fries problemen met galop (inrijden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 21:10

hallo, ik ben sinds ongeveer 3 maanden bezig met een 4 jarige fries inrijden.
maar ik zit nu met een klein probleemtje, ze snapt de galop niet. maar nu is ze dus zelfs beetje bang voor de galop. hebben jullie tips om toch te zorgen dat ze toch de galop gaat leren met iemant er op, want de stap en draf kan ze echt zonder een probleem.

alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Bokje_123 op 11-07-23 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:15

Naar buiten! En dan op een lang stuk, of eerst de zijgangen om haar balans beter te krijgen.

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:20

Omdat het paard in paniek raakt heeft de eigenaar een woedeprobleem? Aparte conclusie, maar ik neem maar even aan dat daar meer redenen voor zijn. Een paard kan om allerlei redenen in paniek raken namelijk.

Ik zou de galop alleen oefenen op lange rechte stukken in een vertrouwde omgeving. De galop kan erg lastig zijn, zeker in de bochten. Ik heb een aantal jaar geleden ook een jonge fries gereden die de galop nog niet goed kon en de hulpen niet kende, daar ben ik mee naar buiten gegaan op langere stukken en haar in de galop laten vallen. Zo hebben we de hulpen er ook opgekregen en uiteindelijk ging het prima :) Wel een tijd op lange rechte stukken doorgaan, zodat ze haar balans kan gaan vinden, daarna zou ik pas overgaan op bakwerk en bochten e.d.

Zomer, echt?

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 23:03

-
Laatst bijgewerkt door Bokje_123 op 11-07-23 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:14

God wat een geklooi zeg... en wie gaat dat paard nog goed krijgen als hij straks verkloot is? Paard had eerst verkeersmak gemaakt moeten worden zodat je nu naar buiten had gekund ermee en hem op rechte stukken kan leren galloperen. Dat is niet gebeurd dus nu kan je 2 dingen doen:

1. een pas terugnemen en hem alsnog rustig aan de hand verkeersmak maken
2. het paard gericht oefeningen laten doen om sterker te worden en in balans te raken en dan kan je misschien in de bak galopperen. Wil je het rustig en goed doen kan je er rustig een jaar voor nodig hebben voor ie galoppeert. Longeren is niet de juiste oefening, je kan hem wel een commando leren maar het paard is gewoon niet sterk genoeg om het uit te voeren en zal gaan staken of paniekeren.

Ik denk dat het jou aan ervaring ontbreekt hiervoor en ik denk dat het de eigenaar aan geduld ontbreekt. Verder klinkt het alsof je kan wachten tot er ongelukken gebeuren. Is de eigenaar wel goed verzekerd als jij straks in een rolstoel zit?

De beste tip voor jou is om je handen hiervan af te trekken en een andere stal te zoeken waar goed met de paarden wordt omgegaan en waar je goed leert rijden.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-12 00:23

Ervaaring heb ik wel met dit soort dingen, ik heb namelijk een arabier ruin mee ingereden die als rijpaard was afgekeurt en waarvan ze gezecht hebben dat ie nooit meer bereden zou kunnen worden, vande week is dat paard mee geweest met buiten rit met iemant er op.zonder een probleen dus ervaaring heb ik wel, en ik werk.met veel getroumaticeerde prden. De galop zelf kan ze wel maar met zadel op weer niet ik doe veel grond werk en we zijn bezig met 1 keer per week schrik training te doen ( net gebelt met een hulp ) en dat we dan veel buiten gaan lopen om het toch zo voor elkaar te krijgen. Haar balans is erg goed want ze is wel eens met de hele kude uitgebroken en toen zag ik haar langs me galoperen op de berm zonder problemen (als ik het ne nog goed herinder) dus dat kan ze, dus sinds die dag vind ze het buiten heel erg eng.

Ps, ze bokt of steiger veder nooit en is veder wel rustig behalfe als je er als een iedioot achteraangaat met een zweep( zo als de eigenaar deet )
Laatst bijgewerkt door Bokje_123 op 11-07-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:47

jaja...

