Voor het eerst zonder hulp paarden bekapt!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-01 21:37

Vandaag voor het eerst "helemaal alleen" een veulen en een paard bekapt! Ik leer nu bekappen van een ervaren (en hele goede) hoefsmid. Eerst hielp ie nog heel veel en vroeg ik nog de oren van z`n kop. Ook dat geklungel met zo`n been tussen je knieen en dan ook nog dat gereedschap, het lijkt net of je twee linkerhanden hebt. Maar goed, een heleboel geoefend en vandaag zat m`n hoefsmid alleen maar op een stoel toe te kijken en ik had het helemaal goed gedaan, trots:) Nu moet ik een aantal maanden paarden kappen en dan gaat ie me ook leren beslaan, echt cool!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 21:46

Gaaf hoor.....maare is het de bedoeling dat je alleen je eigen paarden gaat bekappen en beslaan of ga je ook bij anderen aan de slag.
Hoefsmit is namelijk een heel veel gevraagt beroep!!!!

Jacqueline

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-01 21:58

De reden dat ik het wilde leren was dus voor onze eigen paarden. Heb je nooit meer het probleem van de hoefsmid die niet op komt dagen of als je paard vlak voor een wedstrijd zijn ijzer aftrapt kun je het er zelf weer onder zetten. En last but not least, het scheelt me een hoop geld! Ik was niet van plan om m`n beroep ervan te maken, maar mischien een paar klanten als bijverdienste.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:05

gaaf joh!! lijkt me echt heel vreemd als je dat voor t eerst gaat doen... sta je dan met een hoef tussen je benen *lol*

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:09

Lijkt me opzich een heel mooi beroep maar erg zwaar....petje af hoor voor je .....vind het echt heel stoer hahaha.
Enne inderdaad ben je meteen van het probleem hoefsmit af......maare wat vind je eigen smit ervan.....want nu is hij straks een klant kwijt.

Jacqueline

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-01 22:31

Nou weet je, mijn eigen smid is er juist blij mee dat ik het binnekort zelf doe! Hij is namelijk al wat ouder en het wordt eigenlijk een beetje te zwaar voor hem. Hij is zijn klantenbestand nu aan het afbouwen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:35

Dan heb jij inderdaad een hele mooie oplossing gevonden......is het bij jullie ook zo moeilijk om aan een smit te komen?
Hier is het echt een ramp, je moet echt blij zijn als je een smit hebt!!!!

Jacqueline

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:46

Hier is het een ramp om aan een goeie te komen erg veel prutsers omgeving A'doorn wel goed bij de doorsnee paarden maar van een paar hoor je dat ze dus regelmatig vernagelen of te kort bekappen of zelfs een verkeerde beenstand hebben veroorzaakt...
Ik heb een goede helaas zijn die ook stervens duur...Boos!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:47

Welke smid heb jij dan Kim?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:49

hm van de zomer heeft shic nog 4 weken stilgestaan omdat er een hoefnagel verkeerd was ingeslagen... kan ik me wel boos om maken maar ja t helpt toch niet. Moest trouwens wel lachen, de smid kwam om t ijzer er onderuit te halen maar shic had er zo veel pijn aan dat hij de smid een trap had verkocht!! gekke fjord.... maar hij komt tenminste wel voor zichzelf op, die stoere jongen *lol*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:50

Ik heb sinds kort een nieuwe die erg goed is maar ook wel duur. En omdat Jurita nu siliconen moet van 125 gulden ben ik 350 gulden kwijt met het bekappen van Razinda erbij. En dat elke 2 maanden..pfff..

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:52

Gerben Bronkhorst ken je misschien wel? v laar hebben 'm ook hij doet ook bereden politie en enkele toppaarden in duitsland hij is 1 van de weinige in Nederland die ook alliminum kan beslaan heeft ook wel eens in bit gestaan geloof ik maar die heb ik weer niet dus of het waar is?
een ander goed is fred nog wat die doet manege Levade en dan is er nog 1 die e sportpaarden op DS die groote dressuurstal en bij rien v/d schaft de paarden doet alle 3 heel goed kennen alle soorten beslag en gaan regelmatig op cursus ook naar het buitenland allemaal bomvol en duur Boos! ik betaal rondom met stiftgaten 180 bij die fred 190 en die ander ook 190..
Welke smid heb jij?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:58

Toen ik het paard nog in Wenum had staan toen had ik Ron Drent....maar ik weet eigenlijk niet of die het nog doet....toen ik de shets kreeg toen moest ik dus een smid hebben en ik heb echt alles afgebelt maar geeneen nam nog nieuwe klanten aan.
Hammink heb ik gebelt en nog een aantal anderen en toen kreeg ik via een andere smit een telefoon nummer van een nieuwe smid en die hebben we nu dat is Appie de Boer...... best een fijne smid hoor.....maar wij hebben de paardjes nog niet beslagen dus hoe hij dat doet dat weet ik dus niet......maar hij doet de paarden op de riant ook sinds kort.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 23:03

Appie is ook errug goed wist je dat hij een leerling is van mijn smid?
appie is vrij nieuw stom niet eens aangedacht hij doet zelfs 2 paarden bij ons op stal vraag maar eens die van karin en Freer (fries) hij stond laatst ook bij Lot te kijken dat ie zulke mooie voeten had dat je dat niet vaak zag...(ikke trots)

we hebben ook een mindere smid die doet de fokmerries bekappen 25 piek dus... die merrie's staan alleen in het land is er regelmatig 1 wat aan de korte kant bekapt geweest Boos!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 23:07

Hebben wij misschien Appie wel via jou smid, ik heb er toender tijd zoveel gebelt dat ik door de bomen het bos niet meer zag hahaha.

Ik moet wel altijd om Appie lachen trouwens geinige vent......Oliva vint hem ook zeer lief.....zit hem altijd over zijn hooft te likken als hij bezig is hahahaha.
En hij is altijd erg blij met de shets...hahaha hij noemt dat altijd het toetje van de dag "die kleine eigenwijze rot krengen" dat zijn zijn woorden hahahaha.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 23:49

Ik heb Peter Sauve een erge goede smid, en nog leuk ook. Hij bekapt en beslaat ook de paarden van Erik van der Vleuten. (woont vlakbij) dus dat zegt al voldoende. Hij mag anders echt geen top spring paarden doen.