooien. Ik ben dus wat te lief geweest en de naald zat er blijkbaar niet ver genoeg in en ik heb de vloeistof dus onder de huid geinjecteerd Frusty Frusty Frusty
Natuurlijk de DA gebeld, want misschien moest ik wel opnieuw prikken. Dat hoefde dus niet, want het wordt zo ook opgenomen, duurt alleen wat langer. Morgen dus 'harder gooien'. Dat mag mijn man dus doen!
Maar goed, nu, ruim 8 uur later, zit er een behoorlijke, harde zwelling op die plek, die wat warm aanvoelt. Wat kan ik erop smeren om het te laten slinken? SRL? Simicur? Arniflor? Gewoon zo laten?

Groetjes Suzanne


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 22:40

Zou mijn hobby ook niet zijn hoor, injecteren.
Je kunt de plek denk ik even een paar keer koud maken en er verder misschien beter niks aan doen denk ik. Als je er echt graag iets op wilt smeren zou ik Simicur op een plekje met een gaatje liever niet doen, dan eerder groene klei.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 22:54

Weet je zeker dat het in de hals moet? Probeer anders eens te vragen of het ook in de borst mag, dat is makkelijker ('zachter'). Ik heb het ook een paar keer moeten doen en ik vond in de borst gevoelsmatig prettiger dan in de hals. Ik neem tenminste aan dat je het in een spier moet injecteren, intraveneus is niet echt iets voor een leek.

Nulla tenaci invia est via

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 23:20

Ik heb mijn paard ook een paar weken lang 2x per dag moeten spuiten. Dit mocht bij ons niet in de hals, maar moest in z'n borst of in z'n billen.
op z'n borst kreeg hij ook een paar van die bulten. Dit verdwijnt vanzelf na een paar dagen. Probeer ook op verschillende plekken te spuiten.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 23:29

Ik heb Bill ook een paar keer moeten spuiten. Ik gaf dan een flinke klap op ziijn hals, dat verdooft een beetje, en dan stak ik de naald er tot aan de onderkant in. Voordeel is wel dat ik verpleegkundige ben en gewend ben om te spuiten. Maar ik spuit 100x liever een patient dan mijn paard.
Ik zou er even niks opsmeren omdat de antibiotica opgenomen moet worden. Als het goed is moet de bult morgen weg zijn.

Goedgekeurd onderschrift :)

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 00:05

laatst bed8 de DA dat ik de paarden wel kon inenten, echt LEUK om te doen gewoon! *LOL* Arme paardjes alleen! Maar het lijkt me niet dat je in een bloedvat moest injecteren? Dan kan er toch niet zo heel veel mis gaan? Goed in de "driehoek" in zijn hals, stuk vel pakken, daar knijp je in en recht de naald erin. En ik zou er ook niks opsmeren hoor.. Vooral als je de DA al gebeld hebt.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 00:10

Als je in de hals knijpt en dan de naald erin steekt, geef je de injectie ondehuids, tenminste als je de huidplooi vast houdt. Dat is in dit geval niet de bedoeling, je moet in de spier spuiten. Dus klap op de nek en de naald er in jassen, tot aan de onderkant. Ik vond het ook heel eng, maar dat is de enige goede manier

Goedgekeurd onderschrift :)


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 00:41

Het bultje is niets hoor. Dat is gewoon ophoping van de vloeistof die je erin gespoten hebt. Gaat vanzelf weg, terwijl het wordt opgenomen door het lichaam. Maargoed, Billy heeft er ervaring mee, dus haar advies zou ik opvolgen Cool

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 09:22

Het bultje is niet weg, het is een megabult geworden! Het is zeker 10-15 cm en een rechthoekige vorm. Hij heeft er kennelijk geen last van.
Zometeen mogen we weer prikken, maar nou mag mijn man het doen.
Ik moest idd in de driehoek in de hals prikken, of in de borst, maar de DA zei dat de hals minder bulten geeft?!? Ja...wel als je goed kan prikken, ja Extreme duivel .
Als er veel bloed uitkwam, moest het opnieuw want dan heb je een bloedvat geraakt.
Beeeeh...ik vind het echt afschuwelijk. Zijn poedertje door vla mengen en met een soort wormspuit in de mond toedienen vind ik prima, maar dat prikken...nah...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 12:02

He bah, ik krijg er kippevel van... Sterkte ermee...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 12:08

Ik moest bij Fie ook zelf in 'r hals spuiten toen ze zo vreselijk hoestte.
De veearts gaf een driehoek aan waarbinnen ik moest prikken. Omdat ik er wel een beetje huiverig voor was en bang dat ik verkeerd zou prikken, (brr!) heeft 'ie met een spuitbus paars spul (blauwsel ofzo) de driehoek op 'r hals gespoten dan kon ik niet fout prikken!
Leuk gezicht, zo'n vos met paarse hals!!!

Ik moest inderdaad ook een paar keer kloppen en dan baf spuit erin. Gelukkig bleef ze heel braaf staan, ik vind 't maar niks om te doen!

Succes ermee!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 17:41

Mensen, mensen.
De reden dat een DA in de hals in de spieren spuit is niet dat het dan minder reactie geeft dan wanneer je in de borst prikt, je ziet het alleen minder omdat er veel meer peesplaten in de hals zitten en de zwelling die ontstaat gewoon geen kant op kan!!!
AB die in in de spier moet spuiten geven wanneer ze onderhuids terecht komen meer irritatie. Gaat je paard niet dood aan, is alleen wat vervelender. Wat je kan doen is koelen met water, smeer er geen koelingsgel oid op want dat word opgenomen door de huid die daar al geirriteerd is. Waarom er veel in de hals geprikt wordt is omdat je er veel makkelijker bij kan en je veel minder snel zwelling ziet door al die peesplaten.
Let wel op, je mag alleen AB spuiten die de DA heeft achtergelaten en niet in de bloedbaan!!! Inentingen mag alleen de DA doen (wettelijk gezien).