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-12 01:01

-
Laatst bijgewerkt door Bokje_123 op 11-07-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 03:59

Het is belangrijk dat het paard alles eerst op de grond aanleert. De reden voor de angst van het paard is ook gevonden. De eigenaar heeft dus het woede-probleem. Het paard kan dus geen vertrouwen in de eigenaar krijgen. Omdat het paard jong is en de eigenaar de eerste persoon is die ermee heeft bezig geweest in zijn leven (of toch 1 van de eersten), moest hij de basis leggen voor de rest van de opvoeding. In plaats van een goede basis te leggen, gaat hij als een achterlijke te werk en verpest al het vertrouwen (de allerprilste basis van samenwerking) van het paard. Het paard heeft dus heel weinig vertrouwen in wat voor mens ook, omdat hij al zo vroeg zo'n dingen heeft meegemaakt. Hij is dus bang van de mens, die zijn leider zou moeten worden op basis van vertrouwen. Win het vertrouwen van het paard en hij zal al een stuk minder bang zijn van vreemde dingen. Dan kan je op een veilige manier gaan oefenen op de weg. Leer hem dan eerst aan de hand te laten meelopen en bouwen alles op vanaf het begin, zoals je zou doen met een paard dat nog niets kent en dat je pas hebt.

Ik ben echter bang dat alles wat jij goed maakt, terug tenietgedaan wordt zolang de eigenaar er op zijn manier mee omgaat. Ik ben bang dat zolang de eigenaar niet of verandert, of geen tijd meer besteed aan het paard buiten zijn verzorging, dat al je pogingen nutteloos gaan zijn.

Het best is dus om met de eigenaar te praten over zijn gedrag tov de paarden en wat hij beter kan doen in plaats van slaan. Want met alle respect, maar die eigenaar kent naar mijn gevoel echt niets van paarden. Volgens mij zijn er veel mensen die nog nooit met paarden hebben omgegaan die het er veel beter van terecht brengen.

Ik hoop dat het nog goed komt. Dat kan ook, maar dan moet er terug van nul worden begonnen, en mogen er geen mensen meer bij het paard komen (tijdelijk) die niet weten hoe ze er mee om moeten gaan (de eigenaar dus, en daar zit volgens mij het probleem).

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 04:26

Je zegt dat je 3 maanden bezig bent. Hoeveel minuten is ze in die tijd onder het zadel? Want als je 3x per week 10 minuten per keer rijdt dan heb je slechts 6 uurtjes onder het zadel beleerd. Dat is nog geen werkdag (in mensentaal). ;) Hoe kun je dan al galop verwachten?

Beter is om te bevestigen wat je paard nu al goed doet, hem daarin meer vertrouwen te geven. Hij is al door een hek gerend en steigerde meerdere keren. Dat zijn tekenen van verzet/angst. Dus eerst een paar stappen terug in plaats van vooruit.

Daarna kun je het paard netjes aan de longe leren galopperen. Ik zou met een stemcommando de galop aanleren, want daar heb je later onder het zadel veel profijt van. En dan gewoon wachten tot je paard het vanzelf een keer aanbiedt. Die kans komt heus sneller dan je zou denken. En dan de hemel in prijzen en afstappen en uitstappen en de volgende keer weer rustig eerst een stap terug.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

brechtje12
Berichten: 46
Geregistreerd: 19-10-10
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 04:45

mijn fries had dit ook. ze is nu een jaar onder het zadel en nu pas kan ik zeggen dat de galop bevestigt is. aan de longeerlijn kende ze de galop al op stemcommando maar met iemand erop is toch anders. zorg eerst dat het paard alle gangen aan de longeerlijn doet op stemcommando en verwacht niet dat na een paar keer het paard alle gangen netjes doet. jonge paarden moeten ook erg wennen aan het gewicht op hun rug en raken vaak nog uit balans. zeker als ze de galop toch al lastig vinden zoals die van mij kun je erop rekenen dat het een hele tijd duurt voordat je je doel bereikt. maar het belangrijkste is om een paard in alle rust te leren en vertrouwen speelt een hele grote rol hierin. wil niet te snel gaan met inrijden. hoop dat je hier wat aan hebt en als je vragen hebt pb me maar.

groetjes leonie

wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad.