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 17:51

De bult 'zakt'nu naar beneden!!!! Scheve mond
De DA is er net bij geweest, het schijnt een veel voorkomende comlicatie te zijn. Het ziet er niet uit als een bacteriele infectie en zou dat het wel zijn....hij krijgt toch al AB.
Ik had er al koelgel opgesmeerd, maar niks hielp.
Ik moet het nu nathouden, maar kan niet spuiten, omdat het verband om zijn hoef absoluut niet nat mag worden.
Ik moet nu natte watten op de plek doen, afdekken met plastic en dan een bandage. Dan gaat het broeien en houd je het vocht op de plek. Het kan ook zijn dat het een abces wordt!!!!!
Erg is het niet, wel vervelend. Vooral omdat ie net zoveel doorstaan heeft.
Het ziet er echt naar uit hoor!!!

Groetjes Suzanne

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 18:14

Dat is dus de reden dat het eigenlijk niet zo'n goed idee is om een paard in de hals te injecteren. Als het fout gaat en een infectie ontstaat is de hals veel moeilijker te behandelen dan de borst en het kan zijn dat je paard na zo'n probleem moeite houd met afbuigen, en als je echt de dressuur in wilt is dat toch lastig.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-02 21:12

Hij buigt gelukkig nu nog goed, heeft de DA net bekeken.
Hij heeft al hoog in de dressuur gelopen en is momenteel nog op Z2 nivo, misschien een voordeel dat hij gegymnastiseerd is.
Ik ben god al op mijn blote knieeen blij dat hij nog leeft... Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:27

In elk geval nooit groene leem smeren in zo'n geval. dit trek hetgeen wat onderhuids zit naar boven en je wilt juist dat het door het lichaam wordt opgenomen.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 00:27

Wij hebben op zo'n bult door een injectie (door de dierenarts) SRL-gelei gesmeerd en dat hielp heel goed. Zelfs de veearts was verbaasd over het goede resultaat.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 16:30

Jeetje Suzanne, lijkt me best moeilijk dat prikken, succes ermee!!!
Is de bult al weg???
Groetjes Monique.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 21:24

Tja, SRL hielp niet en Arniflor ook niet. Dat truukje van de DA ook niet, want binnen een kwartier stond hij met die bandage als een soort das om...het zag er niet uit en het hielp natuurlijk ook niet meer.
Heb toen de bult maar regelmatig met koud water gedept en toen ging het weg. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon door het verstrijken van de tijd gekomen zijn.
Mijn man geeft hem nu de injecties. En de DA in de kliniek zei vandaag lachend:"Tja, zachte heelmeesters, maken stinkende wonden he?!?" Knipoog

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:06

een van onze paarden had problemen na de castratie, het hele zooitje was ontstoken en onwijs dik. We moesten hem toen ook spuiten idd in de borst of in de driehoek. Wij spoten in de borst, ene dag links, andere dag rechts. Op een gegeven moment kreeg dat beestje echt een mega bult, was niet meer normaal gewoon, en die 'verhuisde' ook. We hebben het afgespoelt met koud water, en toen was het na zo'n 5 dagen weg. Koud water dus!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 22:16

hmm kluinkt niet erg prettig!
Gelukkig dat hij dan rustig onder de prikken blijft!
Succes met gooien Knipoog

....

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:38

Zeg fijne da sen hoor. Wettelijk gezien mogen ze hun klanten niet zelf laten prikken behalve als deze een gediplomeerd paraveterinair is. Als er iets gebeurd heeft de da echt een heel groot probleem met zijn verzekering. Antibiotica is kan heel gevaarlijk zijn als het in de bloedbaan komt, dus als je dan toch moet prikken kijk dan goed of er geen bloed uit de naald komt en haal de zuiger van de spuit eerst een stukje terug om te checken of er bloed mee komt voor je hem leeg drukt. Verder nooit dezelfde naald nog eens gebruiken als het niet goed is gegaan in verband met het feit dat paarden heel gevoelig zijn voor infectie's.

Verder succes met je paard en ik hoop dat hij snel weer gezond is.

Stralend de dag door.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 19:20

is die antobiotica niet gewoon in tablet-vorm of poeder te krijgen.. Ik zou het niet kunnen.. als ik een injectie-naald alleen al zie, ga ik van mijn stokje

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:29

ivar schreef:
Zeg fijne da sen hoor. Wettelijk gezien mogen ze hun klanten niet zelf laten prikken behalve als deze een gediplomeerd paraveterinair is. Als er iets gebeurd heeft de da echt een heel groot probleem met zijn verzekering.


Is volgens mij niet helemaal waar. Je hebt medicijnen die wel door veehouders en diereneigenaren toegediend mogen worden. Dat ligt aan de status die het middel heeft. Oa alle entstoffen en medicaties die intraveneus (in het bloed) hebben een UDA-status (uitsluitend door dierenarts) en mogen dus officiëel niet door veehouders/diereigenaren worden ingespoten.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hannanasjuh, Room_Soesje, sannedeedee1 en 97 bezoekers