NH_trainer

Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 06:26

Het is hierboven al een paar keer gezegd, maar ook ik zou gaan voor de galop aanleren aan de longe. Je kunt 'm desgewenst op een zeer grote volte zetten en de galop aanleren via lichaamstaal gecombineerd met stemhulp. Het voordeel van eerst aanleren aan de longe is, dat het paard alleen zichzelf in balans hoeft te houden en niet ook nog de persoon die op 'm zit er nog bij. Als dit op een bepaald moment goed gaat, kun je overgaan tot het galopperen onder het zadel, waarbij je lichamelijke hulpen kunt combineren met de stemhulp.

Gediplomeerde instructrice freestyle, obstakeltrainingen, werken aan de lange teugel, trailerladen, rijlessen (ook voor mensen met een beperking) http://www.paardenfreestyletraining.nl
http://www.facebook.com/#!/Paardenfreestyletraining


Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:48

Dat het paard galopeerde toen de groep uitbrak zegt helemaal niets over haar balans. Waarschijnlijk ging ze toen snel en rechtuit. Hoe sneller, hoe makkelijker je je balans kunt houden en toen zat er bovendien ook geen ruiter op haar rug. Ik zou haar zelf niet de galop gewoon aan de longe aanleren, maar toch beginnen op een recht stuk. Zonder iemand erop in de bak kan imo ook prima (over de gehele hoefslag en dan op grote afstand aan de longe rustig meelopen, zo heeft ze meer ruimte) en dat daarna rustig over zetten naar op de volte/gewoon aan de longe. Zo heeft ze wat meer ruimte en kan ze wat vertrouwen kweken. Ik ben het er ook mee eens dat er aan de gang gegaan moet worden met het vertrouwen krijgen in jullie, zonder vertrouwen krijg je namelijk niets terecht. En haar verkeersmak maken is ook geen slecht idee, al zou ik dat pas doen als ze wat meer vertrouwen in jullie heeft.

En elk paard is anders, dat je 1 paard ingereden hebt wil dat nog niet zeggen dat je dat met elk paard kunt. Ga lekker rustig aan de slag en let goed op de signalen die ze afgeeft, misschien moet je hier en daar inderdaad eerst een stapje terug doen voor je weer verder kunt.

Zomer, echt?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:27

Citaat:
het paard galopeerde toen de groep uitbrak zegt helemaal niets over haar balans. Waarschijnlijk ging ze toen snel en rechtuit. Hoe sneller, hoe makkelijker je je balans kunt houden en toen zat er bovendien ook geen ruiter op haar rug.


Om even aan te vullen is dat inderdaad een beetje een vage opmerking als je zelf zoveel ervaring hebt zou je moeten weten dat de balans met ruiter iets totaal anders is dan een paard wat in vrijheid op eigen benen z'n ding kan doen.

Daarnaast denk ik dat je beter kunt gaan werken aan de stap en draf en laat de galop nog maar even zitten.
Pas als je het paard in die gangen goed hebt lopen en het paard het liefst mee naar buiten kan een recht pad opzoeken en hem daar de kilometers van de galop laat maken. Of bijvoorbeeld in de weide waar je een lang recht stuk hebt.

Kan heel goed zijn dat je het paard in galop wat in de weg zit wat extra moeilijk maakt om het in de bak goed te leren. Je hebt snel een bocht waardoor het paard meer uit balans kan raken.
En om nog wat toe te voegen heb je enige begeleiding met het inrijden zoals een instructeur?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:38

TS, ik kan je maar 1 tip geven: breng dit paard weg of zoek direct hulp met inrijden.

Een 14 jarige met 2 jaar rijervaring is naar mijn mening niet voldoende ruiter om een paard in te rijden. Hoeveel ervaring je misschien daarvoor ook op de grond op hebt gedaan, je moet het wel voelen en signaleren als je er op zit. Daarnaast is je eigen balans ook van belang. Dat is bij bijna iedereen een kwestie van jaren trainen of je moet een uitzonderlijk natuurtalent zijn.

Buiten rechtuit galopperen is het allermakkelijkst voor jonge paarden. Ik neem altijd de zadelmakke jonkies mee om voor het eerst buiten te galopperen. Maar goed, ik heb ze ook eerst aan de hand verkeersmak voor ik er mee bezig ga en neem voor de zekerheid altijd een fietser mee.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

_black_rose_

Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:26

naast het feit dat 2 jaar rijervaring mij erg weinig lijken om een jong paard correct in te rijden denk ik dat galoperen in het eerste jaar niet nodig is!
Zorg eerst eens voor een stevige basis, kijk dat alle knopjes er goed en correct op zitten in de stap en draf en ga daarna pas over naar de galop. Er is zoveel te doen met een jong paard naast galoperen, zet eens wat pionnen op en ga wat met haar slalommen, longeer haar en leg wat balkjes neer waar ze overheen moet, dat is goed voor haar coördinatie
Zorg dat de Fries in ieder geval jou kan vertrouwen. Doe wat grondwerk met haar, ga veel wandelen. Daarmee kun je gelijk krijg je haar ook gelijk wat meer verkeersmak.
dan kun je volgend seizoen (dus na de winter) langzaam beginnen met galoperen.

Ik heb ook een jong paard(3.5jaar) gekocht die bij de vorige eigenaar een aantal keren "afgedroogd" is met een stok in de stal omdat hij sloeg van schrik omdat de eigenaar opeens op zijn kont mepte. Helemaal trots vertelde hij dat het paard een paar weken lang in een hoekje van de stal ging staan als de eigenaar voorbij liep. Een bang meisje van n jaar of 16 had hem op een veel te korte teugel, zeer onzeker ingereden. Beest snapte niks van sturen op de benen en bokte als je ook maar een beetje ging verzitten.
Ik heb de hele winter met hem gewandeld. Hem respect en vertrouwen geleerd. 5 maanden geleden ben ik er voor het eerst op gaan zitten. Gewoon naar buiten gegaan met begeleiding en gestapt. 1 maand geleden heb ik voor het eerst gegalopeerd. en ik kan nu alleen buiten gaan rijden in alle gangen en ik durf wel te zeggen dat ik bomproof paard heb.

Babysteps, rust en consequent zijn. Dat zijn wat mij betreft de sleutelwoorden voor het inrijden van een paard. 1 stap te veel (dus die galop in jou geval) betekent 2 stappen terug.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-12 12:17

okee, bedankt hier heb ik wel wat aan. over dat balans ding dedoelde ik meer haar grip buiten.(weet is best wel wat anders :+ ) ik heb een instructeur die heel erg let om uit je zit te rijden. maar zij is door haar rug gegaan ongeveer 1 maand geleden dus nu kan ze me tijdelijk niet helpen. de eigenaar is nu op vakantie dus ik ben hard bezig met nog een hulp. de eigenaar doet er veder niks mee (dat heb ik hem gevraagt). over die 3 maanden bezig zijn, voor dat ik er mee bezig was was ze al zadelmak alleen die genen die dat deet heeft een ernstig knie blessuren (ze had een scoter ongeluk) dus toen heeft ze mij gefraagt veder te gaan (zij is er zelf altijd bij) haar vertrouwen met mij is wel goed, ze komt zelfs uit het land naar me toe gedraaft en loopt ok gewoon rustig mee, ik doe altijd voor ik met haar ga werken een join up. ik werk ongeveer 4 keer per week 1 half uurtje met haar. ik heb leren rijden op een natuurlijke manier en op de ontspanning van het paard, en mijn instructeur zegt dat ik erg goed kan rijden, dus ik neem maar aan dat ze dan de waarheid zegt ik maak anders wel eenkeer een filmpje dan kunnen jullie zie hoe ik het nu met haar doe/deet

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:35

Elke keer voor het werken een join-up? Dat is echt niet nodig, dat kan zelfs negatief en stressverhogend werken. Een join-up is imo meer een last-resort, als een paard enorme problemen heeft met begrijpen dat hij de baas niet is bijvoorbeeld. Ik krijg eerlijk gezegd steeds minder het idee dat je weet waar je mee bezig bent. Dat het vertrouwen in jou goed zit is mooi, neem haar dan eens lekker voor of na het werken mee op een wandelingetje naar buiten, in plaats van voor het rijden een join-up te doen.

Zomer, echt?

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-12 14:09

nee dit paard komt heel erg in je ruimte en als je dit niet doet komt ze iedere keer naar je toe en dan word het gevaarlijk bv: als ze schrikt bespringt ze je. en mijn instructeur zegt dat het zo moest, en dan het zadel op en weer even een soort van join up doen (weet neit hoe je dit noemt maar het lijkt er op) en zo zie ik ook vaak bij haar of ze erg druk is of in een schrik bui. nu ga ik meestal ook even met haar spellen in de bak en ook wel eens vrijspring want dat vind ze erg leuk (zodra ze een balkje ziet gaat ze er zelf al heen en springt) en als ik een join up doe is het nooit langer dan 5 min. en mij is laten vertellen dat dit ook goed is voor de contitie en vertouwen vanaf het begin.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:11

UniqueNevada schreef:
nee dit paard komt heel erg in je ruimte en als je dit niet doet komt ze iedere keer naar je toe en dan word het gevaarlijk bv: als ze schrikt bespringt ze je. en mijn instructeur zegt dat het zo moest, en dan het zadel op en weer even een soort van join up doen (weet neit hoe je dit noemt maar het lijkt er op) en zo zie ik ook vaak bij haar of ze erg druk is of in een schrik bui. nu ga ik meestal ook even met haar spellen in de bak en ook wel eens vrijspring want dat vind ze erg leuk (zodra ze een balkje ziet gaat ze er zelf al heen en springt) en als ik een join up doe is het nooit langer dan 5 min. en mij is laten vertellen dat dit ook goed is voor de contitie en vertouwen vanaf het begin.


Ik denk dat je het over iets anders hebt dan een join-up. Lijkt me eerder een gewoon wat grond/los werk dat je van te voren doet.
Maar als je paard nog steeds in je ruimte blijft komen moet je toch net even wat duidelijker zijn want de boodschap komt niet helemaal aan als ze het steeds nieuw probeert.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-12 14:34

het is wel een join up wat ik doen alleen een kortere versie, alleen met zadel op is het wel iets anders.
dit paard komt heel veel in je ruimte en somige mensen die hier ok lopen letten daar niet op en dan komt ze in hun ruimte. dus daarom bijna altijd voor het werk een join up. maar wat kan ik dan vandaag het best met haar doen? die hulp komt rond 4 uur dus dan ga ikweer met haar werken

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:40

Dan heb jij of ik een verkeerd beeld van een join up. In mijn ogen is een join up zelden nodig en zeker niet elke keer voor het werk.
Dit is imo een Join-Up.
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!.

Wat je vandaag kan doen? Gewoon wat grondwerk of balkjes lopen end.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Bokje_123
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-07-12

Re: fries problemen met galop (inrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-12 14:48

ik werk met de montyrobbert (weet niet presies hoe je het schrijft) en natuural horsmanchip manier.
okee, dat ga ik dan wel ff doen.

en hebben julie misschien ook tips om een paard af te spoelen? want mijn verzorg fjord vind het erg spannend, maar zodra je met haar beentjes bezig bent is ze rustig en kan je over haar hele lichaam maar als je dan naar de andere kant gaat rent ze weer weg ...

crazyy_caro
Berichten: 100
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:53

UniqueNevada schreef:
en hebben julie misschien ook tips om een paard af te spoelen? want mijn verzorg fjord vind het erg spannend, maar zodra je met haar beentjes bezig bent is ze rustig en kan je over haar hele lichaam maar als je dan naar de andere kant gaat rent ze weer weg ...


wegrennen???
staat je paard los of staat ze vast?

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:57

Een join-up heb je niet elke keer nodig, zo wel, dan gaat er ergens iets mis. Als er een hulp komt weet je toch wel wat je gaat doen? Je bent een paard in aan het rijden, ik neem aan dat je dan wel een beetje bijhoudt hoe het de vorige keer ging en waar je dus de volgende keer mee aan de slag kunt, of niet? Of heb je helemaal geen plan en doe je maar wat? Met op gevoel werken is niks mis, maar je zou bokt niet nodig 'mogen' hebben voor wat je als volgende gaat doen. Als dat wel het geval is raad ik je aan hier niet zelf mee door te gaan.

Maar voor vandaag, nogmaals, ga eens met haar naar buiten op een wandelingetje door een rustige buurt en ga tijdens het rijden lekker met de stap en de draf aan de slag om haar spieren te trainen.

Zomer, echt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers